Ρεπορτάζ/Τέμπη: Προσκλητήριο νεκρών- Ένας χρόνος μετά χωρίς Δικαιοσύνη- “Μόνο η αλήθεια θα μας ηρεμήσει”
28 Φεβρουαρίου 2023. 57 εισιτήρια –τουλάχιστον- χωρίς επιστροφή. Παιδιά που δεν έφτασαν ποτέ στους γονείς τους, αδέρφια που δε θα αγκαλιαστούν ξανά, φίλοι που δε θα ξαναγελάσουν μαζί, σύντροφοι που δε θα ξαναφιληθούν. Δεν ήταν «η κακιά στιγμή», δεν ήταν «το μοιραίο δυστύχημα», δεν ήταν «ανθρώπινο λάθος». Ήταν έγκλημα. Και σε κάθε έγκλημα υπάρχουν υπαίτιοι και ευθύνες. Και απαιτείται Δικαιοσύνη. Αντ’ αυτού, έναν χρόνο βλέπουμε θάψιμο στοιχείων, υπουργούς να κρύβονται και να διώχνουν ευθύνες από πάνω τους και μια ‘’Εξεταστική’’ Επιτροπή παρωδία. Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε όσα έχουν εκτυλιχθεί αυτό τον χρόνο. Ο Βαγγέλης Βλάχος θρηνεί τον αδερφό του, που βρισκόταν στο τρένο.
Μιλά στο libre, για τον αγώνα που δίνει και μας λέει τι ένιωσε όταν είδε τον Κ. Καραμανλή να κουνάει το δάχτυλο στους συγγενείς των θυμάτων, κάνοντάς τους και… υποδείξεις να θρηνούν βουβά. «Εμείς του λέμε πως ο πόνος μας δεν είναι και δε θα είναι βουβός. Είναι αγώνας».
Ημέρα Τρίτη, ώρα 19.30 και η κεντρική πλατεία στο Χαλάνδρι γεμίζει με κεράκια.
«Είναι ευθύνη όλων μας να τιμήσουμε τους ανθρώπους αυτούς & τις οικογένειές τους και να απαιτήσουμε δικαιοσύνη», ανέφερε το μήνυμα/κάλεσμα της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Χαλανδρίου, που διοργάνωσε τη σιωπηλή διαμαρτυρία στην πλατεία. Απλοί πολίτες, γονείς και παππούδες με τα παιδάκια τους κι ένα κεράκια στο χέρι στάθηκαν στην πλατεία, δίπλα από τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, μπροστά σ’ ένα πανό που έγραφε ονόματα- ονόματα που βάφτηκαν με αίμα στο τρένο για Θεσσαλονίκη, ένα δρομολόγιο που δεν έφτασε ποτέ. Και δίπλα στο πανό, ξεπρόβαλλε ένα μικρό πλακάτ, που έγραφε «Η Άνοιξη σταμάτησε στα Τέμπη».
Πάνω από 250 άτομα γέμισαν την πλατεία απ’ άκρη σ΄ άκρη. Άλλους τους έβλεπες να κοιτάζουν τον ουρανό, άλλους με σκυμμένο το κεφάλι, άλλους να κλαίνε. Μανάδες που κρατούσαν το χέρι των παιδιών τους. Σφιχτά. Και τους μιλούσαν για τα παιδιά που χάθηκαν. Ήταν τυχαία και της τελευταίας στιγμής η διοργάνωση της διαμαρτυρίας, όπως μας λέει η πρόεδρος της Ένωσης Γονέων, Χρυσαυγή Αλούπη. «Δεν περιμέναμε τέτοια ανταπόκριση. Ήταν από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις που έχουν γίνει εδώ. Μη σας πω μεγαλύτερη και από τις προεκλογικές. Αυτό σημαίνει πολλά. Πρέπει να δικαιωθούν αυτές οι ψυχές, να αναπαυθούν. Να προσέξουμε τα παιδιά, είναι η ελπίδα αυτού του τόπου». Κι εκεί η φωνή της λυγίζει. Κι εκεί τα λόγια σταματούν.
Θρηνούμε τους νεκρούς μας.
