Ρεπορτάζ/libre: Πόσο επικίνδυνο είναι πραγματικά το σιδηροδρομικό δίκτυο;

 Ρεπορτάζ/libre: Πόσο επικίνδυνο είναι πραγματικά το σιδηροδρομικό δίκτυο;

Παραβιάσεις κόκκινων σηματοδοτών, απουσία φωτοσημάτων, απουσία τηλεδιοίκησης, αφύλακτες διαβάσεις, πολύωρες καθυστερήσεις αμαξοστοιχιών της Hellenic Train, ντόμινο τεχνικών προβλημάτων, βλαβών και παραλείψεων. Αυτή είναι η πραγματικότητα έναν χρόνο μετά τα Τέμπη, όπως περιγράφει στο libre ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, Γιώργος Μανώλης, μετά τη νέα ανακοίνωση που εξέδωσε η ΠΕΠΕ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τον σιδηρόδρομο.

Kαμπανάκια κινδύνου κρούει και πάλι η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, η οποία με νέα ανακοίνωσή παραθέτει αναλυτικά τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο όλης της χώρας. Η ανακοίνωση έρχεται μετά από το τρομακτικό ντόμινο επικίνδυνων περιστατικών που λαμβάνουν χώρα στον σιδηρόδρομο.

Χαρακτηριστικά:

  • Στις 10 Μαρτίου, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Open, αμαξοστοιχία που εκτελούσε δρομολόγιο Αθήνα – Κιάτο ακινητοποιήθηκε στη Μαγούλα επειδή εντοπίστηκαν καπνοί στη μηχανή.Ο μηχανοδηγός ακινητοποίησε το τρένο για την ασφάλεια των επιβατών και ειδοποίησε την εταιρεία. Εκείνοι, σύμφωνα με το OPEN, έστειλαν νέα μηχανή, αλλά και η δεύτερη ακινητοποιήθηκε λόγω μηχανικής βλάβης.
  • Σε άλλο συμβάν, το περασμένο Σάββατο υπήρξε παραβίαση κόκκινου φωτοσήματος από την αμαξοστοιχία 2235 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αεροδρόμιο – Ανω Λιόσια.
  • Λίγες ημέρες νωρίτερα και όπως μετέφεραν τοπικά μέσα ενημέρωσης από κάμερες ασφαλείας, σημειώθηκε εκκωφαντικός θόρυβος και λάμψη τη στιγμή διέλευσης ενός τρένου από την περιοχή της οδού Καραγάτση στη Λάρισα. Το περιστατικό διερευνάται ώστε να διαπιστωθεί εάν υπήρξε ζήτημα με «ξεχασμένα» κλειδιά σε λάθος θέση.
  • Λίγο νωρίτερα, αντιμέτωποι με καπνούς στο δεύτερο βαγόνι ήρθαν οι επιβάτες του προαστιακού από την Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train, «λόγω τεχνικού προβλήματος πέδης, υπήρξε εμφάνισης μικρής ποσότητας καπνού στην αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα (1597). Ακολουθώντας το πρωτόκολλο ασφαλείας, η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε, οι επιβάτες αποβιβάστηκαν και ακολούθως μεταφέρθηκαν στον προορισμό τους με λεωφορεία». 

«1 χρόνο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη και παρά τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης, τα πράγματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν όχι μόνο στάσιμα αλλά ιδιαίτερα στην Περιφέρεια της χώρας είναι δραματικά χειρότερα. Η ανακοίνωση της Διοίκησης του ΟΣΕ στις 6 Μαρτίου, ότι λειτούργησε η Τηλεδιοίκηση του ΣΚΑ και απεσώβησε δυνητικά σοβαρό ατύχημα στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, 3 μήνες μετά το συμβάν (γιατί άργησε τόσο η ανακοίνωση, μήπως γιατί την περίοδο εκείνη η Ελληνική Κοινωνία έβλεπε την ”Εξεταστική” Επιτροπή των Τεμπών και την προσπάθεια της πλειοψηφίας να συγκαλύψει το έγκλημα και κάποιοι φοβήθηκαν ότι θα δεχόταν ένα καίριο πλήγμα;) απέδειξε το ορθόν των θέσεων του Σωματείου μας, το οποίο με εξώδικα, απεργίες, επιστολές και διαμαρτυρίες διεκδικούσε το αυτονόητο. Να λειτουργήσουν τα συστήματα ασφάλειας. Η ανακοίνωση του ΟΣΕ ΑΠΕΔΕΙΞΕ σε όλους ότι ΑΝ λειτουργούσε η Τηλεδιοίκηση Λάρισας, αυτή που τέθηκε εκτός τον Ιούλιο του 2019, σήμερα οι 57 συνάνθρωποι μας ΘΑ ΖΟΥΣΑΝ» αναφέρει η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης. 

