Ο κυνικός και ψεύτης κ. Καποτόρτο είναι ο επενδυτής που δεν θέλουμε
Η ανάθεση της εμπορικής χρήσης των ελληνικών σιδηροδρόμων (ΤΡΕΝΟΣΕ) στην ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. και η μετονομασία τους σε Hellenic Train ολοκληρώθηκε το 2017 υπό την ασφυκτική πίεση της τρόϊκα που από το πρώτο μέχρι και το τρίτο μνημόνιο επιδίωκε την απογύμνωση του κράτους από κάθε τι θεωρούσε οικονομικό βάρος και δημοσιονομικό εμπόδιο.
Στην υπογραφή της συμφωνίας είχαν παραβρεθεί, μάλιστα, οι δύο πρωθυπουργοί Αλέξης Τσίπρας και Πάολο Τζεντιλόνι.
Η υπογραφή της συμφωνίας έγινε στην Κέρκυρα στο πλαίσιο των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας από την Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, κυρία Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group, κ. Renato Mazzoncini.
Το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε μία διαγωνιστική διαδικασία που ξεκίνησε τέσσερα χρόνια νωρίτερα (επί κυβέρνησης του Αντώνη Σαμαρά) και η οποία, όπως είχε ειπωθεί, άνοιξε μία νέα σελίδα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας επέφερε το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ. Αυτό ήταν και το ζητούμενο για την τρόϊκα. Το συνολικό τίμημα ήταν 45 εκατ. ευρώ, ποσό μάλλον μικρό, ωστόσο η πίεση ήταν τέτοια που εκείνο που πρυτάνευσε ήταν να “ξεφορτωθεί” το οικονομικό βάρος ο κρατικός προϋπολογισμός.
Στο αφήγημα εκείνων των ημερών αναφερόταν ότι η Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη και αναλαμβάνει να ενισχύσει και να αναπτύξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την τεχνογνωσία και την εμπειρία της, δημιουργώντας ένα σημαντικό πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Έκτοτε, παρακολουθήσαμε σειρά μεγαλεπήβολων σχεδίων και ανακοινώσεων (και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και μετά επί κυβέρνησης Ν.Δ) για τα διάφορα “Ασημένια” και “Λευκά Βέλη” που θα καθιστούσαν το ταξίδι από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη μία σύντομη και …ασφαλή διαδρομή. Όλοι γνωρίζουμε πως όλα αυτά κατέληξαν στην τραγωδία των Τεμπών.
Προφανώς για όσα συνέβησαν εκείνη την νύχτα που 57 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους και σημαδεύτηκε η συλλογική μας μνήμη οι ευθύνες είναι πολλές και αναλογούν σε αρκετούς. Αυτό υποτίθεται πως ερευνά (…) η Εξεταστική επιτροπή της Βουλής, κυρίως, όμως, η Δικαιοσύνη που εδώ και ένα χρόνο δεν έχει καταλήξει σε κάποιο πόρισμα. Οι εμπειρογνώμονες, ωστόσο, στους οποίους ανέθεσε η κυβέρνηση την διερεύνηση των αιτίων κατέληξε στο δικό της πόρισμα που ήταν κόλαφος για το κράτος και για τις δομές του κυβερνητικού μηχανισμού.
Η παρουσία του CEO της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο στην Εξεταστική επιτροπή προκάλεσε την οργή των βουλευτών από όλα τα κόμματα. Κυνικός και ψεύτης, ικανός να χλευάσει εμμέσως ακόμα και τις οικογένειες των θυμάτων και να αμφισβητήσει την νοημοσύνη των μελών της επιτροπής και να προσβάλλει την λογική. Έριξε όλες τις ευθύνες στον σταθμάρχη και στον νεκρό μηχανοδηγό και δεν είπε ούτε μία συγγνώμη.
Εκείνο που χαράχθηκε, ωστόσο, στην μνημη μας ήταν ο δημόσιος θρήνος και το “κατηγορώ” της Μαρίας Καρυστιανού που εκπροσώπησε τις οικογένειες των θυμάτων. Όμως, η θλιβερή κατάθεση Καποτόρτο πρέπει να αποτελέσει απόδειξη και μομφή στο πολιτικό σύστημα για το πώς δεν πρέπει να είναι οι στρατηγικοί επενδυτές. Ο Καποτόρτο είναι ο επενδυτής που ΔΕΝ θέλουμε. Αυτό ας το λάβουν υπόψη τους όσοι διέπονται από την λογική του “ξεφορτώματος”…
Εξεταστική: Τον στέλνουν για ψευδορκία στην εισαγγελία
Οι όποιοι εκτροχιασμοί και αποκλίσεις τρένων που έχουν σημειωθεί οφείλονται σε ευθύνη του ιδιοκτήτη της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ, είπε σήμερα, ολοκληρώνοντας την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο.
Σε ερώτηση του προέδρου της επιτροπής, Δ. Μαρκόπουλου για το εάν γνωρίζει να υπάρχουν στην εταιρεία άλλοι μηχανοδηγοί με εγκεφαλικά ή καρδιακά προβλήματα, ο κ. Καποτόρτο είπε ότι δεν γνωρίζει να υπάρχουν στατιστικά στοιχεία που αφορούν σε παρόμοιες ή άλλες περιπτώσεις. «Είναι κάτι το οποίο μάθαμε κι εμείς μόλις προ εβδομάδας σε ό,τι αφορά τον συγκεκριμένο μηχανοδηγό» επεσήμανε ο κ. Καποτόρτο και επανέλαβε ότι η ιατρική αξιολόγηση γίνεται από πιστοποιημένους γιατρούς και δεν είναι υποκειμενική αξιολόγηση της Hellenic Train. «Οι πιστοποιημένοι γιατροί αξιολογούν αν κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας που έχει υποστεί ένας εργαζόμενος τον καθιστά ικανό ή μη ικανό να εξακολουθήσει, μετά από κάποιο διάστημα νοσηλείας, να ασκεί τα καθήκοντά του» πρόσθεσε. Επίσης, στην ερώτηση του κ. Μαρκόπουλου εάν θα ο ίδιος ή τα παιδιά του θα ταξίδευαν με έναν μηχανοδηγό με εγκεφαλικά, είπε ότι εάν ο μηχανοδηγός κριθεί ικανός, δεν έχουμε λόγο να έχουμε διαφορετική γνώμη. «Ασφαλώς (θα ταξίδευα)» είπε ο κ. Καποτόρτο.
Τη διαβίβαση της κατάθεσης του κ. Καποτόρτο στην εισαγγελία εφετών που διενεργεί την ανάκριση για το δυστύχημα, για το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της ψευδορκίας, πρότεινε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Β. Κόκκαλης, αίτημα με το οποίο συμφώνησαν οι εκπρόσωποι και άλλων κομμάτων. Εξοργιστική, προσβλητική και υποτιμητική για τη Βουλή και τα θύματα χαρακτήρισε την κατάθεση του κ. Καποτόρτο ο βουλευτής της ΝΔ, Λ. Τσαβδαρίδης, σημειώνοντας ότι (ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train) δεν ζήτησε συγνώμη, ενώ απέδωσε το δυστύχημα μόνο στον σταθμάρχη, αρνούμενος να αναφερθεί σε λάθη των μηχανοδηγών και στην ευθύνη της εταιρείας του.