Bloomberg: Πιό επιτακτικά στο τραπέζι η απαγόρευση να μεταφέρεται ρωσικό πετρέλαιο με πλοία- Πώς πλήττεται η ελληνική ναυτιλία
Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει περιορισμούς στη ναυτιλία στις πετρελαϊκές της κυρώσεις, καθώς παράλληλα συνεχίζει να συζητά για την εισαγωγή ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Θέμα για το οποίο ήδη 15 ευρωπαϊκές χώρες συντάσσονται με κοινή πρόταση-μεταξύ αυτών και η Ελλάδα που έχει υποβάλει σχετική πρόταση εδώ και καιρό.
Μια απαγόρευση ναυτιλίας, όμως, αναφέρει το πρακτορείο, θα απαγόρευε στα πλοία της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από ένα συμφωνημένο όριο. Η Ελλάδα είναι μακράν η μεγαλύτερη χώρα που διαθέτει πετρελαιοφόρα στον κόσμο.
Οι τρέχουσες κυρώσεις πετρελαίου της ΕΕ, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό θαλάσσιο πετρέλαιο, απαγόρευση παροχής υπηρεσιών — όπως ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση — που απαιτούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο και εξαιρέσεις για τις παραδόσεις αγωγών. Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο για το θαλάσσιο αργό και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.
Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το προηγούμενο πακέτο μετά από πιέσεις από ναυτιλιακές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της ΕΕ θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός της ΕΕ.
Αποζημιώσεις για Κύπρο και Ελλάδα;
Η Κύπρος και η Ελλάδα ήταν εδώ και πολύ καιρό το σημείο αντίδρασης, καθώς οι ισχυρές ναυτιλιακές τους βιομηχανίες βγάζουν πολλά χρήματα μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο. Η Αθήνα, η Λευκωσία και η Βαλέτα έχουν αντιταχθεί σε προηγούμενους γύρους κυρώσεων σε μέτρα που επηρεάζουν τα πετρελαιοφόρα. Ωστόσο, αξιωματούχοι είπαν στο Playbook του Politico ότι έχει συμφωνηθεί μια δοκιμαστική λύση βάσει της οποίας η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα θα αποζημιωθούν.
Η συμπερίληψη της ναυτιλίας, η οποία αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Politico, θα χρειαζόταν για να αποφευχθούν τυχόν κενά και να ευθυγραμμιστεί το ανώτατο όριο τιμών με το Group of Seven. Τα πλοία υπό ελληνική διαχείριση συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα σε χώρες εκτός ΕΕ ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων του μπλοκ για το εμπόρευμα.
Τον Ιούνιο, τα 27 έθνη του μπλοκ πέρασαν εβδομάδες παζαρεύοντας τους όρους των τρεχόντων μέτρων.
Οι χώρες της ΕΕ που κέρδισαν εξαιρέσεις για το πετρέλαιο που λαμβάνεται μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι θα παραμείνουν άθικτες, ενώ τα έθνη που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού. Οι ναυτιλιακές χώρες θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους, πρόσθεσε το άτομο. Η Ουγγαρία έχει επίσης δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.
Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς ανώτατου ορίου τιμών, ιδιαίτερα αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν. Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στον συνασπισμό, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ως μόχλευση στις διαπραγματεύσεις για συμβόλαια με τη Μόσχα για να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές.