Τραγωδία: Ο Καραμανλής θα συνόδευε τον πρωθυπουργό σε εγκαίνια “συστήματος τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης” που δεν υπάρχει- Η αιτία για το “ανθρώπινο λάθος”
Βαραίνει η ατμόσφαιρα για τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή, ο οποίος συνοδεύει τον πρωθυπουργό στο σημείο της πολύνεκρης τραγωδίας που συγκλονίζει το πανελλήνιο και κάνει τον γύρο του κόσμου ως ένα από τα σοβαρότερα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έχουν συμβεί ποτέ. Είναι, δε, χαρακτηριστικό πως τις τελευταίες ώρες ακούγονται από κυβερνητικές πηγές ακόμα και σενάρια αναβολής των εκλογών. Παρότι δεν είναι ώρα απόδοσης ευθυνών, εν μέσω θρήνου δεκάδων οικογενειών, είναι σαφές πως η προσπάθεια να αποδοθεί πρόωρα η αιτία της τραγωδίας σε “ανθρώπινο λάθος” προκαλεί ερωτηματικά και οργή.
Κι αυτό διότι από σειρά επιστολών και καταγγελιών των οργανώσεων εργαζομένων στην ΕΡΓΟΣΕ και στον ΟΣΕ συνάγεται πως ενώ υπήρχαν τα συστήματα για την αποφυγή οιασδήποτε αμέλειας αυτά δεν είχαν εγκατασταθεί τα τελευταία χρόνια. Σχετική είναι μάλιστα η ανάρτηση -λίγες ώρες πριν το δυστύχημα- του προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης Κ. Γενηδούνια, ο οποίος χλευάζει την επίσκεψη που είχε προγραμματίσει για αύριο ο πρωθυπουργός στο “σύστημα τηλεδιοίκησης” του σιδηροδρομικού δικτύου Βόρειας Ελλάδας, το οποίο δεν υπάρχει!
«Ο Κ. Μητσοτάκης θα βρεθεί αύριο στο Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος διαβάζω μόλις σε site. Μπορεί κάποιος να μας πει που είναι και που λειτουργεί η σηματοδότηση & τηλεδιοίκηση στην βόρεια Ελλάδα; Προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το ΠΛΑΤΥ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμώνα ζούγκλα. Στην φωτό, οι ετοιμασίες.. Ρε τι ζουμε;;;;;;», έγραψε ο κ. Γενηδούνιας.
Ο υπουργός Υποδομών και η διοίκηση του ΟΣΕ θα συνόδευαν, δηλαδή, τον πρωθυπουργό σε ένα ημιτελές έργο, η έλλειψη βασικών στοιχείων του οποίου αποτελεί την αιτία για το “ανθρώπινο λάθος”.
Οι πολιτικές ευθύνες είναι ακόμα σοβαρότερες εάν λάβει κανείς υπόψιν πως στα χέρια της διοίκησης του ΟΣΕ, της αρμόδιας Ρυθμιστικής Αρχής και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου βρίσκονται από πέρυσι τον Απρίλιο συγκεκριμένες καταγγελίες για τα τεράστια κενά στις υποδομές, τα οποία ευθύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό για το πολύνεκρο δυστύχημα.
Στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη βρίσκονται η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, όπως μετέδωσε η ΕΡΤ.
Νωρίτερα, το Γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού ανακοίνωσε ότι την αναβολή της προγραμματισμένης για σήμερα επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση: «Ο πρωθυπουργός ήταν στο Μέγαρο Μαξίμου όλο το βράδυ και ενημερωνόταν για τις εξελίξεις γυρω από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Ο κ. Μητσοτάκης θα μεταβεί σε λιγη ώρα στον τόπο του δυστυχήματος.»
Τον Απρίλιο του 2022 παραιτήθηκε ο πρόεδρος της επιτροπής ETCS (σύστημα που εξασφαλίζει προστασία από τυχόν ανθρώπινο σφάλμα) Χρ. Κατσιούλης, με μία επιστολή-καταγγελία που σοκάρει. Τον περασμένο Οκτώβριο υπήρξαν ανάλογες επισημάνσεις από συνδικαλιστικές οργανώσεις (όπως οι μηχανοδηγοί) του ΟΣΕ, ενώ μόλις πριν από περίπου 20 μέρες έγιναν καταγγελίες που περίπου “προβλέπουν” την τραγωδία εξαιτίας της αδιαφορίας της διοίκησης να εγκαταστήσει τα συστήματα GPS. Η δε καταγγελία του κ. Γενηδούνια ότι “όλα λειτουργούν χειροκίνητα” και πως δεν είναι σε λειτουργία ούτε καν τα φανάρια προειδοποίησης για τους συρμούς δημιουργεί μείζον θέμα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα»
Ο Κώστας Γενηδούνιας δεν έμεινε εκεί, καθώς λίγες ώρες αργότερα, μετά την τραγωδία, είπε ότι όλα γίνονται χειροκίνητα. «Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν. Αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως», είπε στην ΕΡΤ.
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα ‘θα πάτε μέχρι το μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη’, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Κατά τον ίδιο «υπάρχουν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή».
Διαβάστε στο σχετικό αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Libre όλες τις καταγγελίες που έχουν γίνει: