Βουλή: Θυέλλα αντιδράσων για τους νέους ποινικούς κώδικες-Τι λέει ο νομικός κόσμος-Οι θέσεις της κυβέρνησης
Στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο που αλλάζει για 7η φορά επί Ν.Δ. τους Ποινικούς Κώδικες. Ολόκληρη η αντιπολίτευση στέκεται στο πλευρό του νομικού κόσμου ο οποίος αντιδρά, με επιχειρήματα τα οποία συμπίπτουν σε μεγάλο βαθμό και για πολλά άρθρα. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, εμφανίστηκε μεν διαλλακτικός προαναγγέλλοντας ήσσονος σημασίας αλλαγές, πλην όμως δεν καταδέχτηκε να δώσει καμιά απάντηση, επιφυλασσόμενος -όπως είπε- να τα πει στην Ολομέλεια. Ολα τα κόμματα της αντιπολίτευσης τοποθετήθηκαν για τα εκβιαστικά διλήμματα που τέθηκαν στη διαδικασία, εφόσον είχε προαποφασιστεί από την πλειοψηφία η εισαγωγή σήμερα Τετάρτη του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.
Η έκθεση της ειδικής επιτροπής που συστήθηκε με τον νόμο του επιτελικού κράτους διανεμήθηκε στο τέλος της συνεδρίασης στους βουλευτές, ενώ η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής διέθετε μόνο λίγες ώρες προκειμένου να συντάξει και να διανείμει στου βουλευτές τις όποιες παρατηρήσεις της.
- Ο νομικός κόσμος στην πλειοψηφία του επισημαίνει το χάος που θα προκύψει στις εκκρεμούσες αλλά και στις περαιωμένες υποθέσεις με κριτήρια εφτά διαφορετικούς κώδικες.
Οι πολίτες θα οδηγούνται για ψύλλου πήδημα στις φυλακές, θα δικάζονται στο άψε σβήσε χωρίς την ενδιάμεση κρίση των δικαστικών συμβουλίων, θα φυλακίζονται χωρίς την παρουσία δικηγόρου στην ακροαματική διαδικασία (το σημείο αυτό ο υπουργός εμφανίστηκε πρόθυμος να το αλλάξει), οι εφέσεις τους στην πλειονότητα δεν θα έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα, δεν να μπορεί ελεύθερα να κρίνει ο δικαστής κατά περίπτωση και, τέλος, θα παραμένουν στη φυλακή χωρίς δικαίωμα υφ’ όρον απόλυσης σχεδόν μέχρι το τέλος έκτισης της ποινής τους.
Οι ποινές αυξάνονται ακόμα και για ανήλικους, ενώ όλες οι δικαστικές εγγυήσεις μιας δίκαιης δίκης εξανεμίζονται με τις νομοθετικές χειροπέδες που θα δέσουν τα χέρια των φυσικών δικαστών και με εξαφανισμένο το λαϊκό στοιχείο των ενόρκων. Ειδικά σε ό,τι αφορά την ενδοοικογενειακή βία, που προστέθηκε ως «τσόντα» στο νομοσχέδιο, ζητήθηκε να αποσυρθεί και να συνταχθεί νέο σχετικό με το θέμα νομοσχέδιο. Καίριες επί των πρόχειρων και σε κάποιες περιπτώσεις επικίνδυνων και προσβλητικών για τα θύματα διατάξεων ήταν οι τοποθετήσεις της αγορήτριας της Πλεύσης Ελευθερίας και των βουλευτριών Ελενας Ακρίτα και Θεανώς Φωτίου.
Ολα τα κόμματα της αντιπολίτευσης δήλωσαν ότι καταψηφίζουν επί της αρχής το νομοσχέδιο Φλωρίδη, πλην του Π. Σαράκη (Ελληνική Λύση) που επιφυλάχθηκε. Η άπελπις προσπάθεια του εισηγητή της Ν.Δ. κ. Καππάτου και του υφυπουργού Γ. Μπούγα να υπερασπιστούν τα άρθρα εμφανώς έπεσε στο κενό μαζί με το επικοινωνιακό επιχείρημα της ασφάλειας των πολιτών.
