Γιατί μόνο 2 από τα 12 Super Puma επιστρατεύθηκαν για απεγκλωβισμούς;- Η “τρύπα” στην επιχειρησιακή ετοιμότητα
Οι εικόνες που φτάνουν από τα πλημμυρισμένα χωριά της Καρδίτσας με τα Super Puma να επιχειρούν για την διάσωση εγκλωβισμένων δεν αποκαλύπτουν το εύρος ενός σημαντικού προβλήματος που θα μπει τις επόμενες ημέρες στην ουσία του πόσο ανταποκρίθηκε ο κρατικός μηχανισμός και ειδικότερα οι ένοπλες δυνάμεις.
Η Ελλάδα διαθέτει 12 Super Puma, ελικόπτερα αξιόπιστα για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, ιδιαίτερα κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, όμως απ΄ αυτά μόνο δύο -και με καθυστέρηση- χρησιμοποιήθηκαν στην Θεσσαλία. Γιατί; Την απάντηση δίνει ρεπορτάζ του Σταύρου Ιωαννίδη στην “Καθημερινή”. Συγκεκριμένα γράφει:
Στα χνάρια των C-130 βαδίζουν σύμφωνα με πληροφορίες και τα ελικόπτερα Ερευνας και Διάσωσης AS 332, τα γνωστά Super Puma η επιχειρησιακή αξία των οποίων αλλά και η έλλειψη διαθέσιμων μέσων φάνηκε έντονα κατά τη διάρκεια της θεομηνίας που έπληξε τη Θεσσαλία και τη Μαγνησία.
Μόλις δύο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας έσπευσαν στις πληγείσες περιοχές, το ένα εκ των οποίων μάλιστα, ξεκίνησε από τη Χίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δυο ελικόπτερα ήταν και τα μόνα διαθέσιμα.
Αν και θεωρούνται τα πλέον κατάλληλα για αποστολές Ερευνας και Διάσωσης, ειδικά κάτω από αντίξοες συνθήκες όπως αυτές που επικρατούσαν στη Θεσσαλία, άλλωστε ήταν τα μοναδικά που κατάφεραν να «τρυπήσουν» τον καιρό και να φτάσουν στα χωριά που θάφτηκαν από τη λάσπη, εξαιτίας μιας σειράς λόγων που έχουν να κάνουν με τον προγραμματισμό και τις προτεραιότητες των εξοπλιστικών, τα πολύτιμα αυτά ελικόπτερα βαίνουν προς απαξίωση.
Σύμφωνα με πληροφορίες που φτάνουν στην «Κ», από τα 12 Super Puma της 348 Μοίρας μόλις τέσσερα ελικόπτερα εξακολουθούν να πετούν καθώς τα υπόλοιπα είναι «κανιβαλισμένα» ή καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Από τα τέσσερα, μόλις τα δύο έχουν αρκετές διαθέσιμες ώρες πτήσης ώστε να μπορέσουν να πετάξουν σε αποστολές όπως αυτές που απαιτήθηκαν στην περίπτωση της Θεσσαλίας.
Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα, αναφέρουν ότι στα τέσσερα ελικόπτερα που βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση απομένουν λίγες ώρες μέχρι τη μεγάλη επιθεώρηση των 500 ωρών.
Η Πολεμική Αεροπορία «στερεύει» από λύσεις για τα Super Puma τα οποία είναι πολύ πιθανό να έχουν τη μοίρα των C-130 ή των Mirage 2000 που είτε απαξιώθηκαν μετά την πολυετή παραμονή τους στο έδαφος ή «κανιβαλίστηκαν» για ανταλλακτικά. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν η υποστήριξη των ελικοπτέρων δόθηκε με outsourcing σε ιδιωτική εταιρεία, ωστόσο το αεροπορικό Επιτελείο φαίνεται να απορρίπτει αυτή την επιλογή επικαλούμενο τις καθυστερήσεις που είχαν παρατηρηθεί στις αποδόσεις των μέσων.
Αναζητείται “αντικαταστάτης”
Παράλληλα με τις διαδικασίες για την υπογραφή σύμβασης υποστήριξης, η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης του νέου τύπου ελικοπτέρου που θα κληθεί να αντικαταστήσει τα θρυλικά Super Puma, τα οποία αναμένεται να ολοκληρώσουν την επιχειρησιακή τους ζωή το αργότερο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας.
Η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας έχει στα χέρια της τρεις προτάσεις, την ιταλική για το ΜΗ-139, την αμερικανική για το Blackhawk με την τοποθέτηση εξοπλισμού SAR και την πρόταση των Γάλλων για μερική αναβάθμιση των υφιστάμενων Super Puma. Οι προτάσεις αξιολογούνται από την επιτροπή που συστάθηκε στο αεροπορικό Επιτελείο ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δόθηκε προθεσμία μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου στους υποψήφιους αναδόχους ώστε να απαντήσουν σε μια σειρά από διευκρινιστικές ερωτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας.