Politico: Ανατιμήσεις στα τρόφιμα σε Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα
Αρκετά έντονος φαίνεται πως είναι ο αντίκτυπος της κρίσης που έχει προκληθεί στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των Χούθι στην περιοχή, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται αρκετά χώρες της νότιας Ευρώπης όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιταλία, με βάση τα όσα αναφέρει το Politico.
Οι επιθέσεις των Χούθι στη ναυτιλία έχουν προκαλέσει έντονα προβλήματα στις μεταφορές ευπαθών προϊόντων. Στις χώρες της Νότιας Ευρώπης, όπως η Ελλάδα, γίνεται αγώνας δρόμου για να μεταφερθούν εγκαίρως τα προϊόντα στις ξένες αγορές ενώ αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ βρίσκονται σε κίνδυνο.
Στο επίκεντρο της κρίσης τα τρόφιμα
Όταν οι πύραυλοι των Χούτι άρχισαν να πέφτουν κατά των φορτηγών πλοίων με εμπορευματοκιβώτια στην Ερυθρά Θάλασσα, οι Ευρωπαίοι ηγέτες φοβήθηκαν για τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν στον ενεργειακό εφοδιασμό. Όμως, τρεις μήνες μετά διαπιστώνεται ότι στο επίκεντρο της κρίσης βρίσκονται τα τρόφιμα, με τους εξαγωγείς και τους μεταφορείς να προειδοποιούν για αυξανόμενες ζημιές στο εμπόριο φρούτων και λαχανικών.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σταματήσει τις επιχειρήσεις μέσω του στενού Μπαμπ ελ – Μαντέμπ και άλλαξαν τα δρομολόγια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας καθυστερήσεις έως και τριών εβδομάδων στις μεταφορές από και προς την Ευρώπη. Κάτι τέτοιο σημαίνει τον πενταπλασιασμό του κόστους των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και ότι τα φρέσκα προϊόντα είναι πιο πιθανό να σαπίσουν καθ’ οδόν.
Ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου Μάριο Φορτζιόνε δήλωσε στο Politico ότι υπάρχει σημαντικός κίνδυνος σε μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων, πέραν των φρούτων και των λαχανικών. Από το κρέας και τα δημητριακά μέχρι το τσάι και τον καφέ, αν το πρόβλημα συνεχιστεί «θα διαλύσει την ευρύτερη οικονομία των τροφίμων» Η μεταποίηση είναι ένας άλλος αδύναμος κρίκος, αφού οι καθυστερημένες παραδόσεις φοινικέλαιου επιβραδύουν την προετοιμασία τροφίμων υψηλότερης αξίας.
Μακρύς δρόμος για τα φορτία από Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία
Σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία, τα φορτία πρέπει να εγκαταλείψουν τη Μεσόγειο προς τα δυτικά για να κάνουν τον μακρύ δρόμο προς τη Μέση Ανατολή και την Ασία, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για αγαθά αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Η επιμήκυνση των χρόνων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη συντήρηση των νωπών προϊόντων με κίνδυνο να χαθούν σημαντικά κομμάτια της αγοράς», προειδοποίησε το μεγαλύτερο αγροτικό λόμπι της Ιταλίας Coldiretti.
Σε πολλές περιπτώσεις, «η διάρκεια ζωής των φρέσκων προϊόντων[δεν] επιτρέπει την επιμήκυνση του ταξιδιού κατά 15 έως 20 ημέρες», δήλωσε στο Ansa ο Κριστιάν Μαρέτι, πρόεδρος της Legacoop Agroalimentare, η οποία εκπροσωπεί τους ιταλικούς αγροτικούς και διατροφικούς συνεταιρισμούς.
Προς το παρόν, τα πιο ευαίσθητα φρούτα έχουν γλιτώσει. Τα ακτινίδια, τα σταφύλια και τα σύκα, συγκομίστηκαν το ευρωπαϊκό φθινόπωρο, ενώ τα κεράσια στάλθηκαν το καλοκαίρι. Τα κεράσια είναι τόσο ευαίσθητα, που οι εταιρείες μεταφορών λειτουργούν γραμμές «Cherry Express».