Οι αλλαγές στην Golden Visa:Πού ανεβαίνει το όριο στις 800.000€ -Τέλος στα AirBNB -Δήλωση Χατζηδάκη
Τις νέες προϋποθέσεις που τίθενται για τη Golden Visa ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Σημαντικότερες αλλαγές είναι η αύξηση των ορίων στις 400.000 – 800.000 ευρώ, αλλά και το «πλαφόν» των 120 τ.μ. στην επιφάνεια του ακινήτου, για τη χορήγηση άδειας διαμονής διάρκειας 5 ετών σε πολίτες τρίτων χωρών (Golden Visa), από τις 31 Μαρτίου 202. Επίσης, απαγορεύεται η βραχυπρόθεσμη μίσθωση του ακίνητου.
Συγκεκριμένα τα όρια διαμορφώνονται ως εξής:
- 800.000 ευρώ για Αττική, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη και για νησιά με πληθυσμό πάνω από 3.100 κατοίκους.
- 400.000 ευρώ για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
- 250.000 ευρώ για διατηρητέα κτήρια προς αποκατάσταση & για ακίνητα που έχουν σήμερα διαφορετική χρήση (πχ καταστήματα/βιομηχανίες), τα οποία θα μετατραπούν σε κατοικίες.
Σημειώνεται πως το χαμηλό όριο των 250.000€ παραμένει μόνο για τα διατηρητέα κτήρια, ανεξάρτητα από την περιοχή, με τη δέσμευση πώς θα γίνει αποκατάσταση. Αν αυτό δεν έχει γίνει στα 5 έτη, τότε ανακαλείται η άδεια διαμονής του επενδυτή.
Τέλος στα AirBNB
Στο πλαίσιο του νέου συστήματος δεν θα επιτρέπεται η αξιοποίηση των κατοικιών με βραχυχρόνια μίσθωση (τύπου AirBNB), αλλά θα έχουν το δικαίωμα να το μισθώσουν κανονικά ολοχρονικώς.
Ωστόσο, εάν το ακίνητο πουληθεί, τότε η άδεια διαμονής αφαιρείται.
Οι επενδυτές μπορούν να εκμισθώνουν τα κτίρια που αποκτούν, δεν επιτρέπεται όμως η διάθεσή τους μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων, ενώ στις περιπτώσεις μετατροπής σε κατοικία απαγορεύεται και η χρήση τους ως έδρα ή υποκατάστημα επιχείρησης. Σε περίπτωση παράβασης η άδεια διαμονής ανακαλείται και επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση έχει κάνει ήδη μία παρέμβαση τον Δεκέμβριο για τη βραχυχρόνια μίσθωση, σε μια προσπάθεια να ελέγξει τις αυξημένες τιμές στα ενοίκια, οι οποίες έχουν ανέβει παραπάνω από τον πληθωρισμό.
Μετά τον Δεκέμβριο όσοι έχουν πάνω από 3 ακίνητα Airbnb αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματίες και υπάγονται στο καθεστώς ΦΠΑ, ωστόσο το κυβερνητικό επιτελείο δεν θέλει να «σκοτώσει» το καθεστώς των βραχυχρόνιων μισθώσεων, αναγνωρίζοντας πως αποτελεί ένα πρόσθετο εισόδημα για πολλές οικογένειες, «και αυξάνουν τα τουριστικά καταλύματα» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης σε πρόσφατη δήλωση του.
Τουριστικά καταλύματα και άλλες προβλέψεις
Εκτός από την αγορά ακινήτων οι πολίτες τρίτων χωρών αποκτούν άδεια διαμονής και με την σύναψη μακροχρόνιας σύμβασης σύνθετου τουριστικού καταλύματος ή σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης τουριστικού καταλύματος, αντίστοιχης ανά περιοχή αξίας (800.000 ευρώ σε Αττική κλπ., 400.000 ευρώ στην υπόλοιπη χώρα κ.ο.κ.).
Προκειμένου το νέο σύστημα να εφαρμοστεί ομαλά και να μην διαταραχθεί η λειτουργία της αγοράς, προβλέπεται μεταβατική περίοδος με τις εξής προϋποθέσεις:
Πολίτες τρίτων χωρών οι οποίοι θα εξοφλήσουν το τίμημα ή θα καταβάλουν προκαταβολή 10%, ή θα υπογράψουν προσύμφωνο ή ιδιωτικό συμφωνητικό αγοράς, αποδεικνύοντας τις σχετικές πιστώσεις μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2024 μπορούν να ολοκληρώσουν την επένδυσή τους μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 με τις προϋποθέσεις που ίσχυαν έως τώρα.
Στις περιπτώσεις αυτές, αν δεν ολοκληρωθεί η αγορά του ακινήτου, ο αγοραστής μπορεί να ολοκληρώσει την επένδυσή του σε άλλο ακίνητο πάντα με τις προϋποθέσεις που ίσχυαν έως τώρα αλλά πάντως όχι μετά τις 30 Απριλίου 2025.
