Επανεκκίνηση σιδηρόδρομου: Ποια δρομολόγια ξεκινούν Τετάρτη 22/03 – Τι ζητούν οι μηχανοδηγοί
Μισή…επανεκκίνηση θα πραγματοποιήσει, αύριο Τετάρτη ο σιδηρόδρομος ύστερα από τρεις εβδομάδες ακινησίας μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, καθώς παρά το αρκετά πιο φιλόδοξο πρόγραμμα επανέναρξης δρομολογίων που είχε ανακοινωθεί από την κυβέρνηση, στις ράγες από αύριο Τετάρτη 22 Μαρτίου θα βρεθούν μόνο οι Προαστιακοί Σιδηρόδρομοι Αθήνας και Πάτρας και τα τουριστικά τρένα.
Ακινητοποιημένα θα παραμείνουν παρά τις αντιδράσεις της αγοράς και τις ακριβές ρήτρες των συμβολαίων, για τέταρτη εβδομάδα τα εμπορευματικά τρένα, τόσο από την Αθήνα όσο και από τη Θεσσαλονίκη, ενώ πριν την εκκίνηση «κόπηκαν» και τα τοπικά δρομολόγια της βόρειας Ελλάδας που προγραμματιζόταν να εκτελεστούν.
Το πρώτο δρομολόγιο θα αναχωρήσεις στις 04.45 από τον Σταθμό Λαρίσης με προορισμό την Οινόη και σ΄αυτό θα επιβιβαστεί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η Hellenic Train από αύριο Τετάρτη 22/3/2023 θα πραγματοποιούνται δρομολόγια τρένων στις παρακάτω γραμμές:
- Πειραιάς – Αθήνα- Αεροδρόμιο και αντίστροφα
- Άνω Λιόσια- Αεροδρόμιο και αντίστροφα
- Άνω Λιόσια- Κάντζα
- Κάντζα- Άνω Λιόσια
- Αθήνα- Χαλκίδα- Αθήνα
- Προαστιακός Πάτρας
- Ολυμπία- Πύργος- Κατάκολο
- Διακοφτό- Καλάβρυτα
Υπενθυμίζεται ότι οι αμαξοστοιχίες θα κινούνται σε διαφορετικές ώρες τη νύχτα ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο να διασταυρωθούν σε σημεία όπου υπάρχει μονοδρόμηση της γραμμής.
Σε όλα τα δρομολόγια συμπεριλαμβανομένου και του προαστιακού θα υπάρχουν αυστηρά δύο μηχανοδηγοί και τουλάχιστον ένας σύνοδος, ενώ δύο σταθμάρχες θα στελεχώνουν σταθμούς όπως ο Παλαιοφάρσαλος, το Λιτόχωρο και το Πλατύ. Σύμφωνα, πάντως, με τις πληροφορίες του «Εθνους» θα υπάρξουν τρεις δευτερεύοντες σταθμοί, οι οποίοι θα στελεχωθούν από έναν σταθμάρχη με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Πρόκειται για τα Μέγαρα, το Ικόνιο και το Θριάσιο.
Επίσης, μειώνεται η ταχύτητα σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε:
- 80 χλμ σε προαστιακούς/εμπορευματικούς
- 100 χλμ σε επιβατικές αμαξοστοιχίες
Το πρόγραμμα δρομολογίων, το οποίο θα αρχίσει να εκτελείται από αύριο, θα είναι, πάντως σημαντικά ψαλιδισμένο συγκριτικά με αυτό που είχε ανακοινώσει ο κ. Γεραπετρίτης. Υπενθυμίζεται ότι βάσει των ανακοινώσεων, από αύριο θα έπρεπε να ξεκινήσουν:
- Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο
- Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια
- Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
- Θεσσαλονίκη – Δράμα
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
- Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
- Κάτω Αχαϊα – Πάτρα
- Πάτρα – Ρίο
- Διακοφτό – Καλάβρυτα
- Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
- Βόλος – Μηλιές
- Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
Πολλά τα προβλήματα – Οι μηχανοδηγοί ζήτησαν εγγυήσεις ασφαλείας
Οι μηχανοδηγοί αλλά και οι συνοδοί των αμαξοστοιχιών είχαν ζητήσει από το πρωί εγγυήσεις ασφαλείας προκειμένου να καλυφθούν συγκεκριμένα κενά, οι οποίες δε δόθηκαν αν και είχαν περάσει αρκετές ημέρες από την ανακοίνωση του πλάνου επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου.
Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) με επιστολή της προς τη διοίκηση της Hellenic Train είχε ζητήσει την ασφαλή λειτουργία των επικοινωνιών και εντός των σηράγγων, την επάνδρωση μεγάλων σταθμών, όπως αυτός της Έδεσσας, αλλά και πιστοποιητικά ελέγχου καταλληλότητας των γεφυρών, από τις οποίες διέρχεται το τρένο. Επιπλέον είχαν αναφερθεί στην ανάγκη επαρκούς φύλαξης των ισόπεδων διαβάσεων, ενώ επανέλαβαν το αίτημά τους για καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής και από την Hellenic Train, «καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας», όπως ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους.
Στο μεταξύ στο πλάνο επανεκκίνησης θα χρησιμοποιηθούν, όπως φαίνεται, και οι 73 σταθμάρχες με μπλοκάκια που ανήκουν στον κύκλο εκπαίδευσης, τον οποίο διερεύνησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και κατέληξε στη σύσταση προς τον ΟΣΕ να τους απομακρύνει από κρίσιμες θέσεις. Η παρουσία τους θεωρείται απαραίτητη ειδικά για την επανεκκίνηση των επόμενων σταδίων των δρομολογίων, δεδομένου ότι έχει ανακοινωθεί από τον εκτελούντα χρέη υπουργού Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, η στελέχωση των μεγάλων σταθμών με δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια. Από την άλλη, εφόσον χρησιμοποιηθούν και αυτοί οι εργαζόμενοι για την επάνδρωση κρίσιμων θέσεων, θα πρόκειται για μία αγνόηση της Ανεξάρτητης Αρχής.
Αρχικώς φαίνεται ότι θα τοποθετηθούν ως βοηθοί πιο έμπειρων σταθμαρχών. Ωστόσο στη συνέχεια και όσο θα ενισχύονται τα εκτελούμενα δρομολόγια, ο αριθμός των απαιτούμενων σταθμαρχών θα αυξάνεται οπότε ενδέχεται να χρειαστεί να στελεχώσουν και πιο κρίσιμες θέσεις.
Ολόκληρη η επιστολή των μηχανοδηγών έχει ως εξής:
«Η σιδηροδρομική τραγωδία της 28/02/2023 έχει συγκλονίσει την Ελληνική Κοινωνία. 57 άνθρωποι, 11 εξ αυτών εργαζόμενοι επι των αμαξοστοιχιών έχασαν την ζωή τους σε ένα αδιανόητο δυστύχημα.
Το Σωματείο μας είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (Φωτοσήματα – Τηλεδιοίκηση – ETCS).
Δυστυχώς οι επισημάνσεις και οι προειδοποιήσεις μας, ανεξήγητα, είτε υποβαθμίστηκαν είτε δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη.
Από την 1/3/2023 έχει ανασταλεί η κυκλοφορία των τρένων στην Ελληνική Επικράτεια, ενώ ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις 22 Μαρτίου 2023.
Το Σωματείο μας συμμετείχε σε μια συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία, ενώ συνάντηση υπήρξε και με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Τερεζάκη Π. την Παρασκευή 17 Μαρτίου.
Μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του Σωματείου μας, θέτουμε υπόψην σας τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν σε συγκεκριμένα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να επανεκκινήσουν και σε αυτά, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια.
Επισημαίνουμε ότι πιστεύουμε ότι χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία.
– Για την γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα): λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργηση τους ). Άρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
– Γραμμή Πλατύ – Φλώρινα: Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Έδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Έλεγχος της υποδομής στο χμ σημείο 142.000 εως 152.00 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ, λόγω κατολισθήσεων.
– Γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Χορήγηση πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής .
– Άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση απο σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας) όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (πχ Ορφανά – ΣΣ Λάρισας- Ευαγγελισμός).
– Προαστιακός Πειραιάς – Κιάτο: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση απο σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
– Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη: Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας. (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας)
– Λάρισα – Βόλος: Λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.
– Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
– Άμεση λειτουργία του GSMR εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.
Εκτός αυτών, ο ΟΣΕ οφείλει να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς εντός 10 ημερών για τον σχεδιασμό του για την εκπόνηση σχεδίου εκχόρτωσης των γραμμών σε όλη την σιδηροδρομική υποδομή.
Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ζητάμε την καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής και από την Hellenic Train, καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Τέλος σας ενημερώνουμε ότι ο κ. Τερεζάκης στην συνάντηση του με το Σωματείο μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR.