Μητσοτάκης: Παρουσίασε το πρόγραμμα της κυβέρνησης για τα Ιόνια Νησιά του 2030 – “Η Κέρκυρα έσπασε όλα τα ρεκόρ”
O πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη και μίλησε το μεσημέρι στην παρουσίαση του Αναπτυξιακού Προγράμματος για τα Ιόνια Νησιά του 2030, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερα από 260 έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Σε αντίθεση με άλλα σχέδια τα οποία ενδεχομένως να σας είχαν παρουσιαστεί στο παρελθόν, η ειδοποιός διαφορά αυτής της προσπάθειας έγκειται στο γεγονός ότι εδώ έχουμε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, φορείς υλοποίησης και κυρίως χρηματοδότηση. Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από πολλούς και διαφορετικούς χρηματοδοτικούς πόρους. Διότι βέβαια, για να μπορεί κανείς να υλοποιεί τέτοιες μακροπρόθεσμες αναπτυξιακές πολιτικές χρειάζεται χρηματοδοτικά εργαλεία. Και θα ήθελα, ξεκινώντας, να επισημάνω ότι αυτή η Κυβέρνηση έχει καταφέρει να εξασφαλίσει χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία πραγματικά είναι πρωτοφανή για τα δεδομένα τουλάχιστον της μεταπολιτευτικής διακυβέρνησης της χώρας», σημείωσε ο πρωθυπουργός.
Παρουσιάζοντας αναλυτικά τα έργα ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για «σημαντικότατες επενδύσεις που δρομολογούνται σε πολύ αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν», ενώ δήλωσε αισιόδοξος για τα αποτελέσματα της φετινής τουριστικής περιόδου: «το πόσο δυναμική είναι η πόλη, το πόσο χαμογελαστός ήταν ο κόσμος ο οποίος ήρθε, το πόσα ρεκόρ έσπασε η Κέρκυρα φέτος το Πάσχα, φαντάζομαι ότι θα το αντιλήφθηκε και ο αρχηγός της Αντιπολίτευσης, ο οποίος ήρθε εδώ. Κατά τα άλλα είχε προβλέψει ένα μαύρο Πάσχα, το τελευταίο φτωχικό τραπέζι. Φαντάζομαι ότι εδώ είδε βασικά χαμογελαστά και ευχαριστημένα πρόσωπα. Και αν κρίνω τουλάχιστον από τις αντιδράσεις των επαγγελματιών με τους οποίους μίλησα σήμερα, υπάρχει μία μεγάλη ικανοποίηση για το πώς πήγε το Πάσχα συνολικά στην Κέρκυρα, αλλά και για το πώς πηγαίνει και ο τουρισμός συνολικά».
«Ανοίγω παρένθεση, το “Maestro”, το οποίο κάνει μία καταπληκτική διαφήμιση συνολικά στην Ελλάδα, στα Ιόνια, όχι μόνο θα έλεγα στους Παξούς, είναι μια σειρά η οποία επωφελήθηκε από χρηματοδοτικό εργαλείο αυτής της Κυβέρνησης. Σκεφτείτε όμως, πόσες φορές παίρνουμε πίσω τα χρήματά μας από τη διαφήμιση η οποία γίνεται από τα δεκάδες εκατομμύρια, εκατοντάδες εκατομμύρια ενδεχομένως, των συνδρομητών της πλατφόρμας αυτής που θα δουν αυτή τη σειρά και νομίζω ότι θα γοητευθούν επαρκώς και θα θέλουν να επισκεφτούν τα Ιόνια νησιά με ακόμα μεγαλύτερη συχνότητα», πρόσθεσε.
«Θα ζητήσουν συγνώμη αυτοί που διαδήλωναν για το “τσιμέντωμα” της Ακρόπολης;»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στα ζητήματα πολιτισμού, σχολίασε και την αναλυτική έκθεση της UNESCO για την Ακρόπολη, στην οποία τονίζεται πως το μνημείο στον Ιερό Βράχο είναι πρότυπο συντήρησης κληρονομιάς σε παγκόσμιο επίπεδο: «Σήμερα κυκλοφόρησε η έκθεση αξιολόγησης της Ακρόπολης από την αρμόδια επιτροπή της UNESCO, η οποία κρίνει την διαχείριση και την προστασία του μοναδικού αυτού πολιτιστικού θησαυρού ως υποδειγματική. Και αναρωτιέμαι, πού πήγαν σήμερα όλοι αυτοί οι ευαίσθητοι που μιλούσαν για το “τσιμέντωμα” της Ακρόπολης; Και οι οποίοι διαδήλωναν εξοργισμένοι κατά της Υπουργού Πολιτισμού για μια παρέμβαση η οποία κρίθηκε από την ίδια την UNESCO, σήμερα, υποδειγματική.
