Ναυάγιο Σικελία: Οι ιταλικές Αρχές ξεκινούν έρευνα για πιθανή ανθρωποκτονία- Τα ερωτήματα
Οι ιταλικές Αρχές ξεκινούν έρευνα για ανθρωποκτονία μετά το ναυάγιο του σούπερ γιοτ Bayesian στα ανοιχτά των ακτών της Σικελίας, ανακοινώθηκε και επίσημα σήμερα το πρωί. Όπως διευκρινίστηκε πάντως, δεν στρέφονται ακόμη εναντίον οποιουδήποτε μεμονωμένου ατόμου. Ο εισαγγελέας Ambrogio Cartosio τόνισε ότι οι Αρχές βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο της έρευνας και, ως εκ τούτου, δεν αποκλείουν τίποτα προς το παρόν.
«Πρόκειται για μια πολύ σοβαρή τραγωδία», τόνισε, προσθέτοντας ότι κλήθηκαν έμπειροι δύτες, οι οποίοι «πραγματοποίησαν μια πραγματικά πολύ δύσκολη αποστολή».
Ο Cartosio εξήγησε ότι προς το παρόν δεν ερευνά κανέναν συγκεκριμένα και θα χρειαστεί χρόνος. Τόνισε δε, ότι βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο της έρευνας και, ως εκ τούτου, δεν αποκλείουν τίποτα προς το παρόν.
«Εάν δεν ανακτήσουμε το ναυάγιο, θα είναι δύσκολο να διερευνήσουμε πλήρως τη βύθιση», δήλωσαν οι Ιταλοί αξιωματούχοι για το πολυτελές γιοτ που βυθίστηκε ανοιχτά των ακτών της Σικελίας την περασμένη Δευτέρα (19/8) κατά τη διάρκεια καταιγίδας.
Υπενθυμίζεται ότι χθες ανασύρθηκε και η τελευταία σορός αγνοούμενου, της 18χρονης Χάνα Λιντς, κόρης του Βρετανού μεγιστάνα Μάικ Λιντς, ο οποίος είναι επίσης ανάμεσα στους νεκρούς.
Το σκάφος Bayesian βυθίστηκε και γύρισε στη δεξιά του πλευρά
Ο Bentivoglio Fiandra, επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Παλέρμο και μέλος της ομάδας διάσωσης των δυτών, εξηγεί ότι το Bayesian βυθίστηκε με την πρύμνη πρώτα και στη συνέχεια κύλησε στη δεξιά του πλευρά.
Ως αποτέλεσμα, τα θύματα αναζήτησαν καταφύγιο στην αριστερή πλευρά του σκάφους, όπου παρέμειναν και οι τελευταίοι θύλακες αέρα καθώς το σκάφος βυθιζόταν.
Βρήκαν πέντε πτώματα στην πρώτη καμπίνα στα αριστερά και ένα, της Χάνα, στην τρίτη καμπίνα στα αριστερά.
Ο ιδιοκτήτης του σκάφους θέλει να το επαναφέρει στην επιφάνεια
Ο αναπληρωτής διοικητής της ακτοφυλακής του Παλέρμο, Raffaele Macauda, σχολιάζει στη συνέχεια τις τεχνικές πτυχές της διάσωσης.
Τονίζει ότι η ακτοφυλακή διεξάγει σε βάθος περιβαλλοντική παρακολούθηση και σημειώνει ότι ο ιδιοκτήτης του σκάφους έχει εκφράσει την επιθυμία να ανασύρει και να αναδυθεί το σκάφος.
Τονίζει επίσης ότι ο ιδιοκτήτης έχει έρθει σε επαφή με την ακτοφυλακή σχετικά με το θέμα αυτό.
Γιατί το πλήρωμα μπόρεσε να μπει σε σωσίβια λέμβο, ενώ οι επιβάτες όχι;
Η πρώτη ερώτηση των δημοσιογράφων ήταν: Πώς γίνεται το πλήρωμα να μπόρεσε να μπει σε σωσίβια λέμβο, ενώ οι επιβάτες όχι;
Απαντώντας στην ερώτηση, ένας Ιταλός αξιωματούχος λέει ότι το περιστατικό συνέβη «πολύ ξαφνικά» και ότι η έρευνα θα το εξετάσει προσεκτικά.
