Επιστροφή στα σχολεία με αγιασμό, κινητά στην τσάντα και κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών για κενά, κτηριακό, μισθολογικό

 Επιστροφή στα σχολεία με αγιασμό, κινητά στην  τσάντα και κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών για κενά, κτηριακό, μισθολογικό

Αλλαγές και κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών χαρακτηρίζουν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Ο καθιερωμένος αγιασμός πραγματοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων – με εξαίρεση εκείνα της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, Σαμοθράκης, Θάσου, Λήμνου και Άγιου Ευστράτιου, όπου αποφασίστηκε να παραμείνουν κλειστά και να μετατεθεί για αύριο, Πέμπτη εξαιτίας της κακοκαιρίας Atena. Τον αγιασμό, θα ακολουθήσει η παραλαβή των σχολικών βιβλίων.

Με στάσεις εργασίας «εγκαινιάζουν» την έναρξη της σχολικής χρονιάς οι εκπαιδευτικοί, οι οποίες μάλιστα ξεκινούν από σήμερα έως και το τέλος του μήνα. Οι εκπαιδευτικοί κατηγορούν την κυβέρνηση για την πολιτική συγχώνευσης, που ακολουθεί στα σχολεία.  Για τις ακατάλληλες και σε πολλές περιπτώσεις, επικίνδυνες σχολικές υποδομές, πολλές από τις οποίες έχουν πάνω από 20 χρόνια να ελεγχθούν για την αντοχή τους στον σεισμό

Για τους μισθούς πείνας των 776 ευρώ στους νεοδιόριστους, πιο λίγο και από τον βασικό μισθό στον ιδιωτικό τομέα. Για τους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας. Τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις στα σχολεία κ.α .

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Διδασκαλική Ομοσπονδία  «το «πρώτο κουδούνι» της φετινής σχολικής χρονιάς βρίσκει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ανήσυχη, προβληματισμένη αλλά και οργισμένη, τόσο για την εκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται, όσο και για τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που απασχολούν κάθε οικογένεια. Η καλπάζουσα ακρίβεια στα βασικά είδη, οι καθηλωμένοι μισθοί μετά και τις περσινές αυξήσεις-κοροϊδία, οι πρόσθετες δυσκολίες της διαβίωσης για τους συναδέλφους, που υποχρεώνονται να υπηρετήσουν σε σχολεία μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, μας φέρνουν αντιμέτωπους με την ακραία φτώχεια.

“Πέρυσι στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δούλεψαν 52.000 αναπληρωτές και πάλι η χρονιά έκλεισε με κενά. Παράλληλα αποχώρησαν με συνταξιοδότηση περίπου 4.000 συνάδελφοί μας. Φέτος έγιναν 10.000 διορισμοί και έχουν μέχρι τώρα προσληφθεί 28.000 αναπληρωτές. Τα απλά μαθηματικά καταδεικνύουν πως η χρονιά ξεκινάει με περισσότερα από 18.000 κενά σε όλη τη χώρα“. 

Η Κυβέρνηση και ο «εξαφανισμένος» Υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης, όσο κι αν πασχίζουν να παρουσιάσουν μια ψεύτικη εικόνα κανονικότητας ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, είναι βαριά εκτεθειμένοι σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και εργαζόμενους-γονείς. Οι φιέστες που διοργάνωσαν στο Μέγαρο Μαξίμου, με τις 11 «αλλαγές» που παρουσίασαν, προφανώς και δεν «ακουμπούν καν» κανένα από τα σοβαρά και επείγοντα προβλήματα των σχολείων, ενώ παρά τα επικοινωνιακά παιχνίδια δεν πρόκειται να κρύψουν:

  • Την ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση που προωθεί η πολιτική των συγχωνεύσεων-συμπτύξεων. Με αυθαίρετες οδηγίες η παραπλανητική εγκύκλιος Κατσαρού στοχεύει στην εξοικονόμηση προσωπικού παραβιάζοντας ακόμα και την υπάρχουσα νομοθεσία σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών/τριών. Έτσι προωθείται, με βαθιά αντιπαιδαγωγικό και καθαρά λογιστικό τρόπο, η μείωση των τμημάτων, η βίαιη δημιουργία τμημάτων 25 μαθητών/τριών και οι περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού για τη νέα σχολική χρονιά. Η απάντηση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στους δίκαιους αγώνες των εκπαιδευτικών και των γονιών είναι ο αυταρχισμός και η καταστολή, όπως την βιώσαμε στη μεγάλη κινητοποίηση έξω από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στις 4 του Σεπτέμβρη με γκλοπ και χημικά απέναντι ακόμα και σε μικρά παιδιά.
  • Τις ακατάλληλες και σε πολλές περιπτώσεις, επικίνδυνες σχολικές υποδομές, πολλές από τις οποίες έχουν πάνω από 20 χρόνια να ελεγχθούν για την αντοχή τους στον σεισμό. Με τα περιστατικά τραυματισμών εκπαιδευτικών και μαθητών να πληθαίνουν κάθε χρόνο. Τους χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες που κάνουν μάθημα σε νοικιασμένα κτίρια, σε κοντέινερ, σε αίθουσες που πέφτουν σοβάδες και διάλειμμα σε ασυντήρητα προαύλια – παγίδες. Τα σχολεία που «πνίγονται» στην πρώτη μπόρα και «σκάνε» χωρίς έναν ανεμιστήρα σε κάθε ζέστη!
  • Τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις, παρά τους διορισμούς που πανηγυρίζει η Κυβέρνηση, οι οποίοι δεν καλύπτουν τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων, όταν οι συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις των τελευταίων χρόνων ξεπερνούν τους 56.000 εκπαιδευτικούς! Όταν  πέρσι διορίστηκαν σχεδόν 28.000 αναπληρωτές μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Τους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας. Δε γίνεται να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά (μέχρι και 100 ευρώ τη μέρα) σε ξενοδοχεία και σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης και ο μισθός τους να μπαίνει στην καλύτερη περίπτωση μετά από 40 μέρες (αναπληρωτές). Τη στιγμή που τα απλά μαθηματικά βγάζουν «τη λυπητερή»… και λένε ότι τουλάχιστον τα 2/3 (ίσως και παραπάνω…) του πενιχρού μισθού των εκπαιδευτικών είναι για να μπορούν να έχουν ένα σπίτι να μείνουν και να υπάρχει ρεύμα και νερό μέσα σε αυτό.
  • Τους μισθούς πείνας των 776 ευρώ στους νεοδιόριστους, πιο λίγο και από τον βασικό μισθό στον ιδιωτικό τομέα! Οι εκπαιδευτικοί έχουμε χάσει πάνω από 6 (!) μισθούς στις συνολικές ετήσιες απολαβές μας τα τελευταία 12 χρόνια. Αν συνυπολογίσουμε την κατάργηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας (13ου και 14ου μισθού), η συνολική ετήσια μείωση είναι πάνω από 42%. Αν προσθέσουμε και το πάγωμα του ΜΚ 2016 – 2017, η μείωση προσεγγίζει το 45%. Η αγοραστική δύναμη του μισθού μας είναι σε επίπεδα του τέλους της δεκαετίας του 1990.

Οι στάσεις εργασίας

Για την ατομική αξιολόγηση είναι σε ισχύ η απεργία – αποχή που κήρυξε η Δ.Ο.Ε. (Ολομέλεια Προέδρων 1/4/2024) και επανεπιβεβαιώθηκε από την 93η Γ.Σ. του κλάδου. Με βάση αυτό, βρίσκονται σε ισχύ οι δηλώσεις συμμετοχής στην απεργίααποχή που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη χρονιά. Σε νέες δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή και πρωτοκόλλησή τους χρειάζεται να προχωρήσουν μόνο όσες/όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν υπογράψει την περσινή σχολική χρονιά και όσες/όσοι άλλαξαν σχολείο λόγω μετάθεσης, απόσπασης ή νέας τοποθέτησης αναπληρωτών. Ισχύουν κανονικά οι στάσεις εργασίας από την ζωντανή παρακολούθηση του μαθήματος, οι οποίες θα προκηρύσσονται ανά μήνα.

Για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, συνεχίζουμε και τη νέα σχολική χρονιά, 2024-2025, με τα ενιαία κείμενα της Δ.Ο.Ε. Συνεχίζουμε να αναδεικνύουμε και να αντιπαλεύουμε με όλους τους τρόπους και τις μορφές την πραγματική στόχευση της επιχειρούμενης «αξιολόγησης», η οποία δε σκοπεύει στην όποια αναβάθμιση. Επιχειρεί να αλλάξει τη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και υποβάθμισή του.

Κηρύσσουμε 3ωρες στάσεις εργασίας για το 1ο ή 2ο 3ωρο του προγράμματος των σχολικών μονάδων από την Τετάρτη 11/9/2024 μέχρι και τη Δευτέρα 30/9/2023 όπως επίσης και επιπλέον στάση εργασίας που καλύπτει και το ολοήμερο διευρυμένου ωραρίου (14:00 – 17:30), στο πλαίσιο της αποτροπής της υλοποίησης του ν.4823/21 και της Υ.Α. 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 «Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη διαδικασία διενέργειάς της».

  • Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που εισάγονται φέτος και αφορούν περισσότερους από 1.300.000 μαθητές όλων των βαθμίδων – Δημοτικών, Γυμνασίων, Λυκείων – θα ισχύσουν τα ακόλουθα:

Σχετικά με τις απουσίες: Αν και ο συνολικός αριθμός των απουσιών παραμένει ίδιος, θα γίνεται πλέον διάκριση μεταξύ δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων. Η φοίτηση θα χαρακτηρίζεται ‘επαρκής’, όταν σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι απουσίες δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν υπερβαίνουν το σύνολο των 114, εκ των οποίων οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Απουσία θα μπαίνει και εξαιτίας της καθυστερημένης προσέλευσης στην αίθουσα.

Σχετικά με τα κινητά τηλέφωνα: Κεντρικό σύνθημα φέτος είναι το ‘κινητό στην τσάντα’. Ειδικότερα, οι μαθητές επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητό τηλέφωνο, αρκεί να το έχουν μέσα στην τσάντα και να μην βρίσκεται σε εμφανές σημείο. Εάν εμφανίσουν το κινητό, οι μαθητές παίρνουν μονοήμερη αποβολή. Εάν ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση/ συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.

Σχετικά με το e-Parents: Πρόκειται για το νέο ψηφιακό εργαλείο για γονείς και κηδεμόνες. Μέσω αυτού, παρέχεται ήδη ενημέρωση, για τις βαθμολογίες των μαθητών και των μαθητριών όπως και για ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις της σχολικής μονάδας. Αναμένεται, ωστόσο, εντός της σχολικής χρονιάς, να διευρυνθούν οι δυνατότητες της συγκεκριμένης εφαρμογής με ενημέρωση για τις απουσίες των μαθητών, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραμματισμό των συναντήσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.

Σχετικά με τον Κανονισμό λειτουργίας των σχολείων: Ο Νέος Κανονισμός Λειτουργίας των σχολείων φέρνει αυστηροποίηση των συνεπειών για τους μαθητές. Μεταξύ άλλων, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί πλέον να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή όταν μέχρι σήμερα, ίσχυε η μονοήμερη. Επιπλέον, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει την επιβολή έως πενθήμερης αποβολής αντί της τριήμερης μέχρι τώρα. Ο Σύλλογος μπορεί, επίσης, να αποφασίσει – εφόσον κρίνει ότι είναι απαραίτητο – την αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και τον αποκλεισμό από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.

