Πώς λειτουργεί το σύστημα που έσωσε χιλιάδες ζωές στην Ιαπωνία – Προειδοποίηση στα κινητά ότι έρχεται μεγάλος σεισμός
Τουλάχιστον 30 είναι οι νεκροί, απο τα 7,6 Ρίχτερ στην Ιαπωνία ενώ παραμένει απροσδιόριστος ο αριθμός των εγκλωβισμένων και χιλιάδες έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους. Αυτό που πραγματικά συγκλονίζει είναι ότι ένα λεπτό πριν τον σεισμό, όλα τα κινητά δέχτηκαν επίσημη προειδοποίηση γι’ αυτό που ερχόταν. Ένα σπουδαίο επίτευγμα που μπορεί να σώσει δεκάδες, εκατοντάδες ή και χιλιάδες ζωές, και στο οποίο οφείλουν να επενδύσουν κυβερνήσεις και κράτη.
Φυσικά δεν είναι μόνο αυτό καθώς υπάρχει ένας συνδυασμός κουλτούρας, πειθαρχίας και πρόληψης, με τη χρήση καινοτόμας υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιεί η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Τα κτίρια είναι φτιαγμένα να μετακινούνται οριζόντια για να απορροφούν τη σεισμική ενέργεια, σε ειδικές κατασκευές, ταλαντώνονται όμως δεν καταρρέουν.
- Η ιαπωνική κυβέρνηση ξόδεψε τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να δημιουργήσει το πιο διάσημο σύστημα έγκαιρης σεισμικής προειδοποίησης του πλανήτη, το “Κινκιού Τζισίν Σοκουχό”, που στα ελληνικά μεταφράζεται “Πρόωρη Προειδοποίηση Σεισμού”.
Το σύστημα αυτό, χρησιμοποιεί 4.235 σεισμόμετρα σε όλη τη χώρα και, όταν δύο από αυτά καταγράφουν δραστηριότητα στα βάθη της γης, ενεργοποιείται αυτόματα το σύστημα το οποίο αποστέλλει -όπως το δικό μας 112– προειδοποιητικά μηνύματα στα κινητά και ειδοποιεί τις Αρχές, τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς εάν αναμένεται ισχυρός σεισμός (πάνω από 5 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ). Μέχρι και 80 δευτερόλεπτα πριν από την εκδήλωση σεισμού μπορεί να προειδοποιήσει το σύστημα, με το στόχο του να είναι να μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να εκκενώσουν επικίνδυνες περιοχές και να βρουν καταφύγιο για να γλιτώσουν από την επερχόμενη δόνηση. Με τον ίδιο τρόπο -περίπου- λειτουργεί και το σύστημα προειδοποίησης για τσουνάμι.
- Το σύστημα είναι συνδεδεμένο με τα Σινκάνσεν, τα τρένα υψηλών ταχυτήτων, ενεργοποιώντας τα φρένα έκτακτης ανάγκης λίγα δευτερόλεπτα πριν τα πιο βίαια κύματα του σεισμού φτάσουν στην επιφάνεια. Έτσι, αποτρέπονται εκτροχιασμοί και τραυματισμοί -και το κυριότερο- θάνατοι επιβατών.
Είναι επίσης συνδεδεμένο με τα πιο ψηλά και τα πιο σύγχρονα κτίρια τα οποία αυτόματα διακόπτουν την παροχή φυσικού αερίου για να αποτρέψουν πυρκαγιές, θέτουν τα συστήματα αυτόματης πυρόσβεσης σε ύψιστη ετοιμότητα, ανάβουν τον φωτισμό έκτακτης ανάγκης για να οδηγήσουν τους ενοίκους σε ασφαλή σημεία ή την έξοδο στη διάρκεια σεισμού.
Κτίρια με… αμορτισέρ και ρόδες
Ο σεισμολόγος και Διευθυντής Ερευνών του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Γεράσιμος Παπαδόπουλος έζησε τον φονικό σεισμό ανήμερα της Πρωτοχρονιάς.
Ο κ. Παπαδόπουλος, ανέφερε ότι «ένα λεπτό πριν από τον ισχυρό σεισμό λάβαμε μήνυμα -όπως το δικό μας 112-, στα κινητά μας που έλεγε: “μείνετε ήσυχοι και ήρεμοι αλλά καλυφθείτε”. Και έτσι έγινε, υπήρξε απόλυτη ηρεμία και όλοι έκαναν αυτό που είχαν διδαχτεί από μικρά παιδιά. Κανείς δεν πανικοβλήθηκε γιατί είναι απόλυτα εξοικειωμένοι και τρία λεπτά μετά το σεισμό το κρατικό κανάλι ΝΗΚ έβγαλε ανακοίνωση για το τσουνάμι, με χάρτη που έδειχνε τις επικίνδυνες περιοχές και το αναμενόμενο ύψος του κύματος σε διάφορες περιοχές».
Όπως σημείωσε ακόμη, στην Ιαπωνία γίνονται συνεχώς ασκήσεις ετοιμότητας για σεισμό, και μάλιστα είπε πως και ο ίδιος έζησε την εμπειρία αυτή, καθώς βρίσκεται εκεί δύο μήνες στο Πανεπιστήμιο Χόκου στο Σιντάι.
Ακόμη ανέφερε ότι τα τρένα ταχείας κυκλοφορίας σταμάτησαν αμέσως σε τρεις περιφέρειες κοντά στην περιοχή του επίκεντρου του σεισμού, επισημαίνοντας πως οι ιαπωνικοί σιδηρόδρομοι έχουν κεντρικό αυτόνομο σύστημα με δικούς τους σεισμογράφους και όταν ανιχνεύεται ένας μεγάλος σεισμός κοντά στις γραμμές γίνεται το αυτόματα σταμάτημα των τρένων.
Μάλιστα όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος, στην ερώτηση δημοσιογράφων εάν έχουν πρόβλημα οι πολίτες που σταματούν τα τρένα, εκείνοι απαντούν όχι γιατί αποτελεί γι’ αυτούς προτεραιότητα η ασφάλειά τους.