«Αυτό είναι το μόνο που μπορώ να πω αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
Δεν υπήρχε καμία πληροφορία ότι το γιοτ βρισκόταν σε λάθος μέρος
Σύμφωνα με τους εισαγγελείς «δεν υπάρχει καμία πληροφορία μέχρι στιγμής ότι το γιοτ βρισκόταν σε λάθος θέση» όταν βυθίστηκε.
Υπήρχε «μια μικρή απόκλιση του αγκυροβολίου λόγω ενός αρχαιολογικού κομματιού που βρισκόταν κοντά», πρόσθεσαν οι εισαγγελείς.
Ερωτήματα σχετικά με τον καιρό την ώρα της βύθισης έθεσαν επίσης οι δημοσιογράφοι στη συνέντευξη Τύπου.
«Εκτός από ακραία γεγονότα που επαληθεύονται από τον εισαγγελέα, υπήρχε μεγάλη ορατότητα», δήλωσαν οι αξιωματούχοι.
Υπάρχει μαύρο κουτί;
Η επόμενη ερώτηση έρχεται από την εφημερίδα La Repubblica, καθώς ένας από τους δημοσιογράφους της, ρωτά αν υπάρχει μαύρο κουτί και γιατί οι καταπακτές έμειναν ανοιχτές.
«Δεν έχουμε ακριβείς πληροφορίες για το μαύρο κουτί», λέει ο αξιωματούχος.
«Ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μπούμε στο εσωτερικό των καμπινών και του ίδιου του γιοτ», προσθέτοντας ότι η πρώτη φάση της έρευνας θα το εξετάσει περαιτέρω.
Λέει ότι δεν μπορούν να αποκαλύψουν τίποτα περισσότερο σε αυτό το στάδιο, αλλά τα γεγονότα θα επιβεβαιωθούν από την μετέπειτα έρευνα ανάμεσα στα συντρίμμια – συμπεριλαμβανομένου του αν οι δύτες τα βρήκαν ανοιχτά ή κλειστά.
«Δεν θέλουμε να δώσουμε λανθασμένες πληροφορίες τώρα, τις οποίες θα πρέπει να διαψεύσουμε αργότερα», προσθέτει.
Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για την ανάκτηση του ναυαγίου;
Απαντώντας σε ερώτηση της ανταποκρίτριας του BBC Bethany Bell, ο Raffaele Macauda, αναπληρωτής διοικητής της ακτοφυλακής του Παλέρμο, δηλώνει ότι ο χρόνος ανέλκυσης του πλοίου από τον βυθό της θάλασσας είναι αβέβαιος και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Τονίζει ότι ενώ ο ιδιοκτήτης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανέλκυση του σκάφους, θα πρέπει πρώτα να υποβάλει ένα τεχνικό σχέδιο ανέλκυσης που να περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να προχωρήσει.
«Δεν μπορώ να πω πόσος χρόνος θα χρειαστεί μέχρι να μπορέσουμε να ανασύρουμε το σκάφος», προσθέτει. «Μεταξύ άλλων, θα πρέπει να αδειάσουμε τις δεξαμενές του σκάφους για να αποτρέψουμε τυχόν περιβαλλοντική μόλυνση».
Ο καπετάνιος και το πλήρωμα του σκάφους δεν υποχρεούνται να παραμείνουν στην Ιταλία
Ο Cartosio επιβεβαιώνει ότι οι κατηγορίες θα μπορούσαν να απαγγελθούν εναντίον ενός ή περισσότερων συγκεκριμένων ατόμων πολύ πριν από την ανάκτηση του Bayesian.
Δηλώνει επίσης ότι ο καπετάνιος και το πλήρωμα του σκάφους δεν απαιτείται να παραμείνουν στη Σικελία για όλη τη διάρκεια της έρευνας.
Ωστόσο, ο επικεφαλής εισαγγελέας εκφράζει την επιθυμία να «παραμείνουν διαθέσιμοι για περαιτέρω ανάκριση», καθώς αυτό μπορεί να χρειαστεί στο μέλλον καθώς η έρευνα προχωρά.
Η έρευνα «επικεντρώνεται» στην ευθύνη του πληρώματος
Ένας από τους δημοσιογράφους ρώτησε για τις ευθύνες του πληρώματος του Bayesian, δεδομένου ότι όλοι εκτός από έναν επέζησαν.
Οι εισαγγελείς δήλωσαν ότι «επικεντρώνονται σε αυτή τη συγκεκριμένη πτυχή».
Θέλουν να «ανακαλύψουν πόσα γνώριζαν και σε ποιο βαθμό όλοι οι άνθρωποι [οι επιβάτες] είχαν προειδοποιηθεί».
«Φυσικά το ερώτημα είναι κατανοητό. Προσπαθήσαμε να μάθουμε τις μέγιστες δυνατές πληροφορίες από τα μέλη του πληρώματος ή τους επιζώντες – το μόνο που θα έλεγα είναι ότι το περιστατικό συνέβη πολύ, πολύ ξαφνικά. Η έρευνα θα ξεκινήσει με τα γεγονότα του ναυαγίου – αυτό είναι το μόνο που μπορώ να πω αυτή τη στιγμή».
Οι επιβάτες μάλλον κοιμούνταν και δεν κατάφεραν να διαφύγουν, λέει ο εισαγγελέας
Οι επιβάτες που έχασαν τη ζωή τους πιθανότατα κοιμόντουσαν, δήλωσαν οι εισαγγελείς, και αυτός είναι ο λόγος που απέτυχαν να διαφύγουν.
Ακούσαμε νωρίτερα ότι ήταν «σαφές ότι οι άνθρωποι προσπαθούσαν να κρυφτούν στις καμπίνες στην αριστερή πλευρά», καθώς το πλοίο προσγειώθηκε στη δεξιά πλευρά του μετά τη βύθισή του.
Τα πρώτα πέντε πτώματα βρέθηκαν στην πρώτη καμπίνα στην αριστερή πλευρά και το τελευταίο πτώμα βρέθηκε στην τρίτη καμπίνα.
Προσθέτει επίσης ότι, με βάση αυτά που γνωρίζουν τώρα, είναι απίθανο να προκάλεσε θαλάσσιος σίφωνας τη βύθιση του Bayesian. Αντίθετα, φαίνεται ότι προκλήθηκε από ένα downburst.
Ένα downburst είναι ένας τοπικός, ισχυρός άνεμος που κατεβαίνει από μια καταιγίδα και εξαπλώνεται γρήγορα μόλις χτυπήσει το έδαφος, γενικά με απρόβλεπτο τρόπο.
Ο δύτης περιγράφει την επιχείρηση διάσωσης
Ακούμε τώρα έναν από τους δύτες, έναν δύτη μηχανικό, ο οποίος περιγράφει την επιχείρηση διάσωσης από τη δική του οπτική γωνία.
Υπενθυμίζει ότι το σκάφος βυθίστηκε σε βάθος 50 μέτρων και η πρόσβαση στις καμπίνες ήταν ακόμη πιο δύσκολη.
Περιγράφει όλα τα εμπόδια που τους δυσκόλευαν στο να μπουν στο σκάφος, προσθέτοντας ότι έπρεπε να τηρηθούν σωστά όλα τα μέτρα ασφαλείας για να διασφαλιστεί ότι οι δύτες δεν θα διακινδύνευαν περαιτέρω τη ζωή τους.
«Ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, και ήταν πολύ αργή, πολύ αργή δουλειά», προσθέτει, καθώς απαιτούνταν «πολύ μεγάλες χρονικές περιόδους για να απομακρυνθούν τα εμπόδια μέσα από τις καμπίνες».