Κλιμάκωση: Όλος ο καλλιτεχνικός χώρος στον δρόμο για την υποβάθμιση των πτυχίων τους – Εμμένει η κυβέρνηση – Σκληρή κριτική από την αντιπολίτευση για εξυπηρέτηση ιδιωτών
Η παρουσία των καλλιτεχνών στο δρόμο άσκησε μεν σημαντική πίεση στην κυβέρνηση της ΝΔ, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να προχωρήσει στη σχετική συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο Πολιτισμού, ωστόσο από τα αποτέλεσματα προκύπτει ότι θα επιμείνει στο προεδρικό διάταγμα. Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι ξεκαθάρισαν πως δεν πρόκειται να αποσύρουν το επίμαχο προεδρικό διάταγμα που υποβαθμίζει τα πτυχία των καλλιτεχνών.
Προσπαθώντας να «χρυσώσουν το χάπι», ζήτησαν από τους εκπροσώπους των καλλιτεχνών να στείλουν γραπτώς ό,τι παρατηρήσεις έχουν, υποσχόμενοι ταυτόχρονα πως θα εκδοθούν επεξηγηματικές διευκρινίσεις στο προσεχές χρονικό διάστημα.
Δυναμική συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Υπουργείο Πολιτισμού και πορεία προς τη Βουλή, πραγματοποίησαν νωρίυερα τα μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) οι σπουδαστές των δραματικών σχολών, μαζί με ηθοποιούς που βλέπουν τα πτυχία τους να υποτιμώνται στον βαθμό απολυτηρίου Λυκείου, με βάση την απόφαση των Υπουργείων Παιδείας και Εσωτερικών και την υπογραφή της ΠτΔ Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
- Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση παγιώνει μια εντελώς νέα πραγματικότητα στον καλλιτεχνικό χώρο, ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο για την ίδρυση ιδιωτικών κολεγίων – δραματικών σχολών.
Από την πλευρά τους, τα σωματεία των καλλιτεχνών αποφάσισαν να προχωρούν το πρωί της Τετάρτης σε συνελεύσεις, προκειμένου να εξετάσουν την κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους.
Την ανυποχώρητη θέση της κυβέρνησης εξέφρασε ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνάντησης.
- «Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ακόμα μία φορά ότι το ΠΔ δεν εξισώνει τους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών με το απολυτήριο Λυκείου, τελεία και παύλα. Το ΠΔ δεν προκάλεσε καμία απολύτως αλλαγή σε αυτό το στάτους. Καμία. Ό,τι ίσχυε πριν ισχύει και σήμερα, και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ» δήλωσε χαρακτηριστικά, ρίχνοντας βέλη και στην σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση.
Σημείωσε επίσης ότι «ζητήθηκαν από τα σωματεία έγγραφες παρατηρήσεις επί του ΠΔ, έτσι ώστε να εξεταστούν και να αποσαφηνιστούν άμεσα τυχόν τεχνικά θέματα από το Υπουργείο Εσωτερικών», ενώ πρόσθεσε πως στη συνάντηση «προκλήθηκε μια συζήτηση στον δημόσιο διάλογο που είναι εξαιρετικά χρήσιμη, γιατί δίνει ορατότητα στο πολύ σημαντικό ζήτημα της διαβάθμισης των σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης», κάνοντας λόγο για «το σοβαρότατο και άλυτο επί δεκαετίες θέμα της διαβάθμισης και ποιότητας της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης».
Ανακοίνωση ΠΟΘΑ
«Για μία ακόμη φορά η κυβέρνηση απαξιώνει τους ανθρώπους του Πολιτισμού. Μετά από τα εξαιρετικά δύσκολα χρόνια της πανδημίας, στα οποία απέδειξε ότι δεν μας θεωρεί επαγγελματίες, αλλά κάποιους περίεργους που κάνουν το χόμπι τους, έρχεται να επικυρώσει και νομοθετικά αυτή την άποψη. Με το ΠΔ 85/2022 και τις υπογραφές της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, του Υπουργού Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη και της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, μας κατατάσσει στην βαθμίδα ΔΕ, δηλαδή εξισώνει με απλούς αποφοίτους λυκείου, τους αποφοίτους των δραματικών σχολών, των ωδείων, των κινηματογραφικών σχολών και των σχολών χορού. Τα υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών, θεωρούν ότι οι καλλιτεχνικές σχολές που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟ, το οποίο ορίζει τα προγράμματα σπουδών τους, εγκρίνει τους διορισμούς των καθηγητών τους, διενεργεί τις εξετάσεις και υπογράφει τα πτυχία τους, έχουν μηδενική εκπαιδευτική αξία» αναφέρει στην ανακοίνωση που δημοσίευσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ), πριν από τη συνάντηση στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι στον τομέα του Πολιτισμού διεκδικούν:
- Την άμεση ανάκληση του προεδρικού διατάγματος και την αντικατάσταση της διαβάθμισης ΔΕ με ΤΕ και ΠΕ όπως ίσχυε μέχρι τώρα.
- Την διαβάθμιση των καλλιτεχνικών σχολών, όπως είναι το πάγιο αίτημά μας εδώ και χρόνια.
- Την ίδρυση ανώτατων δημόσιων τμημάτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Η ΠΟΘΑ ξεκαθαρίζει ότι «Η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να απαξιώσει τον καλλιτεχνικό κόσμο. Της προτείνουμε να το ξανασκεφτεί πολύ σοβαρά. Όπως μας βρήκε απέναντί της τα χρόνια της πανδημίας, έτσι θα μας βρει απέναντί της και τώρα. Δεν θα ανεχθούμε την ηθική και επαγγελματική υποτίμηση που επιχειρεί, ούτε την περεταίρω υποβάθμιση των Σπουδών μας».
Κόμματα της αντιπολίτευσης κατάγγειλαν την κατάφωρη υποβάθμιση των πτυχίων των καλλιτεχνών από το Προεδρικό Διάταγμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Τι απαντούν οι ηθοποιοί στις δηλώσεις του κ. Γιατρομανωλάκη- Τι αλλάζει, τι ισχύει
-Τριετείς, εξειδικευμένες σπουδές σημαίνουν απλά ότι ο διπλωματούχος του ΥΠΠΟΑ καλλιτέχνης είναι απόφοιτος Λυκείου.
-Οι διπλωματούχοι καλλιτέχνες συλλήβδην εξισώνονται με αποφοίτους Λυκείου που είτε δεν έχουν καμία περαιτέρω εξειδίκευση, είτε παρακολούθησαν περιστασιακά, κάποια μαθήματα ή σεμινάρια ενός τυχαίου, τοπικού εργαστηρίου θεατρικού παιχνιδιού, σχεδίου ή μπαλέτου.
-Μέχρι σήμερα τα πτυχία αναγνωρίζονται και το πρόγραμμα σπουδών είναι εναρμονισμένο και σε απόλυτη σύνδεση με το πρόγραμμα του Θεωρητικού τμήματος Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης της ίδιας σχολής.
-Η μη αναγνώριση των διπλωμάτων και κυρίως η διαιώνιση αυτής της άνισης και άδικης μεταχείρισης, σημαίνει κυρίως, ότι επειδή ακριβώς ισοδυναμούν με απολυτήριο Λυκείου, οι ηθοποιοί, δεν μπορούν να κάνουμε μεταπτυχιακά ενώ όσοι είναι κάτοχοι master ή PhD ξένων πανεπιστημίων όταν επιστρέψουν στην Ελλάδα, αυτά δεν αναγνωρίζονται, ενώ από τον ΟΑΕΔ επιδοτούνται αναλογικά λιγότερο και εν τέλει οι εργασιακές απολαβές είναι μειωμένες.
Τι ισχύει από το 1981 και μέχρι σήμερα
-Το Υπουργείο Πολιτισμού – στο οποίο υπάγονται οι «ανώτερες» καλλιτεχνικές σχολές – ως εποπτεύων φορέας, τις αδειοδοτεί και τις ελέγχει
-Οι υποψήφιοι δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις σε διορισμένη από το Υπουργείο καλλιτεχνική επιτροπή μετά την εισαγωγή τους σπουδάζουν για τρία ολόκληρα έτη με ένα υπερεντατικό πρόγραμμα σπουδών τουλάχιστον 8 ωρών την ημέρα για κάθε μέρα της εβδομάδας
-Στο τέλος των σπουδών τους για να πάρουν τα διπλώματά τους – τα οποία μάλιστα φέρουν την στρογγυλή σφραγίδα της Ελληνικής Δημοκρατίας (μέσω του ΥΠΠΟΑ) – δίνουν και πάλι εξετάσεις σε άλλη επιτροπή, επίσης διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού.
