Ρεπορτάζ libre/Πανελλαδικές: Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις-Τα δύσκολα μαθήματα που ανατρέπουν τα δεδομένα

 Ρεπορτάζ libre/Πανελλαδικές: Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις-Τα δύσκολα μαθήματα που ανατρέπουν τα δεδομένα

Αυλαία έριξαν οι πανελλαδικές εξετάσεις στα Γενικά Λύκεια, με τα παράπονα μαθητών και εκπαιδευτικών να πληθαίνουν. Οι μαθητές αντιμετώπισαν αυξημένο πήχη δυσκολίας στα μαθήματα της Ιστορίας και της Φυσικής. Με βάση τον υψηλό πήχη δυσκολίας των φετινών θεμάτων, οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι δύσκολα οι σχολές μεγάλης ζήτησης θα διατηρήσουν τις βάσεις τους και φέτος σε υψηλά επίπεδα, με το 2ο και 3ο επιστημονικό πεδίο να θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα δεχτούν το πιο ισχυρό πλήγμα. Πρώτες εκτιμήσεις και σχόλια κάνει στο libre o σύμβουλος εκπαίδευσης μαθηματικών Ν. Κυκλάδων και Α’ Αθήνας, Γιάννης Καραγιάννης.

Αν και η διαδικασία της βαθμολόγησης βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις, δύσκολος στόχος αναμένεται το άριστα και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία, κάτι που θα επηρεάσει τις υψηλόβαθμες σχολές και θα εντείνει τον ανταγωνισμό σε αυτές με μεσαίες βαθμολογίες. Μέχρι τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου αναμένεται η ανακοίνωση των επιδόσεων των υποψηφίων, που θα ορίσει και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την είσοδο στα πανεπιστήμια.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σε σχόλιό της ανέφερε: «Οι θεματοδότριες/θεματοδότες δεν φαίνεται να ενστερνίζονται την αποφυγή των λεγόμενων “υπερπαραγωγών”, οι οποίες τρομοκρατούν τα παιδιά, τα απομακρύνουν από το γνωστικό αντικείμενο και απέχουν πολύ από τις οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος. Έτσι, απαξιώνεται η διδασκαλία του μαθήματος στο δημόσιο σχολείο και ο σεβασμός στους συντελεστές του». Ειδικότερα, στην ανακοίνωσή της η Ένωση Φυσικών κάνει λόγο για «σαλαμοποίηση» των βαθμολογιών των παιδιών «προς τα κάτω» σε ό,τι αφορά τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

  • Υπενθυμίζεται ότι πέρσι κατεγράφη άνοδος και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία, με τις δημοφιλείς σχολές να επιστρέφουν σε υψηλά προηγούμενων ετών, όπως η Ιατρική που έπιασε τα 19.000 μόρια.

Ο σύμβουλος εκπαίδευσης μαθηματικών Ν. Κυκλάδων και Α’ Αθήνας, Γιάννης Καραγιάννης, κάνει στο libre τις πρώτες εκτιμήσεις μετά το τέλος των πανελλαδικών.

«Τα μαθηματικά ήταν μέτριας δυσκολίας. Έχω την αίσθηση ότι ήταν ανάλογης δυσκολίας με πέρυσι οπότε μόνα τους δε βλέπω να επηρεάζουν τις βάσεις, αλλά αναμένουμε τουλάχιστον τα πρώτα βαθμολογικά στοιχειά. Το μάθημα των μαθηματικών επηρεάζει τις Πολυτεχνικές σχολές και τις φυσικομαθηματικές κυρίως. Στη φυσική υπάρχει μια έντονη δυσαρέσκεια των συναδέλφων και των μαθητών, αυτό θα έχει συνέπειες και πτώση στις ιατρικές, εκτιμάμε, καθώς η φυσική είναι μάθημα εξεταζόμενο στους υποψήφιους που διαγωνίζονται για να μπουν στις ιατρικές. Αυτά είναι εικασίες, ακόμη δεν έχουμε ασφαλή εικόνα».

Γενικά, αναφέρει πως μεγάλη ζήτηση έχουν κάθε χρόνο οι Ιατρικές σχολές και τα Πολυτεχνεία, «είναι η κορωνίδα των βάσεων που καθορίζει κα τις υπόλοιπες κατά κάποιον τρόπο» λέει χαρακτηριστικά.

Σε ένα γενικότερο σχόλιο για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ο κ. Καραγιάννης σημειώνει:

«Η πολιτεία θα πρέπει να ξαναδεί το θέμα των πανελλαδικών. Επηρεάζουν τις ζωές των μαθητών και των οικογενειών τους, δημιουργούν μια ανταγωνιστική κατάσταση από το γυμνάσιο. Το μυαλό των παιδιών είναι στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και χάνουμε την πραγματική εκπαίδευση. Το μυαλό τους είναι στο να μην έχουν κενά στα εξεταζόμενα για όταν δώσουν τις πανελλαδικές και μόνο εκεί. Πρέπει να βρούμε ένα άλλο σύστημα να είναι αξιόπιστο αλλά να μη δημιουργεί αυτή την οικογενειακή σύγχυση… Εμείς που βλέπουμε τα παιδιά κάθε μέρα, δε θα θέλαμε ποτέ να ζήσουμε αυτά που ζουν. Χθες που έγραφαν φυσική και μέσα στον καύσωνα κάποιοι μαθητές ήταν στα όρια της λιποθυμίας… Εμείς τα βλέπουμε αυτά καθημερινά. Μαθητές διαβασμένοι δεν μπορούν να γράψουν από το άγχος τους… Πρέπει να βρούμε ένα νέο σύστημα κι έχω την αίσθηση ότι αυτό θα είναι το εθνικό απολυτήριο που έχει πολλές φορές εξαγγελθεί».

Για το τέλος, μας ενημερώνει για μια σοκαριστική αλήθεια:

«Σε κάποιες χώρες -αγγλοσαξονικές κυρίως- αυτά που κάνουμε στα μαθηματικά στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, τα λύνουν τα παιδιά εκεί στο πρώτο έτος». «Πρέπει να δούμε σοβαρό το σύστημα και την ύλη, και αν είναι προσαρμοσμένη σε παιδιά 16-17 ετών, αλλά και τον όγκο της» καταλήγει.

Όσον αφορά το 1ο επιστημονικό πεδίο-Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Νομικών Σπουδών, το μάθημα της Ιστορίας που ήταν αυξημένης δυσκολίας ίσως αποβεί μοιραίο για τους υποψηφίους. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, το φετινό διαγώνισμα ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών. Δεδομένου ότι πέρσι, οι βάσεις στο εν λόγω πεδίο εκτοξεύτηκαν με τη Νομική Αθήνας στα 18.125 μόρια και τη Νομική Θεσσαλονίκης στα 17.640 μόρια, είναι πιθανό να δούμε μείωση στις δημοφιλείς σχολές λόγω μικρότερου αριθμού αριστούχων.

Ποιος βάζει τα θέματα

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) ορίζεται λίγες ημέρες πριν τις εξετάσεις ονόματα των μελών της δεν ανακοινώνονται και λαμβάνονται ειδικά μέτρα, προκειμένου, να εξασφαλιστεί η μυστικότητα και η αντικειμενικότητα της όλης διαδικασίας.

Τα μέλη της ΚΕΕ δεν είναι ισόβια. Κάθε χρόνο επιβάλλεται η ανανέωση της σύνθεσής της. Τα μέλη της ΚΕΕ δεν επιτρέπεται να αποκαλύψουν ότι τους έχει δοθεί αυτή η αρμοδιότητα. Άχρι να ολοκληρωθούν οι εξετάσεις κρατούνται μυστικά από το υπουργείο Παιδείας.

  • Το ερώτημα που τίθεται είναι με ποια κριτήρια το υπουργείο Παιδείας επιλέγει τα πρόσωπα που με τις επιλογές τους κρίνουν την τύχη των υποψηφίων;

Με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας καλούνται οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Δ.Ε. και οι εκπαιδευτικοί Δ.Ε. των ειδικοτήτων που είναι συναφείς με τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, να το δηλώσουν εφόσον τους ενδιέφερε  να συμμετάσχουν στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης ή των Διευθύνσεων Δ.Ε. αντίστοιχα όπου ανήκουν. 

Για τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και εκπαιδευτικούς σημειώνεται ότι:

Δεν μπορεί να συμμετέχει στην ΚΕΕ όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και του τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο υποψήφιο ή είναι σύζυγος υποψηφίου των Πανελλαδικών εξετάσεων ΓΕΛ. Επίσης, δεν μπορεί να συμμετέχει στην ΚΕΕ όποιος προετοιμάζει εκτός σχολικού προγράμματος υποψηφίους για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς επίσης και όποιος είναι συγγραφέας εξωσχολικού βοηθήματος, το οποίο είναι συναφές με το εξεταζόμενο μάθημα και όποιος (συν)διαχειρίζεται ηλεκτρονικές ιστοσελίδες όπου δημοσιεύονται θέματα πανελλαδικών εξετάσεων». Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν βαθμό Α ́ και να έχουν διδάξει το οικείο μάθημα το τρέχον σχολικό έτος 2020-21.

Προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα, οι εκπαιδευτικοί που προτείνονται για την ΚΕΕ  συμπληρώνουν και  υπογράφουν  μία υπεύθυνη δήλωση. Στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τα θέματα των εξετάσεων καθορίζονται από την οικεία Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων .Για το σκοπό αυτό η Κ.Ε.Ε. συνέρχεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του υπουργείου Παιδείας πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Με ευθύνη της Κ.Ε.Ε. γίνονται όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να αποφευχθούν τυχόν λάθη, ελλείψεις ή ασάφειες στα θέματα και για να διασφαλισθεί ότι αυτά είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας, περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη, ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων και μπορούν να απαντηθούν στο χρόνο που οι τελευταίοι έχουν στη διάθεση τους. Η Κ.Ε.Ε. καθορίζει τις διευκρινίσεις και τις συμπληρωματικές πληροφορίες που πρέπει να δοθούν στους εξεταζόμενους.

Σχετικά Άρθρα