Κατρούγκαλος στο libre: Η εξωτερική πολιτική Μητσοτάκη ανατρέπει πάγια δόγματα της διπλωματίας μας
«Εμείς, αντίθετα με την προπαγάνδα της Νέας Δημοκρατίας, ήμασταν η μόνη κυβέρνηση επί μνημονίων που επένδυσε στη συντήρηση και αναβάθμιση του αξιόμαχου των ενόπλων μας δυνάμεων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τα F16», τονίζει στη συνέντευξή του στο libre o Γιώργος Κατρούγκαλος.
Ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σχετικά με το πρόβλημα της ενέργειας εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, υπογραμμίζει:
- «Η πλήρης εθνικοποίηση της γαλλικής εταιρίας ηλεκτρισμού δείχνει επίσης πόσο αντίθετες με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές Μητσοτάκη είναι οι αποφάσεις που λαμβάνονται από άλλες κυβερνήσεις, που κάθε άλλο παρά αριστερόστροφες τις λες».
Συνέντευξη στον Χρόνη Διαμαντόπουλο
-Η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας έχει αλλάξει πορεία τα τελευταία χρόνια; Τι έχει αλλάξει -αν υπάρχει κάποια διαφορά- σε σχέση με την περίοδο της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ;
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, απορρίπτοντας τη λογική της αδράνειας και της “μη-λύσης”, επεδίωξε την ανάδειξη της πατρίδας μας σε ενεργό πρωταγωνιστή και πυλώνα σταθερότητας, εμβληματικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών αλλά όχι μόνο, με αποτέλεσμα την αναβάθμιση του διπλωματικού κύρους και της διεθνούς θέσης της. Δυστυχώς η πολιτική αυτή δεν είχε συνέχεια από τη ΝΔ.
Η εξωτερική πολιτική του κ. Μητσοτάκη έχει τρία χαρακτηριστικά:
- Πρώτον, συνιστά ανατροπή πάγιων δογμάτων της διπλωματίας μας, εγκατάλειψη της πολυδιάστατης και ενεργητικής εξωτερικής πολιτικής και επιστροφή στο δόγμα που χρησιμοποιούσε η ελληνική δεξιά την περίοδο του εμφυλίου, της Ελλάδας ως «προκεχωρημένου φυλακίου». Και όλα αυτά στο πλαίσιο μια λογικής που δεν είναι διεκδικητική, είναι η λογική του πιστού και δεδομένου.
- Δεύτερο χαρακτηριστικό είναι ότι πρόκειται για μια ΙΧ πολιτική, η οποία πολλές φορές εκδηλώνεται εν αγνοία τόσο του υπουργείου Εξωτερικών όσο και του υπουργείου Άμυνας. Χαρακτηριστική η ανακοίνωση για την αγορά των 6 πρόσθετων Ραφάλ στη ΔΕΘ, που την αγνοούσε ο ίδιος ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, ή οι πρόσφατες εξαγγελίες για τα F35.
- Το τρίτο χαρακτηριστικό είναι η έμφαση στην επικοινωνία και όχι στην ουσία, και η κατασκευή εικονικών πραγματικοτήτων, όπως είναι η αφήγηση παρά τάχα απομόνωσης της Τουρκίας, λόγω των μεγάλων επιτυχιών του «Μωυσή πρωθυπουργού». Η πλέον πρόσφατη διάψευση αυτού του αφηγήματος έγινε στην Διάσκεψη του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη.
-Πριν από περίπου 3 εβδομάδες με αφορμή τις «απαράδεκτες δηλώσεις ίσων αποστάσεων» για την τουρκική επιθετικότητα, του γενικού γραμματέα του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ, είχατε δηλώσει ότι «η κυβέρνηση πρέπει να προστατεύσει τα εθνικά μας συμφέροντα στο ΝΑΤΟ και σε όλα τα διεθνή fora». Το έκανε η κυβέρνηση; Προασπίστηκε τα εθνικά συμφέροντα όπως όφειλε;
Όχι βέβαια. Είχαμε, βέβαια, μια ήπια καταδίκη της τουρκικής επιθετικότητας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αλλά μια απλή σύγκριση με τις αποφάσεις του ίδιου οργάνου του Μαρτίου του 2018 και του Ιουνίου του 2019 δείχνει πόσο αυστηρότερες και κατηγορηματικότερες ήταν οι τελευταίες, όταν τη χώρα εκπροσωπούσε ο Αλέξης Τσίπρας.
Στο ΝΑΤΟ τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Όπως προανέφερα, εκεί η Τουρκία πέτυχε όλους τους τακτικούς της στόχους, τόσο απέναντι στη Σουηδία-Φινλανδία όσο και απέναντι στις ΗΠΑ. Το έδαφος είχε προλειανθεί από τις απαράδεκτες δηλώσεις του γενικού γραμματέα κ. Στόλτενμπεργκ ότι τα «συμφέροντα της Τουρκίας είναι θεμιτά», που είχε περάσει ασχολίαστη από την κυβέρνηση.
Αντιθέτως, ο πρωθυπουργός δεν πήρε τίποτα, γιατί τίποτα δεν διεκδίκησε, παραμένοντας σιωπηλός απέναντι στην πίεση του Προέδρου Ερντογάν.
Κανείς στην Ευρώπη δεν μπορεί να αισθάνεται ευχαριστημένος από όσα έγιναν στη Μαδρίτη. Δύο από τις πιο δημοκρατικές χώρες όχι μόνο αποδέχθηκαν τις αιτιάσεις της Άγκυρας για θέματα τρομοκρατίας και απελάσεων, αλλά συμφώνησαν να άρουν το εμπάργκο όπλων και να στηρίζουν, άνευ όρων, την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή της τελευταίας στην Ευρωπαϊκή Άμυνα, ό,τι κ αν κάνει στο Αιγαίο και στην Κύπρο. Αυτά τα θεωρεί ή κυβέρνηση ότι δεν αφορούν τη χώρα και δηλώνει ικανοποιημένη!