Η πλήρης απόδειξη για τη νομοθέτηση με βάση τη συγκυρία αποδείχτηκε περίτρανα με παράδειγμα τα Τέμπη. Ο υπουργός Δικαιοσύνης ισχυρίζεται ότι η κατάργηση της ενδιάμεσης διαδικασίας θα οδηγήσει γρήγορα τους ενόχους για τα Τέμπη στο ακροατήριο, όταν την ίδια στιγμή η Ν.Δ. στην εξεταστική απέκλεισε βασικούς μάρτυρες, περιφρονώντας τα θύματα και επιβάλλοντας πλήρη συγκάλυψη με αποτέλεσμα την αποχώρηση ολόκληρης της αντιπολίτευσης.
Δεκάδες απαράδεκτα άρθρα αναδείχτηκαν με κοινά επιχειρήματα από τους αρμόδιους φορείς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ποινικός Κώδικας: Η εξομοίωση της ποινής του άμεσου συνεργού με αυτή του αυτουργού (επαναφορά ρύθμισης του 1950). Η πρόσκαιρη κάθειρξη που αυξάνεται από τα 15 στα 20 χρόνια χωρίς καμία μελέτη χωρίς καμία στατιστική. Η επαναφορά της μετατροπής ποινής με χρήματα για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν. Μάλιστα ενώ για όποιον διαθέτει το ποσό ολόκληρο η χρηματική ποινή θα μειώνεται στο μισό, για όποιον αδυνατεί να την καταβάλει εφάπαξ θα την πληρώνει ολόκληρη! Η τροποποίηση του αρ. 83 Π.Κ. που πλέον στερεί από τον δικαστή τη δυνατότητα να αποφασίζει αν ο κατηγορούμενος θα πρέπει να πάει φυλακή ή όχι. Επαναφέρεται ο ασαφής και ηθικολογικός όρος του έντιμου βίου ως ελαφρυντικό αντί του αντικειμενικού όρου σύννομου βίου που νομοθέτησε ο Π.Κ. του 2019 και επικρότησε η ποινική επιστήμη. Επανέρχεται στην ποινική διαδικασία το διοικητικό μέτρο της απέλασης, ικανοποιώντας τα πλέον ακροδεξιά αντανακλαστικά που τόσο επίπονα καλλιέργησε η κυβέρνηση και οι «παπαγάλοι» της. Σε περίπτωση σχηματισμού συνολικής ποινής για πραγματική συρροή το όριο των 8 ετών ανεβαίνει στα 10 και των 20 στα 25. Η υφ’ όρον απόλυση γίνεται εξαίρεση από κανόνας, δυσκολότερη αφού εισάγεται επιπλέον ένας όρος που δεν αφορά τη διαγωγή του κρατουμένου αλλά την επικινδυνότητα της πράξης του, η οποία κρίνεται για ακόμη μία φορά. Διευρύνεται το πεδίο των περιπτώσεων που οδηγούν ανηλίκους άνω των 15 ετών στη φυλακή. Διευρύνεται κατά δύο χρόνια το ανώτατο όριο φυλάκισης ανηλίκων και παράλληλα το ανώτατο όριο ποινής φυλάκισης για ανηλίκους μειώνεται από τα 25 έτη στα 21. Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του αδικήματος της διατάραξης λειτουργίας της υπηρεσίας, για να συμπεριληφθούν και τα σχολεία έτσι ώστε να καταδικάζονται πλέον και οι «ανυπάκουοι» μαθητές. Καταργείται η αναστολή και το ανασταλτικό αποτέλεσμα της έφεσης και η υφ’ όρον απόλυση. Προβλέπεται η αντισυνταγματική δήμευση της περιουσίας για εμπρησμό δάσους.
