Εκλογές 2023/ΝΔ: Οι κινήσεις που εδραιώνουν τον “υγιεινό περίπατο” – ΣΥΡΙΖΑ: Όλα από την αρχή, αγώνας με τον χρόνο
Με διαφορετικές στοχεύσεις βρίσκονται στο δρόμο για τις εκλογές της 25ης Ιουνίου η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ, με βάση τα αποτελέσματα της 21 Μαΐου, δηλ. της κάλπης με την απλή αναλογική, που ανέδειξε έναν υγιεινό περίπατο για το κυβερνών κόμμα και έναν Γολγοθά για τον ΣΥΡΙΖΑ που παλεύει ακόμη και να μην χάσει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης από το ανερχόμενο και φιλόδοξο ΠΑΣΟΚ. Πάντως στα κυβερνητικά επιτελεία και ειδικά της ΝΔ γνωρίζουν ότι οι επόμενες εκλογές και το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής κρύβει τις παγίδες του. Μάλιστα δύο πρόσφατες μετρήσεις – της Metron Analysis και της GPO – δείχνουν πως τόσο η Πλεύση Ελευθερίας όσο και το κόμμα Νίκη θα καταφέρουν να μπουν στη Βουλή.
Έτσι με τις πολιτικές ανακατατάξεις προ των πυλών η Νέα Δημοκρατία προκειμένου να πετύχει άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία και να μπορέσει να υλοποιήσει μια σειρά από αλλαγές που έχει στα σκαριά επιθυμεί να συγκεντρώσει ένα ποσοστό άνω του 40%.
Στην εκτίμηση ψήφου πάντως βάσει των δημσκοπήσεων φαίνεται πως είναι στο 41%. Σε περίπτωση που αυτό επιβεβαιωθεί και στην κάλπη θα εκλεγούν 162 «γαλάζιοι» βουλευτές, κάτι που δίνει την ευχέρεια κινήσεων στον Κυριάκο Μητσοτάκη να προχωρήσει με άνεση στην υλοποίηση του προγράμματος που έχει παρουσιάσει.
- Προβληματισμός επικρατεί για το ενδεχόμενο εφησυχασμού. Η προσπάθεια επικεντρώνεται ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ψηφοφόροι που στις τελευταίες εκλογές επέλεξαν την Νέα Δημοκρατία – εκτιμώντας πως πλέον το αποτέλεσμα έχει κριθεί – να επιχειρήσουν να ενισχύουν άλλα κόμματα. Το αφήγημα που προβάλλεται είναι πως σε μια εποχή πολλαπλών εξωγενών προκλήσεων χρειάζεται να προκύψει από τις κάλπες ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση.
Η Πειραιώς θέλει να απευθύνεται σε ένα όλο και πιο μεγάλο κοινό, στοχεύοντας όχι μόνο στη θωράκιση του ποσοστού της 21ης Μαΐου, αλλά και στο περαιτέρω άνοιγμα της ψαλίδας με στόχο μια καθαρή εντολή για μεταρρυθμίσεις. Η στρατηγική που εφαρμόστηκε στις πρώτες κάλπες και οδήγησε στη σαρωτική επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας εφαρμόζεται και στην τρέχουσα προεκλογική περίοδο με αφήγημα σταθερότητας και θετικής ατζέντας στην οικονομία.
Μάλιστα έχει ήδη γίνει αναφορά στα πρώτα νομοσχέδια που θα ψηφισθούν εφόσον προκύψει γαλάζια αυτοδυναμία. Το πρώτο θα αφορά στην επικαιροποίηση του επιτελικού κράτους, καθώς προκρίνονται αλλαγές και στην οργάνωση του υπουργικού συμβουλίου (με ένα καινούργιο υπουργείο για την Κοινωνική και Στεγαστική Πολιτική και εσωτερικές μετακινήσεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των υπουργείων). Το δεύτερο νομοσχέδιο θα έχει σχέση με θέματα που άπτονται της οικονομίας και εκεί θα αποτυπώνονται οι προτεραιότητες της φορολογικής πολιτικής για την επόμενη τετραετία.
