Στυλιανίδης: Στόχος της Ελλάδας η εκλογή της σε υψηλή θέση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό
Με στόχο την επανεκλογή της Ελλάδας σε υψηλή θέση, μέσα στην πρώτη πεντάδα, στην πρώτη κατηγορία των κρατών μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) θα βρεθεί στο Λονδίνο από 27 Νοεμβρίου έως 6 Δεκεμβρίου 2023 πολυμελής και καλά καταρτισμένη ελληνική αποστολή με επικεφαλής τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη. Οι εκλογές θα γίνουν στο πλαίσιο της 33η συνόδου του ΙΜΟ. Στην θητεία που λήγει η Ελλάδα είχε καταλάβει την πρώτη θέση με 157 ψήφους από 157 χώρες μέλη του ΙΜΟ σε σύνολο 174 χωρών.
«Ο ΙΜΟ και η ΕΕ διαδραματίζουν και θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην πράσινη μετάβαση της Ναυτιλίας. Θα καθορίσουν τον ρυθμό. Εμείς πρέπει να εξασφαλίσουμε τα συμφέροντα της ελληνικής, από τον Έλληνα ναυτικό μέχρι τον πλοιοκτήτη» επεσήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε μία πρώτη συνάντηση που είχε σήμερα με τους ναυτιλιακούς συντάκτες: «Έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις και απόψεις. Πάμε με ισχυρά διαπραγματευτικά χαρτιά. Θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τον πρωταγωνιστικό μας ρόλο στο Λονδίνο. Μέσω των εκλογών στον ΙΜΟ θέλουμε να επιβεβαιώσουμε τον πρωταγωνιστικό μας ρόλο ως ελληνική ναυτιλία.»
Στη διάρκεια της Συνέλευσης θα επικυρωθεί η πολιτική που αποφάσισε να χαράξει ο ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας.
Οι ανεπτυγμένες χώρες πίεζαν μία πιο γρήγορη και με μεγαλύτερη ένταση διαδικασιών μετάβαση, οι αναπτυσσόμενες θεωρούσαν ότι έπρεπε η μετάβαση να γίνει ομαλά και να τεθούν τα ορόσημα και για μετά το 2050 γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα πληγεί η οικονομία τους. Βρέθηκε η χρυσή τομή και η Γενική Συνέλευση αναμένουμε ότι θα εγκρίνει την στρατηγική για την σταδιακή απανθρακοποίηση έως το 2050.
Όσον αφορά την ένταξη από την 1-1-2024 στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS), που πρόκειται για επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης και η είσπραξη του θα αρχίσει από την άνοιξη του 2025 ο υπουργός ανέφερε: «Η συζήτηση δεν έχει τελειώσει. Υπάρχουν κενά στην εφαρμογή. Το θέμα θα συζητηθεί και στο Συμβούλιο των Υπουργών των κρατών μελών της ΕΕ στις 4 και 5 Δεκεμβρίου».
Από 1-1-204 θα αρχίσουν να καταγράφονται οι εκπομπές αερίων από κάθε πλοίο ώστε από την άνοιξη του 2025 να καταβάλλονται δικαιώματα εκπομπών ρύπων.
«Κάθε τόνος πετρελαίου εκπέμπει 3,2 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αν σε ένα ταξίδι από τον Πειραιά στην Κρήτη κάψει το πλοίο 20 τόνους πετρελαίου αντιστοιχεί περίπου σε 64 τόνους CO2» επεσήμανε ο Χρήστος Κοντορούχας, Αρχιπλοίαρχος του Λιμενικού Σώματος και Συντονιστής του Αρχηγείου Λιμενικού.
Το κάθε δικαίωμα αυτή τη στιγμή διαπραγματεύεται σε διεθνή χρηματιστήρια εμπορίας ρύπων και έχει μία τιμή. Σήμερα ο τόνος CO2 κοστίζει 80 ευρώ. Έτσι για 64 τόνους επί 80 ευρώ τα δικαιώματα για την εταιρεία θα κοστίζουν κοστίζουν 5.120 ευρώ».
Το κόστος θα το πληρώνει ο ναυλωτής και όχι η ναυτιλιακή εταιρεία και στο τέλος της ημέρας θα επιβαρύνει τον καταναλωτή.
Αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο του ΙΜΟ στη ρύθμιση όλων των θεμάτων που αφορούν τη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα, ως ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη, συμμετέχει ενεργά και πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής νομοθεσίας με συνεχή παρουσία στο σύνολο των εργασιών των επιτροπών – υποεπιτροπών του Οργανισμού, υποβάλλοντας συγκεκριμένες και επεξεργασμένες προτάσεις, που ρυθμίζουν τη ναυτιλιακή δραστηριοποίηση με ρεαλιστικό τρόπο. Σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η καθολική ισχύς τους για όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας (flag neutral), καθώς και η διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού (level playing field).
