Καλάθια Vs Ακρίβεια:Σχεδόν 7 στους 10 λένε ότι δεν έχει αποδώσει το μέτρο- 4 στους 10 θεωρούν υπεύθυνη την κυβέρνηση
Τα ευρήματα της πρωτότυπης αυτής έρευνας, η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο Food Retail Summit 2023, ανέλυσαν ο κ. Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος, Founding Partner Netrino και η κα Μαρία Κρακλιούμη, Υπεύθυνη Ερευνών Rass A.E. Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα πολίτες – καταναλωτές (ποσοστό 41,7%) πιστεύουν ότι οι ανατιμήσεις στην αγορά είναι ευθύνη της κυβέρνησης.
Όμως αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι τα αποτελέσματα για τα “καλάθια του νοικοκυριού” μέτρο το οποίο έχει προβληθεί ως ένα δυνατό χαρτί ενάντια στην ακρίβεια.
Για τη συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων, ποσοστό 69,7% το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει αποδώσει ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας, ενώ μόλις το 20,8% εκτιμά ότι έχει αποδώσει, ενώ το 8,2% δήλωσε ότι δεν ήξερε κάτι για το μέτρο.
Σχετικά με όσους πιστεύουν ότι το «καλάθι» έχει αποδώσει, εκείνοι που κινούνται ιδεολογικά στον άξονα της κεντροδεξιάς και δεξιάς «πιστεύουν» περισσότερο στο μέτρο με ποσοστά 42,3% και 29,8% αντίστοιχα. Χαμηλότερα είναι τα ποσοστά σε όσους κινούνται στο φάσμα της κεντροαριστεράς και αριστεράς, με 9,2% και 3,9% αντίστοιχα.
Από τους δύο στους δέκα που εκτιμά ότι το καλάθι του νοικοκυριού έχει ανταποδοτικότητα αφορά σε πολίτες που έχουν καλή και πολύ καλή οικονομική κατάσταση. Η εκτίμηση των αναλυτών είναι ότι η αποδοχή του κοινού σε σχέση με την πρωτοβουλία δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί σε σχέση με την εικόνα που υφίσταται σήμερα.
Αξιοσημείωτο είναι πως σχεδόν 8 στους 10 ερωτώμενους που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές τους συνήθειες λόγω της ακρίβειας, περιορίζοντας για παράδειγμα την αγορά ρούχων και τροφίμων, τις εξόδους σε καφέ και εστιατόρια, τη θέρμανση, τη μετακίνηση κ.λπ., ενώ το 23,1% απάντησε ότι δεν έχει προχωρήσει σε κάποιο περιορισμό.
Από την ανάλυση αυτών των στοιχείων, με βάση τα στοιχεία της έρευνας του Μαρτίου φέτος, από το 76,2% που έχει προχωρήσει σε αλλαγές στις συνήθειες του οι ψηφοφόροι της Ν.Δ έχουν περιορίσει πολύ λιγότερο τις συνήθειες σε σχέση με τους ψηφοφόρους άλλων κομμάτων.
Συγκεκριμένα το ποσοστό των ψηφοφόρων της Ν.Δ διαμορφώνεται στο 57,4% ενώ στο ΣΥΡΙΖΑ στο 87,9%, στο ΠΑΣΟΚ 85,6% και τα λοιπά κόμματα στο 88,1%.
Οι νεαρότεροι καταναλωτές, ήτοι οι ηλικίες 17-44 ετών, είναι αυτοί που περισσότερο από όλους έχουν ανατρέψει τις συνήθειές τους, ενώ έχει ενδιαφέρον ότι αλλαγές δεν έχουν κάνει μόνο όσοι δηλώνουν κακή ή μέτρια οικονομική κατάσταση αλλά και αυτοί που έχουν πολύ καλή σε ποσοστό 48,6%, δεδομένης της ενεργειακής κρίσης που επηρέασε σημαντικά και αυτή τη κατηγορία.
Τέλος περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα πολίτες – καταναλωτές (ποσοστό 41,7%) πιστεύουν ότι οι ανατιμήσεις στην αγορά είναι ευθύνη της κυβέρνησης.