Πληθωρισμός: Γιατί ανέβηκε τον Ιούλιο- Λίστα με νέα προϊόντα και υπηρεσίες που συντέλεσαν στην αύξηση

 Πληθωρισμός: Γιατί ανέβηκε τον Ιούλιο- Λίστα με νέα προϊόντα και υπηρεσίες που συντέλεσαν στην αύξηση

Η “νέα” ακρίβεια είναι εδώ σε προίόντα και υπηρεσίες που σε άλλες εποχές απολαμβάνονταν απλόχερα από τους Έλληνες πολίτες. Το ακριβό λάδι, οι ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας καθώς το ΕΣΥ δοκιμάζεται, ενοίκια απλησίαστα ανέβασαν πάλι τον πληθωρισμό που αυξήθηκε 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο και έναντι αύξησης 2,5% τον Ιούλιο πέρυσι.

Η απότομη άνοδος οφείλεται σε ανατιμήσεις σε αρκετά είδη διατροφής (π.χ. ελαιόλαδο +56,7%), σε ψάρια και λαχανικά νωπά, νερό και αναψυκτικά σε κόστη κατοίκησης, αλλά και στο φυσικό αέριο και σε μια σειρά από υπηρεσίες.

Σε ένα,μόλις χρόνο μάλιστα, καταγράφηκαν αυξήσεις τιμών σε: Ψωμί (0,9%), Δημητριακά για πρωινό (7,4%), Κρέατα- γενικά (1,7%), Ψάρια νωπά (8,4%), Ελαιόλαδο (56,7%), Λαχανικά νωπά (3,5%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (4,1%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (8,6%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (1,7%).

Επίσης, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (4,3%), Ενοίκια κατοικιών (4,1%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3%), Φυσικό αέριο (23,4%), Πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), Οικιακές υπηρεσίες (2,6%), Φαρμακευτικά προϊόντα (1,2%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,6%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (2%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,3%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,6%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,1%), Άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά (0,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (18,4%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (5,4%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,5%), Ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες (1,5%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,3%), Πακέτο διακοπών (7,5%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6,6%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (12,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,9%), Άλλα προσωπικά είδη (4,7%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%).

Οι μειώσεις

Υπήρξαν και μειώσεις: οι τιμές έπεσαν σε αλεύρι και άλλα δημητριακά (8,9%), Γαλακτοκομικά και αυγά (1,8%), Άλλα βρώσιμα έλαια (8,5%), Φρούτα νωπά (9,2%), Πατάτες (6,1%), Λοιπά τρόφιμα (2%), Δημοτικά τέλη (1,5%), Ηλεκτρισμό (1,8%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (3,2%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,8%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,5%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (5,6%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (3,9%).

Τι συνέβη, όμως, μεταξύ Ιουλίου και Ιουνίου; Σημαντικές θεωρούνται, λόγω ενεργειακού και συνολικά κόστους παραγωγής, οι ανατιμήσεις σε: Ψωμί (1%), Δημητριακά για πρωινό (6%), Μοσχάρι (1,5%), Χοιρινό (2%), Ψάρια νωπά (3,6%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Γιαούρτι (2,5%), Λαχανικά νωπά (6%), Ενοίκια κατοικιών (0,7%), Ηλεκτρισμό (9,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,4%).

Οι διακοπές

Οσον αφορά τις διακοπές,τα κόστη έχουν εκτιναχθεί λόγω ενέργειας, μισθοδοσίας κτλ.

Από μήνα σε μήνα υπήρξε αύξηση σε: Καύσιμα και λιπαντικά (1%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (1,4%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (3,5%) και Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,1%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούλιο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

2,4% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά νωπά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
0,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
4,3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
2,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό.
1,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
3,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
1,7% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
6,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
2% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Οι μειώσεις ανά κλάδο

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

0,2% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
0,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,7% Ιούλιο 2024 σε σύγκριση με τον Ιούνιο 2024, έναντι μείωσης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Σχετικά Άρθρα