Έρευνα/Αν θέλετε να πετύχετε, αυτό είναι το ταξίδι ηγεσίας “από μέσα προς τα έξω”
Χιλιάδες ώρες που αφιερώθηκαν σε στενή συνεργασία με CEO και άλλους ηγέτες κορυφαίων εταιρειών και μη κερδοσκοπικών οργανισμών, αποκάλυψαν ένα συναρπαστικό επιχειρηματικό φαινόμενο: πολλοί ηγέτες που έχουν κατακτήσει όλες τις σωστές εκτελεστικές δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής οξυδέρκειας, της στρατηγικής και επιχειρησιακής διαχείρισης και της σκέψης του συστήματος, εξακολουθούν να αγωνίζονται για να συνδέουν τις φιλοδοξίες τους με την πραγματική απόδοση των οργανισμών τους.
Μετά από μια προσεκτική ανάλυση του τι εμπόδιζε αυτά τα κατά τα άλλα ταλαντούχα στελέχη, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι σε βαθύ ψυχολογικό επίπεδο δεν στοχάζονταν αρκετά για το πώς να γίνουν ένας πιο ανθρωποκεντρικός ηγέτης που μπορεί να συνδεθεί αυθεντικά με τον εαυτό του και τις ομάδες του. Αυτή η βασική γνώση είναι που μας οδήγησε να γράψουμε το νέο μας βιβλίο, The Journey of Leadership: How CEOs Learn to Lead from Inside Out (Portfolio, Σεπτέμβριος 2024).
Η εμπειρία και η έρευνά μας αποδεικνύουν ότι η ηγεσία από το “μέσα προς τα έξω” είναι το βασικό συστατικό για να έχετε μια διαρκή επίδραση με τις ομάδες και τον ευρύτερο οργανισμό. Αυτό το ταξίδι από μέσα προς τα έξω είναι πολύχρωμο και πολύπλοκο. Απαιτεί προσωπική ανάπτυξη, που σημαίνει ότι πρέπει συνεχώς να μαθαίνετε, να ακούτε, να εμπνέετε και να νοιάζεστε. Η ηγεσία δεν αφορά μόνο εκείνα τα φαινομενικά ατελείωτα καθήκοντα που σχετίζονται με τις επιχειρήσεις που πρέπει να φροντίσετε όταν είστε αποτελεσματικός Διευθύνων Σύμβουλος. Είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζεις ποιος είσαι και ποιες είναι οι ελλείψεις σου, ώστε να μπορείς πρώτα να αλλάξεις τον εαυτό σου και μετά να οδηγήσεις τους άλλους.
Για πάνω από μια δεκαετία, έχουμε συνεργαστεί με περισσότερους από 500 Διευθύνοντες Συμβούλους (συμπεριλαμβανομένων των ηγετών εταιρειών Fortune Global 500 που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ηγεσίας των CEO του Bower Forum.) Ανακαλύψαμε ότι οι ηγέτες δεν έχουν κανένα πρόβλημα να ορίσουν ή να αποκτήσουν δεξιότητες ηγεσίας.
Δεν προτείνουμε στους ηγέτες να εγκαταλείψουν τις σκληρές ηγετικές τους δεξιότητες. Η πρόκληση είναι να εξισορροπηθούν αυτά τα χαρακτηριστικά με τις λεγόμενες ήπιες ηγετικές τους δεξιότητες (μερικές φορές είναι οι πιο δύσκολες να συγκεντρώσουν). Αυτό είναι ένα ταξίδι που ταξιδεύει συχνά χωρίς ιδιαίτερη βοήθεια ή καθοδήγηση. Μερικοί από τους καλύτερους ηγέτες με τους οποίους έχουμε συνεργαστεί είπαν ότι απλά γεννήθηκαν με αυτές τις ιδιότητες, ενώ άλλοι είπαν ότι ήταν τυχεροί που γνώρισαν μερικούς σπουδαίους προσωπικούς προπονητές στην πορεία. Κανείς όμως δεν μπορούσε να υποδείξει έναν σαφή οδικό χάρτη για να γίνεις πιο ανθρώπινος και αυθεντικός ηγέτης.