Το πρωί του Σαββάτου (24/2) ο μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας τέλεσε ετήσιο μνημόσυνο για τα θύματα του δυστυχήματος στο Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Φιλίππου του Διακόνου εντός του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού. «Έναν ολόκληρο χρόνο μετά την τραγικότητα και την οδύνη και τον πόνο στο δυστύχημα των σιδηροδρόμων, που έκανε τη χώρα και τους ανθρώπους της να παγώσουν, είμαστε εδώ στο ναό του σταθμού, στον Άγιο Φίλιππο, για να θυμηθούμε για να μνημονεύσουμε, για να μην πικραθούν τα παιδιά και οι άνθρωποι μας ότι λησμονήθηκαν. Ψίχουλο προσκομιδής, μνημόνευσης των ονομάτων, αγιοκέρι με φως και κόλλυβο, προσευχή και σύναξη, ενότητα και αγάπη, οδύνη και πόνος, δάκρυα και πίκρα, γιατί όχι και θυμός, όμως εμείς εδώ στην προσευχή μας… Σε όποιες συνθήκες κι αν βρισκόμαστε, εμείς θα μνημονεύουμε τους ανθρώπους μας…». «Πότε ξανά» κατέληξε, μετά τη μνημόνευση τα ονομάτων των θυμάτων.
Το πρωί την Κυριακής, 25/2, στον τόπο του δυστυχήματος τελέστηκε τρισάγιο. «Να ξέρετε ότι έναν κεκοιμημένο τον τιμάς πολύ με τη σιωπή, δεν τον τιμάς με τον θόρυβο», δήλωσε ο Μητροπολίτης Λάρισας, Ιερώνυμος, μετά το τρισάγιο. Κι ενώ προσπαθούσαμε να βρούμε με ψυχραιμία τον πιο κόσμιο χαρακτηρισμό γι’ αυτό που ακούσαμε, η καλύτερη απάντηση ήρθε από την Ευδοκία, επιζήσασα της τραγωδίας. «Τον κεκοιμημένον τον τιμάς με τον αγώνα αφυπνίσεως, ώστε να μην κοιμηθούν κι άλλοι!».
Το χρονικό της υπόθεσης
28 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 23:21. Περιοχή, κοντά στον οικισμό του Ευαγγελισμού Λάρισας. Ο επιβατικός συρμός Intercity 62, που μετέφερε περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Η σφοδρή σύγκρουση έφερε τον εκτροχιασμό και την ανάφλεξη των συρμών. Τουλάχιστον 57 νεκροί, συμπεριλαμβανομένων των δύο μηχανοδηγών και τουλάχιστον 85 τραυματίες.
Η είδηση παγώνει όλη την Ελλάδα τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου, όταν ανοίξαμε τις τηλεοράσεις μας στις πρώτες ενημερωτικές εκπομπές. Οι μηχανοδηγοί τα έλεγαν. Ποιος άκουγε; Η φωνή του Κώστα Γενηδούνια, τότε προέδρου των μηχανοδηγών, συγκλόνισε.
«Δε λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη».
Μετά εκτυλίχθηκε μία ολόκληρη παράσταση μπροστά στα μάτια μας και πάνω στο αίμα τόσων ανθρώπων. Υπουργοί που προσπαθούσαν να πείσουν ότι ο καθένας είχε κάνει αυτά που έπρεπε από τη μεριά του και μία εταιρεία που πετούσε το μπαλάκι στην εξέδρα και σήκωνε ψηλά τα χέρια. Ποιο αφήγημα βόλευε όλους; Αυτό του ανθρώπινου λάθους, οπότε σύντομα όλοι τα έβαλαν με τον σταθμάρχη. Έπειτα και με τον νεκρό μηχανοδηγό. Όμως υπάρχουν τα στοιχεία, κι αυτό το αφήγημα δε φαίνεται να τους βγαίνει.