Ποιες διατάξεις περιλαμβάνονται στην τροπολογία
Με άλλες διατάξεις που περιλαμβάνονται στην τροπολογία:
- Μονιμοποιείται η απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για τους αγρότες κανονικού καθεστώτος και τους αλιείς με σκάφη έως 12 μέτρα.
- Προβλέπεται η εξόφληση του φόρου εισοδήματος για τα εισοδήματα του 2023, που θα καταβληθεί φέτος, σε 8 μηνιαίες δόσεις.
- Απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ του 2024 οι ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιοχές της Κρήτης που επλήγησαν από τους σεισμούς της 24ης Ιουλίου και της 27ης Σεπτεμβρίου 2021
Η δήλωση Χατζηδάκη
Για το θέμα της Golden Visa μίλησε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης. « Προχωρούμε σε μια ισορροπημένη ρύθμιση για τη Golden Visa, που λαμβάνει υπόψη πρωτίστως τις στεγαστικές ανάγκες των νοικοκυριών, χωρίς να ξεχνούμε ωστόσο την ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων στη χώρα. Εισάγουμε κίνητρα για μετατροπή κτιρίων σε κατοικίες, λαμβάνουμε μέριμνα για τη διάσωση διατηρητέων κτιρίων που αποτελούν τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και θέτουμε ρητή απαγόρευση διάθεσης των ακινήτων της Golden Visa σε βραχυχρόνιες μισθώσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές εντάσσονται στη συνολική στεγαστική πολιτική της κυβέρνησης η οποία αποσκοπεί, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, στην εξασφάλιση προσιτής και ποιοτικής στέγης για όλους τους πολίτες λαμβάνοντας υπόψιν ωστόσο και την ανάγκη να συνεχιστούν οι επενδύσεις με πιο ισορροπημένους όρους» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
Το Tiktok Πατέλη για τις αλλαγές στην Golden Visa
Βίντεο στο TikTok σχετικά με τις αλλαγές στην Golden Visa ανέβασε ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης.
«Ελάτε να δούμε μαζί τις αλλαγές στην Golden Visa. Το πρόγραμμα της Golden Visa ξεκίνησε πριν μία δεκαετία προσελκύοντας δισεκατομμύρια επενδύσεις και στηρίζοντας τις τιμές των ακινήτων στα βάθη της κρίσης» αναφέρει αρχικά.
Ωστόσο, συνεχίζει: «η Ελλάδα δεν είναι πια σε κρίση και προτεραιότητά μας πρέπει να είναι η στήριξη των Ελλήνων που θέλουν να αποκτήσουν προσιτή στέγη. Λοιπόν, πρώτον αυξάνεται το όριο στις 800.000 ευρώ για Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη και τα μεγαλύτερα νησιά και στις 400.000 ευρώ για την υπόλοιπη χώρα».
Δεύτερον, το ακίνητο πρέπει να είναι τουλάχιστον 120 τετραγωνικά μέτρα «για να προστατεύεται η μικρότερη κατοικία. Τρίτον, δεν επιτρέπεται η μετατροπή του ακινήτου σε Airbnb» προσθέτει για να καταλήξει ότι «όμως, το πρόγραμμα Golden Visa δεν ήταν και δεν είναι μόνο για κατοικίες. Συνεχίζουν να ισχύουν και άλλες μορφές επένδυσης δηλαδή μπορεί να αποκτήσει κανείς άδεια παραμονής και με επένδυση σε επιχειρήσεις, σε ομόλογα, σε μετοχές. Στενεύει δηλαδή ο δρόμος προς τα ακίνητα και ανοίγει προς τις άλλες μορφές επενδύσεων».
Αλλαγές και στο φορολογικό για μείωση γραφειοκρατίας και διευκόλυνση φορολογουμένων
Ρυθμίσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας, τη διευκόλυνση των φορολογουμένων, την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας στην επικοινωνία με την ΑΑΔΕ και την ενίσχυση της διαφάνειας περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, που παρουσιάστηκε σήμερα (21/3) από το Υπουργείο Οικονομικών.
Προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις
Η διαδικασία σύνταξης και υποβολής φορολογικών δηλώσεων πρακτικά καταργείται για τους φορολογούμενους που έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις (υπολογίζονται σε 1 εκατομμύριο πολίτες). Η φορολογική δήλωση προσυμπληρώνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ και οριστικοποιείται επίσης αυτόματα αν ο φορολογούμενος δεν διατυπώσει αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Σήμερα εφαρμόζεται μόνο η προσυμπλήρωση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις, αλλά δεν ισχύει η αυτόματη οριστικοποίηση της δήλωσης.
Κατάργηση υποχρέωσης προσκόμισης βιβλίων
Οι φορολογούμενοι που τηρούν βιβλία με βάση το απλογραφικό λογιστικό σύστημα (κυρίως επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις) απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν τα λογιστικά τους αρχεία στη φορολογική διοίκηση, εφόσον όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα – έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA. Το προηγούμενο καθεστώς προβλέπει πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ για τη μη προσκόμιση των βιβλίων.
Περαιτέρω η προθεσμία για την παροχή των πληροφοριών, που ζητά η ΑΑΔΕ από τους φορολογούμενους, αυξάνεται από 5 σε 10 ημέρες.
Ψηφιοποίηση διαδικασιών – Κατάργηση αλληλογραφίας από και προς την ΑΑΔΕ
Η επικοινωνία της φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους θα γίνεται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα. Καταργείται η έγχαρτη αλληλογραφία που εφαρμόζεται έως σήμερα σε μεγάλο βαθμό. Όλα τα έγγραφα θα κοινοποιούνται με την ανάρτησή τους στο λογαριασμό που διαθέτει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Ο φορολογούμενος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο και θα εισέρχεται στο πληροφοριακό σύστημα με τους κωδικούς του για να λάβει γνώση του εγγράφου. Σημειώνεται πως η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για μια σειρά ειδοποιήσεων της ΑΑΔΕ προς τον φορολογούμενο (π.χ. όταν εξοφλείται μια δόση της φορολογίας εισοδήματος η ΑΑΔΕ στέλνει email στον φορολογούμενο με το οποίο τον ειδοποιεί να μπει στο πληροφοριακό σύστημα για να «κατεβάσει» την απόδειξη πληρωμής της δόσης). Η επικοινωνία με τις «κλασικές» μεθόδους (επιστολές, επιδόσεις κλπ.) θα γίνεται μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις.
Το βασικό όφελος από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, πέρα από την επιτάχυνσή τους, είναι η ακριβής αποτύπωσή τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αμφισβητηθούν δικαστικά ο χρόνος, η μορφή και το περιεχόμενο της επικοινωνίας, αποφορτίζοντας παράλληλα και τα Δικαστήρια.
Η τήρηση όλων των αρχείων της Φορολογικής Διοίκησης θα πρέπει να γίνεται και ψηφιακά ενώ ψηφιοποιείται παράλληλα το έγχαρτο αρχείο της ΑΑΔΕ που περιλαμβάνει τα έγγραφα που εκδίδει και λαμβάνει.
Γρηγορότερα η έκδοση φορολογικής ενημερότητας
Υιοθετείται η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου ώστε η ΑΑΔΕ να ενημερώνεται για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη και αντίστοιχα να χορηγεί ή μη το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Πρακτικά, με τη ρύθμιση αυτή κυρίως οι ΟΤΑ αλλά και άλλοι φορείς του Δημοσίου θα επικοινωνούν με την ΑΑΔΕ μόνο ηλεκτρονικά (αντί των επιστολών που ανταλλάσουν σήμερα), είτε για την απαγόρευση απόδοσης της ενημερότητας είτε για την άρση της απαγόρευσης αυτής. Έτσι, αντιμετωπίζονται περιπτώσεις π.χ. που ο φορολογούμενος έχει εξοφλήσει οφειλές προς το Δήμο αλλά δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα επειδή η ΑΑΔΕ δεν έχει ενημερωθεί για την εξόφληση.
Συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για τους φορολογικούς ελέγχους
Τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου, κατ’ αρχήν ένα έτος από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου με δυνατότητα παράτασης για 6 μήνες αν εν τω μεταξύ έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και άλλους 6 μήνες με την προϋπόθεση αν κατά το διάστημα αυτό είναι εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου. Σήμερα δεν υπάρχει πρόβλεψη για την μέγιστη διάρκεια του ελέγχου, η οποία προσδιορίζεται από τους υπαλλήλους που τον διενεργούν.
Αποσαφηνίζονται επίσης οι έννοιες του μερικού, πλήρους, επιτόπιου ή απομακρυσμένου ελέγχου.
Θεσπίζεται η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου, στις περιπτώσεις που συντρέχει συνδυασμός κριτηρίων από τα οποία προκύπτει άμεσος και επικείμενος κίνδυνος φοροδιαφυγής (π.χ. εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις, ή όταν υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο φορολογούμενος σκοπεύει να εγκαταλείψει τη χώρα). Σήμερα, υπάρχει σε ισχύ σχετική διάταξη για προληπτικό προσδιορισμό του φόρου, η οποία όμως πρακτικά δεν εφαρμόζεται, καθώς αφορά μόνο περιπτώσεις όπου υπάρχει ένδειξη φυγής από τη χώρα. Τώρα πλέον, η διάταξη γίνεται πιο συγκεκριμένη και αποτελεσματική ως προς την εφαρμογή της. Η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου κρίθηκε απαραίτητη από την ΑΑΔΕ καθώς παρατηρείται συχνά το φαινόμενο εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις να λειτουργούν για λίγο χρονικό διάστημα και να κλείνουν από την μια μέρα στην άλλη χωρίς να αποδίδουν ούτε ένα ευρώ φόρο.
Παραγραφή
Η κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου πρέπει να γίνει μέσα στην πενταετία που προβλέπεται για την παραγραφή. Μέχρι τώρα αρκούσε μέσα στην πενταετία να έχει γίνει μόνο η έκδοση της πράξης ενώ στο εξής θα πρέπει να έχει γίνει και η κοινοποίησή της στον φορολογούμενο.