Τριαντόπουλος: Δεν έδωσα εντολή για το μπάζωμα στα Τέμπη- Κυβερνητικοί υπαινιγμοί για τις αποφάσεις
Στην κατηγορηματική διάψευση της καταγγελίας της Μαρίας Καρυστιανού, ότι ο ίδιος έδωσε εντολή στην περιφέρεια Θεσσαλίας για το μπάζωμα του χώρου του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, προχώρησε ο Χρήστος Τριαντόπουλος. Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, και απαντώντας σε σχετικό σχόλιο του βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Κώστα Μπούμπα, ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας υποστήριξε στη Βουλή ότι δεν έδωσε εκείνος εντολή για το μπάζωμα, καθώς δεν είχε τέτοιο ρόλο ούτε και αρμοδιότητα, ενώ ξεκαθάρισε πως δεν αναφέρεται στο εξώδικο του Κώστα Αγοραστού.
«Οι ισχυρισμοί αυτοί δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Δεν εδωσα εντολές για κάτι, δεν είχα τέτοιο ρόλο και αρμοδιότητα. Δεν συμμετείχα στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού, δεν αναφέρομαι στο εξώδικο του Κώστα Αγοραστού, όπως δήλωσε και ο ίδιος ο τέως περιφερειάρχης», ανέφερε ο Χρήστος Τριαντόπουλος, προσθέτοντας πως οι αρμόδιοι που συμμετείχαν στο Συντονιστικό, έπειτα από αίτημα της Πυροσβεστικής, αποφάσισαν τις παρεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν στο χώρο και το διαμόρφωσαν όπως οι ίδιοι έκριναν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα και όχι σύμφωνα με εντολές, με στόχο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, να ολοκληρώσουν τις έρευνες.
«Δεν συμμετείχα στις συσκέψεις. Ήμουν εκεί για να βοηθήσω όσους επιχειρούσαν σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Η Δικαιοσύνη θα ρίξει φως με μόνο μέλημα το “ποτέ ξανά” όπως είπε και ο πρωθυπουργός», ανέφερε ο Χρήστος Τριαντόπουλος.
Κυβερνητικές πηγές: Ενδεχομένως μεγεθύνεται το ζήτημα με το μπάζωμα στα Τέμπη
Για «προσπάθεια συντήρησης και ενδεχομένως μεγέθυνσης, μιας δικαιολογημένης οργής από την πλευρά των συγγενών και των φίλων των θυμάτων με συγκεκριμένη στόχευση» κάνουν λόγο κυβερνητικές πηγές με αφορμή τις καταγγελίας της Μαρίας Καρυστιανού για το «μπάζωμα» στα Τέμπη. Μάλιστα, επικαλούνται την κατάθεση του Ευάγγελου Φαλάρα, συντονιστή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, ο οποίος βρέθηκε στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος από την πρώτη στιγμή και στη συνέχεια από κοινού με τον επιχειρησιακά επικεφαλής υπαρχηγό της Πυροσβεστικής διαχειρίστηκαν την κρίση. Ο ίδιος έφτασε στο σημείο στις 00.03 και έχει ήδη καταθέσει για τα όσα συνέβησαν.
Σύμφωνα με τον ίδιο και τα όσα έχει πει και σε συνεντεύξεις που έχει παραχωρήσει «είδαμε ότι χρειαζόμασταν βαριά μηχανήματα, γρύλους δυνατούς και γερανούς, που να μπορούν να σηκώσουν βάρη. Γι΄ αυτό το λόγο συγκαλέσαμε δύο συμβούλια ένα στις 02.30 και ένα στις 05.00 προκειμένου να δούμε πως προχωρά το αίτημά μας, διότι από την πρώτη στιγμή ζητήσαμε να εφαρμοστεί το σχέδιο μεγάλων ανθρώπινων απωλειών, να έρθουν οι γερανοί και να εξασφαλιστούν τα μέσα για να μεταφερθούν οι τραυματίες στα νοσοκομεία»
«Και εδώ είναι το σημείο κλειδί. Οι γερανοί για να καταστεί εφικτό να σηκώσουν τα βαγόνια προκειμένου να απεγκλωβιστούν τυχόν εγκλωβισμένοι επιβάτες ή να ανασυρθούν θύματα έπρεπε να πατήσουν σε στέρεο έδαφος. Το λασπωμένο χώμα καθιστούσε αδύνατη τη λειτουργία τους και την εκτέλεση της εργασίας για την οποία εκλήθησαν στο σημείο» εξηγούν κυβερνητικές πηγές.
H απόφαση ελήφθη επί του πεδίου στο πλαίσιο διαχείρισης εν εξελίξει κρίσης, την ώρα δηλαδή που υπήρχαν ακόμα αγνοούμενοι και πιθανώς τραυματίες κάτω από τα βαγόνια, με μοναδικό γνώμονα την έρευνα και διάσωση, αυτό που πρέπει να κάνουν οι επιχειρησιακά αρμόδιοι όταν τίθεται θέμα προστασίας της ανθρώπινης ζωής που προηγείται.
Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων στην κατάθεσή του ο Ευάγγελος Φαλάρας, σημεία της οποίας έχουν δεί το φως της δημοσιότητας: «Δεν υπάρχει συγκεκριμένη απόφαση ΣΟΠΠ με την οποία δίνεται εντολή στην Περιφέρεια να προβεί σε απομάκρυνση όγκου επιφανειακού εδάφους και επίστρωσης του σημείου με οποιοδήποτε άλλο υλικό αλλά αυτό κατέστη αναγκαίο προκειμένου να εκκαθαριστεί ο χώρος, να ισοπεδωθούν οι οποιεσδήποτε εδαφικές ανωμαλίες και να διαμορφωθεί με ασφαλή υλικά ώστε οι γερανοί να επιχειρούν χωρίς κίνδυνο για τον αγωγό και για τους ίδιους λόγω των μεγάλων βαρών (ίδια βάρη και μεταφερόμενα)»
Αναπάντητα ερωτήματα, αποκαλύψεις, παραλείψεις
Έναν χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών οι αποκαλύψεις συνεχίζονται, ενώ συγγενείς των θυμάτων, πολίτες, κόμματα και οργανώσεις απαιτούν δικαιοσύνη. Την ώρα που οι δικαστικές έρευνες είναι σε εξέλιξη, στο επίκεντρο μπαίνει εκ νέου το θέμα της έκρηξης μετά από τη σύγκρουση των τρένων, κάτι που αναμένεται να διερευνήσει ενδελεχώς ο τρίτος πραγματογνώμονας που ορίστηκε από τη Δικαιοσύνη.
Ο πραγματογνώμονας Ηλεκτρολόγος μηχανικός στο ΕΜΠ κ. Γιώργος Περιβολιώτης μίλησε στο Action 24 και τον Σεραφείμ Κοτρώτσο για τα ευρήματα στον τόπο του δυστυχήματος, επισημαίνοντας ότι βρέθηκε ξυλόλιο, ενώ τόνισε ότι οι πρώτες έρευνες έγιναν ένα μήνα μετά το δυστύχημα, ενώ κανονικά θα έπρεπε να έχουν γίνει τις πρώτες μέρες.
Για την υπόθεση αυτή μίλησε στο Open ο χημικός μηχανικός του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κολοβός, υπογραμμίζοντας ότι έγιναν σημαντικά λάθη και παραλείψεις στις έρευνες και συμπεραίνοντας ότι έχουν απομακρυνθεί κρίσιμα στοιχεία.
«Το Γενικό Χημείο του Κράτους και το πόρισμά του πρέπει να διευκρινίσει σε ποια σημεία και σε τι συγκέντρωση βρέθηκε το ξυλόλιο» επισημαίνει και προσθέτει «το ζήτημα είναι ότι για να βρεθεί αυτή η ουσία και μάλιστα έπειτα από ένα μήνα τουλάχιστον από την μοιραία σύγκρουση σημαίνει ότι κάπου διέρρευσε ή το ξυλόλιο σας δεύτερη πηγή δημιουργήθηκε σαν ενδιάμεσο προϊόν από τη φωτιά που ακολούθησε. Το ξυλόλιο είναι ισχυρός διαλύτης».
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του ο κ. Κολοβός ξεκαθάρισε ότι υπάρχουν αυστηρές προδιαγραφές για τη μεταφορά τέτοιων υλικών, λέγοντας ότι «για να μεταφέρεις ξυλόλιο, πρέπει να δηλωθεί και μεταφέρεται μόνο του, είναι επικίνδυνη ουσία».
«Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος από τα βαγόνια των αμαξοστοιχιών να μεταφέρει ξυλόλιο για συγκεκριμένους λόγους αλλά και σε συγκεκριμένες ποσότητες . Αυτό θα πρέπει να συνδεθεί με τα ευρήματα του πορίσματος και να διευκρινιστεί η συγκέντρωση του ξυλολίου» συνέχισε ο χημικός μηχανικός για να διευκρινίσει ότι «κάτω τον 10 κυβικών -(10 τόνοι) στο περίπου – μπορούσε να δημιουργήσει ένα τέτοιο μανιτάρι».
Ο Κωνσταντίνος Κολοβός θεωρεί δεδομένο ότι οι περισσότεροι νεκροί προέκυψαν από την ανάφλεξη και αυτό που ακολούθησε δηλώνοντας ότι «Οι μισοί τουλάχιστον χάθηκαν ως συνέπεια της φωτιάς που αναπτύχθηκε. Αυτό προκύπτει και από τι παραμορφώσεις της μηχανής και των βαγονιών».
Επισήμανε ότι η διαδικασία της δειγματοληψίας άργησε πολύ, ενώ έκανε λόγο για ακόμη μια παράλειψη που είναι η εξέταση «στο τοιχίο αντιστήριξής του δρόμου και στα βαγόνια» που όπως έχουν καταγγείλει οι συγγενείς των θυμάτων είναι άφαντα.
Να σημειωθεί ότι τα μέλη της επιτροπής ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων συμπέραναν πως η έκρηξη και το μανιτάρι ήταν αποτέλεσμα της ύπαρξης ξυλολίου που υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία.