Μητσοτάκης/Σχολεία: Να σπάσουμε τη σιωπή για το bullying-Πλατφόρμα καταγγελιών, 5νθημερη αποβολή, αυστηρές ποινές για κινητά
Η εθνική στρατηγική και η εκστρατεία ενημέρωσης για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του bullying παρουσιάστηκε στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, με την κλιμάκωση των ποινών να φτάνει έως και την οριστική αποβολή του μαθητή από το σχολείο.
Στην ίδια εκδήλωση ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε την εθνική καμπάνια για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, αλλά και την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν.
Μεταξύ των παρεμβάσεων στις οποίες προχωρά το υπουργείο Παιδείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου που γνωρίζει έξαρση είναι η διαχείριση σε δύο επίπεδα.
Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.
Μητσοτάκης: Να σπάσουμε τη σιωπή
“Όταν είδα το βίντεο μου ήρθαν αναμνήσεις” είπε ο πρωθυπουργός στην τοποθέτησή του.
Και πρόσθεσε:
“Και μένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο και αυτό ήταν μια αστεία διαδικασία για τους καλούς μαθητές και όλοι το αντιμετωπίζαμε ως χαβαλέ. Ήμουν πολύ αγαπητός μαθητής και πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας αλλά τότε σε αυτά τα φαινόμενα δεν δίναμε μεγάλη σημασία. Ήταν σαν μέρος της μαθητικής ζωής. Μπορεί εμένα να μην με επηρέασε αλλά υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν και τώρα δεν θέλουνε να λένε τίποτα για το σχολείο και δεν θέλουν καμία συμμετοχή στον σύλλογο αποφοίτων. Αυτά είναι τραύματα που μπορεί να μείνουν και να αφήσουν κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα όπως π.χ. το πόσο κακό κάνει το κάπνισμα”.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στη συζήτηση με μαθητές:
“Τα περιστατικά είναι περισσότερα γιατί δηλώνονται περισσότερα και αυτό συμβαίνει και με τα περιστατικά βίας κατά των γυναικών. Αυτό που έχει σημασία είναι το πώς να το διαχειριστούμε. Σας καλώ να σπάσουμε τη σιωπή και αυτό δεν αφορά μόνο τα θύματα αλλά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλο στο ξύλο ή να τον λοιδωρείς για τις επιλογές που κάνει. Αν ο θύτης νιώσει αποκομμένος αυτό είναι το πρώτο βήμα. Αν βρούμε έναν τρόπο να απομονώσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να πουμε ότι υπάρχουν κανόνες και όρια τα οποία οταν ξεπερνιώνται υπάρχουν συνέπειες.
Είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί γονείς, συλλόγους εκπαιδευτικών, εκκλησία. Το πρώτο σημαντικό βήμα είναι κάποιος να μπορεί να μιλήσει. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τον θύτη. Δεν είναι εύκολα αποδεκτό να μιλήσει κανείς για τον θύτη αλλά είναι απαραίτητο. Η πλατφόρμα μας δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε το περιστατικό. Μας δίνει τη δυνατότητα της ανωνυμίας της καταγγελίας αλλά και της αξιοποίησης εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Η αποτελεσματικότητα θα κριθεί από την αποτελεσματική διαχείριση των καταγγελιών που θα γίνουν. Τα πρωτόκολλα είναι διαδικασίες που μας προτείνουν οι ειδικοί για να τα διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
Τώρα όμως μας προβληματίζει όχι μόνο ο αριθμός των περιστατικών αλλά η ένταση της βίας με την οποία γίνονται προπηλακισμοί που δεν είναι μόνο σωματικοί αλλά μπορεί να είναι διαδικτυακοί και ψυχολογικοί. Και τελικά πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα.
Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ότι τα φαινόμενα bullying υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος ας πούμε της εφηβείας και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε κάποιο παιδί. Χαίρομαι ιδιαίτερα που μας δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσουμε την καμπάνια αυτή από την Πολίχνη παρουσία μαθητών και καθηγητή.”
Αυστηροποιείται το πλαίσιο συνεπειών για το bullying
- Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.
- Επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.
- Στις περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές στο σχολείο τότε οι γονείς θα επιβαρύνονται οικονομικά για την κάλυψη του κόστους της επιδιόρθωσης.
Επίσης θα ψηφιοποιηθεί το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν οι γονείς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο σχολείο.
Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευτική και επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Πιερρακάκης: Το απόστημα πρέπει να σπάσει
Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να συζητήσουμε για ένα εθνικό πρόβλημα και γι’ αυτό οι λύσεις τους πρέπει να είναι συλλογικές, είπε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος σημείωσε ότι η πολιτική δεν είναι μόνο μια πλατφόρμα αλλά απαιτεί αλλαγή κουλτούρας.
- Ειδικά, δε, για το σποτ που παρουσιάστηκε είπε ότι έπρεπε να είναι σκληρό στο πλαίσιο του συμβολαίου αλήθειας που ζήτησε ο πρωθυπουργός. «Αυτό είναι το απόστημα που πρέπει να σπάσουμε» συμπλήρωσε.
Πρώτο βήμα η καμπάνια ενημέρωσης που σαν στόχο δεν έχει μόνο να παρουσιάσει ένα βίντεο αλλά σας καλούμε όλους και όλες να μιλήσετε, να πείτε τη σκέψη σας, να ενοχοποιήσουμε τη βία στα σχολεία και πρέπει αυτό να το κάνουμε για τα παιδιά μας.
- Παρουσιάζοντας την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr είπε ότι, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει συστήματα αποτύπωσης, συστήματα διαχείρισης. Είναι μια πλατφόρμα καταγγελιών και από γονείς και από μαθητές με τους κωδικούς στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, περιλαμβάνει περιγραφές του είδους της κακοποίησης, αν είναι σωματική, διαδικτυακή, ψυχολογική κ.α.
Μετά την υποβολή της αναφοράς υπάρχει παρακολούθηση του πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το περιστατικό, πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας.
Καταρχήν τη διαχείριση την αναλαμβάνει το σχολείο αλλά ανάλογα τη σοβαρότητα υπάρχει μια 4μελη επιτροπή ειδικών στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ υπάρχει επιτροπή ειδικών και στο υπουργείο Παιδείας, συμπλήρωσε ο κ. Πιερρακάκης.
- Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση σε αριθμό ψυχολόγων που ήδη έχουν αυξηθεί από τους 2.000 στους 4.000 ενώ περιέγραψε την επιμόρφωση που θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες στους εκπαιδευτικούς.
Πρέπει να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα κοινωνικού συμβολαίου, αποδοχής και σεβασμού της κουλτούρας γι αυτό από τον Σεπτέμβριο εντάσσουμε δράσεις Ενεργού Πολίτη από τα Νηπιαγωγεία μέχρι την πρώτη Λυκείου, είπε ακόμα ο υπουργός Παιδείας. Ο στόχος, όπως είπε, αυτό να γίνεται μια ώρα την εβδομάδα καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Νέοι σχολικοί κανονισμοί από τον Σεπτέμβριο
Παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία για τους νέους σχολικούς κανονισμούς λειτουργίας ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα πρέπει να υπογραφεί από τους γονείς των μαθητών.
Όπως είπε:
- Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών: Βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί πολύ. Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση η πορεία του μαθητή, οι απουσίες κ.α. μέσω των δεδομένων που καταχωρούνται στο myschool
- Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο
- Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες απαιτείται ιατρική γνωμάτευση
- Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ημερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
- Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό. Το κόστος της θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.
Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση του πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying. Γι αυτό ορίζονται συνέπειες όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλει 5ημερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας. Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο διαδίκτυο τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλάγη σχολικού περιβάλλοντος.