Πτήση Ryanair από Πολωνία: Ολοκληρώθηκε ο έλεγχος στο αεροπλάνο – Δεν εντοπίστηκαν εκρηκτικά
Ολοκληρώθηκε ο έλεγχος στο αεροπλάνο της Ryanair από την Πολωνία, που είχε στείλει ειδοποίηση για βόμβα. Όπως έγινε γνωστό, δεν εντοπίστηκαν εκρηκτικοί μηχανισμοί. Οι επιβάτες κατέβηκαν ένας – ένας για έλεγχο, ενώ στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε ενδελεχής έρευνα στους χώρους του αεροσκάφος και στις αποσκευές.
Το χρονικό του θρίλερ
Προσγειώθηκε στις 17.40 το απόγευμα στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος αεροπλάνο της εταιρείας Ryan Air, που έστειλε ειδοποίηση για βόμβα. Το αεροπλάνο, που συνοδευόταν από ζεύγος ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας – όπως προβλέπει το πρωτόκολλο – εκτελούσε το δρομολόγιο από το Κατοβίτσε της Πολωνίας στην Αθήνα και μεταφέρει σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, πάνω από 150 επιβάτες.
Σύμφωνα με την Αστυνομία το αεροπλάνο προσγειώθηκε σε απομακρυσμένο σημείο του αεροδιαδρόμου, που είχαν υποδείξει οι ελληνικές αρχές, μακριά από τα υπόλοιπα αεροσκάφη, που βρίσκονται αυτή την ώρα στο Ελ. Βενιζέλος.
Στο σημείο έχουν σπεύσει η Πυροσβεστική, ειδικό τμήμα των ΤΕΕΜ και ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, προκειμένου να ελέγξουν εξονυχιστικά το αεροπλάνο. Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ αρχικά θα γίνει έλεγχος όλων των επιβατών, που θα κατέβουν ένας ένας και χωρίς τις αποσκευές τους και στη συνέχεια θα ελεγχθούν όλοι οι χώροι του αεροσκάφους και οι αποσκευές που έχουν φορτωθεί σε αυτό.
Τι είναι ο κωδικός Renegade που ενεργοποιήθηκε
Αεροσκάφη, τα οποία βρίσκονται υπό πειράτευση ή φέρουν απειλές αφορά ο κωδικός Renegade, ο οποίος ενεργοποιήθηκε και σε αυτή την περίπτωση.
Αυτό το πρωτόκολλο δημιουργήθηκε μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου και σε περίπτωση υψηλού και μη αναστρέψιμου κινδύνου για πρόσωπα στο έδαφος και επίγειες υποδομές, προβλέπει ακόμα και την κατάρριψη ενός αεροσκάφους από τα μαχητικά που το συνοδεύουν εφόσον δεν υπάρχει καμία επαφή με τον κυβερνήτη.
Το πρωτόκολλο ενεργοποιείται διεθνώς σε περιπτώσεις αεροπειρατείας και αφού έχουν προηγηθεί επανειλημμένες προσπάθειες επαφής με το αεροσκάφος χωρίς να υπάρξει απάντηση.
«Το πρωτόκολλο αφορά είτε αεροσκάφη που βρίσκονται υπό πειράτευση ή αεροσκάφη που φέρουν απειλές και με αυτό εννοούμε ότι θα μπορούσε εν δυνάμει κάποιος που είναι μέσα στο αεροσκάφος παρά τις θωρακισμένες πόρτες και την εκπαίδευση του πληρώματος να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους. Αυτή η διαδικασία φτιάχτηκε μετά την 11η Σεπτεμβρίου μαζί με τις θωρακισμένες πόρτες» εξηγεί ο κ. Κωνσταντέλλος.
Και συνεχίζει: «Τα αεροσκάφη εάν μπορούν επιστρέφουν στο αεροδρόμιο αναχώρησης καθώς το αεροδρόμιο αναχώρησης θεωρείται ότι έχει και τη δυνατότητα καλύτερου και γρηγορότερου ελέγχου αεροπλάνου και επιβατών».
Δεν θα μπορούσαν τα ξένα αεροδρόμια να απαγορεύσουν την προσγείωση
Ωστόσο, εάν ο κυβερνήτης του αεροσκάφους δηλώσει ότι βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο και μπορεί, έχει τη δυνατότητα προσγείωσης σε όλα τα αεροδρόμια: «Αν υπάρχει κίνδυνος και το αεροσκάφος δώσει mayday, υποχρεωτικά ανοίγουν όλα τα αεροδρόμια», τονίζει.
Η συνόδευση με μαχητικά
Οι πιλότοι των μαχητικών – συμπληρώνει ο κ. Κωνσταντέλλος – μιλούν στη συχνότητα 121/5 και δίνουν οδηγίες. Αν δεν απαντήσει ο κυβερνήτης έχουν τη δυνατότητα να του κάνουν οπτικά σήματα. Ενα αεροσκάφος πετάει μπροστά στα αριστερά και δίνει οδηγίες με τα χέρια και με τα φτερά, δηλαδή ακολούθησέ με και το δεύτερο αεροσκάφος πετάει πίσω δεξιά κι έχει ουσιαστικά τη σκόπευση του υπό παρακολούθηση αεροπλάνου.
Πότε δίνεται εντολή κατάρριψης
«Εάν και τότε αυτός δεν ακολουθήσει τις οδηγίες διότι π.χ. είναι σε πειράτευση, τότε το αεροσκάφος παρακολουθείται μέχρι να πλησιάσει σε περιοχές κατοικημένες. Εφόσον θεωρηθεί ότι μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα σε επίγειες υποδομές και ανθρώπους, μπορεί να ληφθεί και η απόφαση της κατάρριψής του».