Σχετικά με τις φθορές στα Σχολεία: Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

Σχετικά με το Ψηφιακό Φροντιστήριο: Αποτελεί τη βασική καινοτομία της φετινής σχολικής χρονιάς. Θα ξεκινήσει πιλοτικά στις 16 Σεπτεμβρίου για την Γ’Λυκείου. Συγκεκριμένα, κάθε υποψήφιος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα εξεταζόμενα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων, όπως γραμμικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο, γερμανικά και γαλλικά. Στο πλαίσιο της σύγχρονης εκπαίδευσης, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα διαδραστικής συμμετοχής και εξατομικευμένης υποστήριξης από τους 98 εκπαιδευτικούς, που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία στα 45 μαθήματα, που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο στα γενικά και στα επαγγελματικά λύκεια. Θα συμπεριλαμβάνονται ακόμη 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια.
Επιπλέον, στο Ψηφιακό Φροντιστήριο όλοι οι μαθητές θα μπορούν να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή. Ήδη, είναι διαθέσιμο το υλικό από τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Μαθηματικών για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Μέχρι το τέλος του 2025, πρόκειται να έχουν αναρτηθεί 2.500 εύληπτα και ψηφιοποιημένα βίντεο για 49 συνολικά μαθήματα από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.

Σχετικά με τις Αυτόνομες τάξεις: Αφορούν τα σχολεία απομακρυσμένων περιοχών. Φέτος, η Γαύδος (2024) και του χρόνου, οι Αρκιοί (2025) θα είναι οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές, που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Μέσω των αυτόνομων τάξεων, οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς να αλλάξουν τον τόπο διαμονής τους. Παράλληλα, θα μπορούν να υποστηρίζονται μέσω του Ψηφιακού Φροντιστηρίου.

Σχετικά με τους διαδραστικούς πίνακες: Σήμερα, έχουν ήδη τοποθετηθεί στις σχολικές αίθουσες – από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου -28.504 διαδραστικοί πίνακες ενώ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, θα έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση συνολικά 36.264 διαδραστικών πινάκων. Επομένως, αυτή τη στιγμή, το ποσοστό ολοκλήρωσης του προγράμματος βρίσκεται στο 78.6%. Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν νέα, διαδραστικά, συστήματα μάθησης . Οι μαθητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από ντοκιμαντέρ, βίντεο και προσομοιώσεις ενώ στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας θα είναι πλέον και το αρχειακό υλικό άλλων φορέων, αναμεσά τους η ΕΡΤ, κορυφαία ιδρύματα και μουσεία.
Αναφορικά με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στα σχολεία, σημειώνεται ότι Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (Κιτ Ρομποτικής) με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί σήμερα κατά 56,62%, καθώς έχουν παραδοθεί 100.281.

Σχετικά με τη σχολική βία: Η πλατφόρμα για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, που εισήχθη στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, έχει ήδη αποκτήσει δυναμική. Ειδικότερα, μέχρι αυτή τη στιγμή, έχουν δημιουργήσει προφίλ χρήστη 1.243 γονείς/κηδεμόνες και 185 μαθητές και έχουν υποβληθεί 285 και 43 αναφορές, αντίστοιχα. Η διαχείριση των περισσότερων περιστατικών έγινε από τα σχολεία. Στην τετραμελή ομάδα δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης έφτασαν οι 17 περιπτώσεις. Σημειώνεται, ότι οι εκπαιδευτικοί από την αρχή της φετινής χρονιάς έχουν στη διάθεσή τους όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενώ παράλληλα, πραγματοποιούνται επιμορφώσεις δασκάλων, καθηγητών και στελεχών εκπαίδευσης.

Σχετικά με τις Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα, που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής ευθύνης και της βοήθειας στους συμπολίτες μας ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη ζωοφιλία, τον αθλητισμό, την ψυχική υγεία και άλλα.

Σχετικά με το μάθημα Πληροφορικής και τη χορήγηση Πιστοποιητικού: Φέτος, αναμορφώνεται το μάθημα της Πληροφορικής στο γυμνάσιο μέσω της επικαιροποίησης του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και του σχεδιασμού νέου πιστοποιητικού, το οποίο βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/ κοινωνικές πτυχές. Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα τη φετινή χρονιά σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το 2025-2026.

