Δεύτερος συμπληρωματικός προϋπολογισμός – Εξετάζεται αξιοποίηση μέρος των διαθεσίμων
Με βάση όσα αναφέρει η 14η Έκθεση των θεσμών, στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής αξιολόγησης η κυβέρνηση προτίθεται να καταθέσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, τον δεύτερο εντός του 2022, έως τον Σεπτέμβριο. Αιτία της κίνησης αυτής είναι η ορθή αποτύπωση νέων μέτρων, που όπως φαίνεται, κρίνονται απαραίτητα για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Η ακρίβεια, αλλά και το ράλι των τιμών ενέργειας, αναπόδραστα, οδηγούν σε νέες κινήσεις, που έρχονται σε συνέχεια όσων εξαγγέλθηκαν εντός της Άνοιξης, ώστε να απομειωθεί η κοινωνική ένταση αλλά και να στηριχθεί η παραγωγή.
Σημειώνεται, ότι, με βάση αναφορές στελεχών του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, “βαρόμετρο” των κινήσεων θα είναι η πορεία του τουρισμού και των τιμών φυσικού αερίου, καθώς σε αυτούς τους “πυλώνες” θα στηριχθεί η δημιουργία ή όχι του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να υλοποιηθούν δράσεις όπως π.χ. η επέκταση των επιδοτήσεων στα καύσιμα.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές καυσίμων κίνησης είναι σε επίπεδα ρεκόρ, ενώ παράλληλα οι προβολές παραπέμπουν σε νέα άνοδο του πληθωρισμού το Μάιο, γεγονός που δημιουργεί ασφυκτικό κλοιό στα οικονομικά νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Με βάση, πληροφορίες, μάλιστα, πέρα από τον όποιο δημοσιονομικό χώρο δημιουργηθεί, εξετάζεται η αξιοποίηση μέρους από τα ταμειακά διαθέσιμα που ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε 38 δις ευρώ.
Ταυτόχρονα στην έκθεση, αποτυπώνεται και η βασική θέση, που και χθες στο Eurogroup, με αιχμή την επέκταση της ρήτρας διαφυγής εκφράστηκε και έχει να κάνει με την ανάγκη υιοθέτησης στοχευμένων και “ζυγισμένων” μέτρων στήριξης, ώστε να μην υπάρξει δημοσιονομικός εκτροχιασμός, ειδικά σε όσα κράτη – μέλη υπάρχουν θέματα χρέους.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, με αιχμή μέτρα μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, αλλά και μονιμοποίησης της εισφοράς αλληλεγγύης, στο κεφάλαιο για τις Δημοσιονομικές Εξελίξεις της Έκθεσης, “η κυβέρνηση σχεδιάζει να στηρίξει την ανάπτυξη κάνοντας μόνιμη τη μείωση της αλληλεγγύης και τις φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας”, ωστόσο υπογραμμίζεται ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων, που έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,8% του ΑΕΠ, “εξαρτάται από τη συμμόρφωσή με την ευρωπαϊκή δημοσιονομική κανόνες που ισχύουν από το 2023 και μετά”.
Είναι σαφές, πάντως, ότι η προώθηση τέτοιου είδους μέτρων θα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών το επόμενο διάστημα ενόψει της κατάθεσης του προϋπολογισμού του επόμενου έτους.
Παράλληλα η έκθεση κάνει λόγο για ραγδαία αύξηση των τιμών στην ενέργειας, αλλά και κλιμάκωσης των πληθωριστικών πιέσεων, που θα επηρεάσουν το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Επιπλέον, όπως σημειώνεται η αβεβαιότητα γύρω από την αγορά ενέργειας αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις προβλέψεις, διότι μπορεί να αυξήσει το κόστος των ενεργειακών επιδοτήσεων και να δημιουργήσει πιέσεις για πρόσθετα μέτρα στήριξης.
Επιπλέον, στην Έκθεση , αναφέρεται, σε σχέση με τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, ότι ο βραχυπρόθεσμος κίνδυνος περαιτέρω παράτασης των υφιστάμενων έκτακτων μέτρων εξασθενεί, ωστόσο ο κίνδυνος κατάπτωσης εγγυήσεων για υφιστάμενα μέτρα στήριξης παραμένει.
Στο μεταξύ με βάση την Έκθεση, ο πήχης των πλεονασμάτων για μετά το 2023 μπαίνει ψηλά, κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι από του χρόνου ξεκινά μια επίπονη δημοσιονομική προσπάθεια. Έτσι, το βασικό σενάριο παραπέμπει σε ποσοστά πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,6%. Σύμφωνα, όμως με νέες σταθμίσεις της ΕΕ, προκειμένου να παραμείνει βιώσιμο το χρέος το πρωτογενές πλεόνασμα το 2023 θα ανέλθει στο 1,3% του ΑΕΠ, για να ψηλώσει το 2024 και το 20205 στο 2,7% του ΑΕΠ και στο 3,4% του ΑΕΠ αντίστοιχα.
Πηγή: news247.gr