Πλακιωτάκης στο libre: “Μεγάλη επιτυχία” η μείωση των μεταναστευτικών ροών πάνω από 80%
«Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε διασώσει πάνω από 6.000 άτομα που οι Τούρκοι διακινητές έσπρωξαν στο θάνατο στα θάλασσες μας», δηλώνει σε συνέντευξή του στο libre ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης τονίζοντας παράλληλα ότι «τα στελέχη του Λιμενικού έχουν τον τελευταίο χρόνο εξαρθρώσει 19 κυκλώματα και έχουν συλλάβει πάνω από 250 διακινητές».
Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «η μείωση των μεταναστευτικών ροών, σε ποσοστό που ξεπερνά το 80% σε σχέση με το 2019, είναι μια πραγματικότητα και αποτελεί μια μεγάλη επιτυχία».
Στη συνέντευξή του ο κ. Πλακιωτάκης μιλά επίσης για τον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη ανάπτυξη αλλά και τα κριτήρια πώλησης λιμένων της χώρας.
Συνέντευξη στον Χρόνη Διαμαντόπουλο
-Κύριε υπουργέ, η πολιτική ηγεσία της Τουρκίας συντηρεί τη ρητορική της εναντίον της Ελλάδας. Η χώρα μας είναι προετοιμασμένη για όλα τα ενδεχόμενα;
Είμαστε και προετοιμασμένοι και αποφασισμένοι να μην επιτρέψουμε οποιαδήποτε αμφισβήτηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
- Η Ελλάδα επιθυμεί σχέσεις καλής γειτονίας με την Τουρκία. Αυτό προϋποθέτει πλήρη και απόλυτο σεβασμό στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου, έμπρακτη εγκατάλειψη κάθε λογικής αναθεωρητισμού, άμεση παύση των παραβιάσεων και προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας στον αέρα και τη θάλασσα. Η χώρα μας έχει αποδείξει τις καλές της προθέσεις.
Την ίδια στιγμή, όμως, αποδεικνύει και την αποφασιστικότητα της. Ενισχύεται με υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα, προχωρά σε καθοριστικής σημασίας διεθνείς συνεργασίες και συμμαχίες, επενδύει στο αξιόμαχο των γυναικών και των ανδρών που υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις μας. Εάν κάποιος επιχειρήσει να πλήξει τη χώρα μας, η απάντηση που θα λάβει θα είναι συντριπτική.
-Η στάση αυτή της Τουρκίας στο μεταναστευτικό υπήρξε, όπως ομονοούν όλοι, προκλητική. Έχουν χαθεί εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες άνθρωποι στον Αιγαίο. Ωστόσο ήθελα να σας ρωτήσω να μου απαντήσετε με το χέρι στην καρδιά εάν γίνονται επαναπροωθήσεις, όπως έχει καταγγείλει στο παρελθόν και η Διεθνής Αμνηστία;
Αυτό που συμβαίνει στο Αιγαίο είναι ξεκάθαρο. Η Τουρκία αφήνει ανενόχλητα τα κυκλώματα των αδίστακτων διακινητών, που όχι μόνο εκμεταλλεύονται δυστυχισμένους συνανθρώπους μας, αλλά και τους εκθέτουν σε θανάσιμο κίνδυνο. Η Ελλάδα, πράττει το αυτονόητο. Προστατεύει τα θαλάσσια σύνορα της.
- Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος δρουν με αποφασιστικότητα, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο και με προτεραιότητα το σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε διασώσει πάνω από 6.000 άτομα που οι Τούρκοι διακινητές έσπρωξαν στο θάνατο στα θάλασσες μας.
Σε ότι αφορά καταγγελίες κάποιων ΜΚΟ, όπως γνωρίζετε, δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουν όλοι, ότι το πρόβλημα των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο δεν θα υπήρχε, αν η Τουρκία τηρούσε τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αν οι τουρκικές αρχές έκαναν σωστά τη δουλειά τους.
Τα στελέχη του Λιμενικού έχουν τον τελευταίο χρόνο εξαρθρώσει 19 κυκλώματα και έχουν συλλάβει πάνω από 250 διακινητές. Στο ίδιο διάστημα στην Τουρκία δεν έχουμε ούτε μία σύλληψη. Αυτό και μόνο, αποδεικνύει τι πραγματικά συμβαίνει.
-Κύριε υπουργέ, πως μπορεί να παρουσιάζεται ως success story η κατακόρυφη πτώση των προσφυγικών ροών, την ίδια ώρα που οι πόλεμοι και οι καταστροφές αυξάνονται γύρω μας;
Η μείωση των μεταναστευτικών ροών, σε ποσοστό που ξεπερνά το 80% σε σχέση με το 2019, είναι μια πραγματικότητα και αποτελεί μια μεγάλη επιτυχία. Η θλίψη μας για πολέμους και καταστροφές, όπως και για συνανθρώπους μας που χάνονται στη θάλασσα, με ευθύνη των διακινητών, είναι δεδομένη.
- Όπως δεδομένη είναι και η συμμετοχή της χώρας μας στην προσπάθεια για ειρήνη και στην ανακούφιση όσων πλήττονται από καταστροφές.
Αυτό, όμως, δεν αναιρεί την επιτυχία, που οφείλεται στο σωστό σχεδιασμό, την τεράστια προσφορά των γυναικών που και των ανδρών του Λιμενικού Σώματος, που επιχειρούν 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο, αλλά και στη συνεχή διεύρυνση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, με την υλοποίηση ενός μεγάλου εξοπλιστικού προγράμματος, που περιλαμβάνει σύγχρονα σκάφη και εξοπλισμό και την παράλληλη ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του.
-Στη μεταφορά υγρών καυσίμων, ο ελληνόκτητος στόλος μεταφέρει πάνω από το 25% της μεταφοράς πετρελαιοειδών διεθνώς. Ποιος είναι ο ρόλος του στην πράσινη μετάβαση;
Η Ελλάδα υποστηρίζει την παγκόσμια προσπάθεια για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα μέσα από συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις για μέτρα που δεν θα θέσουν σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας, αλλά θα έρθουν ως καταλύτες για τη σταδιακή απεξάρτηση από τον άνθρακα.
- Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίζουμε τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, δεδομένου ότι μόνο με παγκόσμια μέτρα μπορούμε να εξασφαλίσουμε μια ασφαλή πορεία για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, διατηρώντας παράλληλα ίσους όρους ανταγωνισμού.
Η μετάβαση σε μια ναυτιλιακή βιομηχανία που δεν θα βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα, αποτελεί τον πιο ριζικό μετασχηματισμό στη ναυτιλία εδώ και έναν αιώνα. Οι κοινωνίες, δεν μπορούν να αντέξουν λιγότερο αποδοτικές ή ακριβές μαζικές θαλάσσιες μεταφορές, αφού κάτι τέτοιο θα εμποδίσει την ανάπτυξη και την ευημερία.
Εκπροσωπώντας την ελληνική ναυτιλία, τον παγκόσμιο ηγέτη στον κλάδο αυτό, η χώρα μας θα συμβάλει αποφασιστικά στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών απαλλαγής από τον άνθρακα, προς όφελος του περιβάλλοντος, διασφαλίζοντας, παράλληλα, το μέλλον της ναυτιλίας, που διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο για το έθνος μας, την ΕΕ και ολόκληρο τον κόσμο.
-Μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν παραχωρηθεί μια σειρά από λιμάνια τη χώρας. Με αφορμή την πώληση του λιμένα Ηγουμενίτσας, που αποκτήθηκε σε ένα μη αναμενόμενο υψηλό τίμημα που ξεπέρασε τα 80 εκατ. €, ήθελα να ρωτήσω αν τα κριτήρια είναι μόνο οικονομικά ή εάν ελέγχεται και το ποιόν των υποψηφίων επενδυτών, καθώς και οι προτάσεις τους για την ανάπτυξη των λιμανιών που επιθυμούν να αγοράσουν;
Προφανώς, δεν υποτιμούμε το τίμημα όμως το επενδυτικό πλάνο που παρουσιάζουν οι εν δυνάμει νέοι διαχειριστές τους αποτελεί για την κυβέρνηση μας κυρίαρχο κριτήριο. Αυτό, γιατί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν ενδιαφέρεται απλώς να παραχωρήσει τα λιμάνια για κάποια χρόνια. Ενδιαφέρεται πρώτιστός τα λιμάνια αυτά να μετεξελιχθούν σε πραγματικούς μοχλούς ανάπτυξης της περιφέρειας στην οποία βρίσκονται και κατ’ επέκταση και της εθνικής μας οικονομίας.
- Για τον λόγο αυτό οι επενδύσεις που συνοδεύουν τις οικονομικές προτάσεις των ενδιαφερομένων, η στρατηγική ανάπτυξης που μας παρουσιάζουν καθώς και η διασφάλιση πως δεν θα διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία των λιμανιών τόσο σε επίπεδο χρηστών, όσο και σε επίπεδο απασχολουμένων σε αυτά, έχουν για εμάς ξεχωριστή σημασία και βαρύτητα.
Το μεγάλο ενδιαφέρον ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και το υψηλό τίμημα για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, δικαιώνουν τη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης και δημιουργούν ισχυρή προοπτική ανάπτυξης των λιμανιών μας, με τα πολλά και σημαντικά οφέλη που αυτό συνεπάγεται για κάθε τοπική κοινωνία.