Η εκπροσώπηση στη συνεδρίαση των κρατών-μελών πραγματοποιείται σε υψηλό πολιτικό επίπεδο από αρμόδιους Υπουργούς, Γενικούς Γραμματείς κ.λπ., των ναυτιλιακών διοικήσεων τους. Ο Έλληνας Υπουργός πραγματοποιεί ομιλία στην Ολομέλεια την πρώτη ημέρα των εργασιών και παράλληλα, κατά την εκεί παραμονή έχει προγραμματίσει πληθώρα διμερών συναντήσεων συμπεριλαμβανομένων με τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού και τους ομολόγους του, με αντικείμενο θεματικά πεδία και προτεραιότητες κοινού ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και την προώθηση της Ελληνικής υποψηφιότητας για επανεκλογή στην Κατηγορία «Α» του Συμβουλίου του Οργανισμού.
Όπως αποκαλύφθηκε στη διάρκεια της ενημέρωσης για πρώτη φορά 11 κράτη θα διεκδικήσουν τις 10 πρώτες θέσεις. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία του ΙΜΟ αφού έως τώρα έβαζαν υποψηφιότητα για την κατηγορία Α (υπάρχουν και οι κατηγορίες Β και C) 10 κράτη που είναι οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις. Το 11ο μέλος που βάζει τώρα υποψηφιότητα είναι η Λιβερία. Στόχος των ισχυρών κρατών είναι να θέσουν εκτός πρώτης 10άδας τη Ρωσία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Η πάγια θέση της Ελλάδας είναι ότι ο ρόλος του ΙΜΟ πρέπει να είναι τεχνοκρατικός, να θεσπίζει νόμους με παγκόσμια ισχύ για τη ναυτιλία και όχι να αποκτήσει πολιτική χροιά η οποία μακροπρόθεσμα θα αποδυναμώσει τον ρόλο του.
Θέματα
Το ανώτατο όργανο του Οργανισμού, συνεδριάζει μία φορά κάθε δύο έτη και είναι αρμόδια για την υιοθέτηση αποφάσεων που αφορούν την αποστολή και τη λειτουργία του Οργανισμού.
Κυριότερα θεματικά αντικείμενα της 33ης συνόδου αποτελούν:
(α) Στρατηγικό Σχέδιο του Οργανισμού περιόδου 2024-2029 – Πυλώνες δράσης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρεχουσών και μελλοντικών προκλήσεων της ναυτιλίας.
(β) Σύστημα ελέγχου των Κρατών Μελών του Οργανισμού (IMSAS) – Διασφάλιση ότι τα Κράτη Μέλη του Οργανισμού εκπληρώνουν αποτελεσματικά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Διεθνείς Συμβάσεις που έχουν κυρώσει.
(γ) Έγκριση αποτελεσμάτων των Επιτροπών του Οργανισμού – Ενημέρωση και έγκριση υιοθέτησης Αποφάσεων των Οργάνων του ΙΜΟ, οι οποίες θα ενισχύσουν σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος
(δ) Εκλογή νέων μελών Συμβουλίου- Η χώρα μας έχει υποβάλει υποψηφιότητα στη Κατηγορία «Α» με στόχο την επανεκλογή της.
(ε) Ρωσο-Ουκρανική κρίση – Προτεραιότητα η διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής, η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
(στ) Έγκριση διορισμού νέου Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ κ. Arsenio Antonio Dominguez Velasco (Παναμάς) για την πενταετία 2024-2029.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ιδρύθηκε το 1948 και αποτελεί εξειδικευμένο Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών με κύρια αποστολή την υιοθέτηση διεθνών κανόνων για την ασφάλεια & προστασία της διεθνούς ναυτιλίας και την πρόληψη της προερχόμενης από τα πλοία ρύπανσης, τη διευκόλυνση της διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας καθώς και τις νομικές πτυχές της διεθνούς ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων ευθύνης και αποζημίωσης από ναυτικές απαιτήσεις.
Ο ΙΜΟ έχει 174 Κράτη Μέλη και 3 Συνδεδεμένα Μέλη. 63 Διακυβερνητικοί Οργανισμοί έχουν υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας και 80 ΜΚΟ έχουν συμβουλευτικό καθεστώς.
Ο Οργανισμός αποτελείται από τη Συνέλευση (Assembly), το Συμβούλιο (Council) και πέντε κύριες Επιτροπές: την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC), την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), τη Νομική Επιτροπή (LEG), την Επιτροπή Τεχνικής Συνεργασίας (TC) και την Επιτροπή Διευκόλυνσης (FAL). Υπάρχει, επίσης, ένας σημαντικός αριθμός υποεπιτροπών, που υποστηρίζουν το έργο των κύριων τεχνικών επιτροπών.