Ακρίβεια:Καθημερινές οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα – ”Δεν αρκεί το καλάθι του νοικοκυριού” – Τι λένε άνθρωποι της αγοράς στο libre
Η ακρίβεια στο ράφι των σούπερμαρκετ παραμένει ο μεγάλος βραχνάς για την πλειοψηφία των νοικοκυριών, με τα τελευταία στοιχεία να αποτυπώνουν περεταίρω ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά.Δεν λέει να κοπάσει το ράλι αυξήσεων στις τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Μπορεί σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο βασικός πληθωρισμός να υποχώρησε στο 2,8%, την ίδια ώρα όμως ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής συνεχίζει σε ανοδική τροχιά παραμένοντας σε διψήφιο ποσοστό της τάξεως του 11,6%.
Του Νίκου Νανούρη
Σύμφωνα πάντα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε ετήσια βάση οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών που παρατηρήθηκαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν στα γαλακτοκομικά και αυγά 18%, στα έλαια και λίπη 15,8%, στα κρέατα 11,9%, στο ψωμί 11,1%, στον καφέ 13,2%, σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά 10,3%, σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς 12,9% και στα λοιπά τρόφιμα 14,2%.
Το αγκάθι της ακρίβειας στο ράφι του σούπερμαρκετ, προστίθεται στον καμβά του αυξημένου κόστους διαβίωσης, διαμορφώνοντας ένα εκρηκτικό μείγμα για το μέσο νοικοκυριό.
Την ίδια ώρα οι άνθρωποι της αγοράς εκφράζουν την ανησυχία αλλά και τον προβληματισμό για την επέλαση της ακρίβειας που δεν δείχνει προς το παρόν ουσιαστικά σημάδια αποκλιμάκωσης.
Η πρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ (Ένωση Καταναλωτών) μιλώντας στο libre, παραδέχεται ότι συνεχίζονται οι ανατιμήσεις αν και με μικρότερους ρυθμούς σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Η κ. Παναγιώτα Καλαποθαράκου εξηγεί ότι οι αυξήσεις στο ράφι αποτυπώνονται κάθε μήνα σε βασικές κατηγορίες όπως σε αλεύρι γαλακτοκομικά και ρύζι, στα αναψυκτικά, παγωτά, στα νωπά φρούτα, δημητριακά και στα απορρυπαντικά.
Επισημαίνει ακόμη έρευνα της ΓΕΣΕΒΕ που αναφέρει ότι το εισόδημα του καταναλωτή αρκεί για τις πρώτες 18 μέρες του μήνα, ενώ επικαλείται και στοιχεία της Eurostat που δείχνουν ότι το 22,3 % των Ελλήνων είναι αντιμέτωπο με την φτώχεια.
Σύμφωνα με αρκετούς ανθρώπους της αγοράς η έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών διογκώνει το πρόβλημα των αυξήσεων, με αποτέλεσμα πολλοί καταναλωτές να διαμαρτύρονται για φαινόμενα αισχροκέρδειας.
”Αν υπήρχε έλεγχος στην αγορά για να παταχθεί η αισχροκέρδεια, ασφαλώς και θα υπήρχε μια ισορροπία”, επισημαίνει η πρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ.
”Οι εκλογές τελείωσαν οι ανατιμήσεις συνεχίζονται με γοργούς ρυθμούς, αναφέρει στο libre ο πρόεδρος του Ι.Ν.ΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης.
Ο κύριος Λεχουρίτης αναφέρει ότι το ράλι των αυξήσεων θα επεκταθεί το επόμενο διάστημα, λόγω και του τέλους των επιδοτήσεων και στο ηλεκτρικό ρεύμα, κάτι που θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις και θα επηρεάσει στη συνέχεια την τσέπη του καταναλωτή.
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, στέκεται και στο φαινόμενο αισχροκέρδειας, γεγονός που αποδίδει στην απουσία ελεγκτικών μηχανισμών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ”παρατηρούνται στο ράφι, προσφορές να είναι ακριβότερες από μεμονωμέα προϊόντα”.
«Δεν βοήθησε το καλάθι του νοικοκυριού»
Στην περιορισμένη βοήθεια που προσέφερε στους καταναλωτές το καλάθι του νοικοκυριού αναφέρθηκε η κυρία Καλαποθαράκου. Το συγκεκριμένο μέτρο το οποίο όπως προανήγγειλε η νέα ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, δεν έχει βοηθήσει στη συγκράτηση των τιμών σύμφωνα με την πρόεδρο του ΕΚΠΟΙΖΩ. Επισημαίνει ότι οι καταναλωτές αναζητούν περισσότερο προσφορές και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ δείχνει ότι 1/2 δεν έχει αγοράσει ποτέ από καλάθι του νοικοκυριού. ”Εκαντοντάδες νοικοκυριά δεν βλέπουν διέξοδο σε βραχυπρόθεσμες και επιδοματικές πολιτικές”, καταλήγει η κ. Καλαποθαράκου.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η τοποθέτηση του προέδρου του ΙΝΚΑ, επισημαίνοντας την λάθος κατεύθυνση που είχε το καλάθι του νοικοκυριού καθώς όπως αναφέρει ”εξυπηρέτησε προσωρινά, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας”.
Σε αντίθεση πάντων με την κυρία Καλαποθαράκου που στέκεται στην ανάγκη να μειωθεί Ο ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, ο κύριος Λεχουρίτης πιστεύει ότι μια τέτοια μείωση ”δεν μπορεί να εφαρμοστείστην Ελλάδα διότι δεν υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που μπορούν να ελέγξουν και να παγώσουν τις τιμές.”