“Στα 2,5 ευρώ η τιμή της βενζίνης” – Κλιμακωτές αυξήσεις σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα- Eπισιτιστική κρίση
Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σε όλη τη χώρα πλέον έχει υπερβεί τα 2 ευρώ το λίτρο, το diesel ήδη κατά μ.ο. βρίσκεται στο 1,8 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης από σήμερα θα διατίθενται με μέση τιμή στα μεγάλα αστικά κέντρα στο 1,5 ευρώ. Πέντε λεπτά ακριβότερα απ’ ότι χθες! Στην περίπτωση των νησιών, όπως πάντα, η κατάσταση ακόμα χειρότερη…
Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης θα φτάσει στα 2,5 ευρώ το λίτρο μέχρι το τέλος της εβδομάδας, έκανε ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων, μιλώντας στον ΑΝΤ1.
Όπως είπε ο Γιώργος Ασμάτογλου, τις τελευταίες μέρες οι τιμές της βενζίνης μεταβάλλονται συνεχώς, έχοντας πλέον ξεπεράσει τα 2 ευρώ και «οδεύουν» προς τα 2,20 ευρώ ανά λίτρο.
Εξήγησε, πάντως ότι, στην περίπτωση που υπάρξει μείωση στα καύσιμα, θα φανεί αμέσως στις τιμές των πρατηρίων βενζίνης.
Από τέλη Φεβρουαρίου ως και χθες οι τιμές των καυσίμων κατά μ.ο. έχουν αυξηθεί περίπου 20 λεπτά ακολουθώντας το ράλι των διεθνών τιμών. Χθες το brent έφθασε ως τα 132 δολ. το βαρέλι λίγο μετά τις ανακοινώσεις του Αμερικανού Προέδρου για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.
Ειδικά τις τελευταίες ημέρες η κλιμάκωση των τιμών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού φθάνοντας ως τον καταναλωτή είναι ραγδαία.
«Είναι θέμα ημερών να πιάσει και το 1,60 ευρώ», λέει για το πετρέλαιο θέρμανσης στο newmoney ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κ. Θέμης Κιουρτζής. «Αυτό που ζούμε σήμερα είναι κάτι πρωτόγνωρο. Οι αυξήσεις όχι μόνο είναι ραγδαίες και γίνονται καθημερινά, όμως δεν φαίνεται και το τέλος», σπεύδει να προσθέσει. Ο κ. Κιουρτζής θέτει ευθέως ερωτηματικά για την εμπορική πολιτική των δύο διυλιστηρίων της χώρας.
- «Κάθε μέρα υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής. Όσο ανεβάζουν τις τιμές τα διυλιστήρια, τόσο θα ακολουθεί και η υπόλοιπη αλυσίδα φθάνοντας ως τον καταναλωτή», εξηγεί. Υποστηρίζει μάλιστα πως οι τιμές στη λιανική θα ήταν ακόμη πιο μεγάλες με βάση το ρυθμό αύξησης που επιβάλουν τα διυλιστήρια, εάν δεν υπήρχαν πρατήρια με αποθέματα να συγκρατήσουν τις τιμές.
«Σήμερα με βάση τα στοιχεία που έχω θα δούμε τη μέση τιμή διάθεσης του diesel στη λιανική στο νομό Θεσσαλονίκης να είναι χαμηλότερη κι απ’ αυτή που θα χρεώσει το διυλιστήριο στη χονδρική!», λέει χαρακτηριστικά.
Χθες η τιμή χονδρικής προς τις εταιρείες εμπορίας που χρέωναν τα ΕΛΠΕ για την απλή (95 οκτανίων) αμόλυβδη βενζίνη ήταν 1,573 ευρώ χωρίς το ΦΠΑ και η Motor Oil 1,572 ευρώ. Συμπεριλαμβάνοντας το ΦΠΑ η τιμή πλέον πάει στο 1,95 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι το υπόλοιπο ποσό που αναγράφεται στις ταμπέλες των πρατηρίων επιμερίζεται στις εταιρείες εμπορίας, τους βυτιοφορείς και τα ίδια τα πρατήρια!
Σε ό,τι αφορά το Diesel, το οποίο σημειώνει μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με την αμόλυβδη, η τιμή διάθεσης του απλού απ’ τα ΕΛΠΕ χθες ήταν στα 1,446 ευρώ και απ’ τη Motor Oil 1,445 ευρώ.
ΕΛΣΤΑΤ: Επισιτιστική κρίση
Σήμερα, αναμένεται η ΕΛΣΤΑΤ να δώσει το στίγμα της πορείας του πληθωρισμού για τον Φεβρουάριο, όπου εκτιμάται ότι θα καταγράφεται άλμα από από το 6,2% που ήταν τον Ιανουάριο. Πάντως, από την αρχή του έτους, με βάση διεθνείς αναλυτές, η τιμή, ειδικά σε ένα από τα πιο βασικά αγαθά, το σιτάρι, έχει αυξηθεί κατά 68% ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα η άνοδος ήταν στο 48%. Είναι το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης που έχει καταγραφεί εδώ και έξι δεκαετίες, και φέρνει την τιμή στο υψηλότερο επίπεδό της από το 2008.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Bloomberg, η αύξηση της τιμής του σιταριού θα αυξήσει την πίεση στους κρατικούς προϋπολογισμούς, ενώ θα επιτείνει το πρόβλημα της πείνας παγκοσμίως καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε εγκατάλειψη της ανοιξιάτικης σποράς και παραγωγής. Κάτι που σύμφωνα με αναλυτές μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις αποδόσεις των χειμερινών σιτηρών, επιδεινώνοντας την κρίση στην παγκόσμια αγορά.
Υπενθυμίζεται ότι η Ουκρανία και η Ρωσία αποτελούν πάνω από το 25% της παγκόσμιας αγοράς σίτου, όπως επίσης και το 20% της παγκόσμιας αγοράς καλαμποκιού. Επίσης η Ουκρανία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος εξωτερικός προμηθευτής τροφίμων της ΕΕ. με τις χώρες της ΕΕ να εισάγουν κυρίως ηλιέλαιο, ελαιοκράμβη, μέλι, άλευρα από την Ουκρανία.
‘Ηδη βέβαια οι περιορισμοί στις εξαγωγές τροφίμων από την Ουκρανία δημιουργεί ζητήματα. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση της Ουκρανίας απαιτεί πλέον ειδική άδεια για την εξαγωγή βασικών τροφίμων, όπως σιτάρι, καλαμπόκι, κρέας πουλερικών και ηλιέλαιο, με βάση όσα έχει αναφέρει το ουκρανικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax Ukraine.
Την ίδια ώρα οι αγρότες της ΕΕ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την επισιτιστική ασφάλεια σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα με βάση το Eutactiv η ένωση αγροτών της ΕΕ COPA-COGECA εξέδωσε μια δήλωση την Κυριακή στην οποία τονίζει ότι η Ευρώπη πρέπει να εξοπλίσει τη γεωργία της με μια «διατροφική ασπίδα» για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες ενός συνδυασμού του πολέμου μαζί με την επικείμενη πρόκληση της κλιματικής αλλαγής. «Αυτός ο πόλεμος που επηρεάζει την Ευρώπη θα έχει παγκόσμιο αντίκτυπο για αρκετά χρόνια», προειδοποιεί η δήλωση, προσθέτοντας ότι «οι περισσότερες παραγωγές θα επηρεαστούν άμεσα ή έμμεσα» τονίζεται σχετικά.