Παγκόσμιο blackout: Προβληματισμός για το πότε θα υπάρξει πλήρης αποκατάσταση-Δήλωση Microsoft

 Παγκόσμιο blackout: Προβληματισμός για το πότε θα υπάρξει πλήρης αποκατάσταση-Δήλωση Microsoft

Αναστάτωση σε όλο τον κόσμο προκάλεσαν από το πρωί της Παρασκευής οι δυσλειτουργίες που προκλήθηκαν μετά από προβλήματα που παρουσιάστηκαν σε δεκάδες συστήματα υπολογιστών αεροδρομίων, τραπεζών, ακόμα και συστημάτων υγείας και μεγάλων επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων και το χρηματιστήριο του Λονδίνου, δημιουργώντας το μεγαλύτερο «ψηφιακό μπλακ άουτ» από το 2017, μετά την κατάρρευση ενός ευρέως χρησιμοποιούμενου προγράμματος κυβερνοασφάλειας της CrowdStrike το οποίο επηρέασε και υπηρεσίες της Microsoft.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft Satya Nadella εξέδωσε την πρώτη του δήλωση, τονίζοντας ότι οι πελάτες θα έχουν την απαραίτητη τεχνική υποστήριξη για να επανέλθουν με ασφάλεια τα συστήματα, ενώ συγγνώμη ζητά το αφεντικό της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike για το χάος που προκάλεσε η ελαττωματική ενημέρωση του λογισμικού σε ηλεκτρονικά συστήματα.

Η αναβάθμιση λογισμικού της εταιρείας που αποδείχθηκε λανθασμένη έριξε μπλε σε δεκάδες οθόνες αεροδρομίων, τραπεζών, ακόμα και συστημάτων υγείας και μεγάλων επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο και κυρίως στην Αμερική. Πάντως, η Microsoft ανακοίνωσε σήμερα ότι επιδιορθώθηκε η υποκείμενη αιτία του τεχνικού προβλήματος σημειώνοντας ότι τα κατάλοιπα των συνεπειών από τα προβλήματα κυβερνοασφάλειας εξακολουθούν να επηρεάζουν κάποιες εφαρμογές και υπηρεσίες του Office 365. Το ερώτημα όμως είναι πόσο θα διαρκέσει η αποκατάσταση, ενώ δεν μπορεί να προβλεφθεί ότι δεν θα ξανασυμβεί, αφού προήλθε από κάτι που προοριζόταν για να μας προστατεύει.

Ο CEO της Microsoft Satya Nadella, δήλωσε πως «η CrowdStrike κυκλοφόρησε μια ενημερωμένη έκδοση που άρχισε να επηρεάζει τα συστήματα πληροφορικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Γνωρίζουμε αυτό το ζήτημα και συνεργαζόμαστε στενά με την CrowdStrike και με όλο τον κλάδο για να παρέχουμε στους πελάτες τεχνική καθοδήγηση και υποστήριξη ώστε να επαναφέρουν με ασφάλεια τα συστήματά τους σε λειτουργία».

Από την πλευρά του ο CEO της Crowdstrike, Tζορτζ Kούρτζ απολογήθηκε δημόσια για την αναστάτωση που προκάλεσε η ενημέρωση του λογισμικού της εταιρείας σε συνέντευξή του στο αμερικανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NBC News.

«Λυπούμαστε βαθύτατα για τον αντίκτυπο που προκαλέσαμε στους πελάτες, στους ταξιδιώτες, σε οποιονδήποτε επηρεάστηκε από αυτό, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών μας», είπε ο Κούρτζ.

Στη συνέντευξή του, ο επικεφαλής της Crowdstrike επανέλαβε ότι το πρόβλημα προκλήθηκε από ένα σφάλμα στην ενημερωμένη έκδοσης που έπληξε τα λειτουργικά συστήματα της Microsoft.

«Γνωρίζουμε ποιο είναι το πρόβλημα … και έχουμε επιλύσει το πρόβλημα», λέει.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να επανέλθουν όλα σε λειτουργία για τους χρήστες, ρωτήθηκε, απαντώντας: «Μπορεί να χρειαστεί κάποιος χρόνος για ορισμένα συστήματα που απλώς δεν αποκαθίστανται αυτόματα, αλλά είναι αποστολή μας… να διασφαλίσουμε ότι κάθε πελάτης θα έχει ανακάμψει πλήρως», σημείωσε.