Πριν από το δυστύχημα, είχαν γίνει έγγραφες προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις, απεργίες και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο για την υποστελέχωση, και την τραγική γενικότερη κατάσταση στους σιδηροδρόμους. Τον Ιούνιο του 2023, πολυσέλιδη έκθεση δικαστικών πραγματογνωμόνων – που παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή Λάρισας – γνωμοδότησε ότι η απουσία συστημάτων ασφαλείας και τα ανθρώπινα λάθη ήταν τα κύρια αίτια που οδήγησαν στο εν λόγω σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Σύμφωνα με τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, τα αίτια του δυστυχήματος συνοψίζονται στην άκαιρη διέλευση της επιβατικής αμαξοστοιχίας λόγω καθυστέρησης, την απουσία επικοινωνίας μεταξύ του μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας και του σταθμάρχη, την εγκατάλειψη των πόστων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες, και την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης.
Ο σταθμάρχης Λάρισας συνελήφθη και προσήχθη στον εισαγγελέα. Στις 5 Μαρτίου, μετά την απολογία του, κρίθηκε ομόφωνα ως προφυλακιστέος. Αντιμετωπίζει κατηγορίες όπως για κακουργηματική πράξη διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών και πλημμεληματικό αδίκημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και της σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή.
Πάμε να δούμε όμως τη μεγάλη εικόνα.
- Στις 7 Φεβρουαρίου 2023, οι συνδικαλιστές εργαζόμενοι στα τρένα είχαν εκδώσει ανακοίνωση όπου αναφερόταν το ενδεχόμενο δυστυχήματος ως απόρροια των παραλείψεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ τον Νοέμβριο 2022 είχαν στείλει εξώδικο προς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τον ΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και την Hellenic Train.
- Στις 9 Μαρτίου, από τον εισαγγελέα Λάρισας ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε βάρος τριών επιπλέον προσώπων (επιθεωρητής του ΟΣΕ και δύο σταθμάρχες), ως αποτέλεσμα της ανακριτικής διαδικασίας στη Λάρισα.
- Τον Απρίλιο δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, η οποία συγκροτήθηκε με απόφαση Γ.Γ. Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Τον Ιούνιο του 2023 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία πληροφόρησε τις ελληνικές αρχές για υπόνοιες που προέκυψαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης για τη διάπραξη αδικημάτων από δύο πρώην υπουργούς, κατάχρηση δημοσίου χρήματος από τον Κώστα Καραμανλή αναφορικά με εργασίες για την επισκευή και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και παράβαση καθήκοντος από το Χρήστο Σπίρτζη, και κάλεσε την κυβέρνηση να ενεργήσει, καθώς στην ελληνική έννομη τάξη αδικήματα υπουργών διώκονται μόνο με απόφαση του Κοινοβουλίου. Ωστόσο, στην κοινοβουλευτική συζήτηση που ακολούθησε το Νοέμβριο του 2023 η κυβέρνηση διά της συμπολίτευσης προέκρινε τη σύσταση εξεταστικής και όχι προανακριτικής επιτροπής.
- Πραγματογνώμονες που διερεύνησαν το συμβάν για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων συνέταξαν το δικό τους πόρισμα. Σε συμπληρωματικό πόρισμα που παραδόθηκε στον εισαγγελέα Λάρισας στις 9 Φεβρουαρίου 2024, αναφέρεται ότι σε δείγματα που εξετάστηκαν από το Γενικό Χημείο του Κράτους βρέθηκαν μεταξύ άλλων και οι ουσίες ξυλόλιο, τολουόλιο και βενζόλιο, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν στιγμιαία ανάφλεξη μετά από σπινθήρα. Οι ουσίες αυτές χρησιμοποιούνται παρανόμως για την νοθεία της βενζίνης.
Κι ενώ οι αποκαλύψεις έρχονταν βροχή, κι ενώ αποκλύπτεται κι ένα πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) που μιλά για σειρά κενών, ελλείψεων και μη συμμορφώσεων της Ελλάδας με την κοινοτική νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, η ελληνική κυβέρνηση προχωρά τη διερεύνηση του εγκλήματος με τον δικό της… τρόπο.
Εξεταστική Επιτροπή
Η ενισχυμένη πλειοψηφία του 41% φάνηκε πως και σε αυτή την περίπτωση έκανε ό,τι ήθελε, έκανε δικό της γήπεδο την εξεταστική. Δεν κλήθηκαν να καταθέσουν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, μάρτυρες κλειδιά, όπως ο Κώστας Γενηδούνιας, που ξέρει καλύτερα απ’ τον καθένα την κατάσταση στους σιδηροδρόμους που επικρατούσε επί χρόνια. Όχι απλώς δεν κλήθηκε, αλλά η κυβέρνηση απέρριψε το αίτημά του. Επίσης, δε συμπεριλήφθηκαν όλα τα πορίσματα των εμπειρογνώμων, παρά μόνο τα τρία που έγιναν απ’ αυτούς που όρισε το κράτος. Επιπλέον, στην εξεταστική δεν εξετάστηκε τίποτα από τη δικογραφία.
Η εξεταστική έκλεισε με έναν Κώστα Καραμανλή να κουνάει το δάχτυλο ακόμα και στους συγγενείς των θυμάτων για το αν θα πενθήσουν βουβά (!).
Μιλάμε για μία εξεταστική, που ο Δημήτρης Μαρκόπουλος χαρακτήρισε… γουρλίδικη. Μία εξεταστική, όπου καταψηφίστηκε η πρόταση να ερευνηθούν πολιτικές ευθύνες. Μία εξεταστική παρωδία, όπου βουλευτές θα αποφάσιζαν αν συνάδελφοί τους θα κάτσουν στο σκαμνί του κατηγορουμένου.
Και στην τελική μία εξεταστική που η ΝΔ έκλεισε άρον άρον, πριν η δικογραφία των Τεμπών συσχετιστεί με τη σύμβαση 717. Κάτι που έγινε λίγο αργότερα, από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας. Έκλεισαν την εξεταστική άρον άρον για να μην έρθουν αντιμέτωποι με ευθύνες, αφού σύμφωνα με τον εφέτη ανακριτή τα συστήματα ασφαλείας που δεν υπήρχαν συνδέονται με το έγκλημα. Η αντιπολίτευση ζητούσε να διακόψει για λίγες μέρες η εξεταστική και να περιμένουν να έχουν όλα τα στοιχεία, και αυτά του εφέτη ανακριτή, αλλά η πρότασή της πετάχτηκε στα σκουπίδια.
Η κατάθεση της Μαρίας Καρυστιανού ξεγυμνώνει την αλήθεια και όσους προσπαθούν να τη συγκαλύψουν.
Επίσης ο Βαγγέλης Βλάχος, που έχασε τον αδερφό του Βάιο στο τρένο….
Τα ευρήματα που η κυβέρνηση επέλεξε να αποφύγει
Στις τελευταίες εξελίξεις, αγνοούνται 3 βαγόνια… Αυτό προκύπτει από τον οριστικό ειδικό έλεγχο πυρκαγιών από τον Βασίλειο Κοκοτσάκη, τεχνικό σύμβουλο του Συλλόγου Οικογενειών των Θυμάτων της Τραγωδίας των Τεμπών, ο οποίος παρέδωσε την έκθεσή του στις αρμόδιες αρχές της Λάρισας προκειμένου να ενσωματωθεί στο δικονομικό έγγραφο.
Ο κ. Κοκοτσάκης συνέταξε την οριστική έκθεσή του, υπό δυσμενείς μάλιστα συνθήκες συλλογής στοιχείων, με μόνη την επιμονή των οικογενειών των θυμάτων να παρέχουν στοιχεία, δικογραφίες και υλικά, τα οποία συγκεντρώθηκαν το αργότερο δύο μήνες μετά το περιστατικό και μέχρι 11 μήνες μετά.
Τα κύρια σημεία όπως αναφέρει:
- Ο χώρος “μολύνθηκε” καθώς εκτός από τις απαραίτητες εργασίες για επιχειρησιακούς λόγους, μια μεγάλη έκταση περίπου 2 στρεμμάτων καλύφθηκε με υλικά όπως χαλίκια και μπετόν. Τα ερείπια του επιβατηγού τρένου και τα υπολείμματα ή τα καύσιμα που παρασύρθηκαν από τα νερά της πυρόσβεσης απομακρύνθηκαν και καλύφθηκαν με χοντρά υλικά, δημιουργώντας εμπόδια για την έρευνα και τη συλλογή δειγμάτων.
Η αυστηρή επέμβαση αυτή καθιστά δύσκολη την έρευνα στο συγκεκριμένο σημείο και εμποδίζει τη λήψη δειγμάτων που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για τη διαφοροποίηση των ερωτημάτων της έρευνας.
- Καθώς η έρευνα εξελίσσεται, όλα τα υλικά και τα αντικείμενα που συμμετείχαν στο περιστατικό θεωρούνται αποδεικτικά και πρέπει να προστατεύονται. Πέρα από τα συνηθισμένα και ουσιαστικά μέτρα προστασίας, πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για τη διατήρηση και προστασία αυτών των αποδεικτικών στοιχείων.
Τα συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία (ερείπια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να προστατευτούν από τις καιρικές συνθήκες και τυχόν αλλαγές ή αφαίρεση, μέτρα που δεν λήφθηκαν επαρκώς για τη διασφάλιση της έγκαιρης, ασφαλούς και αξιόπιστης έρευνας και τη διατήρηση των υπολειμμάτων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάλυση.
- Η επιλογή και ο τρόπος λήψης δειγμάτων για χημική ανάλυση δεν ήταν μεθοδολογικά σωστά, καθώς τα περισσότερα δείγματα προέρχονταν από το βόρειο τοίχωμα αντιστήριξης αντί για τον χώρο όπου πραγματοποιήθηκε η έκρηξη. Επίσης, η καθυστέρηση στη λήψη δειγμάτων και η μετακίνηση τους δημιούργησαν αμφιβολίες για την εγκυρότητα και την εκπροσώπησή τους.
Το συμπέρασμα του κ. Κοκοτσάκη προκαλεί ανησυχία για ένα ακόμα θέμα. Η ανάγκη λήψης δειγμάτων από τις λαμαρίνες των κοντέινερ που φορτώθηκαν στα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας και η ανάλυση των αιθάλων που ενδέχεται να βρίσκονται σε αυτά, αποτελεί αναγκαίο βήμα για την ανάλυση του πώς και τι κάηκε.
Η υπόθεση έχει φτάσει σε όλη την Ευρώπη. Έφτασε στο Ευρωκοινοβούλιο, με μπροστάρισσα τη Μαρία Καρυστιανού, τη μητέρα της 20χρονης Μάρθης Ψαροπούλου που βρισκόταν στο τρένο. Η ίδια, μητέρα θύματος, είναι και η πρόεδρος του Συλλόγου συγγενών θυμάτων του δυστυχήματος των Τεμπών. Η Μαρία Καρυστιανού σε κάθε ομιλία της συγκλονίζει. (Εδώ το ψήφισμα και η συλλογή υπογραφών που οργάνωσε). Μία μέρα μετά την τοποθέτησή της στην εξεταστική επιτροπή, είχε μιλήσει στο libre. «Ό,τι έχει βγει στο φως είναι καταδικαστέο και θα έπρεπε πολλοί να κληθούν για απολογία. Εμείς τους εκθέτουμε μπας και ακούσει η Δικαιοσύνη και μπει σε λειτουργία. Δε θα είναι ντροπή να πάω στους Ευρωπαίους, στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, τελικά, για να με δικαιώσουν για κάτι τόσο ξεκάθαρο;… Αυτοί νομίζουν ότι δε θα τιμωρηθούν. Αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα. Η περίπτωση των Τεμπών θα μείνει στην ιστορία και θα είναι όλοι εκτεθειμένοι. Η κοινωνία περιμένει τη Δικαίωση».
Στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ από συγγενείς θυμάτων και επιζώντες του δυστυχήματος, τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων (ΕΔΑΠΟ) υπογράμμισαν ότι από όλες τις δικλείδες ασφαλείας αν λειτουργούσε μόνο η φωτοσήμανση, αυτό θα αρκούσε για την αποφυγή του δυστυχήματος.
Η επιτροπή στα συμπεράσματά της κάνει λόγο για «σωρεία ανθρώπινων λαθών και παραλείψεων», η οποία «βρήκε πρόσφορο έδαφος σε ένα περιβάλλον συνολικής περιφρόνησης κανονισμών και διαδικασιών». Παράλληλα υπογραμμίζεται ότι «η σταδιακή κατάρρευση συστημάτων και διαδικασιών δεν οδήγησε σε καμία λήψη μέτρων (μείωση ταχυτήτων, αραίωση των δρομολογίων, επιπλέον προσωπικό, επιπλέον έλεγχοι)».