-Για να γίνει δεκτός ο υποψήφιος στις εισαγωγικές εξετάσεις πρέπει να καταθέσει ως δικαιολογητικό το απολυτήριο Λυκείου.
Δήλωση του εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., Νάσου Ηλιόπουλου
Η σημερινή (χθες Τρίτη) μαζική κινητοποίηση των ανθρώπων του πολιτισμού απέναντι στο Προεδρικό Διάταγμα που υποβαθμίζει κατάφωρα τα πτυχία των καλλιτεχνών στον βαθμό των απολυτήριων λυκείου και παραβιάζει βάναυσα τα εργασιακά τους δικαιώματα, δείχνει ότι πλέον η κυβέρνηση έχει χάσει κάθε επαφή με την κοινωνία.
Οι υπόνοιες που διατυπώνονται σήμερα στην Εφημερίδα των Συντακτών ότι ήδη σχεδιάζονται να ιδρυθούν δύο δραματικές σχολές στο πλαίσιο λειτουργίας κολεγίων, αν γίνουν πραγματικότητα, θα επιβεβαιωθεί για μια φορά ακόμα ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη με την υπουργό των κολεγίων κα Κεραμέως, ξεπουλάνε τα πάντα προς όφελος φίλων ιδιωτών σαν η χώρα να αποτελεί ιδιοκτησία τους.
Καλούμε τον κ. Μητσοτάκη να διακόψει για λίγο τις διακοπές του, να πάρει πίσω τους ρεβανσισμούς απέναντι στους καλλιτέχνες, να τους ακούσει προσεκτικά και να καταργήσει, πριν από τη νέα χρονιά, το εν λόγω κατάπτυστο Προεδρικό Διάταγμα.
Ανακοίνωση Τομέα Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ
«Οι καλλιτέχνες δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες – Εργασιακή κατοχύρωση για τους επαγγελματίες της Τέχνης»
Άλλη μια δυσάρεστη έκπληξη για τους επαγγελματίες του Πολιτισμού επιφύλασσε το ΠΔ 85/2022 της Κυβέρνησης, που επικυρώνει μια κατάσταση που καρκινοβατεί χρόνια, έρμαιο της αδιαφορίας τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της “επιτελικής” του κ. Μητσοτάκη.
Επί σειρά ετών οι καλλιτεχνικοί κλάδοι και τα Σωματεία αγωνίζονται για τη θεσμική αναβάθμιση των καλλιτεχνικών πτυχίων. Αποκορύφωμα ο νόμος Γαβρόγλου του 2018 που ανωτατοποίησε τα ΤΕΙ, έτσι χωρίς πρόγραμμα, χωρίς μέριμνα και χωρίς καμία πρόνοια για τις επιπτώσεις που προκαλούσε μια τέτοια επιπόλαιη απόφαση στις τριτοετείς καλλιτεχνικές σχολές. Τι να πρωτοθυμηθούμε; Τον υπερυπουργό Παιδείας-Πολιτισμού κ. Μπαλτά που το 2015 “ξεχνούσε” την παράγραφο για το δικαίωμα των ηθοποιών να παίρνουν διδακτική επάρκεια ώστε να διδάσκουν θεατρικό παιχνίδι στα σχολεία και έφερνε προς ψήφιση το νομοσχέδιο χωρίς την αντίστοιχη παράγραφο που είχε αναρτηθεί στη Διαβούλευση; Το νόμο Κονιόρδου για την πρόσληψη καλλιτεχνικών διευθυντών στα ΔηΠεΘε του 2017, που έκανε προαιρετική την υποχρέωσή τους να κατέχουν πτυχίο καλλιτεχνικής σχολής;
Με σοκαριστικό τρόπο, η τωρινή κυβέρνηση, φέρνει ένα άκαιρο προεδρικό διάταγμα για να πιστοποιήσει τι; Κάτι που θα όφειλε να έχει ανασκουμπωθεί για να επιλύσει; Τι επικυρώνει αυτό το Προεδρικό Διάταγμα αν όχι την αδιαφορία της να σκύψει πάνω στους καλλιτεχνικούς κλάδους και τις σπουδές τους και να τις κατοχυρώσει; Προβληματίστηκαν καθόλου άραγε τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας & Πολιτισμού για τη γκρίζα ζώνη που βρίσκονται χρόνια τώρα οι επαγγελματίες καλλιτέχνες; Αδιαφορία, αμεριμνησία και γραφειοκρατική εμμονή, αν όχι κρυπτόμενη εχθρότητα προς τους καλλιτέχνες.
Τι επιτυγχάνει το Προεδρικό Διάταγμα που ανακοινώθηκε χθες;
- Να απομειώσει το κύρος των καλλιτεχνικών πτυχίων και επίσημα, εξομοιώνοντάς τα με το απολυτήριο Λυκείου.
- Να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα σε πτυχιούχους καλλιτεχνικών σπουδών που επιθυμούν να εργαστούν ή εργάζονται ήδη σε φορείς του δημοσίου.
- Να εμποδίσει πτυχιούχους καλλιτέχνες να συνεχίσουν με το πτυχίο της καλλιτεχνικής τους σχολής μεταπτυχιακές σπουδές.
- Να βάλει φρένο στο διορισμό καλλιτεχνών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Κοντολογίς, να κλειδώσει ακόμα περισσότερο τους επαγγελματίες καλλιτέχνες στη φτώχεια.
Χρειάζονται λύσεις τώρα. Χρειάζεται ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Και για αυτό προτείνουμε:
Ανωτατοποίηση καλλιτεχνικών σπουδών με ένα επιπρόσθετο έτος, με ευθύνη των Πανεπιστημίων. Κάθε ηθοποιός/καλλιτέχνης/μουσικός/χορευτής να έχει δυνατότητα συνέχισης των σπουδών του με μια αίτηση είτε στα Παιδαγωγικά τμήματα, είτε στα Θεατρολογικά, όπου θα λαμβάνει παιδαγωγική επάρκεια και πιστοποίηση τετραετούς φοίτησης, με αντίστοιχη αναγνώριση της προηγηθείσας τριετούς στην καλλιτεχνική του σχολή.
Θέτουμε αυτήν την πρόταση προς συζήτηση, ώστε να αναλάβει το ίδιο το κράτος την επίλυση ενός προβλήματος που το ίδιο δημιούργησε, το ίδιο αδιαφόρησε να λύσει επί σειρά ετών και το ίδιο έχει υποχρέωση να επιλύσει.
- Ζητούμε την απόσυρση της σχετικής παραγράφου από το Π.Δ. 85/22 που αφορά την κατάταξη των πτυχιούχων καλλιτεχνών στο επίπεδο απολυτηρίου Λυκείου.
- Ζητούμε άμεση έναρξη διαβούλευσης προς επίλυση ενός προβλήματος που προκαλεί μεγάλη κοινωνική αναστάτωση.
- Ζητούμε αναγνώριση και κατοχύρωση καλλιτεχνικών πτυχίων σε συνδυασμό με αντίστοιχη επαγγελματική κατοχύρωση, με ελάχιστες αμοιβές, απαγόρευση ωρομίσθιας απασχόλησης και αναγνώριση προϋπηρεσίας.
Οι καλλιτέχνες μας δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες. Είναι συνεχώς ειδικευόμενοι επαγγελματίες.
Ζητούμε σεβασμό για τους καλλιτέχνες. Απαιτούμε σεβασμό και εργασιακή κατοχύρωση για τους επαγγελματίες της Τέχνης.
ΚΚΕ: «Να αποσυρθεί το Προεδρικό Διάταγμα
Δήλωση για το θέμα έκανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, ο οποίος συμμετείχε και στην κινητοποίηση των καλλιτεχνών, κατά του Προεδρικού Διατάγματος.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ εξέφρασε τη συμπαράσταση του κόμματος σε όλα τα καλλιτεχνικά σωματεία, τονίζοντας ότι «συμφωνούμε με τα αιτήματά τους».
«Αυτό το απαράδεκτο και προκλητικό Προεδρικό Διάταγμα πρέπει να αποσυρθεί άμεσα. Αυτό που ζητάνε τα καλλιτεχνικά σωματεία αλλά και όλος ο κόσμος, είναι αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, με ολέθρια αποτελέσματα, με υποβάθμιση, με προβλήματα και στους εργαζόμενους, με την υποβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας. Ζητάμε την απόσυρσή του και να ληφθούν άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα για την αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας στα σχολεία γιατί υπάρχει συνεχής μείωση των καλλιτεχνικών μαθημάτων. Θεωρούμε πως πρέπει να υπάρξει ένα δημόσιο και δωρεάν σύστημα καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που θα ξεκινά από το σχολείο και θα φθάνει ως το πανεπιστήμιο. Αυτό το Προεδρικό Διάταγμα αλλά και όλες οι κυβερνήσεις μέχρι τώρα, ακολουθώντας την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν αναβαθμίζουν αλλά υποβαθμίζουν την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Αυτό πρέπει να είναι ένα κριτήριο. Όταν φοβάσαι τον πολιτισμό που είναι μια ανώτερη μορφή της ανθρώπινης σκέψης, αυτό σημαίνει ότι δεν θέλεις ανθρώπους μορφωμένους που να σκέφτονται, αλλά θέλεις μηχανήματα και δεν πρέπει να το επιτρέψουμε», σημείωσε ο Θανάσης Παφίλης.
ΜέΡΑ25: «Να αποσυρθεί το ταπεινωτικό διάταγμα»
Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Κριθαρίσης, εκπρόσωπος Τύπου του ΜέΡΑ25 στη δήλωσή του σημείωσε ότι οι καλλιτέχνες «αντιδρούν στο αδιανόητο, ταπεινωτικό διάταγμα υποτίμησης των σπουδών και της εργασίας τους από την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη και στο πλαίσιο αυτό συγκεντρώθηκαν σήμερα έξω από το υπουργείο Πολιτισμού για να εκφράσουν την αντίθεση τους σε όλα αυτά τα σχέδια υποβάθμισης των σπουδών τους και προώθησης ιδιωτικών συμφερόντων, όπως διαχρονικά, οι μνημονιακές κυβερνήσεις υπηρέτησαν και στον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού».
Και προσθέτει:
«Ο κ. Μητσοτάκης, η κα Μενδώνη, η κα Κεραμέως και συνολικά η κυβέρνηση, έχουν αποδείξει ότι δεν εχθρεύονται απλώς, μισούν στην κυριολεξία και διώκουν συστηματικά τους καλλιτεχνικούς δημιουργούς της χώρας. Για τον λόγο αυτό, βρισκόμαστε και πάλι στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση με την Κυβέρνηση, που απαξιώνει ολοκληρωτικά τον πολιτισμό και απαιτούμε την απόσυρση αυτού του αίσχους».
«Στεκόμαστε στο πλευρό του καλλιτεχνικού κόσμου απαιτώντας, ίδρυση επιτέλους, Δημόσιας Σχολής Παραστατικών Τεχνών επιπέδου ΑΕΙ κατά τα πρότυπα της Σχολής Καλών Τεχνών, καμία υποτίμηση διπλωμάτων και επαναφορά της ισοτίμησης τους στην ανώτατη βαθμίδα για αυτά που εκδόθηκαν ως το 2003, επίλυση του ζητήματος των διπλωμάτων από το 2003 ως την ίδρυση της παραπάνω Σχολής με πρόβλεψη για κατ’ εξαίρεση ένταξη των δραματικών σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην ανώτερη βαθμίδα και ριζική αλλαγή τέλος, της χάραξης πολιτιστικής πολιτικής και του παραγωγικού μοντέλου», σημειώνει επίσης.
«Ο πολιτισμός δεν είναι μια γαρνιτούρα στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Είναι δικαίωμα και πλούτος που ανήκει σε όλες, όλους και όλα και με αυτό το κριτήριο πρέπει να χαράσσεται το σχέδιο της δημόσιας χρηματοδότησης και των πολιτιστικών θέσεων εργασίας. Καμία υποβάθμιση των σπουδών και της εργασίας των καλλιτεχνών!», καταλήγει.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ:
«Η Κυβέρνηση και τα συναρμόδια Υπουργεία ανοίγουν την ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τα θέματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, με αφορμή το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα του Υπουργείου Εσωτερικών. Σήμερα το μεσημέρι, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, μαζί με τη Γενική Γραμματέα Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα, Βιβή Χαραλαμπογιάννη και τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γιώργο Βούτσινο και τη Γενική Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ, Ελένη Δουνδουλάκη, συναντήθηκαν με εκπροσώπους του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος και καλλιτεχνικών σωματείων, προκειμένου να καταστεί σαφές ότι το ΠΔ δεν τροποποιεί το ισχύον καθεστώς σχετικά με τους τίτλους σπουδών των καλλιτεχνών.
