Έρχονται τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα
Το πράσινο φως για την προμήθεια των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων που θα ενισχύσουν το στόλο των συγκοινωνιακών εταιριών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, άναψε τελικά ύστερα από το πρώτο μπλόκο που είχε θέσει, το Ελεγκτικό Συνέδριο. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε η υπογραφή της σύμβασης για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Ειδικότερα, το ΣΤ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενέκρινε, κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το σχέδιο της σύμβασης που αφορά στην προμήθεια και συντήρηση για ένα χρόνο 250 ηλεκτροκινούμενων αστικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων, με αυτονομία 180 χιλιόμετρα.
Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω τμήμα του διαγωνισμού για τα ηλεκτρικά λεωφορεία είχε κατακυρωθεί τον περασμένο Φεβρουάριο στην εταιρεία YUTONG BUS CO. LTD αντί του ποσού των 110.825.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των φορτιστών βραδείας φόρτισης καθώς και 7 συστημάτων ταχείας φόρτισης.
Αρχικά το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε αποφανθεί ότι κωλύεται η υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης εξαιτίας της χώρας προέλευσης του αναδόχου, που είναι η Κίνα, κάτι το οποίο αντίκειται στις διατάξεις των δημοσίων συμβάσεων. Καταλόγιζε μάλιστα «ουσιώδη νομική πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία, συνισταμένη στην συμμετοχή (πολλώ δε μάλλον και στην κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού) του οικονομικού φορέα «YTONG BUS Co. LTD». Κι αυτό διότι ο υποψήφιος ανάδοχος είναι κινεζική εταιρία, η οποία βάσει της νομοθεσίας «δεν ανήκει στους δικαιούμενους συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 255 του νόμου 4412/2016», όπως αναφερόταν στο σκεπτικό της απόφασης.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε καταθέσει αίτηση ανάκλησης της απόφασης, η οποία όπως φαίνεται δικαιώθηκε.
Η εν λόγω σύμβαση θα πρέπει να περάσει από την έγκριση της Βουλής, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει ακόμα γνωστό εάν θα κατατεθεί μόνη της ώστε να προχωρήσει ταχύτερα και να εμφανιστούν στους δρόμους συντομότερα τα λεωφορεία ή θα κατατεθούν όλες μαζί οι 4 συμβάσεις όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου για το σύνολό τους.
Ως προς τα υπόλοιπα τρία τμήματα του διαγωνισμού, ο οποίος στο σύνολό του αφορά πλέον 650 λεωφορεία ύστερα από την ακύρωση του πρώτου τμήματος, έχουν προκύψει προσωρινοί ανάδοχοι για τα 100 αρθρωτά 18μετρα λεωφορεία με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) και τα 200 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου, ενώ μοναδική ενδιαφερόμενη για τα 100 ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. έχει απομείνει η κινεζική BYD.
Με αφορμή την πρόοδο του διαγωνισμού, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε: «Η ανανέωση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου μας, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας προς τους πολίτες. Η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την υπογραφή της σύμβασης που αφορά στα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, είναι το πρώτο βήμα σε αυτή την προσπάθεια και αναμένουμε τα πρώτα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στις αρχές του 2024. Παράλληλα, δρομολογούνται και τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού για άλλα 400 λεωφορεία, ενώ προετοιμάζεται και δεύτερη φάση προμήθειας για επιπλέον 650 λεωφορεία. Όλα τα νέα οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, προκειμένου να περιορίσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του συγκοινωνιακού έργου».
Από την πλευρά της η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου δήλωσε ότι η απόκτηση συνολικά 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, εκ των οποίων τα πρώτα 250 ηλεκτροκίνητα εγκρίθηκαν ήδη και φτάνουν σε μερικούς μήνες, «καταδεικνύει από πλευράς της πολιτείας ότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση και στις πράσινες μεταφορές δε γίνεται μόνο με την αγορά ιδιωτικών επιβατικών οχημάτων, αλλά εφαρμόζεται οριζόντια στα ΜΜΜ. Ταυτόχρονα, είναι συμβατή με τον στρατηγικό σχεδιασμό μας για την Ηλεκτροκίνηση και την Οδική Ασφάλεια, τομείς που βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας για αυτήν την τετραετία, σταθερά στην υπηρεσία των πολιτών και της κοινωνίας».