Επιπλέον, σύμφωνα με την επιτροπή «η συνολική έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας στον Σιδηρόδρομο δεν επιτρέπει ακόμα και σήμερα», έναν χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα «την ουσιαστική αξιοποίηση των συμπερασμάτων για το συγκεκριμένο δυστύχημα προκειμένου να αποφευχθεί το επόμενο».
Αξίζει δε να σημειωθεί, όπως υπογραμμίζει η Επιτροπή, ότι έναν χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα:
- Κανονισμοί ραδιοτηλεφωνίας δεν τηρούνται
- Δεν έχει γίνει επικαιροποίηση του απαρχαιωμένου ΓΚΚ και των λοιπών κανονισμών λειτουργίας
- Δεν υπάρχουν Ελάχιστες Απαιτήσεις Λειτουργίας με σαφή κλιμάκωση λήψης επιπρόσθετων μέτρων
- Δεν λαμβάνονται μέτρα (π.χ. Βραδυπορίες) σε άμεση αντίδραση σε υποβάθμιση τεχνικών προδιαγραφών λόγω βλάβης
- Δεν υπάρχει καμία διαδικασία πραγματικού ελέγχου της εφαρμογής του ΓΚΚ και καμία αξιολόγηση της επίδοσης του προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια
Η επιτροπή δημοσίευσε και το χρονολόγιο των ερευνών:
- 13 Μαρτίου ολοκλήρωση ερευνών για θύματα
- 29 Μαρτίου πρώτη χημική δειγματοληψία ΓΧΚ
- 31 Μαΐου τυχαία ανεύρεση ανθρώπινων υπολειμμάτων ΔΕΥΤΕΡΑ
- 29 Σεπτεμβρίου δειγματοληψία σε ΑΤ Τεμπών 26.2.2024
- 25 Οκτωβρίου δεύτερη χημική δειγματοληψία ΓΧΚ
- 15-16 Νοεμβρίου έρευνες για ανθρώπινα υπολείμματα
- 21 Δεκεμβρίου ολοκλήρωση ερευνών για ίχνη DNA
Ο Βαγγέλης Βλάχος στο libre: Μιλάμε για συγκάλυψη
Στο libre μιλά ο Βαγγέλης Βλάχος. Ο αδερφός του, Βάιος, ήταν στο τρένο. Είναι ένας από τους 57. Ο Βαγγέλης βρέθηκε στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα.
«Παρουσιάστηκαν τα τελευταία ευρήματα των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που οι συγγενείς των θυμάτων έβαλαν, τα οποία απέδειξαν ότι αυτό που έγινε από τις Αρχές ήταν να χαθούν, εξαφανιστούν, αλλοιωθούν, αποκρυφθούν στοιχεία. Μιλάμε για ανικανότητα ή συγκάλυψη. Μιλάμε για συγκάλυψη» θα πει και εκφράζει ικανοποίηση για την τελευταία εξέλιξη που έρχεται από την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου- μια αχτίδα φωτός φαίνεται.
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη απέστειλε στην Προϊσταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας παραγγελία αναφορικά με την τραγωδία στα Τέμπη, με την οποία ζητεί «να απαντηθεί, μετά από αξιολόγηση κάθε ισχυρισμός και καταγγελία, που προβάλλεται από συγγενείς θυμάτων ή θύματα και τους συνηγόρους τους, ώστε το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους» καθώς όπως αναφέρει ότι «υπάρχουν διαμαρτυρίες και καταγγελίες συγγενών θυμάτων για αναπάντητα ερωτήματα, αποδεικτικά στοιχεία που δεν ελήφθησαν υπόψη ή δεν εκτιμήθηκαν σωστά, ανακριτικές ενέργειες που παραλείφθηκαν, ακόμα και για συγκάλυψη ευθυνών από τη δικαιοσύνη» τα οποία «εξακολουθούν να διαχέονται στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό, υποστηριζόμενες και από μερίδα του Τύπου».