Ποινική Δικονομία: Κατάργηση των πενταμελών Εφετείων, δηλαδή της ανώτερης δικαστικής κρίσης. Ανάθεση των περισσότερων υποθέσεων στην κρίση ενός και μόνο δικαστή (Μονομελές Πλημμελειοδικείο) που γίνεται από εξαίρεση κανόνας, ενώ το Τριμελές γίνεται «τρισυπόστατο»: το Τριμελές που δικάζει αποφάσεις κατά αποφάσεων άλλου Τριμελούς, το Τριμελές Εφετείο που δικάζει κακουργήματα σε πρώτο βαθμό και εφέσεις κατά αποφάσεων Μονομελούς και το Τριμελές που δικάζει εφέσεις πλημμελημάτων. Η αρχειοθέτηση μηνύσεων, αναφορών κτλ. από τον εισαγγελέα θα γίνεται πλέον με «συνοπτικά» αιτιολογημένη πράξη. Συρρίκνωση αρμοδιοτήτων των Μικτών Ορκωτών Δικαστηρίων. Περιορισμός των δικαστικών συμβουλίων που περικόπτει τις εγγυήσεις του πολίτη κατηγορούμενου στην προδικασία. Ομοβροντία κατά του άρθρου 78 που καταργεί δικαιώματα του κατηγορουμένου με την άρση της υποχρεωτικής παρουσίας αστυνομικών και προανακριτικών υπαλλήλων στην ακροαματική διαδικασία. Η προσφυγή στη Δικαιοσύνη, το τελευταίο καταφύγιο του πολίτη, καθίσταται πλέον «σπορ για πλουσίους»!
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΚΟ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ:
Συζητάμε σήμερα για ένα νομοσχέδιο για την απονομή της δικαιοσύνης, ενώ έξω οι αγρότες αλλά και οι φοιτητές και οι πανεπιστημιακοί διεκδικούν το δίκιο τους, είπε ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας στη Βουλή για το νομοσχέδιο που αφορά τους Ποινικές Κώδικες. Υποστήριξε ότι σε αυτό το δίκαιο αίτημα, που αφορά όλα τα νοικοκυριά αλλά και τους παραγωγούς της χώρας, αγρότες, επαγγελματίες, βιοτέχνες, η κυβέρνηση δεν δίνει θετική απάντηση, «γιατί έχει δώσει ήδη, κρυφά ή φανερά, θετική απάντηση στην αισχροκέρδεια, στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, το ξεπούλημα της υγείας και της παιδείας, των δημόσιων αγαθών». «Ως μετρ της υποκρισίας, φέρνει εδώ ένα νομοσχέδιο για να μας μιλήσει για δικαιοσύνη, ενώ ο κόσμος ψάχνει το δίκιο του, γιατί είστε μια κυβέρνηση της αδικίας», σχολίασε.
Τόνισε ότι το νομοσχέδιο για την ισότητα στο γάμο δεν θα μπορούσε να περάσει χωρίς τη στήριξη άλλων κομμάτων, αφού το 1/3 των βουλευτών της κυβέρνησης δεν το στήριξε. «Άρα μιλάμε για μια κυβέρνηση που δεν έχει τη δύναμη και την πλειοψηφία να προχωρήσει μία μεταρρύθμιση ισότητας και δικαιωμάτων που είναι συνταγματική υποχρέωση», είπε. Σχολίασε ότι σε εκείνο το νομοσχέδιο η κυβέρνηση επικαλέστηκε ότι άκουσε τους επιστήμονες, «τώρα γιατί δεν τους ακούτε σε αυτό το νομοσχέδιο;». Ανέφερε ότι εκείνο το νομοσχέδιο το έφερε ο κ. Μητσοτάκης «για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, από το ψήφισμα καταπέλτη του Ευρωκοινοβουλίου για το κράτος δικαίου στη χώρα μας, για να αμβλύνει τις αντιδράσεις και να δείξει η κυβέρνηση ένα φιλοευρωπαϊκό προφίλ». Είπε ότι το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια στο γάμο, δεν το ψήφισε ο υφυπουργός Δικαιοσύνης και, άρα, «με ποια αξιοπιστία έρχεστε τώρα να μας πείτε για σύστημα Δικαιοσύνης;».
Είπε ότι το νομοσχέδιο έρχεται για «να εξευμενίσετε τη φράξια Σαμαρά-Βορίδη και να παραπλανήσετε ξανά το εκλογικό ακροατήριο» και πως «η κυβέρνηση φέρνει μια εκτεταμένη αλλαγή στον ποινικό κώδικα και την ποινική δικονομία, πρόχειρη με αποσπασματικές ρυθμίσεις για να εξυπηρετήσει ένα αφήγημα του κ. Μητσοτάκη». «Ποιο είναι λοιπόν το ιδεολογικό στίγμα της κυβέρνησης; Όταν περιστέλλονται δικαιώματα, η κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ είναι μπετόν αρμέ, όταν αναγνωρίζονται δικαιώματα, όπως έγινε με το νομοσχέδιο για την ισότητα στο γάμο, το 1/3 της ΚΟ δεν ψηφίζει», σχολίασε.
Ο κ. Φάμελλος κατηγόρησε την κυβέρνηση συνολικά για απαξίωση του κράτους δικαίου και της δικαιοσύνης, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενώ μιλώντας για την εξεταστική για τα Τέμπη, σχολίασε, για ποια δικαιοσύνη μιλά η κυβέρνηση «όταν ακόμα και το πόρισμα της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής το θάψατε». Τόνισε ότι αυτές τις μέρες «γράφονται μαύρες σελίδες στα θέματα δικαιοσύνης της χώρας μας» και πως «ήταν κυβερνητική επιλογή να απορρίψει την πρότασή μας για σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής», για «να παρεμποδίσετε μια έρευνα για τις ευθύνες του κ. Καραμανλή». Σημείωσε ότι «μπροστά στη μνήμη των 57 ανθρώπων που χάθηκαν στα Τέμπη, σε ένα έγκλημα για το οποίο υπάρχουν ξεκάθαρες πολιτικές ευθύνες, καταπατείτε κάθε έννοια δικαίου» και ότι «είναι χυδαίο και προσβολή ότι χθες αποφασίσατε να κλείσετε τον κατάλογο των μαρτύρων και να επιχειρείτε να φιμώσετε την εξεταστική επιτροπή της Βουλής». Κατηγόρησε την κυβερνητική πλειοψηφία ότι αρνήθηκε να καλέσει σειρά από πρόσωπα-κλειδιά και ότι έκλεισε την εξεταστική χωρίς την ποινική δικογραφία. «Έχετε το θράσος μία μέρα μετά να έρχεστε εδώ να μας μιλάτε για δικαιοσύνη. Η χθεσινή μέρα ήταν μέρα ντροπής για την ελληνική Βουλή με αποκλειστική ευθύνη της ΝΔ. Δεν ανταποκριθήκατε στο ελάχιστο καθήκον απέναντι στη μνήμη των θυμάτων και των συγγενών τους. Προστατεύετε το πρεστίζ του κ. Μητσοτάκη χωρίς ιερό και όσιο», είπε.
Περνώντας στα ζητήματα του νομοσχεδίου, σχολίασε εισαγωγικά ότι «το δόγμα “Νόμος και Τάξη” κατέρρευσε πλήρως και ταυτόχρονα αναδείχθηκε η ασυνέπεια λόγων και έργων του κ. Μητσοτάκη», υποστηρίζοντας ότι «την ανικανότητα αυτή έρχεται να την καλύψει η κυβέρνηση με τα γνωστά επικοινωνιακά της τεχνάσματα, όπως η αυστηροποίηση των ποινών». Κατηγόρησε τον κ. Φλωρίδη ότι δομεί ένα «φτηνό σόου».
Ο κ. Φάμελλος είπε ότι το νομοσχέδιο δεν ήταν αποτέλεσμα επιστημονικής επεξεργασίας, όπως μια νομοπαρασκευαστική επιτροπή με πρόσωπα υψηλού́ κύρους. Ότι δεν συνοδεύεται από έκθεση της Επιτροπής Αξιολόγησης Ποιότητας της Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας που έχει ορίσει ο ν. 4622/2019 για το επιτελικό κράτος. Ότι αυτή η τροποποίηση των ποινικών κωδίκων δεν είναι τμήμα μίας στιβαρής μεταρρύθμισης.
