Παρασκήνιο: Ο “πόλεμος των πρακτικών” και το φιάσκο με τον “Βορέα”: Οι ισχυρισμοί της Αττικής Οδού και η διάψευση Στυλιανίδη- Πώς επηρεάζονται αποζημιώσεις και πρόστιμο

 Παρασκήνιο: Ο “πόλεμος των πρακτικών” και το φιάσκο με τον “Βορέα”: Οι ισχυρισμοί της Αττικής Οδού και η διάψευση Στυλιανίδη- Πώς επηρεάζονται αποζημιώσεις και πρόστιμο

Ως μείζον θέμα αναδεικνύεται αυτό σχετικά με το εάν τηρήθηκαν ή όχι πρακτικά κατά την διάρκεια των κρίσιμων συσκέψεων των συναρμοδίων φορέων και εταιρειών υπό τον συντονισμό του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας πριν την έναρξη της κακοκαιρίας Ελπίδα, και κυρίως σε αυτή της Κυριακής 23 Ιανουαρίου στην οποία συμμετείχαν όχι μόνο ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης αλλά και οι εκπρόσωποι του Μεγάρου Μαξίμου Α. Σκέρτσος και Χρ. Τριαντόπουλος.

Και είναι μείζον διότι επ΄ αυτού θα γίνει όχι μόνο η πολιτική αντιπαράθεση, όπως φάνηκε από την χθεσινή σύγκρουση στη Βουλή, αλλά και η διεκδίκηση αποζημιώσεων από τους εγκλωβισθέντες αλλά και το εάν θα επιβληθεί ή όχι και σε ποιό ύψος διοικητικό πρόστιμο κατά της εταιρείας “Αττικές Διαδρομές” που έχει την ευθύνη διαχείρισης και λειτουργίας της Αττικής Οδού.

Ο κ. Στυλιανίδης είπε στη Βουλή -απαντώντας στις πιεστικές ερωτήσεις των Γ. Ραγκούση, Χρ. Σπίρτζη, αλλά και του ίδιου του Αλέξη Τσίπρα– πως δεν τηρήθηκαν πρακτικά κατά τα ειωθότα, όπως τόνισε, της διεθνούς πρακτικής σύμφωνα με την οποία δεν τηρούνται για να μην υπάρχουν φαινόμενα…ευθυνοφοβίας. Την δήλωση του υπουργού Προστασίας υιοθέτησε απολύτως και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αν και λίγο νωρίτερα κατά την παρέμβασή του ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος που μετείχε στην εν λόγω σύσκεψη είχε πει πως δεν γνωρίζει…

Την δήλωση Στυλιανίδη αμφισβητεί ευθέως η Αττική Οδός, οι υπεύθυνοι της οποίας έχουν δηλώσει τα εξής:

Πως τηρήθηκαν πρακτικά,

Ό,τι κατά την σύσκεψη η εταιρεία ζήτησε να εκδωθεί απαγόρευση κίνησης βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής,

Ό,τι ζητήθηκε να υπάρξει προειδοποίηση ώστε οι οδηγοί να κινούνται μόνο με αντιολισθητικές αλυσίδες στον αυτοκινητόδρομο και γενικότερα,

Ενώ, το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας διαψεύδει την “Αττικές Διαδρομές” ως προς τα παραπάνω, οι ισχυρισμοί της εταιρείας είναι πιθανότατα αποκαλυπτικοί σχετικά με την “υπερασπιστική γραμμή” που θα τηρήσει ως προς την ανάληψη ευθυνών, άρα και σχετικά με τις αποζημιώσεις αλλά και πως θα αντιμετωπίσει τις μαζικές αγωγές που θα υπάρξουν σε βάρος της.

Είναι, πάντως, πιθανό να μην τηρήθηκαν επίσημα πρακτικά -υπό την έννοια της πρωτοκόλλησης και των υπογραφών κάτω από κάποιο έγγραφο-, αλλά να έγινε καταγραφή των επισημάνσεων και των υποχρεώσεων κάθε φορέα που μετείχε στη σύσκεψη. Εφόσον, όμως, ισχύει η δήλωση του κ. Στυλιανίδη η αντιπαράθεση μετατρέπεται σε μία σύγκρουση “ο λόγος του υπουργού και ο λόγος της εταιρείας”, κάτι που θα περιπλέξει την κατάσταση και θα καταστήσει χρονοβόρα την όποια διαδικασία.

Πρέπει να σημειωθεί πως η “Αττικές Διαδρομές” επιμένει πως η αποζημίωση των 2.000 ευρώ που συμφωνήθηκε μεταξύ του πρωθυπουργού και της ίδιας αφορά καθένα από τα οχήματα που εγκλωβίστηκαν και όχι κάθε εγκλωβισμένο ξεχωριστά. Ο πρωθυπουργός στην παρέμβασή του στη Βουλή έκανε λόγο για 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο αν και λίγο αργότερα σε ανάρτησή του στο Twitter αναφέρεται πως αυτή αφορά κάθε όχημα.

Παραμένει ακόμα αδιευκρίνιστο πως η εταιρεία θα πιστοποιήσει -προφανώς με βάση τις κάμερες καταγραφής- ποια οχήματα εισήλθαν και μεταξύ ποιών ωρών στον αυτοκινητόδρομο.

Είναι, όμως, μάλλον σαφές πλέον πως η εταιρεία θα μεταθέσει τις ευθύνες αφενός στην Πολιτική Προστασία, ισχυριζόμενη πως μέρος της ευθύνης της ανήκει επειδή δεν εισακούστηκαν οι προτάσεις της στη σύσκεψη, όπως και το ότι η Τροχαία είναι αυτή που έχει την ευθύνη να κλείσει τις εισόδους προς την Αττική Οδό.

Παράγοντες και εκπρόσωποι φορέων που μετείχαν στην τηλεδιάσκεψη της Κυριακής έλεγαν ωστόσο πως “μάλλον τηρήθηκαν πρακτικά” (εννοώντας σημειώσεις με κατανομή αρμοδιοτήτων και επισημάνσεις). Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, πως ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης που δέχθηκε πανταχόθεν πυρά για τις δικές του ευθύνες δήλωσε (Realfm) πως σε αυτή τη σύσκεψη ζήτησε να παραμείνουν κλειστά τα σχολεία για την Δευτέρα και την Τρίτη παρότι υπήρξαν εισηγήσεις περί του αντιθέτου. Αφήνει, δε, να εννοηθεί πως πρότεινε να αποφασισθεί να μην λειτουργήσουν Δημόσιο και ιδιωτικός τομέας.

Εφόσον υπάρχουν πρακτικά οι ευθύνες θα καταλογισθούν εύκολα και θα διευκολυνθεί και η εισαγγελική έρευνα. Σε μία τέτοια περίπτωση, όμως, θα εγερθεί μείζον πολιτικό θέμα καθώς ο κ. Στυλιανίδη θα συλληφθεί ψευδόμενος. Από την άλλη εάν η Αττική Οδός δεν κατορθώσει να παρουσιάσει αποδείξεις όσων ζήτησε και δεν έγιναν θα βρεθεί εκείνη υπό το βάρος της κύριας ευθύνης σχετικά με τον εγκλωβισμό χιλιάδων ανθρώπων και θα αντιμετωπίσει και τις αγωγές αλλά και το διοικητικό πρόστιμο που θα της επιβληθεί.

Η “Αττικές Διαδρομές”, άλλωστε δεν είναι ένα εταιρικό κέλυφος αλλά έχει μετόχους (Ελλάκτωρ και Αβαξ, κυρίως, όμως, το Ολλανδικό fund που έχει πάρει τον έλεγχο), οι οποίοι διεκδικούν έργα από το Ελληνικό Δημόσιο. Η σχέση τους με το Δημόσιο θα δυσχεράνει και θα βρεθούν αντιμέτωποι με έναν επιχειρηματικό πόλεμο που θα προκύπτει σε κάθε ευκαιρία.

Η Αττική Οδός ζητά 87 εκατ. από το ελληνικό δημόσιο – Από πού ξεκίνησε το χάος, τι είπε ο Σκέρτσος για τη σύσκεψη (vid)

Ο “Βορέας” που δεν εφαρμόστηκε ποτέ

Το παράδοξο πάντως είναι ότι η Αττική Οδός είχε σχέδιο για την αντιμετώπιση των χιονοπτώσεων με την κωδική ονομασία «Βορέας», αλλά δεν τηρήθηκε ποτέ, όπως αναφέρει το Βήμα της Κυριακής. Το σχέδιο Βορέας για την αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων αναδεικνύεται από την Πολιτική Προστασία και ζητείται από φορείς διαχείρισης οδικών αξόνων να λάβουν μέτρα για απεγκλωβισμό οδηγών. Ωστόσο, δεν υπάρχει έλεγχος και δεν επιβάλλονται πρόστιμα, όταν τα συγκεκριμένα μέτρα για τον εκχιονισμό δεν τηρούνται. Εντυπωσιακό πάντως είναι, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, πως η εταιρεία έχει κινηθεί ήδη δικαστικά κατά του ελληνικού δημοσίου ζητώντας αποζημίωση 87 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας πως υπέστη ζημιά από τα μέτρα κατά του κορονοϊού και το γεγονός ότι μειώθηκε η κίνηση των οχημάτων!

Πάντως, όπως αναφέρουν δικηγόροι σε ΜΜΕ, αναμένονται μαζικές αγωγές κατά παντός υπευθύνου από ανθρώπους που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό και άλλους δρόμους της Αττικής από τα χιόνια. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του γνωστού ποινικολόγου, Γιάννη Βλάχου, στον ΑΝΤ1, όπου ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά που ακούγονται περί αποζημιώσεων ύψους 50.000-100.000 ευρώ.

Οι νομικές ενέργειες έχουν αρχίσει ήδη να παίρνουν τον δρόμο τους με μία γυναίκα οδηγό να καταθέτει την πρώτη αγωγή κατά της Αττικής Οδού για τον εγκλωβισμό της κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας Ελπίδα. Η οδηγός του αυτοκινήτου ζητά αποζημίωση 10.000 ευρώ, καθώς υποστηρίζει πως εγκλωβίστηκε μέχρι τα ξημερώματα της Τρίτης (25/1) στον οδικό άξονα, σε αυτοκίνητο που είχε τελειώσει η βενζίνη. «Η Οδύσσεια της ξεκίνησε στις 10 το πρωί της Δευτέρας όταν μπήκε στην Αττική Οδό προερχόμενη από Ελευσίνα και κατεύθυνση προς Μαρκόπουλο. Χωρίς καμία ενημέρωση για την κατάσταση επιχείρησε να εξέλθει στην περιφερειακή Υμηττού με κατεύθυνση προς το σπίτι της. Δυστυχώς η περιφερειακή Υμηττού ήταν ήδη κλειστή. Επιχείρησε στην επόμενη έξοδο και παράλληλα τηλεφωνούσε στο τηλεφωνικό κέντρο της Αττικής Οδού προκειμένου να δει τι συμβαίνει.

Αυτό είναι το ανώτατο ποσό που μπορούν να διεκδικήσουν από την Αττική Οδό οι εγκλωβισμένοι

Η ανακοίνωση της Αττικής Οδού

Εικόνα

Σχετικά Άρθρα