Το απόλυτο “American girl” δεν είναι ούτε αμερικανίδα, ούτε κατασκευάζεται στις ΗΠΑ… έγινε και 65
Στις 9 Μαρτίου του 1959 ήταν η μέρα που γεννήθηκε μια κούκλα ύψους λιγότερο από 30 εκατοστά! Όχι μια απλή κούκλα αλλά αυτή που έμελλε να γίνει το μεγαλύτερο μπραντ στη βιομηχανία παιχνδιών. Η Μπάρμπι δεν έχει σύζυγο ή απογόνους. Ο Κεν είναι φίλος της Μπάρμπι και… γεννήθηκε δυο χρόνια μετά από εκείνη. Η “Μπάρμπι”… η οποία το 2023 έγινε τανία που προκάλεσε το ενδαιφέρον των θεατών. Η εμφάνιση της Αμερικανίδας Μπάρμπι διαμορφώθηκε στο πρότυπο της Γερμανίδας Bild Lilli-κούκλα κι αυτή- βασισμένη σε χαρακτήρα κινουμένων σχεδίων, που δημοσιευόταν σε συνέχειες στη δυτικογερμανική εφημερίδα Bild Zeitung.
Η Ρουθ Χάντλερ, ιδρύτρια της εταιρείας παιχνιδιών Mattel, με τον σύζυγό της, Έλιοτ, σκέφτηκε την κατασκευή της Μπάρμπι και ήταν αυτή που πρωτοστάτησε στην παραγωγή της. Το όνομά της, η Μπάρμπι, το χρωστάει στην κόρη της Ρουθ Χάντλερ, τη Μπάρμπαρα.
Από τη «γέννησή» της ακόμα, η Μπάρμπι προκάλεσε αντιδράσεις. Οι μητέρες επέκριναν τη Μπάρμπι ότι είχε «υπερβολικά λεπτή σιλουέτα». Η Mattel παρέκαμψε το πρόβλημα, ωστόσο, διαφημίζοντας το προϊόν της απευθείας στα παιδιά μέσω της τηλεόρασης. Η Mattel, με τη χορηγία της στην Walt Disney και πιο συγκεκριμένα στο τηλεοπτικό πρόγραμμα Mickey Mouse Club το 1955, έγινε η πρώτη εταιρεία παιχνιδιών που μετέδωσε διαφημίσεις για παιδιά.
Από τη δεκαετία του 1970, η Μπάρμπι έχει επικριθεί για υλισμό (συσσώρευση αυτοκινήτων, σπιτιών και ρούχων) και μη ρεαλιστικές αναλογίες σώματος… Μάλιστα, το 1994 ερευνητές στη Φινλανδία ανακοίνωσαν ότι αν η Μπάρμπι ήταν πραγματική γυναίκα, δεν θα είχε αρκετό σωματικό λίπος για να έχει έμμηνο ρύση… Η Mattel απάντησε, αλλάζοντας το καλούπι σώματος της Μπάρμπι σε αρκετές περιπτώσεις. Στις αρχές του 21ου αιώνα, η κούκλα απέκτησε μικρότερο στήθος, φαρδύτερη μέση και πιο αδύνατους γοφούς και το 2016 η εταιρεία κυκλοφόρησε τρία επιπλέον μεγέθη Μπάρμπι: μικροκαμωμένη, ψηλή και με καμπύλες. Παρά τα παράπονα, πολλές γυναίκες που έπαιξαν με την κούκλα πιστεύουν ότι η Μπάρμπι παρείχε μια εναλλακτική λύση στους περιοριστικούς ρόλους των φύλων της δεκαετίας του 1950: σε αντίθεση με τις κούκλες-μωρά, η Μπάρμπι δεν δίδασκε στα παιδιά τη φροντίδα.
Εξοπλισμένη με αξεσουάρ καριέρας, η κούκλα ήταν πρότυπο οικονομικής αυτάρκειας. (το… βιογραφικό της Μπάρμπι περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: πιλότο αεροπορικής εταιρείας, αστροναύτη, γιατρό, ολυμπιονίκη και υποψήφιο για την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών).
Όταν, στις αρχές της δεκαετίας του 1960 οι καταναλωτές απαιτούσαν ένα μωρό σε κλίμακα Μπάρμπι, η Mattel δεν έκανε τη Μπάρμπι μητέρα, αλλά εξέδωσε ένα σετ παιχνιδιού «Μπάρμπι Baby-Sits».
- Αν και η Mattel έχει αναγάγει την Μπάρμπι ως το απόλυτο «American girl», η κούκλα δεν έχει κατασκευαστεί ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες, για να αποφευχθεί το υψηλό κόστος εργασίας!
Σήμερα η κούκλα έχει φτάσει να συμβολίζει τον καταναλωτικό καπιταλισμό και είναι εξίσου παγκόσμια και αναγνωρίσιμη μάρκα με την Coca-Cola σε βασικές αγορές στην Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική και την Ασία. Το 2009 η Mattel άνοιξε ένα εξαώροφο εμβληματικό κατάστημα Μπάρμπι στη Σαγκάη, το οποίο διαθέτει ένα σπα, ένα στούντιο σχεδιασμού και ένα καφέ, καθώς και μια ευρεία προσφορά προϊόντων που σχετίζονται με τη Μπάρμπι. Ωστόσο, η Μπάρμπι δεν κέρδισε ποτέ την έγκριση των Αρχών στον μουσουλμανικό κόσμο . Το 1995 η Σαουδική Αραβία σταμάτησε την πώλησή της επειδή δεν πληρούσε τον ισλαμικό κώδικα ενδυμασίας!
Το 2023 η Μπάρμπι βγήκε και στη Μεγάλη Οθόνη σε ταινία σκηνοθετημένη από την τρεις φορές υποψήφια για Όσκαρ Γκρέτα Γκέργουιγκ και με πρωταγωνίστρια τη Μάργκοτ Ρόμπι στον ομώνυμο ρόλο. Κάθε δευτερόλεπτο- υπολογίζει η Mattel- πωλούνται δύο κούκλες Μπάρμπι κάπου στον κόσμο!