Η αναβάθμιση λογισμικού της Crowdstrike είχε λάθη που οδηγούσαν σε παύση λειτουργίας τη συσκευή που εγκαθίσταται η αναβάθμιση. Το λογισμικό προστασίας της Crowdstrike είναι εγκαταστημένο σε συσκευές που χρησιμοποιούν ως λειτουργικό σύστημα τα Windows. Σε όσες συσκευές έγινε η αναβάθμιση, υπήρξε πρόβλημα λειτουργίας και εμφανίστηκε μία «μπλε» οθόνη που ανέφερε ότι το σύστημα δεν μπορεί να ξεκινήσει και η συσκευή δεν μπορεί να λειτουργήσει, με αποτελέσματα να μπλοκάρει το check-in των επιβατών πτήσεων στις κρατήσεις αλλά και σε συναλλαγές.

Η Crowdstrike διαπίστωσε άμεσα το πρόβλημα και προχώρησε σε διόρθωση του σχετικού λογισμικού αναβάθμισης αλλά το ζήτημα που υπάρχει είναι ότι η εγκατάσταση της νέας αναβάθμισης πρέπει να γίνει χειροκίνητα και με τη συσκευή να είναι σε «ασφαλή κατάσταση» (safe mode).

Με δεδομένο ότι υπάρχουν περιπτώσεις εταιρειών που το συγκεκριμένο λογισμικό της Crowdstrike, με την επωνυμία Falcon, έχει εγκατασταθεί σε εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες συσκευές, είναι προφανές ότι θα χρειαστούν ενδεχομένως και αρκετές μέρες μέχρι την πλήρη αποκατάσταση. Ωστόσο, δεν μπορεί να προβλεφθεί ότι δεν θα ξανασυμβεί, αφού προήλθε από κάτι που προοριζόταν για να προστατεύει.

Ακόμα και η ομάδα F1 της Mercedes, η οποία από το 2019 είναι επίσημος συνεργάτης της CrowdStrike, της αμερικανικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας που παραδέχτηκε ότι ευθύνεται για το λάθος, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο προβλημάτων το Σαββατοκύριακο του Grand Prix της Ουγγαρίας. Ο Κρις Δημητριάδης, επικεφαλής παγκόσμιας στρατηγικής στην ISACA, περιέγραψε το περιστατικό ως «ψηφιακή πανδημία», αφού έπληξε ακόμα και το σύστημα των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι.

Πώς επηρέασε η ψηφιακή κρίση την Ελλάδα

Σχεδόν αλώβητη βγήκε η Ελλάδα από την ψηφιακή κρίση, γεγονός το οποίο ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου απέδωσε στο ότι στη χώρα μας, η αναβάθμιση του επίμαχου λογισμικού θα γινόταν αργότερα και γι’ αυτό δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό τα συστήματα. Σε ό,τι αφορά στους απλούς χρήστες των Windows ο υπουργός διευκρίνισε ότι το λογισμικό ασφάλειας χρησιμοποιείται από μεγάλες επιχειρήσεις, και γι’ αυτό δεν θα τους επηρεάσει.

Ο κ. Παπαστεργίου έκανε λόγο για πρόβλημα σε ενημέρωση ασφαλείας που έριξε το σύστημα σε «ατέλειωτη λούπα».

Ακυρώθηκαν χιλιάδες πτήσεις σε όλο τον κόσμο

Υπήρχαν περίπου 110.000 εμπορικές πτήσεις προγραμματισμένες σε όλο τον κόσμο σήμερα και από τις 11:00 πμ (ώρα Βρετανίας) έχουν ακυρωθεί 1.390 , σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium.

Ακολουθεί μια πρώτη ανάλυση ανά χώρα, σύμφωνα με το BBC:

ΗΠΑ: 512 πτήσεις έχουν ακυρωθεί μέχρι στιγμής
Γερμανία: 92 πτήσεις
Ινδία: 56
Ιταλία: 45
Καναδάς: 21

Σχετικά Άρθρα