- Πώς θα διεκδικήσει στο μέλλον ανάλογο εμπάργκο όπλων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Με τι επιχειρήματα θα αντιταχθεί στην ένταξη της Τουρκίας στην κοινή ευρωπαϊκή άμυνα;
Οι δε ΗΠΑ, με δήλωση της υφυπουργού Άμυνας Σ. Γουαλάντερ, πριν ακόμη από τη συνάντηση Μπάιντεν-Ερντογάν, εξέφρασαν την «πλήρη στήριξη» τους στα σχέδια της Τουρκίας για αναβάθμιση/πώληση F16. Όλα αυτά ο Κ. Μητσοτάκης τα αντιμετώπισε ως παρατηρητής, δηλώνοντας μάλιστα στο τέλος ικανοποίηση γιατί δεν υπήρξε περαιτέρω αποσταθεροποίηση του ΝΑΤΟ! Υπάρχει καλύτερη απόδειξη για το ότι είναι πλήρως αδιέξοδη η πολιτική του «πιστού και δεδομένου»;
-Έχουμε μπει για τα καλά σε μια μάχη αγοράς οπλικών συστημάτων. Το ίδιο κάνει και η Τουρκία. Ήταν αναγκαίες οι αγορές και οι νέες παραγγελίες αεροσκαφών, φρεγατών και των υπολοίπων οπλικών συστημάτων;
Η χώρα μας έχει ανάγκη την αποτρεπτική λειτουργία αξιόμαχων ενόπλων δυνάμεων. Η ισορροπία δυνάμεων θέτει φραγμό στην επιθετικότητα της Τουρκίας.
Από την άλλη μεριά, οι εξοπλισμοί δεν πρέπει να παρασύρουν τη χώρα σε μια ανεξέλεγκτη κούρσα, απέναντι σε μία χώρα που έχει τετραπλάσιο ΑΕΠ από το δικό μας και εξυπηρετεί το μεγαλύτερο ποσοστό των αμυντικών αναγκών της από την εθνική της βιομηχανία.
Για το λόγο αυτό εμείς υποστηρίζουμε την έννοια της «επαρκούς άμυνας», τον αναγκαίο δηλαδή εξοπλισμό των ενόπλων δυνάμεων μας, που να εξασφαλίζει το αξιόμαχο και την αποτρεπτική τους δύναμη, εντός των δυνατοτήτων της οικονομίας μας.
- Για το λόγο αυτό υπερψηφίσαμε την αγορά των φρεγατών, τον εκσυγχρονισμό των F16 (που, άλλωστε, ξεκίνησε επί δικής μας διακυβέρνησης) και την αγορά των 16 Ραφάλ, όχι όμως των έξι που ανήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην ΔΕΘ χωρίς να το ξέρει καν ο αρχηγός του ΓΕΑ και χωρίς να έχει ακολουθηθεί η νόμιμη θεσμική διαδικασία.
Σημαντική επίσης είναι η ανάγκη ενίσχυσης της αμυντικής μας βιομηχανίας και είναι σοβαρές οι ευθύνες της κυβέρνησης για την παραμέληση της. Δεν διαπραγματεύθηκε, αντίθετα με εμάς, να «χτιστούν» οι γαλλικές φρεγάτες σε δικά μας ναυπηγεία ενώ άφησε να χαθεί το συμβόλαιο αποκλειστικότητας που είχε η ΕΑΒ με την Λόκχηντ για επισκευή των F16 .
-Υπάρχει άλλη δυνατότητα; Τι θα έκανε στην πράξη ο ΣΥΡΙΖΑ αν ήταν στην κυβέρνηση; Να σας θυμίσω ότι σ’ ένα κρίσιμο υπουργείο, όπως αυτό του Άμυνας, το χαρτοφυλάκιο το είχε για 4,5 χρόνια ο κ. Καμμένος από τους ΑΝΕΛ.
Σας περιέγραψα παραπάνω την αντίληψη μας περί «επαρκούς άμυνας».
Εμείς, αντίθετα με την προπαγάνδα της Νέας Δημοκρατίας, ήμασταν η μόνη κυβέρνηση επί μνημονίων που επένδυσε στη συντήρηση και αναβάθμιση του αξιόμαχου των ενόπλων μας δυνάμεων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τα F16.
-Άμεση λύση στο πρόβλημα της ενέργειας μπορεί να δοθεί, αν δεν τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία;
Προφανώς ο πόλεμος συνεπάγεται σημαντική επιβάρυνση της κατάστασης διεθνώς. Το παράδειγμα όμως χωρών όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία που εξασφάλισαν την άδεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αποτελεσματικά εθνικά μέτρα, δείχνει ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο αντίδρασης στις προκλήσεις του πολέμου.
Η πλήρης εθνικοποίηση της γαλλικής εταιρίας ηλεκτρισμού δείχνει επίσης πόσο αντίθετες με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές Μητσοτάκη είναι οι αποφάσεις που λαμβάνονται από άλλες κυβερνήσεις, που κάθε άλλο παρά αριστερόστροφες τις λες.
-Και μια τελευταία ερώτηση, καθώς όλα δείχνουν ότι πάμε σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Αντιμετωπίζεται το ενδεχόμενο να χάσει ο ΣΥΡΙΖΑ τις εκλογές; Και αν χάσει τι θα συμβεί;
Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε. Όχι για εμάς. Για τη χώρα.