Το φορολογικό άλλωστε κυριαρχεί και στην προεκλογική αντιπαράθεση, με την Πειραιώς να κατηγορεί την Κουμουνδούρου αλλά και την Χαριλάου Τρικούπη για κρυφή ατζέντα αύξησης φόρων.
Η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ
Σε ότι αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ εκτός από τη θεαματική στροφή στην επικοινωνιακή τακτική με ήπιο λόγο επιχειρημάτων αλλά και ανάδειξη στο προσκήνιο στελεχών όπως του Διονύση Τεμπονέρα, ξεκινούν οι θεματικές εκδηλώσεις ενώ ο Αλέξης Τσίπρας ξεκινά πρόγραμμα στοχευμένων περιοδειών με την Εύβοια να αποτελεί έναν από τους πρώτους του σταθμούς στην περιφέρεια.
Οι εκλογές της 21ης Μαΐου έδειξαν πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εμφανίζει αδυναμίες σε νομούς όπως η Αρκαδία, η Φθιώτιδα, η Εύβοια, η Λάρισα, η Κρήτη αλλά και τα νησιά το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα με συσπείρωση της εκλογικής του βάσης και ενδυνάμωση της ψυχολογίας των τοπικών μελών του. Κατά τις πληροφορίες στην Κουμουνδούρου υπάρχει σχεδιασμός και για εγκατάσταση ενός call center το οποίο θα μεριμνήσει για την προσωπική επικοινωνία με τους ψηφοφόρους και τα μέλη του κόμματος ιδίως στην περιφέρεια όπου φαίνεται πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο εκλογικό πρόβλημα.
- Μάλιστα σύμφωνα με κάποιες πρώτες μετρήσεις που έγιναν μετά τις εκλογές φαίνεται ότι διατηρεί τις δυνάμεις του στην Αττική όπου αρχίζουν να εμφανίζονται και αυξητικές τάσεις των ποσοστών του. Ως εκ τούτου τα κορυφαία στελέχη του κόμματος εξορμούν στην περιφέρεια και μιλούν σε συνεδριάσεις των νομαρχιακών επιτροπών ζητώντας από τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να προβάλλουν το πρόγραμμα του κόμματος επιμένοντας στη θετική ατζέντα των πτυχών του.
Εντός του Σαββατοκύριακου αναμένεται να είναι έτοιμη και η νέα εκλογική καμπάνια του κόμματος η οποία θα απευθύνεται στην κοινωνία με θετικά μηνύματα προβάλλοντας την εναλλακτική που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για μία καλύτερη κοινωνία. Μάλιστα σύμφωνα με όσα έχει υποδείξει στην ηγεσία του κόμματος και ο Νίκος Μαραντζίδης, καθηγητής πολιτικής επιστήμης του πανεπιστημίου Μακεδονίας, που συνεργάζεται με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την καλύτερη ανάδειξη του πολιτικού του στίγματος έως τις εκλογές καλό θα ήταν στην πορεία έως τις 25ης Ιουνίου ο ΣΥΡΙΖΑ να μιλήσει και με το συναίσθημα και με τη λογική απευθυνόμενος στους πολίτες.
Η Κουμουνδούρου τηρεί προσώρας τουλάχιστον την οδηγία του Αλέξη Τσίπρα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ασχολείται ούτε με το ΠΑΣΟΚ ούτε με το ΚΚΕ εκτός εάν δεχθεί πολιτικές επιθέσεις και προσανατολίζει την κριτική της στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Στον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ άλλωστε έχουν πεισθεί ότι εκείνο που πρέπει να κατανοήσουν οι πολίτες στο δρόμο προς τις κάλπες είναι ότι όσο πιο ισχυρός θα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ τόσο λιγότερο καλά θα αισθάνεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στην ανάγνωση δε που κάνουν στην Κουμουνδούρου επί της στρατηγικής της ΝΔ διαπιστώνουν ότι η Πειραιώς επιθυμεί τον κατακερματισμό της αντιπολίτευσης και την ενδυνάμωση μικρότερων κομμάτων για να έχει απέναντί της έναν αδύναμο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.