Σχετικά με το Σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό: Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις προτιμήσεις αλλά και τις κλίσεις τους. Οι μαθητές θα μπαίνουν με ένα προσωπικό κωδικό σε ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα επιλέγουν εταιρία επαγγελματικού προσανατολισμού από μητρώο πιστοποιημένων εταιριών από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η υπηρεσία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή και ατομική συνεδρία με εξειδικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.

Σχετικά με τη φιλαναγνωσία: Για την καλύτερη κατανόηση των κειμένων και την απομάκρυνση από την αποστήθιση, ενισχύεται η φιλαναγνωσία.
Πιο συγκεκριμένα, από τη φετινή διδακτική χρονιά, εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία – ανάλογα την τάξη -, πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. Οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν, μέσω ειδικής επιμόρφωσης, για τον τρόπο λειτουργίας της τάξης ενώ οι μαθητές θα λάβουν τα βιβλία τους μέσω της αποστολής σχολικών βιβλίων.

Σχετικά με το Πολλαπλό βιβλίο: Στην ίδια κατεύθυνση, δηλαδή της απομάκρυνσης από τη λογική της αποστήθισης και της καλλιέργειας του εγγραμματισμού, θα λειτουργήσει και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή από τον Απρίλιο του 2025 ενώ σε έντυπη από τον Σεπτέμβριο του 2026. Μέσω αυτού, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους πολλαπλές πηγές μάθησης. Για το πολλαπλό βιβλίο εργάζονται 60 συγγραφικές ομάδες για 187 διδακτικά πακέτα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις 636 προτάσεις αξιολόγησαν 2.593 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΕΠ και άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ενέκριναν 590 από αυτές.

Σχετικά με τα κινητά τηλέφωνα στα Νηπιαγωγεία: Σε ανάκληση της εγκυκλίου η οποία όριζε ότι “ο μαθητής/τρια μπορεί να έχει το κινητό τηλέφωνο εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του προκειμένου να το χρησιμοποιήσει μετά το πέρας των μαθημάτων”, προχώρησε το υπουργείο Παιδείας. Στη νέα εγκύκλιο παραμένουν οι εξής δύο παράγραφοι:

Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση. Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης.
Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η χρήση ή η λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου σύμφωνα με την παρ. 8 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) και με την με αρ. πρωτ. Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ.

Σχετικά με τα κινητά τηλέφωνα στα Δημοτικά: Σε τροποποίηση της εγκυκλίου, που εξέδωσε προ ημερών για τη χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές στα Δημοτικά Σχολεία, προχώρησε το υπουργείο Παιδείας. Αφαιρέθηκε η παράγραφος: «Ο μαθητής/τρια μπορεί να έχει το κινητό τηλέφωνο εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του προκειμένου να το χρησιμοποιήσει μετά το πέρας των μαθημάτων». Η νέα εγκύκλιος ορίζει τα ακόλουθα: «Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση. Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης.

Στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη εκτός τσάντας τέτοιου είδους συσκευών, η συσκευή παραδίδεται στη διεύθυνση του σχολείου, επιστρέφεται μετά το πέρας των μαθημάτων και ενημερώνονται σχετικά οι γονείς/κηδεμόνες.
Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η χρήση ή η λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου σύμφωνα με την παρ. 8 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) και με την με αρ. πρωτ. Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ».

Σχετικά με την ανακαίνιση σχολείων: Από την επόμενη σχολική χρονιά, 2025-26 θα ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» που θα αφορά στην αναβάθμιση και ανακαίνιση εκατοντάδων σχολείων. Οι επισκευαστικές παρεμβάσεις, οι οποίες θα ανέλθουν σε ποσό 250 εκ. ευρώ, θα υλοποιηθούν σε τουαλέτες, σοφάδες, γυμναστήρια, μπασκέτες κ.α.

Σχετικά Άρθρα