Σχολίασε ότι στο θέμα της ασυλίας των τραπεζιτών, που στις προγραμματικές δηλώσεις ο κ. Φλωρίδης είχε πει ότι ήταν διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση έρχεται τώρα να «ξενομοθετήσει» τη δική της ρύθμιση ενώ προηγουμένως είχε απορρίψει σχετική τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ. Ο κ. Φάμελλος ανέφερε ότι «βρήκαμε στα τελευταία άρθρα του νομοσχεδίου ότι το άρθρο 60 που αφορά την ασυλία των τραπεζιτών δεν εφαρμόζεται άμεσα αλλά πάει πέντε μήνες μετά», για να ρωτήσει: «Για ποιο λόγο αυτή τη ρύθμιση δεν την εφαρμόζεται άμεσα; Ποιο πλυντήριο κ. Φλωρίδη θέλετε πάλι να υπηρετήσετε;».
Υποστήριξε ακόμη ότι το νομοσχέδιο δεν είναι αποτέλεσμα διαλόγου, δεν διαθέτει επιστημονική τεκμηρίωση, δεν στηρίζεται σε εγκληματολογικά δεδομένα, «γι’ αυτό και έχει απέναντι όλο το νομικό κόσμο». Ρώτησε αν προκύπτει από κάποια εγκληματολογική μελέτη ότι όσο αυξάνεται οι ποινή μειώνεται η εγκληματικότητα, «η απάντηση είναι όχι», προσθέτοντας: «Δεν θα ήταν καλύτερο να είχαμε καλύτερη πρόληψη;». Είπε ακόμη ότι επίσης χωρίς επιστημονικά στοιχεία αυξάνονται οι περιπτώσεις εγκλεισμού στη φυλακή των ανηλίκων και μειώνεται το ηλικιακό όριο, «όμως ο Συνήγορος του Πολίτη εξέφρασε τον προβληματισμό του γιατί βασική́ αρχή́ του ποινικού́ δίκαιου των ανηλίκων αποτελεί η αγωγή́ αντί της τιμωρίας». Είπε αναφορικά με την «υφ’ όρον απόλυση», δηλαδή τη δυνατότητα του κρατούμενου να αποφυλακιστεί νωρίτερα εφόσον πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις, ότι γίνεται εξαίρεση από κανόνες. «Η αναστολή εκτέλεσης της ποινής γίνεται δυσκολότερη, πράγμα που σημαίνει ότι περισσότεροι μικρο-εγκληματίες θα οδηγούνται στη φυλακή» και «καθυστερεί η γέφυρα μεταξύ της φυλακής και της νόμιμης ζωής στην κοινωνία, αυξάνοντας τις πιθανότητες να υποπέσει ξανά σε αξιόποινες πράξεις ο κρατούμενος. Τροφοδοτείτε την παραβατικότητα και την εγκληματικότητα αντί να την αναστέλλετε». Για τις ρυθμίσεις για τα παράβολα σχολίασε ότι όσοι δεν έχουν χρήματα δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στη δικαιοσύνη.
«Ποιες είναι οι συνέπειες από το νομοσχέδιο;», σχολίασε ο κ. Φάμελλος, για να προσθέσει: «”Περισσότερη φυλακή για όλους”, μας είπε ο αντιπρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου». Επιπλέον είπε ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το σωφρονιστικό σύστημα, προσθέτοντας ότι η αναπληρώτρια γενική γραμματέας της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος, είπε ότι η αύξηση των ορίων έκτισης σε συνδυασμό με την παράλληλη αύξηση των ορίων των επιβλητέων ποινών, θα οδηγήσει σε συμφόρηση στα καταστήματα κράτησης με άμεση επίπτωση την επιβάρυνση, στις συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων.
Αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο επιχείρημα για την επιτάχυνση της δικαιοσύνης, λέγοντας πως η απάντηση των δικαστικών υπαλλήλων είναι ότι είναι πρακτικά ανέφικτο να προχωρήσει πιο γρήγορα η διαδικασία, καθώς οι δικαστικοί υπάλληλοι, οι γραμματείς, δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες που θα προκύψουν. Ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν περισσότερα μέτρα για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας και πως για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι επιβεβλημένη η καθιέρωση στην ελληνική ποινική νομοθεσία του εγκλήματος με σεξιστικά χαρακτηριστικά, δηλαδή της γυναικοκτονίας.
Καταληκτικά, απευθυνόμενος στον κ. Φλωρίδη, τον κατηγόρησε ότι επέλεξε το «δικό του λαϊκιστικό αφήγημα», αντί η κυβέρνηση να ακούσει τους καθηγητές της Νομικής και Εγκληματολογίας, τους δικαστές, τους μάχιμους δικηγόρους, τους δικαστικούς υπαλλήλους, τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, τον Συνήγορο του πολίτη, τις οργανώσεις για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας. Υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο οδηγεί σε αύξηση της εγκληματικότητας και της ατιμωρησίας των μεγάλων. Απευθυνόμενος στο ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι η μάχη της παιδείας είναι μάχη δημοκρατίας και ότι πρέπει να διαλέξει σε ποια πλευρά θα είναι”.
Οι θέσεις της κυβέρνησης και των υπόλοιπων κομμάτων
Γιώργος Φλωρίδης (υπουργός Δικαιοσύνης)
«Οντως υπάρχει διαφορετική φιλοσοφία που αντιμετωπίζεται απαξιωτικά και λοιδορείται το ότι θέλουμε να εξανθρωπίσουμε το ποινικό σύστημα και από τη μεριά των θυμάτων. Το θύμα που ζητάει ικανοποίηση την ικανοποιεί η πολιτεία για να μη σφαχτούν οι άνθρωποι με αυτοδικία! Ολα αυτά σε πλαίσιο προστασίας των δικαιωμάτων των κατηγορουμένων. Ολοι ασχολήθηκαν με το αν θίγεται κάτι. Υπάρχει και ο ελληνικός λαός που θα κρίνει. Στις εκλογές θα κριθούν όλοι. Τα θέματα ασφάλειας είναι το πρωτεύον πρόβλημα της κοινωνίας».
Ελένη Καραγεωργοπούλου (Πλεύση Ελευθερίας)
«Η παρεμβολή του Δικαστικού Συμβουλίου μετά την περάτωση της κύριας ανάκρισης και πριν από το στάδιο της διαδικασίας στο ακροατήριο εγγυάται την ολοκληρωμένη έρευνα της υπόθεσης, την πρόληψη ακυροτήτων και την επίλυση δυσχερών νομικών και ουσιαστικών ζητημάτων σε ένα πρώιμο στάδιο, προετοιμάζοντας καλύτερα την εκδίκαση της υπόθεσης στο ακροατήριο και περιορίζοντας τον χρόνο που θα αφιερώσει το δικαστήριο, επιταχύνοντας κατά αυτό τον τρόπο τον ρυθμό απονομής της δικαιοσύνης. Ο νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας συνιστά εν τοις πράγμασι την επιστροφή στον Μεσαίωνα».
Πέτρος Δημητριάδης («Σπαρτιάτες»)
«Ουσιαστικά αποδυναμώνεται πλήρως η αναστολή των ποινών. Πλέον δεν θα έχουμε στις φυλακές άτομα τα οποία έχουν παραβατική συμπεριφορά, για τους οποίους συνήθως θεσπίζονται και η έκθεση των ποινών, αλλά θα έχουμε δυστυχώς και πολύ φοβάμαι τον μέσο Ελληνα».
Πάνος Καππάτος (Ν.Δ.)
«Τέλος στην ατιμωρησία, ασφάλεια για τους πολίτες, γρηγορότερη δικαιοσύνη, καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, εκσυγχρονισμός και ανθρωπιά».
Μιλένα Αποστολάκη (ΠΑΣΟΚ)
«Νομοθετείτε με οδηγό το “λαϊκό αίσθημα” και την επικαιρότητα. Τίποτα πιο αντιεπιστημονικό και πιο ατελέσφορο. Είναι εντυπωσιακό ότι δεν υπήρξε ούτε ένας φορέας που να συμφωνήσει με το πνεύμα και τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου με εξαίρεση την Ενωση Εισαγγελέων Ελλάδας, οι οποίοι βέβαια έχουν μια πολύ μεγάλη ελάφρυνση από την υποχρέωση αιτιολόγησης των προτάσεών τους. Εχουμε την αυστηροποίηση απέναντι στην ατιμωρησία ως ιδεολόγημα με μηδενικό κοινωνικό αποτέλεσμα για τη δραστική αντιμετώπιση του εγκλήματος. Το Μονομελές από δικαστήριο εξαίρεσης γίνεται δικαστήριο κανόνα».
Παύλος Σαράκης (Ελλ. Λύση)
«Τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας αποδεικνύουν ότι η αυστηροποίηση της ποινικής νομοθεσίας το 2021, όχι μόνο δεν επέφερε μείωση της εγκληματικότητας, αλλά αύξησή της. Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2021 αυξήθηκαν τα όρια ποινής για το κακούργημα του εμπρησμού και του εμπρησμού σε δάση, το καλοκαίρι του 2023 εκδηλώθηκαν οι μεγαλύτερες και πιο καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, οι περισσότερες από τις οποίες αποδόθηκαν σε εμπρησμό.
Η αύξηση των ορίων πρόσκαιρης κάθειρξης εδραιώνει την Ελλάδα στην τελευταία θέση ως προς την αυστηρότητα των ποινών μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών κρατών, αυξάνοντας δραματικά την απόσταση από το αμέσως επόμενο κράτος».
Δημήτρης Τζανακόπουλος (Νέα Αριστερά)
«Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο επιεικώς νομοτεχνικά πρόχειρο, ουσιαστικά και συνταγματικά άστοχο και προβληματικό, κανονικότατο γονατογράφημα, με την κυριολεκτική σημασία της λέξης. Τινάζει στην κυριολεξία στον αέρα τη συνοχή του ποινικοδικαιικού μας συστήματος. Περιορίζει, ανεπίτρεπτα, τα δικαιώματα των κατηγορουμένων. Προσβάλλει στην κυριολεξία τους δικαστικούς λειτουργούς περιορίζοντας τη δικαιοδοτική τους δυνατότητα σε μια σειρά από περιπτώσεις και ταυτόχρονα προσβάλλει και την ανεξαρτησία τους. Μεροληπτεί υπέρ των πλουσίων με τους θεσμούς της μετατροπής των ποινών και τον τιμοκατάλογο των παραβόλων για την άσκηση δικονομικών δικαιωμάτων. Ολα αυτά για να εξυπηρετήσετε ένα κοντόφθαλμο πολιτικό αφήγημα […] της γνωστής “θατσερικής” παράδοσης. Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα ακραίο τερατούργημα και το μόνο που ενδέχεται να επιτύχει, είναι να ξεχειλίσουν οι φυλακές από μη επικίνδυνους παραβάτες».
Μαρία Κομνηνάκα (ΚΚΕ)
«Ξεκινάτε θεωρώντας ότι ο αντιδραστικός χαρακτήρας των αλλαγών μπορεί με κάποιο τρόπο να “κρυφτεί” κάτω από αυτό το γενικό και εύηχο “πέπλο” της επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης, αλλά και μιας στρεβλής, εντελώς αντιεπιστημονικής αντίληψης, που παρουσιάζεται ως “φάρμακο” για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας, την αυστηροποίηση των ποινών και βέβαια πίσω από αυτό, κατακρεουργείτε μια σειρά από δικονομικά δικαιώματα και ελευθερίες. Η επιτάχυνση που τελικά μεταφράζεται σε μια πιο ακριβή και απροσπέλαστη για τον λαό ποινική δικαιοσύνη».
Γιώργος Αποστολάκης (Νίκη)
«Επέρχονται σοβαρές αλλαγές που συρρικνώνουν τα υπερασπιστικά δικαιώματα του κατηγορουμένου. Παραβιάζεται η συνταγματική πρόβλεψη για τη λειτουργία και την αρμοδιότητα των νόμων με διατάξεις αντίθετες προς τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας για εκδίκαση των εφέσεων από ανώτερο δικαστήριο. Η μεταφορά αρμοδιότητας από τα τριμελή στα μονομελή δικαστήρια είναι άστοχη και επικίνδυνη. Ο πολυμελής σχηματισμός έχει περισσότερα εχέγγυα ευθυκρισίας και ορθότερης δικαιοδοτικής κρίσης».