Το τουριστικό «success story» της Θεσσαλονίκης: Οι ιστορίες, οι γωνιές και οι γεύσεις που ενθουσιάζουν τους επισκέπτες
Δείχνουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ιστορία, τα μουσεία αλλά και τις μικρές ιστορίες της Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες, αγαπούν ιδιαίτερα την τοπική κουζίνα, το κρασί και το φαγητό, έχουν μια τάση να θέλουν να μιλήσουν και να ανακατευτούν με ντόπιους και νιώθουν ασφαλείς στην περιοχή.
Ταξιδεύουν περισσότερο αυτόνομα, με σύντροφο, φίλο ή μέλη της οικογένειας, δεν ακολουθούν τις δημοφιλείς τάσεις της εποχής, σχεδιάζουν μέσω booking το ταξίδι και θέλουν να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα. Τα παραπάνω στοιχεία συνθέτουν το προφίλ των τουριστών της Θεσσαλονίκης, όπως αυτό αποτυπώθηκε μέσα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης με το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), με στόχευση το 2030.
Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας σε εκδήλωση που έγινε στην Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia, ο κοσμήτορας της Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης του ΔΙΠΑΕ, Ευάγγελος Χρήστου, ανακοίνωσε ότι σε αυτήν συμμετείχαν πάνω από 25 φορείς που εμπλέκονται στον τουρισμό αλλά και χίλιοι περιηγητές της πόλης ενώ εντοπίστηκαν 21 βασικές τουριστικές τάσεις.
Αυτές κατηγοριοποιούνται στα νέα – διαφοροποιημένα τμήματα της τουριστικής αγοράς, όπως οι μοναχικοί ταξιδιώτες, οι νέοι και οι millennials, ο ασημένιος τουρισμός (οι άνω των 65 ετών τουρίστες) και οι οικογένειες αλλά και διαηλικιακές ομάδες που ταξιδεύουν όχι μόνο με παιδιά αλλά και με μεγαλύτερους. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι οι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται για δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους και επιθυμούν να βιώσουν μια περιπέτεια με έντονο διαδραστικό στοιχείο, ώστε να έχουν μια αυθεντική εμπειρία. Ιδιαίτερο είναι το ενδιαφέρον για τη γαστρονομία, τα τοπικά τρόφιμα, τον πολιτισμό και τις σύντομες αποδράσεις.
Οι τομείς αιχμής για τον τουρισμό
Σε ό,τι αφορά τους τομείς αιχμής για τον τουρισμό, ο αν. καθηγητής του ΔΙΠΑΕ Σπύρος Αβδημιώτης σημείωσε ότι στο πλαίσιο της έρευνας προτείνονται ο εκθεσιακός και συνεδριακός τουρισμός, ο τουρισμός του Σαββατοκύριακου και οι δημιουργικές βιομηχανίες που σχετίζονται με τις οπτικοακουστικές παραγωγές. Παράλληλα προτείνονται δράσεις για το περιβάλλον, τον τουρισμό, τη γαστρονομία και τις νέες τεχνολογίες.
Όλο αυτό το σχήμα, όπως διευκρίνισε, θα πρέπει να ακολουθηθεί με συγκεκριμένες πολιτικές, στις οποίες περιλαμβάνονται η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος, η προώθηση των σχέσεων με τους tour operators και τις low cost εταιρείες, ο χωροταξικός σχεδιασμός, η προώθηση περιφερειακών προορισμών, η δημιουργία ασφαλούς και έξυπνης πόλης. Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι το ΔΙΠΑΕ, σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ και με μια εταιρεία πληροφορικής, προχώρησε στη δημιουργία μιας έξυπνης τουριστικής κάρτας, προσαρμοσμένης στις επιθυμίες του περιηγητή.
Οι στρατηγικές μάρκετινγκ
Παρουσιάζοντας τις στρατηγικές μάρκετινγκ που θα πρέπει να εφαρμοστούν ο κ. Χρήστου αναφέρθηκε στην προσπάθεια για αύξηση των κατά κεφαλήν εξόδων κατά την παραμονή των επισκεπτών στην πόλη, την διασπορά των επισκεπτών στην περιφέρεια της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, την επέκταση της τουριστικής περιόδου σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και την προσαρμογή μιας τακτικής στις ανάγκες ενός στοχευμένου κοινού, όπως για παράδειγμα οι millennials από γειτονικές βαλκανικές χώρες που ενδιαφέρονται περισσότερο για διασκέδαση, πολιτιστικές δραστηριότητες και γαστρονομία.
Β. Πατουλίδου: Η Θεσσαλονίκη έδειξε τα πολλαπλά πρόσωπά της στην παγκόσμια αγορά
Την ισχυρή πεποίθηση ότι η Θεσσαλονίκη κατάφερε να πετάξει από πάνω της όλα τα τουριστικά στερεότυπα του παρελθόντος και έδειξε επιτέλους τα πολλαπλά πρόσωπά της στην παγκόσμια αγορά εξέφρασε η πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου. Η ίδια έκανε λόγο για άλματα ενώ χαρακτήρισε την έρευνα του ΔΙΠΑΕ ως «ένα χρήσιμο εργαλείο που μας δείχνει πως θα χρησιμοποιήσουμε, θα αναπτύξουμε και θα ενισχύσουμε τα ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης».
Χαιρετίζοντας την εκδήλωση, η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι όλες οι πολιτικές και οι αποφάσεις για τον τουρισμό πρέπει να παράγονται από τις έρευνες και τα δεδομένα που συλλέγονται τα τελευταία χρόνια, ιδίως μετά την πανδημία. Ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης επισήμανε ότι η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία και η Θράκη τα τελευταία χρόνια ζουν το δικό τους ρυθμό στην τουριστική ανάπτυξη και πρόσθεσε πως αυτό είναι μια συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού ενώ γίνεται μέσα από ένα πλάνο συνεργειών.
Η πρόεδρος του ΕΟΤ ‘Αντζελα Γκερέκου τόνισε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι η πόλη του «ευ ζην» και αναφέρθηκε στο δίκτυο συνεργασιών που ξεκινά ο ΕΟΤ με πανεπιστήμια που ασχολούνται με τον τουρισμό. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας δήλωσε πολύ χαρούμενος που το Ταμείο Ανάκαμψης έδωσε το πράσινο φως στο δήμο ώστε με έναν κουμπαρά 30 εκ ευρώ να προχωρήσει σε αναπλάσεις κεντρικών δρόμων. Χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης ο Δημήτρης Φραγκάκης ΓΓ ΕΟΤ, η Μαρία Γάτσου γενική Διευθύντρια ΣΕΤΕ και ο Σταμάτης Αγγελόπουλος Αντιπρόεδρος Έρευνας και δια βίου εκπαίδευσης ΔΙΠΑΕ.