Ενώ τα περισσότερα στελέχη δεν ξοδεύουν αρκετό χρόνο σκεπτόμενοι πώς τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά πληροφορούν τις ηγετικές τους ικανότητες, όταν το κάνουν, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι αξιοσημείωτα. Με τα χρόνια, έχουμε δει ότι οι καλύτεροι ηγέτες μαθαίνουν να γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι και στοχαστικοί. Συνειδητοποιούν ότι αυτό που τους εμποδίζει καθώς πιέζουν τους εαυτούς τους και τις οργανώσεις τους μπροστά είναι η δική τους ψυχολογική προετοιμασία, η οποία έχει τις ρίζες της στις ίδιες τις συνήθειες και τις συμπεριφορές που τους οδήγησαν εκεί που βρίσκονται.
Ένα νέο είδος ηγεσίας
Φυσικά, για πολλούς από τους Διευθύνοντες Συμβούλους με τους οποίους έχουμε μιλήσει όλα αυτά τα χρόνια, ο κόσμος είναι πιθανότατα πολύ διαφορετικός από όταν ξεκίνησαν την καριέρα τους. Υπήρξε μια εποχή στις επιχειρήσεις που οι επενδυτές, τα διοικητικά συμβούλια και ο επιχειρηματικός τύπος λάτρευαν τον αυτοκρατορικό διευθύνοντα σύμβουλο. Οι μεγαλύτεροι ηγέτες όπως ο Jack Welch της GE ή ο Lee Iacocca της Chrysler ήταν γνωστά ονόματα. Αυτά τα άτομα που γνωρίζουν τα πάντα, έκαναν συχνές εμφανίσεις σε τηλεοπτικές εκπομπές και έγραψαν βιβλία best sellers. Οι υπάλληλοί τους περίμεναν να έχουν όλες τις απαντήσεις.
Ο αυτοκρατορικός διευθύνων σύμβουλος δεν υπάρχει πια. Ο κόσμος είναι τώρα τόσο περίπλοκος και αβέβαιος, και ο ρυθμός της αλλαγής τόσο εξαγριωμένος, που οι σημερινοί ηγέτες δεν μπορούν να έχουν όλες τις απαντήσεις. Αποτελούν το πλέγμα μέσω του οποίου ρέουν όλες οι επιχειρηματικές εντάσεις—βραχυπρόθεσμοι στόχοι και μακροπρόθεσμη στρατηγική, κοινωνικός σκοπός, δεσμεύσεις βιωσιμότητας και οικονομικές επιδόσεις, καλλιεργώντας ταλέντο αλλά αφήνοντας τους ανθρώπους να προχωρήσουν όταν είναι η κατάλληλη στιγμή, για να αναφέρουμε μερικά.
Επομένως, είναι επιτακτική ανάγκη για τους ηγέτες να αναπτύξουν τους εσωτερικούς πόρους για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολλών ενδιαφερομένων τους σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα. Όταν οι ηγέτες εργάζονται για την ανθεκτικότητα, την ενσυναίσθηση, την ταπεινοφροσύνη, την ευελιξία και την αυθεντικότητά τους, επιδιώκουν αυτή την προσωπική ανάπτυξη από μέσα προς τα έξω που οδηγεί στην ανθρώπινη ηγεσία. Η πρόκληση είναι να αναπτύξουμε αυτά τα χαρακτηριστικά σε συνδυασμό, αλλά να τα χρησιμοποιήσουμε στον σωστό συνδυασμό για οποιαδήποτε κατάσταση προκύψει.
Οι βασικές προϋποθέσεις για αυτό το ταξίδι είναι η αυτογνωσία και ο αυτοστοχασμός, που επιτρέπουν στους ηγέτες να εμπνέουν και να εμπνεύσουν τους συναδέλφους και τις ομάδες τους. Μόνο τότε μπορούν να πλοηγηθούν από κοινού σε ανταγωνιστικές απόψεις και επιλογές και να βρουν την εμπιστοσύνη και τη σαφήνεια για να λάβουν τις σωστές αποφάσεις. Αυτό είναι το είδος της βήμα προς βήμα επανεφεύρεσης των ηγετών που ασκούμε στο πρόγραμμα ανάπτυξης του CEO του Bower Forum.