Αναρωτιέμαι αν θα ζητήσουν συγγνώμη στην Λίνα Μενδώνη. Έχουν και άλλους λόγους να της ζητήσουν συγγνώμη. Θα επανέλθω σε αυτούς στη συνέχεια. Αλλά για ακόμα μία φορά αποδεικνύεται έμπρακτα η τοξικότητα των fake news και το αδίστακτο του χαρακτήρα κάποιων που δεν θα διστάσουν να δυσφημίσουν τη χώρα για να αποκομίσουν, αναρωτιέμαι τι; Κάποια βραχυπρόθεσμα πολιτικά οφέλη όταν όλα αυτά τα οποία έλεγαν καταρρέουν με πάταγο από τον καθ’ ύλην αρμόδιο που δεν είναι άλλος από την ίδια την UNESCO που, όπως σας είπα, κρίνει υποδειγματική τη διαχείριση της Ακρόπολης από την ελληνική Κυβέρνηση. Και εύχομαι, βέβαια, εξίσου υποδειγματική να κρίνει και τη διαχείριση την οποία πρέπει να κάνουμε στην Παλιά Πόλη της Κέρκυρας».
«Τηρήσαμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, θέτουμε το έργο μας στην κρίση των πολιτών»
«Εμείς ξέρουμε τι κάναμε αυτήν την τετραετία και αυτό το έργο θέλουμε να το θέσουμε στην κρίση των πολιτών. Και αυτό θα είναι και το συνολικό μας αφήγημα με το οποίο θα προσέλθουμε σε αυτήν την προεκλογική περίοδο, η οποία θα ξεκινήσει και επίσημα το Σάββατο με την διάλυση της Βουλής και θα έχουμε τέσσερις εβδομάδες να παρουσιάσουμε τον απολογισμό του έργου μας, αλλά κυρίως το σχέδιο τού πού θέλουμε να πάμε την Ελλάδα από εδώ και στο εξής. Οι πολίτες δεν θα μας ψηφίσουν για αυτά τα οποία κάναμε, αλλά θα μας εμπιστευτούν -πιστεύω- διότι διαπίστωσαν συνέπεια λόγων και πράξεων.
Τηρήσαμε τον πυρήνα των προεκλογικών μας δεσμεύσεων, αλλά έχουμε ταυτόχρονα και σχέδιο όχι μόνο για την επόμενη τετραετία, για την επόμενη δεκαετία, πώς θα αλλάξουμε τα Ιόνια και πως θα αλλάξουμε συνολικά την πατρίδα μας.
Και μακάρι, το εύχομαι, ο πολιτικός λόγος να μην εκτραπεί σε άλλη θεματολογία. Εμείς τουλάχιστον θα μείνουμε εστιασμένοι στον πυρήνα της πολιτικής όπως την αντιλαμβανόμαστε και όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ προσωπικά, που ο σκοπός της πολιτικής δεν είναι άλλος από το να βελτιώνει τη ζωή όλων των πολιτών και να μπορούμε το μέρισμα της ανάπτυξης, που πρέπει να είναι ισόρροπο σε όλη την πατρίδα, να το μοιράζουμε δίκαια. Και να φτάσουμε επιτέλους να κάνουμε ένα άλμα σύγκλισης με την Ευρώπη. Αυτός είναι ο σκοπός μου για την επόμενη τετραετία», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός.
«Τώρα κάποιοι συνειδητοποιούν πόσο βαθύς και σκοτεινός ήταν ο λάκκος τον οποίο έσκαβαν για άλλους»
«Ίσως ένα σχόλιο μόνο για τις πολύ πρόσφατες εξελίξεις που μονοπωλούν τη θεματολογία των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Ίσως τώρα κάποιοι συνειδητοποιούν πόσο βαθύς και σκοτεινός ήταν ο λάκκος τον οποίο έσκαβαν για άλλους. Τίποτα παραπάνω για τα θέματα αυτά», σημείωσε, κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
260+ έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ
Το πρόγραμμα εδράζεται σε τέσσερις άξονες: τη δημιουργία σύγχρονων δικτύων και υποδομών για την αναπτυξιακή βελτίωση των συνδέσεων και της ασφάλειας των μετακινήσεων, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, την υλοποίηση επενδύσεων που προσδίδουν μεγαλύτερη αξία στην περιοχή και την υλοποίηση έργων για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την πράσινη μετάβαση.
