Πικάσο: Άγνωστες φωτογραφίες της “Γυναίκας που κλαίει”- Ερωμένη και μούσα
Για πολλούς, είναι η La Femme qui Pleure , η γυναίκα που κλαίει της οποίας η αγωνία απεικονίστηκε σε μια σειρά από πίνακες του Πάμπλο Πικάσο, για τον οποίο ήταν και ερωμένη και μούσα.
Στην πραγματικότητα, η Ντόρα Μάαρ, το μοντέλο για τους πίνακες, ήταν μια καλλιτέχνης από μόνη της πριν γνωρίσει τον εραστή που θα έριχνε μια μεγάλη σκιά στη ζωή και το έργο της.
Τώρα μια συλλογή από ως επί το πλείστον άγνωστες και αδημοσίευτες φωτογραφίες της Maar που αποτυπώνουν μια ιστορική στιγμή στην ευρωπαϊκή τέχνη και ιστορία –συμπεριλαμβανομένων πλάνων του Πικάσο– και που αργότερα θα ενέπνευσαν τους δικούς της σουρεαλιστικούς πίνακες θα κυκλοφορήσει στο Παρίσι τη Δευτέρα.
Περίπου 750 εικόνες, πολλές από αυτές προσωπικές και τραβηγμένες κατά τα χρόνια της με τους σουρεαλιστές στο Παρίσι από τη δεκαετία του 1920 έως το τέλος της δεκαετίας του 1940, δημοπρατούνται, ανάμεσά τους και αρκετές του Πικάσο – συμπεριλαμβανομένου ενός ρεπορτάζ του έργου του για το αντιπολεμικό του αριστούργημα Guernica – καθώς και εικόνες του στο σπίτι, στο στούντιο του και να χαλαρώνει με φίλους στη Γαλλική Ριβιέρα. Σε μία, ο καλλιτέχνης κάθεται σε μια πολυθρόνα σκαλισμένη από τον κορμό μιας ελιάς. Ένας άλλος δείχνει έναν Πικάσο με γυμνό στήθος κάτω από μια ομπρέλα στην Αντίμπ στα μέσα της δεκαετίας του 1930.
Ήταν η καταθλιπτικά γνώριμη μοίρα της Maar ως γυναίκα καλλιτέχνη να μείνει στη μνήμη κυρίως ως μια από τις ερωμένες του Πικάσο.
Γεννημένη το 1907 η Henriette Théodora Markovitch, από Γαλλίδα μητέρα που είχε μπουτίκ μόδας και πατέρα Κροάτη αρχιτέκτονα, η Maar ήταν προικισμένη φωτογράφος και ζωγράφος. Ξεκίνησε την καριέρα της φωτογραφίζοντας μοντέλα μόδας και στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη διαφήμιση. Οι φωτογραφίες της με τα παιδιά του δρόμου του Παρισιού απηχούν εκείνες που έγιναν διάσημες αργότερα από τον Robert Doisneau και τη Marilyn Stafford .
Πηγή: Guardian