ΙΟΒΕ: Τι σημαίνει το σήμα κινδύνου για τον δομικό πληθωρισμό – “Φωτιά” οι νέοι τιμοκατάλογοι στα σούπερ μάρκετ
Οι τιμοκατάλογοι που καταφθάνουν στις αλυσίδες λιανικής, είναι ανοδικοί. Όμως ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή, στον οποίο όμως δεν λαμβάνονται υπόψη οι τιμές των τροφίμων (νωπά οπωροκηπευτικά προϊόντα) και της ενέργειας (καύσιμα) επειδή είναι ευμετάβλητα και εποχικά, είναι εκείνος πλέον που προξενεί μεγάλο πονοκέφαλο.
Ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, Νίκος Βέττας, κατά την παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης του οργανισμού, σημείωσε ότι “η σημαντική επιδείνωση στο εμπορικό ισοζύγιο και ο υψηλός δομικός πληθωρισμός αναδεικνύουν συστηματικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.”
Μάλιστα ο κ. Βέττας τόνισε ότι “η τάση για διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος καθώς υπάρχει μεγέθυνση αντανακλά σχετικά χαμηλή ανταγωνιστικότητα. Η τάση για άνοδο των κεντρικών τιμών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς ανακάμπτει η κατανάλωση, υποδηλώνει μικρή δυνατότητα έγκαιρης ανταπόκρισης της παραγωγής και χαμηλή ένταση ανταγωνισμού” ανέφερε ο ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ εστιάζοντας σε βασικές αδυναμίες της οικονομίας.
“Ο πληθωρισμός είναι ένας άμεσος φόρος στο νοικοκυριό” τόνισε ο κ. Βέττας σημειώνοντας ότι ότι ο πληθωρισμός ήταν λίγο πάνω από το μέσο όρο. της ευρωζώνης, κάτι που επανέλαβε ότι εντείνει το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της χώρας. “Σιγά σιγά αποκλιμακώνεται ο πληθωρισμός αλλά τονίζω σιγά σιγά” σημείωσε με έμφαση δίνοντας το στίγμα.
Σημείωσε, δε, ότι μια αιτία για την πορεία των τιμών μπορεί να βρεθεί και στην πλευρά της ζήτησης. “Υπάρχουν κάποια εισοδήματα που δεν καταγράφονται και εκδηλώνονται ως κατανάλωση. Αυτό δημιουργεί έναν δυισμό σε νοικοκυριά. Υπάρχουν αυτά που δεν επηρεάζονται στην κατανάλωσή τους και άλλα νοικοκυριά που βλέπουν τις τιμές να συνεχίζουν να ανεβαίνουν” τόνισε και συμπλήρωσε: “Για να μην μειώνονται οι τιμές σημαίνει ότι κάποιος αγοράζει. Έχουμε ακόμη από το να μιλήσουμε για μια συστημική μείωση αλλά να ελπίζουμε σε μια σταθεροποίηση. Βέβαια υπάρχουν και υλικά και αγαθά που μπορούν να μειωθούν καθώς μειώνονται συστημικά οι τιμες.”
Με βάση την τριμηνιαία έκθεση του Ιδρύματος, “ο ρυθμός μεταβολής του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 9,6% στο σύνολο του 2022 ήταν ο υψηλότερος από το 1994, μετά από ήπια άνοδο 1,2% ένα έτος πριν. Η ισχυρή άνοδος οφείλεται κυρίως στην αυξητική άμεση επίδραση των ενεργειακών αγαθών το πρώτο εννεάμηνο, και των μη ενεργειακών αγαθών το τελευταίο τρίμηνο του 2022.”
Το ΙΟΒΕ, επίσης, εκτιμά ότι οι τιμές θα διατηρηθούν σε ηπιότερη ανοδική τροχιά το τρέχον έτος, στην περιοχή του 4%, λόγω κυρίως της ανθεκτικότητας της καταναλωτικής ζήτησης.
Πράγμα που σημαίνει ότι οι τιμές, παρά την επιβράδυνση της ανόδου, θα μείνουν ψηλά με άγνωστο το πότε θα αποκλιμακωθούν.
- Οι πολίτες την ίδια ώρα κάθε μέρα και άλλη τιμή βλέπουν στα προϊόντα που είναι απαραίτητα για τη διαβίωσή τους.
Λίγο πριν ολοκληρωθεί ο Ιανουάριος, οι εταιρείες έχουν αποστείλει τα τελευταία τιμολόγια του μήνα προς τα σούπερ μάρκετ με ανατιμήσεις.
Ενδεικτικά:
- 3% – 5,5% γιαούρτια
- 4% – 20% δημητριακά
- 10% – 18% στα απορρυπαντικά
- Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών αυξήθηκε, αλλά η ακρίβεια κατάφερε να το ροκανίσει.
Συγκεκριμένα, το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 10,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, η τελική καταναλωτική δαπάνη αυξήθηκε κατά 12,7% ενώ ταυτόχρονα, το ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών ήταν μόλις 2,6% κατά το γ’ τρίμηνο του 2022, από 4,8% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021.
Την ίδια ώρα, η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης, κάνει εντατικούς ελέγχους στα μεγάλα σούπερ μάρκετ για το καλάθι του νοικοκυριού. Κυρίως ερευνούν αν η σήμανση είναι ικανοποιητική, αν υπάρχει επάρκεια προϊόντων που απαρτίζουν το καλάθι και αν οι τιμές στα ράφια είναι αυτές που έχουν δηλώσει οι αλυσίδες στην πλατφόρμα e-katanalotis.