Αργά ή γρήγορα, κάθε ηγέτης αντιμετωπίζει μια στιγμή που συνειδητοποιεί ότι η επιτυχία έχει να κάνει τόσο με την καθοδήγηση του εαυτού του όσο και με την καθοδήγηση των άλλων. Εκείνη την κρίσιμη στιγμή, αλλάζουν από τον παραδοσιακό ηγέτη που πίστευαν ότι θα έπρεπε να είναι σε κάποιον που υιοθετεί μια ανθρώπινη ηγετική προσέγγιση. Αρχίζουν να μαθαίνουν και να μεγαλώνουν για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της θέσης τους και να εκπληρώσουν τις πιο τολμηρές τους φιλοδοξίες για τον οργανισμό τους, τις ομάδες τους και τον εαυτό τους.
Αυτή η στροφή σε μια πιο ανοιχτή μορφή ηγεσίας συμβαίνει επειδή το απαιτούν οι περιστάσεις. Οι σημερινοί ηγέτες πρέπει να κυριαρχήσουν πολύπλοκα ζητήματα όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ο πληθωρισμός, οι διαταραγμένες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, το σπάνιο ταλέντο, η έλλειψη διαφορετικότητας, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και η κλιματική αλλαγή, καθώς και μια αφυπνισμένη αναζήτηση σκοπού μεταξύ των εργαζομένων. Αυτό σημαίνει ότι κανένα άτομο, όσο λαμπρό ή ικανό κι αν είναι, δεν έχει την εμπειρία, τη γνώση ή την ιδιοσυγκρασία να αντιμετωπίσει όλες αυτές τις προκλήσεις μόνος του.
Κορυφαίος δίπλα στην AI και τη γενετική AI
Υπάρχει ένας άλλος λόγος για τον οποίο η ανθρώπινη ηγεσία έχει γίνει τόσο κρίσιμη για τους οργανισμούς αυτές τις μέρες. Με την ταχεία έναρξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (gen AI) στο χώρο εργασίας, ένας αυξανόμενος αριθμός εργασιών ρουτίνας και αναλυτικής διαχείρισης, όπως ανάλυση αγοράς, διαχείριση έργων, προϋπολογισμοί, εξυπηρέτηση πελατών, λήψη αποφάσεων και εύρεση δεδομένων θα αντιμετωπίζεται πλήρως ή εν μέρει από αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης, με την προϋπόθεση ότι το λογισμικό συνεχίζει να βελτιώνεται. Εάν είστε ένας παραδοσιακός αριστερός ηγέτης που είναι εξαιρετικός σε αριθμούς, προγραμματισμό και ανάλυση, η συνεισφορά σας ως ηγέτης μπορεί να απειληθεί.
Από εδώ και πέρα, ο παράγοντας διαφοροποίησης θα είναι η ανθρώπινη ηγεσία που δίνει στους ανθρώπους την αίσθηση του σκοπού, τους εμπνέει και θα νοιάζεται για το τι θέλουν να επιτύχουν. Πολλοί εργαζόμενοι σήμερα πιστεύουν ότι μεγάλο μέρος της τεχνικής και αναλυτικής καθοδήγησης που χρειάζονται αποκτάται πιο εύκολα από λύσεις τεχνητής νοημοσύνης.
Πράγματι, μια έρευνα που διεξήχθη από την ερευνητική εταιρεία Potential Project διαπίστωσε ότι οι εργαζόμενοι έχουν ήδη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην τεχνητή νοημοσύνη παρά στα αφεντικά τους σε ορισμένους τομείς ηγεσίας και στη διαχείριση ορισμένων καθηκόντων. Γιατί όχι, αν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους χωρίς να αισθάνονται παραμελημένοι από τον μάνατζέρ τους;
Ωστόσο, η χρήση μόνο της τεχνητής νοημοσύνης και των διαφόρων πτυχών της δεν θα οδηγήσει σε υψηλή και διαρκή απόδοση. Αυτό που λαχταρούν οι εργαζόμενοι στους ηγέτες τους είναι η ανάπτυξη, η εμπειρία, η φροντίδα, η ενσυναίσθηση, η αυθεντική δέσμευση και η σοφία.
Οι καλύτερες εταιρείες θα συνδυάσουν τα αναλυτικά πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης με ηγέτες που έχουν εξαιρετικές δεξιότητες σε ανθρώπους για να ωθήσουν τους οργανισμούς τους σε νέα ύψη. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει διπλό όφελος. Με την υποστήριξη ή την αντικατάσταση αναλυτικών και τεχνικών εργασιών, μπορεί να ελευθερώσει περισσότερο χρόνο για τους ηγέτες να αφιερώσουν στην ανθρώπινη ηγεσία.
Δεύτερον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παρέχει αναλυτικές και προσανατολισμένες στα αποτελέσματα γνώσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ανθρώπινης, δεξιοεγκεφαλοκεντρικής ηγεσίας, δίνοντας στους ηγέτες συνεχή ανατροφοδότηση για την αποτελεσματικότητα του ανθρώπινου στυλ ηγεσίας τους, για το πώς ηγούνται από μέσα προς τα έξω.
Μια προσέγγιση ηγεσίας που αγκαλιάζει ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο, αξιοποιώντας παράλληλα την τεχνητή νοημοσύνη, την τεχνητή νοημοσύνη της γενιάς και τις προηγμένες προσφορές ανάπτυξης ηγεσίας, μπορεί να βοηθήσει τους CEO να επιτύχουν στη δουλειά τους και να αποδώσουν οικονομικά. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν το ανθρώπινο κεφάλαιο διαχειρίζεται με τον σωστό τρόπο, τα αποτελέσματα μεταφράζονται κατευθείαν στην ουσία.
Σύμφωνα με μια μελέτη του McKinsey Global Institute σε 1.800 μεγάλες εταιρείες σε διάφορους τομείς σε 15 χώρες, οι επιχειρήσεις που επικεντρώνονταν στην ανάπτυξη ανθρώπινου κεφαλαίου εκτός από την οικονομική απόδοση είχαν περίπου 1,5 φορές περισσότερες πιθανότητες από τη μέση εταιρεία να παραμείνουν υψηλές επιδόσεις με την πάροδο του χρόνου και να έχουν περίπου τις μισές αστάθεια κερδών. Στην πραγματικότητα, όταν χτύπησε η πανδημία του COVID-19, διατήρησαν την κερδοφορία και αύξησαν τα έσοδα δύο φορές πιο γρήγορα από τις εταιρείες που επικεντρώνονταν κυρίως στην οικονομική απόδοση.
Καλλιέργεια εσωτερικού και εξωτερικού κόσμου
Η μάθηση, η ανάπτυξη και η επανεφεύρεση του εαυτού ξεκινούν με την ενδοσκόπηση.
Οι ηγέτες πρέπει πρώτα να εξετάσουν τον εσωτερικό τους εαυτό και να ξεπεράσουν τα δικά τους εμπόδια και προκαταλήψεις. Τι είναι αυτό που πραγματικά θέλετε να πετύχετε; Ποιες συμπεριφορές θέλετε να μοντελοποιήσετε; Ποιες υποθέσεις κάνετε—συμπεριλαμβανομένου του εαυτού σας—που εμποδίζουν; Αυτή η ενδοσκόπηση απαιτεί από τους ηγέτες να αξιολογούν τις καταστάσεις με αμερόληπτο τρόπο, πράγμα που σημαίνει να ακούνε βαθιά ένα δίκτυο ενδιαφερομένων, συμπεριλαμβανομένων των προπονητών, που μπορούν να αντανακλούν τις ανάγκες του ηγέτη και να τους προσφέρουν συμβουλές.
Με αυτή την εσωτερική δουλειά που γίνεται, οι ηγέτες μπορούν στη συνέχεια να πλοηγηθούν πιο αποτελεσματικά στις ανταγωνιστικές απαιτήσεις τους για να απελευθερώσουν τις δυνατότητες των ατόμων, των ομάδων και των συστημάτων. Μπορούν να εμπλέξουν τις ομάδες σε ένα στοχαστικό και φιλόδοξο σχέδιο αλλαγής, να τις κάνουν να πουν την αλήθεια στην εξουσία, να τους επιτρέψουν να είναι ευέλικτοι όταν χτυπούν απροσδόκητες περιστάσεις, να τους βοηθήσουν να αισθανθούν το σκοπό και να τους ενθαρρύνουν να κάνουν το παραπάνω μίλι για να κάνουν το επιχείρηση με επιτυχία.
