Θεσσαλία: Ατελείωτος βούρκος και σάπια κουφάρια – Ανθρώπινο χέρι έριξε το ανάχωμα και πλημμύρισαν τα χωριά
Η Εθνική Οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης μετατράπηκε σε λίμνη και παραμένει εδώ και σχεδόν μία εβδομάδα κλειστή στο ύψος της Θεσσαλίας, κόβοντας τη χώρα στα δύο. Μπορεί τα νερά να έχουν σχεδόν υποχωρήσει, όμως το οδόστρωμα δεν έχει ελεγχθεί στο 100% για ζημιές και διαβρώσεις από την κακοκαιρία. Οι νεότερες πληροφορίες λένε πάντψς ότι ίσως ανοίξει νωρίτερα από το προγραμματισμένο. Την ίδια ώρα συνεχίζεται η αντιπαράθεση για το ανάχωμα στον ποταμό Καλέτζι και το μόνο βέβαιο είναι ότι το άνοιγμα έγινε από ανθρώπινο χέρι, χωρίς ωστόσο να αναλαμβάνει κάποιος την ευθύνη για το άνοιγμα. Μια απόφαση που φαίνεται πως στάθηκε μοιραία για τα χωριά του κάμπου.
Η Δικαιοσύνη έχει εντάξει την υπόθεση στην έρευνα που διεξάγει, οι κάτοικοι της Φαρκαδόνας έχουν καταθέσει μήνυση, περιφέρεια και δήμοι παίζουν πινγκ πονγκ ευθυνών. Ο αντιπεριφερειάρχης Κώστας Νούσιος υποστηρίζει ότι του το ζήτησε ο δήμαρχος Παλαμά, «η ευθύνη είναι της περιφέρειας» απαντά ο Γιώργος Σακελλαρίου.
Κάτοικοι του Παλαμά κατήγγειλαν πως δόθηκε εντολή να γίνει ένα ρήγμα στο ανάχωμα του ποταμού Καλέντζη για να μην πλημμυρίσει η Καρδίτσα και τα νερά να κατευθυνθούν στον κάμπο και την πόλη τους. Ακολούθησε η δήλωση ενός τοπικού χωματουργού πως έλαβε εντολή από την Περιφέρεια να κάνει μία τομή στο ανάχωμα. Γεγονός που σε πρώτο χρόνο αρνήθηκε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Κώστας Νούσιος.
Επανήλθε όμως και έδειξε ως υπεύθυνο τον δήμαρχο Παλαμά. «Εκείνο το βράδυ, με κάλεσε ο δήμαρχος Παλαμά, ο κ. Σακελλαρίου εν εξάλλω ότι “πλημμυρίζει ο Κοσκινάς και πρέπει να κόψουμε το ανάχωμα” και μου ζήτησε το μηχάνημα» δήλωσε χθες στον Alpha ο κ. Νούσιος. Παραδέχθηκε ότι ο ίδιος έδωσε την έγκριση, καθώς εμπιστευόταν τον δήμαρχο λόγω της εμπειρίας του. «Ο κ. Σακελλαρίου είναι δήμαρχος 10 χρόνια, έχει μεγάλη εμπειρία και ξέρει πού πηγαίνουν τα ποτάμια και πού καταλήγουν. Τη δοκιμάσαμε στον “Ιανό” και στον “Διομήδη”» είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ανέφερε ότι ο χωματουργός που κατήγγειλε ότι του δόθηκε εντολή να κάνει τομή στο ανάχωμα, «είπε την αλήθεια». «Από την περιφέρεια, πήρα τον χωματουργό και του είπα “συνεννοήσου με τον πρόεδρο και κάνε αυτό που πρέπει για να σωθεί το χωριό”. “Ακόμη και το ανάχωμα;”. “Ακόμη και το ανάχωμα”. (…) Χρειαζόταν και η δική μου έγκριση για να σπάσει το ανάχωμα στον ποταμό Καλέντζη» προσέθεσε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την παραίτηση Αγοραστού αναφέροντας πως «οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις των τελευταίων ημερών επιβεβαιώνουν ότι τη νύχτα της μεγάλης πλημμύρας μηχάνημα μισθωμένο από την Περιφέρεια Θεσσαλίας προκάλεσε ρήγμα στο ανάχωμα του ποταμού Καλέντζη, ώστε τα νερά να κατευθυνθούν στον Παλαμά”. Και επεσήμανε: “Ο κ. Αγοραστός δεν μπορεί να κρύβεται άλλο. Το ελάχιστο που έχει να κάνει είναι να παραιτηθεί σήμερα κιόλας από Περιφερειάρχης Θεσσαλίας”.
Πάντως η κυβέρνηση δια του Παύλου Μαρινάκη στήριξε τον κ, Αγοραστό αναφέροντας ότι είναι αστήρικτος ο ισχυρισμός περί ανοίγματος του φράγματος Καράμπαλη για να σωθεί η Καρδίτσα.