Και προσθέτει: «Η υποχρηματοδότηση κυριαρχεί καθώς στις σιδηροδρομικές εταιρείες οφείλονται, εκατοντάδες εκατομμύρια των Ευρώ από το 2021! Γιατί δεν καταβάλλονται οι οφειλές; Η υποστελέχωση στον ΟΣΕ γιγαντώνεται καθώς τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εργαζομένων σε καίριες ειδικότητες ΑΓΝΟΟΥΝΤΑΙ. Το πόρισμα του ERA για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο εκθέτει και αναδεικνύει τις  πολλές ελλείψεις στην χώρα μας».

«Σε μεγάλο κομμάτι της γραμμής πάμε με τον γενικό κανονισμό τήρησης κίνησης και αυτό που μας λένε είναι ότι ‘’βάσει αυτού κινείται τόσα χρόνια ο σιδηρόδρομος και δεν είχαμε δυστύχημα, άρα δε φταίνε τα συστήματα, άρα δεν τα φτιάχνουμε’’» σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, περιγράφοντας αναλυτικά στο libre τι ΔΕΝ έχει αλλάξει έναν χρόνο μετά το σιδηροδρομικό έγκλημα στα Τέμπη.

Ενδεικτικά, «Στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι 100 χλμ χωρίς τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση. Από το Λιανοκλάδι μέχρι τη Λάρισα δεν υπάρχουν φωτοσήματα και από τον Άγιο Στέφανο μέχρι τη Λάρισα είναι μονή η γραμμή λόγω του Daniel. Ο Βόλος δεν έχει γραμμή. Η δυτική Θεσσαλία (Καλαμπάκα, Τρίκαλα, Καρδίτσα) επίσης. Το τρένο του Πηλίου και ο Οδοντωτός στα Καλάβρυτα δε λειτουργούν. Έχουμε, επίσης, αφύλακτες διαβάσεις. Προς Αλεξανδρούπολη είναι 25 διαβάσεις που είναι ανοιχτές, αφύλακτες. Υπεύθυνος για τις διαβάσεις είναι ο ΟΣΕ. Στις Σέρρες έχουν κάνει συμφωνία προσωρινή –υποτίθεται- ο ΟΣΕ με τη Hellenic Train και παίρνουμε εμείς προσωπικό με το τρένο, αντί να υπάρχει εκεί φύλακας, σταματάμε πριν τη διάβαση, κατεβαίνει ο φύλακας, κλείνει τη διάβαση, περνάμε, ξανανεβαίνει και φεύγουμε».

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΑΦΥΛΑΚΤΗ ΔΙΑΒΑΣΗ:

  • Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα (Λάρισα-Θεσσαλονίκη) φτιάχτηκε μέσα σε ένα καλοκαίρι, ενώ τη λιβάνιζαν από το 2019… Η αδιαφορία των αρμοδίων αποδεικνύεται εγκληματική.

Όπως αποκαλύπτει μάλιστα ο κ. Μανώλης, «από τη Λάρισα μέχρι τη Γυρτώνη –λίγο πριν τον Ευαγγελισμό δηλαδή, το σημείο του δυστυχήματος- εμείς πάλι κόκκινα φανάρια περνάμε με αριθμό τηλεγραφήματος που μας δίνει η τηλεδιοίκηση. Αυτό το πρόβλημα προέκυψε από την κακοκαιρία Daniel. Γιατί 7 μήνες δεν το έχουν φτιάξει;».

«Πρέπει να απαντήσουν οι φορείς γιατί δεν προχωρούν τα έργα και πότε θα προχωρήσουν. Δεν έχουν κανένα χρονοδιάγραμμα. Ως πότε θα λέμε ‘’δεν πειράζει’’; Όλα τα ρίχνουν στον ανθρώπινο παράγοντα και όλες τις ευθύνες στον μηχανοδηγό, ενώ σου λένε ‘’έχεις τον κανονισμό, πέρνα με ανοιχτή διάβαση’’…».

Οι μηχανοδηγοί ζητούν συνάντηση με τους αρμόδιους, οι οποίοι προς το παρόν επιλέγουν συναντήσεις κεκλεισμένων των θυρών. Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η πολιτική ηγεσία ζήτησε από τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train να δεσμευτούν για τη συνεχή και στενή συνεργασία τους σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της σιδηροδρομικής ασφάλειας, ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η τοποθέτηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Αυτό συνεπάγεται, από την πλευρά της Hellenic Train, την επιτάχυνση της διερεύνησης των περιστατικών που σχετίζονται με τη μη εφαρμογή του Κανονισμού. Επιπλέον, τη βούληση να συνεργαστούν, από κοινού με τον ΟΣΕ, για την περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικότητας του ανθρώπινου δυναμικού σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δρομολογούνται δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση του προσωπικού ασφάλειας, την επαναξιολόγηση σχετικών εσωτερικών κανονισμών, επανεκπαιδεύσεις προσωπικού, αλλά και τη σύσταση -από τον ΟΣΕ– ειδικής ομάδας παρακολούθησης των ραδιοεπικοινωνιών μεταξύ του προσωπικού κίνησης και των μηχανοδηγών.

Σχετικά Άρθρα