Ρεπορτάζ libre: Αυξήσεις έως 15 λεπτά σε νερό, μπίρες, χυμούς- Τέλος το καθεστώς μειωμένης τιμής
Στα 60 λεπτά θα φτάσει η τιμή του μικρού μπουκαλιού νερού από τον Ιούλιο, ενώ αυξήσεις της τάξης του 20% αναμένεται να δούμε και στις μπίρες, τους χυμούς και τα αναψυκτικά που πωλούνται σε γυάλινες, πλαστικές και αλουμινένιες συσκευασίες. Ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών μιλά στο libre για τις αυξήσεις που θα δούμε προοικονομώντας ένα δύσκολο 2024, με συνεχείς αυξήσεις. «Μας λένε ότι η Ελλάδα έχει πάρει τα περισσότερα μέτρα σε όλη την Ευρώπη. Αν δεν είχε πάρει δηλαδή αυτά τα αναποτελεσματικά, προωθητικά, διαφημιστικά 29 μέτρα, τι θα γινόταν; Θα είχαμε φάει ο ένας τον άλλον;».
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε προ διμήνου, η εφαρμογή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας (DRS, από την 1η Ιουλίου θα αφορά στις ακόλουθες συσκευασίες μιας χρήσης: αλουμίνιο έως 1 λίτρο, γυαλί έως 1,3 λίτρα, και πλαστικό έως 3 λίτρα. Οι συγκεκριμένες συσκευασίες χρησιμοποιούνται για προϊόντα όπως μπίρα, κρασί, νερό, αναψυκτικά, χυμούς, στιγμιαία ποτά και γάλα. Οι αυξήσεις υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 10 και 15 λεπτών του ευρώ.
- Η ρύθμιση προβλέπει την επιστροφή των χρημάτων μέσω voucher. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές που θα επιστρέφουν τις άδειες συσκευασίες στο κατάστημα, θα λαμβάνουν ένα «κουπόνι» ως ανταμοιβή.
Μαύρο προοικονομεί το μέλλον ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας Απόστολος Ραυτόπουλος, ο οποίος μιλώντας στο libre, τονίζει «να μην περιμένουμε μειώσεις το 2024, όλο και θα αυξάνονται οι τιμές των προϊόντων».
Για το «νέο οικολογικό» μέτρο, κρατά επιφυλάξεις υπογραμμίζοντας: «αυτό το οποίο δεν έχει προσδιοριστεί είναι τι είναι αυτό που θα δίνουν στον καταναλωτή. Από τα περίπου 10 λεπτά που θα πάρει πάνω το μπουκαλάκι νερού των 500 ml -δηλαδή από 50 λεπτά θα πάει 60- και ο καταναλωτής θα επιστρέφει τη συσκευασία, τι θα παίρνει; Θα παίρνει για παράδειγμα 1 λεπτό; Και είναι και το άλλο. Σταματάς δηλαδή σε ένα περίπτερο και παίρνεις ένα μπουκαλάκι νερό και θα το κρατήσεις να το πας στο σούπερ; Όλα γίνονται για να αυξηθούν οι τιμές, όλο κάτι βρίσκουν». Όπως επισημαίνει, πρόκειται για ΦΕΚ που «πέρασε νύχτα και κανείς δεν αντέδρασε».
«Θα έρθουν κι άλλες αυξήσεις» τονίζει. «Οι συσκευασίες με τις πορτοκαλάδες που ήτανε πέντε και μία δώρο -άρα συσκευασία των 6- έχουν γίνει πλέον έξι. Δεν υπάρχει το ένα δώρο. Το ίδιο και στη λεμονίτα. Αυτό είναι στο πλαίσιο του μέτρου που λέει ότι κάθε εταιρεία που θα αυξάνει το προϊόν δεν έχει δικαίωμα να το βάλει σε προωθητική ενέργεια, προσφορά δηλαδή. Έχουν μετατρέψει τις οικονομικές συσκευασίες σε οικογενειακές».
- Θυμίζουμε επίσης πως στα τέλη του Μάη καταργήθηκε το μέτρο που είχε εφαρμοστεί για 6 μήνες σε 4000 προϊόντα να πουλιούνται μειωμένα από 5-10%. Από τις 31 Μαίου τα προϊόντα επέστρεψαν στην τιμή αναφοράς που είχαν στις 29 Σεπτεμβρίου του 2023, δηλαδή αυξημένα από 5-10%. «Και ακόμα χειρότερα» επισημαίνει ο κ.Ραυτόπουλος κι εξηγεί: «δηλαδή, ένα προϊόν το οποίο πριν μπει στη μόνιμη μείωση είχε 2,94 ευρώ, μπήκε και είχε 3,93 και τώρα που βγήκε από τη μόνιμη μείωση έχει 1,14».
Τέλος, δε μένει ασχολίαστο και το γεγονός πως το ίδιο προϊόν πωλείται στην Ελλάδα πολύ πιο ακριβά από άλλες χώρες της Ευρώπης.
«Κι ερωτώ, αφού η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει να αγοράζει ο Έλληνας εδώ τα απορρυπαντικά 361% πιο πάνω από τον Ιρλανδό, γιατί να μην τα ψωνίζουμε από την Ιρλανδία; Μας λένε δικαιολογίες γι’ αυτές τις διαφορές, ότι διαφέρει η τιμή λόγω γεωγραφικού προσδιορισμού, ανάλογα με την αγορά και ανάλογα με τη σύνθεση του προϊόντος».
«Μας λένε ότι η Ελλάδα έχει πάρει τα περισσότερα μέτρα σε όλη την Ευρώπη. Αν δεν είχε πάρει δηλαδή αυτά τα αναποτελεσματικά, προωθητικά, διαφημιστικά 29 μέτρα, τι θα γινόταν; Θα είχαμε φάει ο ένας τον άλλον; Μετά τις 15 του μήνα δεν αντέχεις να πας σούπερ μάρκετ» θα πει καταληκτικά.