Στον πυλώνα των υποδομών και των δικτύων, ο φάκελος περιλαμβάνει την κατασκευή της Υποθαλάσσιας Σήραγγας Λευκάδας, προϋπολογισμού 60 εκατομμυρίων ευρώ, που θα ενώσει το νησί του Ιονίου με την Αιτωλοακαρνανία δίνοντας περαιτέρω αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή.
Προβλέπεται επίσης σειρά οδικών έργων, όπως η βελτίωση του υφιστάμενου οδικού άξονα Αργοστόλι – Πόρος (37 χλμ.), ο οποίος συνδέει την πρωτεύουσα (Αργοστόλι) με το κύριο επιβατικό και εμπορικό λιμάνι του νησιού (Πόρος), καθώς και έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
Για τα έργα ύδρευσης στην Κέρκυρα, προορίζονται σε πρώτη φάση 29,1 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια 176 εκατ. ευρώ μέσω ΣΔΙΤ, ενώ για την ύδρευση της νότιας Κέρκυρας θα δρομολογηθούν 22,7 εκατ. ευρώ. Στη Λευκάδα, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο μεταφοράς πόσιμου νερού από τις πηγές Αγ. Γεωργίου Λούρου για την εξυπηρέτηση των αστικών κέντρων και οικισμών των Περιφερειακών Ενοτήτων Άρτας, Πρέβεζας, Λευκάδας και Αιτωλοακαρνανίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 140 εκατ. ευρώ και θα εξυπηρετεί πληθυσμό της τάξης των 145.000 ατόμων για περίοδο 40 ετών. Και στους Παξούς, υπό εξέλιξη είναι η κατασκευή μίας μονάδας αφαλάτωσης θαλασσινού νερού, έργων που θα ενισχύσει το υφιστάμενο υδραγωγείο καθώς και έργων που θα ενισχύσουν τα υδάτινα αποθέματα στις δύο υφιστάμενες υδατοδεξαμενές.
Μεγάλες παρεμβάσεις έχουν δρομολογηθεί επίσης για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των τουριστικών λιμένων των Ιονίων Νήσων. Ειδικότερα, το Σχέδιο Ανάπτυξης του Λιμένα Κέρκυρας περιλαμβάνει την ανάπτυξη μίας μαρίνας μεγάλων σκαφών (mega-yacht marina) δυτικά του τερματικού κρουαζιέρας, χωρητικότητας 98 θαλαμηγών.
Παράλληλα, αναβαθμίζεται ο Λιμένας – Μαρίνα Λευκίμμης Κέρκυρας, με τη δημιουργία παρακείμενης μαρίνας στη Νότια Κέρκυρα, ενώ αξιοποιείται και η Μαρίνα Αργοστολίου που βρίσκεται στον όρμο του Αργοστολίου. Στην τελική φάση βρίσκεται το αγκυροβόλιο τουριστικών σκαφών Βασιλικής Λευκάδας, το οποίο θα περιλαμβάνει έργα προστασίας του αγκυροβολίου, 100 θέσεις ελλιμενισμού, τέσσερα κτίρια εξυπηρέτησης του αγκυροβολίου και διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου.
Ταυτόχρονα, αναβαθμίζονται οι υποδομές των τριών αεροδρομίων της Κέρκυρας, της Κεφαλονιάς και της Ζακύνθου, με εργασίες επέκτασης και εκσυγχρονισμού των αεροσταθμών και των λοιπών υποδομών, ενώ γίνονται παρεμβάσεις σε 13 περιφερειακά αεροδρόμια.
Ο δεύτερος άξονας αποβλέπει στη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών, με έμφαση σε έργα για την παιδεία, την υγεία, τον πολιτισμό, τη διαχείριση απορριμμάτων και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές.
Σε ό,τι αφορά την παιδεία, το σχέδιο περιλαμβάνει παρεμβάσεις προϋπολογισμού 69 εκατ. ευρώ για την επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών σε όλες τις βαθμίδες και την περαιτέρω ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου. Μεταξύ άλλων, βρίσκονται υπό σχεδιασμό η κατασκευή νέου κτιριακού συγκροτήματος για τη στέγαση του τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου (16,5 εκατ. ευρώ), η συμπλήρωση και βελτίωση υποδομών (Ειδικός Εκπαιδευτικός Εξοπλισμός) στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο (14,4 εκατ. ευρώ) και το σχολικό συγκρότημα Γουβίων-Κοντοκαλίου Κέρκυρας (5,7 εκατ. ευρώ).