«Αν κάτι θα μας ηρεμήσει είναι η αλήθεια» μας λέει ο Βαγγέλης.
Ρωτήσαμε ποιο θεωρεί πως ήταν το σημείο μηδέν, το σημείο που άρχισε να χάνεται η αλήθεια.
«Μα φυσικά ο χώρος της σύγκρουσης. Το απέδειξαν κι εχθές οι πραγματογνώμονες. Ήδη 3 μέρες μετά τη σύγκρουση, αλλοίωσαν τον χώρο. Πριν καν θάψουμε τους ανθρώπους μας. Δεν έγινε χαρτογράφηση, δεν υπήρχαν φωτογραφικά τεκμήρια, δεν πάρθηκαν δείγματα. Πάρθηκαν έναν μήνα μετά, στις 29 Μαρτίου, όπου προφανώς ήταν αλλοιωμένα τα στοιχεία. Έχουμε μόνο αμφιβολίες και αναπάντητα ερωτήματα. Είδαμε συγκάλυψη από την πρώτη στιγμή. Από το μπάζωμα του χώρου. Και κάτι άλλο χαρακτηριστικό. Ζητήσαμε τα βίντεο και των δύο αμαξοστοιχειών (στις αποβάθρες των σταθμών υπάρχουν κάμερες που καταγράφουν). Για την επιβατική αμαξοστοιχία έχουμε το βίντεο. Είδαμε τους ανθρώπους μας να μπάινουν στο τρένο. Να κατεβαίνουν στη στάση να ξεμουδιάσουν. Και οι ίδιοι που μας έδωσαν αυτό το βίντεο, δε μας έδωσαν το υλικό για την εμπορική αμαξοστοιχία. Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, τότε υπέυθυνος κυκλοφορίας, τώρα αναβαθμίστηκε (!), μας είπε ότι το βίντεο δεν υπάρχει γιατί μετά από 15 μέρες έπρεπε να σβηστεί το υλικό. Τότε γιατί στο άλλο δε σβήστηκε η καταγραφή; Μιλάμε για συγκάλυψη, τη στιγμή που κανονικά οι Αρχές θα έπρεπε αυτεπάγγελτα αμέσως να είχαν κινηθεί και να πάρουν το υλικό από τις κάμερες».
Οι συγγενείς των θυμάτων, οι τραυματίες της επιβατικής αμαξοστοιχίας έναν χρόνο μετά παλεύουν συνεχώς με τα θηρία και παρακολουθούσαν επί μέρες ένα θέατρο να εκτυλίσσεται μπροστά τους: την Εξεταστική Επιτροπή.
«Ήταν λάθος να μην εξεταστούν βασικοί μάρτυρες, να μην συμπεριληφθούν στοιχεία και πορίσματα κρίσιμα» επισημαίνει ο Βαγγέλης, παρακολουθώντας τόσα ψέματα να βγαίνουν από πολιτικά χείλη. «Ήταν όλη η Εξεταστική εξοργιστική και προσβλητική και η πιο προσβλητική παρουσία ήταν εκείνη του Κ. Καραμανλή. Έλεγε ψέματα, μπλόφαρε γιατί ήξερε ότι μπορεί να λέει ό,τι θέλει αφού και τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στην επιτροπή ήταν άλλα αλλοιωμένα κι άλλα ανύπαρκτα».
«Παίρνουμε μόνο κοροϊδία έναν χρόνο. Ακόμα και για τους επιζώντες που έλεγε η κυβέρνηση ότι θα τους καλύψει τα ιατροφαρμακευτικά έξοδα, τίποτα δεν έκανε» συμπληρώνει ο Βαγγέλης και η συζήτηση κλείνει με ένα ακόμα σχόλιο για τον Κ. Καραμανλή, που είχε το θράσος να κουνήσει το δάχτυλο στους συγγενείς των θυμάτων για τον τρόπο που θα πενθήσουν. «Λέει ότι μίλησε με συγγενείς θυμάτων και θρηνούν βουβά και μετά ρωτούσε ο ένας τον άλλον με ποιον είχε μιλήσει και δεν είχε μιλήσει με κανέναν. Εμείς του λέμε πως ο πόνος μας δεν είναι και δε θα είναι βουβός. Είναι αγώνας».