Στη δουλειά μας με τους Διευθύνοντες Συμβούλους, τόσο στο Bower Forum όσο και σε άλλες δεσμεύσεις, γίναμε μάρτυρες πολλών επιτυχιών ηγετών που ακολούθησαν αυτήν την προσέγγιση από μέσα προς τα έξω και εφευρέθηκαν εκ νέου ως ανθρωποκεντρικοί ηγέτες.
Αυτές οι προσωπικές ιστορίες, για τις οποίες αναφερόμαστε λεπτομερέστερα στο βιβλίο, περιλαμβάνουν τα εξής:
Ο πρόεδρος μιας εταιρείας μέσων ενημέρωσης που καλλιέργησε «αφηγητές της αλήθειας» σε κάθε επίπεδο του οργανισμού
Ο επικεφαλής μιας φαρμακευτικής εταιρείας που χρησιμοποίησε μια τεχνική βαθιάς μάθησης για να προβλέψει τη σοβαρότητα της πανδημίας COVID-19, η οποία έδωσε στην εταιρεία του ένα άλμα στην παραγωγή ενός νέου εμβολίου
Ενας ναύαρχος, επικεφαλής των δυνάμεων ειδικών επιχειρήσεων των ΗΠΑ, ο οποίος εκπαίδευσε τις ομάδες του να ανταποκρίνονται στις αλλαγές στο έδαφος αντί να τηρούν ένα προκαθορισμένο σχέδιο
Ο επικεφαλής ενός μεγάλου νοσοκομείου που κατάφερε να οδηγήσει τους υπαλλήλους του συνδέοντάς τους σε συναισθηματικό επίπεδο
ο Διευθύνων Σύμβουλος μιας παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας που αφιέρωσε χρόνο για να μάθει περισσότερα για τα κορυφαία στελέχη του—τις ιστορίες ζωής και τα προσωπικά τους ζητήματα—πριν τα καθοδηγήσει.
Ο απώτερος στόχος μας είναι να ενθαρρύνουμε τους Διευθύνοντες Συμβούλους και άλλους ηγέτες που εστιάζουν στην οικονομική απόδοση να απελευθερώσουν το ηγετικό δυναμικό τους με ευρύτερους τρόπους—να γίνουν κάποιος που μπορεί να δει πολλαπλές δυνατότητες για προσωπική και οργανωτική ανάπτυξη και να δημιουργήσει ολιστικό αντίκτυπο για όλους τους ενδιαφερόμενους. Προσκαλούμε στελέχη με γνώμονα την εντολή και τον έλεγχο να δουν τις δυνατότητες να ενεργούν ως πιο ανθρώπινοι ηγέτες και συνεργάτες που συνεργάζονται σε ισχυρά δίκτυα.
Ελπίζουμε να βοηθήσουμε τους ηγέτες που κυβερνούν και ελέγχουν μέσω της δικής τους αίσθησης βεβαιότητας να στραφούν σε μια νοοτροπία αυτογνωσίας και αυτοστοχασμού, σε συνδυασμό με βαθιά και ατρόμητη μάθηση και ανακάλυψη. Και, τέλος, θα θέλαμε να τους πείσουμε να δουν τον κόσμο με όλη του την υπέροχη ποικιλομορφία και να είναι ο καλύτερος, αυθεντικός εαυτός τους.
Μερικοί από τους πιο επιτυχημένους CEO που γνωρίζουμε έχουν αγκαλιάσει τη σημασία της ανθρώπινης πλευράς της ηγεσίας και έχουν αφιερώσει χρόνο για να εμβαθύνουν μέσα τους για να οικοδομήσουν αυτή την ικανότητα. Πιστεύουμε ότι αυτή η προσέγγιση θα είναι πολύτιμη και για πολλούς άλλους σε όλους τους τύπους οργανισμών.
Πηγή: mckinsey.com