Ανεξέλεγκτος ο πληθωρισμός: Στο 6,2% τον Ιανουάριο και… ρεκόρ 25ετίας
Γύρισε… 25 χρόνια πίσω, στα επίπεδα του Μαρτίου του 1997 ο πληθωρισμός Ιανουαρίου. Όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο πληθωρισμός τον πρώτο μήνα του έτους κατέγραψε νέα εκρηκτική άνοδο σπάζοντας το φράγμα του 6%, στο 6,2% από 5,1% το Δεκέμβριο του 2021.
Οι τσέπες των καταναλωτών αδειάζουν λόγω των εξόδων στον τομέα της στέγασης ενώ σημαντικές αυξήσεις συνεχίζουν να καταγράφονται και στο καλάθι της νοικοκυράς. Η άνοδος των τιμών σε φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό και πετρελαίου θέρμανσης οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση των τιμών σε βασικά είδη διατροφής όπως νωπά λαχανικά, πατάτες, ελαιόλαδο, κ.α.
Οι αυξήσεις στην ενέργεια παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Μέσα σε ένα χρόνο, το κόστος του φυσικού αερίου αυξήθηκε 154,8%, του ηλεκτρισμού κατά 56,7% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 36%. Οι τιμές σε καύσιμα και λιπαντικά ήταν αυξημένες κατά 21,6%. Πιο ακριβό κατά 17,6% αγόρασαν οι καταναλωτές το αρνί και το κατσίκι, ενώ αύξηση 15,4% είχαμε στο ελαιόλαδο και 17,3% σε άλλα βρώσιμα έλαια, 14,4% στα νωπά λαχανικά, 12,3% στις πατάτες και 8,4% στα νωπά λαχανικά.
Το συνεχιζόμενο ράλι ανόδου των διεθνών τιμών της ενέργειας αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις στο μέτωπο της Ουκρανίας έχει θέσει σε συναγερμό το οικονομικό επιτελείο. Πέρα από το σκέλος των σεναρίων που επεξεργάζεται η κυβέρνηση με στόχο την ασφάλεια της τροφοδοσίας της Ελλάδας σε φυσικό αέριο, στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζονται όλα τα σενάρια για τυχόν παρενέργειες που θα υπάρξουν στην περίπτωση σύρραξης. Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας χθες στον τηλεοπτικό σταθμό Blue Sky, πέραν της ετοιμότητας που επιχειρείται να υπάρχει για αυτό το – απευκταίο – ενδεχόμενο σε ελληνικό επίπεδο, προφανώς θα υπάρχει και ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για την κάλυψη του κόστους.
Καθοριστικό ρόλο για τις όποιες αποφάσεις ληφθούν με στόχο τη κάλυψη του κόστους αναμένεται να παίξει η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και το Φεβρουάριο, με τον κ. Σταϊκούρα να σημειώνει ότι τα πρώτα στοιχεία για τα φορολογικά έσοδα του Φεβρουαρίου καταδεικνύουν ότι υπάρχει υπέρβαση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ έναντι του στόχου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η εξέλιξη των τιμών τον Ιανουάριο του 2022 έναντι του Ιανουαρίου του 2021 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 5,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά.
• 7% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 22,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 11,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 1,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
• 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.