Οι επιστήμονες βρίσκουν τον τρόπο λειτουργίας του placebo στον εγκέφαλο

Νευροεπιστήμονες ανακάλυψαν ένα βασικό κομμάτι ενός παζλ για να εξηγήσουν το φαινόμενο εικονικού φαρμάκου, πώς δηλαδή οι ασθενείς φαίνεται να ανταποκρίνονται και να αισθάνονται καλύτερα, αφού λάβουν μία θεραπεία placebo, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη στο επιστημονικό περιοδικό Nature, με τίτλο Neural circuit basis of placebo pain relief “.

Ειδικότερα, μελετώντας ποντίκια, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, όταν τα ζώα περιμένουν ανακούφιση από τον πόνο, οι νευρώνες και οι συνάψεις κατά μήκος μιας οδού ελέγχου του πόνου στον εγκέφαλο ενεργοποιούνται ακόμη και όταν δεν έχει δοθεί φάρμακο.

Η οδός εκτείνεται από τον κυκλικό φλοιό στο μπροστινό μέρος του εγκεφάλου, μέσω της περιοχής γέφυρας του εγκεφαλικού στελέχους, έως την παρεγκεφαλίδα στο πίσω μέρος του εγκεφάλου.

«Το ότι οι νευρώνες στον εγκεφαλικό μας φλοιό επικοινωνούν με τη γέφυρα και την παρεγκεφαλίδα για να προσαρμόσουν τους οδούς πόνου με βάση τις προσδοκίες μας είναι εντελώς απροσδόκητο και απίστευτα συναρπαστικό», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης Greg Scherrer, από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας.

Η οδός περιέχει «μια εξαιρετική αφθονία» πρωτεϊνών που ονομάζονται υποδοχείς οπιοειδών που παίζουν ρόλο στον έλεγχο του πόνου, εξήγησε ο Scherrer.

Πρόσθεσε ότι το μπλοκάρισμα της οδού διέκοψε το φαινόμενο εικονικού φαρμάκου και η ενεργοποίησή του προκάλεσε ανακούφιση από τον πόνο ακόμη και σε ζώα που δεν είχαν εκπαιδευτεί να το περιμένουν.

«Τα αποτελέσματά μας ανοίγουν τη δυνατότητα ενεργοποίησης αυτής της οδού μέσω άλλων θεραπευτικών μέσων, όπως φάρμακα ή μέθοδοι νευροδιέγερσης για τη θεραπεία του πόνου», είπε ο Scherrer.