Νέα ανησυχία για τις τιμές των καυσίμων – Η αποκλιμάκωση δεν έφτασε στην αντλία – Τι απαντούν οι ειδικοί στο Libre
Με προβληματισμό και αγωνία παρατηρούν τις εξελίξεις γύρω από τα καύσιμα οι άνθρωποι του χώρου. Μπορεί οι τιμές σε σχέση με την περσινή χρονιά να σημειώνουν μια μικρή κάμψη, παρόλα αυτα δεν παύει η Ελλάδα σύμφωνα με στοιχεία του World of Statistics να είναι μια από τις από τις ακριβές χώρες στα καύσιμα στην Ευρώπη.Πάντως, οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, βενζίνης και ντίζελ, μπορεί να αποκλιμακώνονται έστω και αργά σε κάποιο βαθμό, ωστόσο οι έλληνες οδηγοί αλλά και οι επιχειρήσεις δεν έχουν δει ακόμα φθηνότερα καύσιμα, όπως συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Του Νίκου Νανούρη
Λίγες μέρες πριν αρχίσει η σταδιακή έξοδος εκδρομέων από τα αστικά κέντρα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, το καυτό θέμα που συνεχίζει να απασχολεί αρκετούς πολίτες είναι οι τιμές των καυσίμων και ιδιαίτερα της βενζίνης, καθώς η πλειοψηφία επιλέγει το αυτοκίνητο για την καλοκαιρινή απόδραση.
Η πτώση του πετρελαίου που παρατηρείται στις διεθνείς αγορές μπορεί να έφερε μια ανακούφιση, παρόλαυτα οι άνθρωποι του χώρου των καυσίμων εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί, αφού όπως εξηγούν στο libre, γεωπολιτικοί παράγοντες μπορούν να φέρουν τα πάνω κάτω σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Η πρόεδρος της Ένωσης των Βενζινοπολών, μιλώντας στο libre , αναφέρει ότι οι τιμές στα καύσιμα ανεβαίνουν, ιδιαίτερα η απλή αμόλυβδη. Η κ. Μαρία Ζάγκα στέκεται επίσης και στην πρόσφατη ανακοίνωση του ΟΠΕΚ ( πετρελαιοπαραγωγικές χώρες) που μιλάει για μείωση της παραγωγής πετρελαίου μέσα στον Ιούλιο, κάτι που έχει θορυβήσει ιδιαίτερα τον επαγγελματικό κόσμο, αφού υπάρχει ο κίνδυνος να επανέλθουν οι πολύ υψηλές τιμές. Η τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται στο 1.86, με την κυρία Ζάγκα να επισημαίνει το θέμα του ΕΦΚ και του ΦΠΑ που καθιστούν τα καύσιμα ακριβή υπόθεση στην Ελλάδα.
Στη νησιωτική Ελλάδα, οι τιμές στην αμόλυβδη είναι πιο αυξημένες σε σχέση με τα αστικά κέντρα, κάτι που εξηγείται σύμφωνα με την πρόεδρο Βενζινοπωλών Αττικής στα μεταφορικά που επιβαρύνουν τον πρατηριούχο. Η ίδια πάντως δεν είναι αισιόδοξη για τη ζήτηση και τις μετακινήσεις στο επόμενο διάστημα, αφού εκτιμά ότι πολλοί θα επιλέξουν για διακοπές τριών ημερών, ενώ εκτιμά ότι πολλοί από αυτούς αν επιλέξουν κοντινούς προορισμούς δεν θα χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο τους.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η κ, Βάσω Καλαϊντζή Πρόεδρος Πρατηριούχων Καύσιμων Έβρoυ που αναφέρει στο libre ότι η όποια αποκλιμάκωση που μπορεί να προκύπτει στις τιμές των καυσίμων αποτυπώνεται με αργούς ρυθμούς. Ένα καίριο πρόβλημα που έχει προκύψει, σύμφωνα με την κ. Καλαϊτζή είναι ο άνισος ανταγωνισμός με την Τουρκία, αφού πολλοί στον Έβρο επιλέγουν την γείτονα χώρα για να γεμίσουν με καύσιμα τα αυτοκίνητα τους καθώς η αμόλυβδη εκεί είναι στο ένα ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι ζήτηση να είναι μειωμένη και όποια μείωση υπάρχει να καθυστερεί να αποτυπωθεί και στην αντλία, ενώ καταλήγει ότι ΕΦΚ και ΦΠΑ συμβάλλουν στις αυξημένες τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα.
Μουδιασμένη με την μέχρι στιγμής ζήτηση στα καύσιμα είναι και η Μαρίνα Σπυράτου Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, την οποία όπως εξηγεί στο libre την αποδίδει στην καθυστέρηση έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών. Ενώ εκτιμά ότι θα υπάρξει ανοδική τάση στο επόμενο διάστημα στις τιμές των καυσίμων,
”Το καύσιμο δεν έχει αποκλιμάκωση έχει μια μεταβλητότητα προς τα πάνω προς τα κάτω”, δηλώνει στο libre o Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων ενώ προσθέτει ότι ο ΕΦΚ είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας διαμόρφωσης της τιμής. ”Αν μειωνόταν ο ΕΦΚ θα είχαμε τιμή στην αμόλυβδη στο 1,40” τονίζει χαρακτηριστικά”..
Αντίθετα πιο αισιόδοξος εμφανίζεται ο Γιώργος Ασμάτογλου Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων & Εμπόρων Καυσίμων, δηλώνοντας στο Libre ότι οι τιμές των καυσίμων σε σχέση με άλλες περιόδους κυμαίνονται πολύ χαμηλότερα. Η αγορά μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο κινείται υποτονικά σε ολόκληρη την Ευρώπη με αποτέλεσμα να υπάρχει μείωση στην τιμή του αργού πετρελαίου,
Την ίδια ώρα πάντως ο κ. Ασμάτογλου σημειώνει τη μείωση των αεροπορικών αφίξεων που συνεπάγεται με μικρή κατανάλωση στα αεροπορικά καύσιμα ενώ μειωμένη κατανάλωση της τάξεως 20% σε σχέση με πέρσι διαπιστώνεται και στα αυτοκίνητα. Ιδιαίτερα υψηλές πτήσεις στις τιμές των καυσίμων καταλήγει ο κ. Ασμάτογλου παρατηρούνται στην απομακρυσμένη Ελλάδα και ιδιαίτερα στις κυκλάδες που η τιμή της αμόλυβδης φτάνει στο 2,15, ενώ στην Αμοργό αγγίζει ακόμη και το 2.30