Πότε θα δοθεί στην κυκλοφορία η Εθνική Οδός;
Ο υπουργός Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε χθες το βράδυ στην ΕΡΤ, πως γίνεται αγώνας δρόμου για να ανοίξει η Αθηνών – Θεσσαλονίκης τμηματικά και με δόσεις. Όπως είπε, η τελευταία εκτίμηση είναι ότι θα ανοίξει το πρωί του Σαββάτου 16 Σεπτέμβρη από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και την Κυριακή αντίστροφα με μία λωρίδα καθόδου.
«Με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει περιοριστεί στα 450 μέτρα. Αυτή τη στιγμή σε ένα ύψος περίπου 35 εκατοστών ήταν 3 χιλιόμετρα το πρόβλημα. Η προσδοκία και η εκτίμηση είναι ότι το Σάββατο το πρωί θα ανοίξει το οδικό δίκτυο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και θα επιδιώξουμε να ανοίξει την Κυριακή το πρωί κάποια λωρίδα από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα. Αλλά αυτές είναι οι εκτιμήσεις που είχαμε πριν από αυτό. Μπορεί να μεταβληθεί» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπιζόταν στο τμήμα από το 364ο έως το 366ο χλμ., με την ανησυχία των μηχανικών να επικεντρώνεται στο επίχωμα μεταξύ των κόμβων Γυρτώνης και Συκουρίου. Ενδεικτική της κατάστασης της Εθνικής είναι η απόφαση για παράταση στη δωρεάν διέλευση από διόδια της Ιονίας Οδού.
Συγκεκριμένα, η δωρεάν διέλευση των οχημάτων από τα διόδια της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, της Ιονίας Οδού, του Ε65 και στο τμήμα από Νίκαια – Πελασγία παρατείνεται μέχρι και τις 06:00 π.μ. του Σαββάτο (16/09).
Η πλέον ασφαλέστερη διαδρομή από κεντρική αρτηρία και όχι από το επαρχιακό δίκτυο – το οποίο μπορεί να είναι και σε κακή κατάσταση – είναι η Ιονία Οδός, Αθηνών – Πατρών μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και έπειτα ο αυτοκινητόδρομος από Εγνατία Ιωαννίνων – Θεσσαλονίκης και το αντίστροφο. Βέβαια, είναι ένα ταξίδι πολύωρο, σχεδόν 7 ωρών.
Βούρκος και υγειονομικές βόμβες
Την ίδια ώρα ο θεσσαλικός κάμπος εκτός από βούρκος έχει μετατραπεί και σε ένα νεκροταφείο ζώων, που απειλεί ολοένα και περισσότερο τη δημόσια υγεία καθώς προχωρά η αποσύνθεσή τους. Πολλοί κάτοικοι καταγγέλλουν ότι δεν έχουν ούτε βοήθεια ούτε εξοπλισμό για να απομακρύνουν τα ζώα τους, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναγκάζονται να πληρώνουν απ’ την τσέπη τους ιδιωτικά συνεργεία για να μαζέψουν και να απομακρύνουν τα ζώα, αφού δεν τους έχει βοηθήσει η πολιτεία.
- Κτηνοτρόφος καταγγέλει χρειάστηκε να καλέσει ιδιώτες για να τα απομακρύνουν επειδή απ’ τη δημοτική αρχή τον ενημέρωσαν πως το μηχάνημα που έχει ο δήμος στη διάθεσή του είναι χαλασμένο και δεν μπορεί να σταλεί για τη μεταφορά των ζώων από το μαντρί στον εξωτερικό χώρο.
Καταγγέλλουν ότι οι αρμόδιες αρχές τους καλούν να ανασύρουν μόνοι τους τα ζώα από τις κτηνοτροφικές τους μονάδες, χωρίς καν να τους έχουν παρέχει γάντια και στολές για να προστατεύσουν την υγεία τους.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του κτηνοτροφικού συλλόγου Παλαμά, ήδη έχουν προκύψει σοβαρά ζητήματα υγείας σε κατοίκους. “Έχουμε δερματικά προβλήματα. Ο άλλος είχε πυρετό, δεν έπεφτε, κατέληξε να μπει στο νοσοκομείο.”
“Μας είπαν να τα βγάλουμε εμείς. Τους είπαμε δεν γίνεται και μας είπαν δεν υπάρχει άλλος τρόπος” αναφέρει ένας ακόμη κάτοικος της περιοχής.
Μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης (14/9), σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, είχαν περισυλλεγεί και διαχειριστεί με υγειονομική ταφή ή καύση 27.736 νεκρά αιγοπρόβατα, 10.103 χοίρους, 44 βοοειδή και 25.400 πτηνά.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΓΑ, για την ίδια περίοδο, έχουν δηλωθεί οι εξής απώλειες ζωικού κεφαλαίου:
- 61.786 αιγοπρόβατα
- 19.355 χοίροι
- 5.306 βοοειδή
- 123.810 πτηνά
Καθώς τα νερά υποχωρούν, οι κάτοικοι έρχονται πλέον αντιμέτωποι με περισσότερα κουφάρια ζώων, που δεν κατάφεραν να επιβιώσουν από τα καταστροφικά φαινόμενα.