Ο Μητσοτάκης στον ΟΣΥ για τα νέα λεωφορεία- Πότε θα δοθούν στην κυκλοφορία, σε ποιες γραμμές
Στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ Α.Ε. ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος βλέπει το στόλο των νέων λεωφορείων συνοδευόμενος από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Η νέα παρτίδα αποτελείται από 30 λεωφορεία ωστόσο οι παραδόσεις θα είναι τακτικές, προκειμένου η προμήθεια των 211 λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίεςνα να έχει ολοκληρωθεί έως το α’ τρίμηνο του 2025. Τα νέα λεωφορεία αναμένεται να καλύψουν τα δρομολόγια των περιοχών της Ανατολικής και της Δυτικής Αττικής. Τα πρώτα νέα οχήματα και με φυσικό αέριο αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό από τη φετινή χρονιά, με τη διαδικασία παραλαβής να ολοκληρώνεται προοδευτικά.
Η αρχή έγινε προ μηνών με την προμήθεια 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, τα οποία ήδη έχουν ενσωματωθεί στα δρομολόγια τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στη συμπρωτεύουσα (140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη). Τα εν λόγω λεωφορεία είναι κλιματιζόμενα, με φορτιστές για κινητά, σύγχρονα καθίσματα, ενώ διαθέτουν και υποδομές για την επιβίβαση ΑΜΕΑ.
Για την απόκτησή τους δεν χρησιμοποιήθηκαν πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά πόροι από το ΕΣΠΑ και τον τακτικό προϋπολογισμό. Ως επί το πλείστον, θα αντικαταστήσουν παλαιά, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις θα προστεθούν και λεωφορεία στις γραμμές. Βεβαίως, για να ενισχυθούν τα δρομολόγια απαιτείται και η πρόσληψη οδηγών, κάτι που δεν είναι εύκολο, καθώς η πρόσφατη πρόσληψη συμβασιούχων οδηγών για τις ανάγκες του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη αφαίρεσε οδηγούς από τα ΚΤΕΛ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου αναμένεται να ξεμπλοκάρει από το Ελεγκτικό Συνέδριο η προμήθεια 300 λεωφορείων με τη διαδικασία του leasing, προκειμένου και αυτά να μπουν στα δρομολόγια. Από αυτά, τα 100 θα είναι ηλεκτρικά κατά το πρότυπο των όσων λεωφορείων έχουν ήδη ενσωματωθεί στα αστικά δρομολόγια. Εφόσον δοθεί το πράσινο φως, θα ακολουθήσουν οι διαδικασίες για να δοθούν και αυτά στο επιβατικό κοινό, κάτι που αναμένεται να γίνει εντός τετραμήνου, έως το τέλος του έτους.
Επίσης, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου, επίκειται και μια μεγάλη προμήθεια λεωφορείων που κινούνται με φυσικό αέριο. Πρόκειται για 300 νέα οχήματα, η παράδοση των οποίων έχει προγραμματιστεί το πολύ έως τον Οκτώβριο του 2025, με τις αναγκαίες διαδικασίες παραγγελίας και ελέγχου.
Τα 100 εξ αυτών θα είναι μήκους 18 μέτρων και τα υπόλοιπα 12 μέτρων. Από την προμήθεια των νέων λεωφορείων έχει λαμβάνειν, βεβαίως, και η Θεσσαλονίκη, με δεδομένο ότι έως την έναρξη λειτουργίας του μετρό φέτος το φθινόπωρο το λεωφορείο παραμένει η μόνη επιλογή δημόσιας μεταφοράς για τους πολίτες της συμπρωτεύουσας.
Πέρα από την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων, πάντως, μια κρίσιμη τομή για τις αστικές μεταφορές ήταν και η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος ανέπαφων πληρωμών με τραπεζική κάρτα, smartphone ή smartwatch στα λεωφορεία των γραμμών Express του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Η εν λόγω δυνατότητα που είναι κρίσιμη, ιδίως για το επιβατικό κοινό των νεότερων ηλικιών, έως τα τέλη του χρόνου εκτιμάται ότι θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ.