Δεύτερο ακριβότερο μετά την Ισπανία το ελληνικό “καλάθι”
Φθηνότερο σε σύγκριση με τέσσερις μήνες πριν, όχι όμως φθηνότερο και από άλλων χωρών της Ε.Ε., είναι το «καλάθι» των 15 βασικών προϊόντων που μετρά από τις 21 Ιανουαρίου σε εβδομαδιαία βάση η Καθημερινή. Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης που εφαρμόστηκαν από την 1η Μαρτίου 2024 φαίνεται να έχουν επιφέρει μειώσεις στις τιμές του βρεφικού γάλακτος και των βρεφικών πανών, αν και όχι στα επίπεδα που προσδοκούσε η κυβέρνηση και πολύ περισσότερο οι καταναλωτές.
Μειώσεις καταγράφονται και στην τιμή του φρέσκου γάλακτος, απόρροια τόσο της μείωσης της τιμής παραγωγού όσο και της απόφασης των βασικών «παικτών» τής εν λόγω αγοράς να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής». Ετσι, το «καλάθι» είναι σήμερα φθηνότερο κατά 4,60% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο, παραμένει όμως το δεύτερο ακριβότερο μετά την Ισπανία.
Ετσι, στο γάλα 1ης βρεφικής ηλικίας παρατηρείται μείωση τιμής σε σύγκριση με τις αρχές του χρόνου η οποία φτάνει περίπου το 8%, ενώ αντίστοιχη είναι η μείωση και στις τιμές των βρεφικών πανών, στις οποίες πάντως συνεχίζονται οι προωθητικές ενέργειες. Στο φρέσκο γάλα καταγράφονται μειώσεις τιμής ακόμη και κοντά στο 9%, αποτέλεσμα κυρίως του μέτρου της «Μόνιμης μείωσης τιμής», μέτρο που διαρκεί λόγω κυρίως της ευνοϊκής συγκυρίας της αποκλιμάκωσης στις τιμές παραγωγού. Οσον αφορά, ωστόσο, τα προϊόντα που βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης για την ακρίβεια, δηλαδή απορρυπαντικά και είδη ατομικής υγιεινής, όχι μόνο δεν παρατηρούνται μειώσεις τιμών, αλλά υπάρχουν και αυξήσεις.
Στα μεν απορρυπαντικά συνεχίζονται σε μεγάλο βαθμό οι προσφορές τύπου 1+1, μέσω των οποίων ο καταναλωτής απολαμβάνει εκπτώσεις 50%, όμως σε αρκετές περιπτώσεις καλείται να πληρώσει υποχρεωτικά για μεγαλύτερη ποσότητα προϊόντος από αυτή που θέλει, διότι δεν του παρέχεται η δυνατότητα να αγοράσει ένα μόνο τεμάχιο. Στα είδη ατομικής υγιεινής (σαμπουάν και αφρόλουτρα), με βάση πάντα την παρακολούθηση των τιμών στα ίδια προϊόντα –όλα πολυεθνικών–, από τον Ιανουάριο έως σήμερα καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στο διαφορετικό μείγμα προσφορών.
Πηγή: Η Καθημερινή