Όπως δήλωσε, μετά το τέλος της συνάντησης ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης,
«Συναντηθήκαμε σήμερα με εκπροσώπους των καλλιτεχνικών σωματείων, της ΠΟΘΑ του ΣΕΗ και λοιπούς εκπροσώπους του κλάδου, σε μία συζήτηση με παρόντα τρία Υπουργεία: το Υπ. Εσωτερικών που εκπροσωπήθηκε από την Γενική Γραμματέα Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων που εκπροσωπήθηκε από τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, Γιώργο Βούτσινο, και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Πριν από όλα και επειδή δυστυχώς υπάρχει μια έντονη παραπληροφόρηση για το θέμα, η οποία λογικό είναι να έχει αναστατώσει τους καλλιτέχνες και τη κοινή γνώμη, θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ακόμα μία φορά ότι το ΠΔ δεν εξισώνει τους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών με το απολυτήριο λυκείου, τελεία και παύλα. Το ΠΔ δεν προκάλεσε καμία απολύτως αλλαγή σε αυτό το στάτους. Καμία. Ότι ίσχυε πριν ισχύει και σήμερα, και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ.
Επιπλέον, το ΠΔ δεν αφορά προσλήψεις του Υπ. Παιδείας και, πολύ σημαντικό, δεν αφορά προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο, γιατί αυτές έτσι κι αλλιώς εξαιρούνται από τον ΑΣΕΠ.
Συνεπώς το ΠΔ:
- δεν εξισώνει τα διπλώματα δραματικών σχολών με τα απολυτήρια λυκείου
- δεν αφορά καθόλου προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως ηθοποιών στο Δημόσιο και σε εποπτευόμενους φορείς
- δεν αφορά καθόλου προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως καθηγητών σε σχολεία
- δεν αφορά καθόλου προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών στον ιδιωτικό τομέα
Ομοίως και για τον κλάδο του χορού.
Ζητήθηκαν από τα σωματεία έγγραφες παρατηρήσεις επί του ΠΔ, έτσι ώστε να εξεταστούν και να αποσαφηνιστούν άμεσα τυχόν τεχνικά θέματα από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Όμως με αφορμή αυτό το θέμα προκλήθηκε μια συζήτηση στον δημόσιο διάλογο που είναι εξαιρετικά χρήσιμη, γιατί δίνει ορατότητα στο πολύ σημαντικό ζήτημα της διαβάθμισης των σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Αναγνωρίζοντας το σοβαρότατο και άλυτο επί δεκαετίες θέμα της διαβάθμισης και ποιότητας της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, τα συναρμόδια Υπουργεία είναι σε συνεννόηση προκειμένου να βρεθεί λύση, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά.
Και το θέμα δεν αφορά μόνο τις δραματικές σχολές και τη σπουδαία τους παράδοση: Τα ωδεία είναι η ραχοκοκαλιά της μουσικής παιδείας της χώρας μας, οι σχολές χορού είναι το φυτώριο από το οποίο θα αναδειχθούν οι επόμενοι σπουδαίοι χορευτές και χορεύτριές μας.
Σεβόμαστε τη συνεισφορά τους στην καλλιτεχνική παιδεία της χώρας μας και αυτό θα πρέπει να αποτυπωθεί και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν σε σχέση με το υπόλοιπο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Η παρούσα κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τις διεκδικήσεις δεκαετιών των καλλιτεχνών, ανοίγει άμεσα το δύσκολο αυτό θέμα, όπως τόλμησε να κάνει και για την προστασία των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών, τα φορολογικά ζητήματα του πολιτισμού και πολλά άλλα.
Η κυβέρνηση έχει τη βούληση να θέσει τέλος σε αυτή την πολυετή εκκρεμότητα ώστε να υπάρξει ένας «ακαδημαϊκός διάδρομος» που να συνδέει τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμιά μας και, το κυριότερο: Να διαμορφώσει το πλαίσιο, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που θα καταστήσουν εφικτή σε βάθος χρόνου την πανεπιστημιακού επιπέδου καλλιτεχνική εκπαίδευση».