Στον τομέα της υγείας, έχουν δρομολογηθεί παρεμβάσεις ύψους 23 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και επέκταση των νοσοκομείων Κέρκυρας, Κεφαλονιάς και Ζακύνθου και των κέντρων υγείας, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό του βιοϊατρικού εξοπλισμού.
Όσον αφορά τα έργα για τον πολιτισμό, 84 εκατ. ευρώ προορίζονται για την ανάδειξη και αποκατάσταση των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των πολιτιστικών υποδομών. Μεταξύ αυτών, η αποκατάσταση και ανάδειξη του συγκροτήματος του Αχιλλείου (13 εκατ. ευρώ), η αποκατάσταση του θεάτρου Φοίνικα (6 εκατ. ευρώ), η αποκατάσταση της Villa Rossa (4,2 εκατ. ευρώ), η αποκατάσταση τριών κτηρίων εντός του κτήματος Mon Repos (2,5 εκατ. ευρώ) και η αναδιαμόρφωση του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης στην Κέρκυρα (2,4 εκατ. ευρώ), η συντήρηση και αποκατάσταση του οικοδομικού συγκροτήματος της Ιεράς Μονής Στροφάδων Ζακύνθου (13,9 εκατ. ευρώ), το Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου (7,1 εκατ. ευρώ) και η αποπεράτωση του Δημοτικού Θεάτρου Λευκάδας (6,5 εκατ. ευρώ).
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διαχείρισης αποβλήτων, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη τρία σημαντικά έργα: η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων Κέρκυρας, προϋπολογισμού 29,1 εκατ. ευρώ, η Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων Ζακύνθου, προϋπολογισμού 17,5 εκατ. ευρώ και η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Αποβλήτων Κεφαλονιάς, προϋπολογισμού 8,8 εκατ. ευρώ.
Για τη στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές, κατανέμονται 115,45 εκατ. ευρώ από τα οποία, 73,65 εκατ. ευρώ θα χορηγηθούν στους πληγέντες και 41,8 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για αποκαταστάσεις ζημιών και νέες υποδομές. Επιπλέον, σε εξέλιξη βρίσκεται η ανάπτυξη του καινοτόμου επιχειρησιακού συστήματος διαχείρισης φυσικών κινδύνων «Λαέρτης», προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ, που θα εκτιμά και θα αξιολογεί φυσικούς κινδύνους μέσα από την ανάλυση δεδομένων με καινοτόμες μεθοδολογίες και αναμένεται να παραδοθεί τον Δεκέμβριο του 2023.
Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, το αναπτυξιακό σχέδιο περιλαμβάνει μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις στον τουρισμό και ιδιωτικές επενδύσεις στον τουρισμό, στις υπηρεσίες, στην μεταποίηση και στον πρωτογενή τομέα, καθώς και την προώθηση της απασχόλησης μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
Μέσω του αναπτυξιακού νόμου υλοποιούνται ιδιωτικές επενδύσεις 609,56 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 3,82 εκατ. ευρώ στον πρωτογενή τομέα, 9,78 εκατ. ευρώ στη μεταποίηση, 585,7 εκατ. ευρώ στον τουρισμό και 10,26 εκατ. ευρώ στις υπηρεσίες. Η στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων ανέρχεται σε 189,2 εκατ. ευρώ (επιχορηγήσεις επενδύσεων και φορολογικές απαλλαγές).
Όσον αφορά την υποστήριξη του αγροτικού τομέα, δρομολογείται η κατασκευή εξωποτάμιας λιμνοδεξαμενής, προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ, στην περιοχή της Βασιλικής για την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών μέρους του κάμπου της Βασιλικής με υδροδότηση από τις απορροές του ρέματος Ρουπακιά.
Στον τομέα της ενέργειας, υπό σχεδιασμό βρίσκονται ο Νέος Υποσταθμός Σιδαρίου Κέρκυρας, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ, και η αναδιάταξη του δικτύου μετά την αναβάθμιση (επαύξηση ισχύος) των υποσταθμών Κέρκυρα Ι & ΙΙ.
Στην παρουσίαση μίλησαν για τους τομείς ευθύνης τους, κατά σειρά, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, η Υφυπουργός αρμόδια για Θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Ζέττα Μακρή, η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ αρμόδιος για Θέματα Κρατικής Αρωγής και Αποκατάστασης από Φυσικές Καταστροφές, Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος, ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας και ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργος Στύλιος. Την παρουσίαση συντόνισε ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος. Προλόγισε η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Ρόδη Κράτσα.