“Μπαλάκι” οι ευθύνες: Φταίνε οι μετεωρολόγοι, ο Πατούλης και η Αττική Οδός;- Κριτική για το επιτελικό χάος
Έντονη κριτική ακόμα και από τα φίλα προσκείμενα μέσα ενημέρωσης δέχεται η κυβέρνηση μετά το επιτελικό χάος στην διαχείριση μιας απολύτως και εγκαίρως προβλεφθείσας χιονοκαταιγίδας. Την ίδια ώρα, δια στόματος κυβερνητικού εκπροσώπου, η κυβέρνηση επιχειρεί να μεταθέσει τις ευθύνες στην καθυστερημένη πρόβλεψη των μετεωρολόγων ως προς την ένταση του φαινομένου και στην μη λήψη των κατάλληλων μέτρων από την διοίκηση της εταιρείας που διαχειρίζεται τη λειτουργία της Αττικής Οδού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Γιάννης Οικονόμου δήλωσε σήμερα πως η πρόβλεψη ήταν πως η κακοκαιρία θα ερχόταν αργότερα και όχι τόσο έντονα: «Η πραγματικότητα είναι ότι ξεπεράστηκαν οι όποιες προβλέψεις υπήρχαν. Η πληροφόρηση που υπήρχε ήταν πως το χιόνι θα ερχόταν αργότερα και όχι τόσο έντονο. Μπήκε με σφοδρότητα και πολύ νωρίτερα και δημιούργησε τα προβλήματα με βασικό και καίριο την αδυναμία λειτουργίας ενός μεγάλου δρόμου» είπε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε ακόμη ότι θα εξεταστεί μέσα στην ημέρα το εάν θα επεκταθεί η αργία και για αύριο.
Η δήλωση αυτή ωστόσο διαψεύδεται έμμεσα από την ΕΜΥ. Γνωστοί μετεωρολόγοι είχαν προβεί δημοσίως σε προβλέψεις, ενώ η σχετική ανακοίνωση της υπηρεσίας για την ένταση του φαινομένου εκδόθηκε από την περασμένη Πέμπτη. Ο Γιάννης Καλλιάνος, για παράδειγμα, που είναι και βουλευτής της Ν.Δ (οι πληροφορίες λένε, μάλιστα, πως στέλνει σχετικά σημειώματα με προβλέψεις στο γραφείο του πρωθυπουργού), είχε πει στο Mega από την περασμένη εβδομάδα ότι η ένταση του φαινομένου θα είναι πρωτόγνωρη και είχε επισημάνει πως θα πέσει πολύ χιόνι στο κέντρο της Αθήνας.
Πηγές της ΕΜΥ αναφέρουν πως η πρόβλεψη ανέφερε πως οι χιονοπτώσεις θα ξεκινήσουν στην Αττική από τις οκτώ χθες το πρωί και πως θα ενταθούν σταδιακά μέχρι το μεσημέρι και θα κορυφωθούν νωρίς το απόγευμα. Ακόμα κι αν το φαινόμενο άρχισε να εξελίσσεται λίγο νωρίτερα, αυτό δεν αποτελεί καμία δικαιολογία για μια σειρά από ολιγωρίες και λάθη.
Γιατί, για παράδειγμα, δεν αποφασίστηκε να εφαρμοστεί το μέτρο της τηλεργασίας στο Δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα προκειμένου να μην βρεθούν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες στους δρόμους;
Γιατί, όταν διαπιστώθηκε ο εγκλωβισμός των πρώτων εκατοντάδων αυτοκινήτων, νωρίς το πρωί, στην Αττική Οδό, δεν δώθηκε εντολή να κλείσουν οι είσοδοι και να καθαριστούν αμέσως;
Πως και γιατί δεν είχε προβλεφθεί ο καθαρισμός των λωρίδων κυκλοφορίας των μέσων μαζικής μεταφοράς και οι ράγες του Ηλεκτρικού στα σημεία που αναμενόταν να είναι έντονη η χιονόπτωση;
Πως και γιατί δεν ήταν σε επιφυλακή εκχιονιστικά μηχανήματα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες (Κηφισίας, Κηφισσός, Μεσογείων, Μαραθώνος) ώστε να μην σημειωθούν μποτιλιαρίσματα που μετά το κλείσιμο της Αττικής Οδού προκάλεσαν χάος και εγκλωβισμούς χιλιάδων οχημάτων;
Πως και γιατί κατέρρευσε το δίκτυο της ΔΕΗ και του ΔΕΔΗΕ σε πολλές περιοχές της Αθήνας, με αποτέλεσμα να μένουν χωρίς ρεύμα και μέσα σε πολικές θερμοκρασίες;
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που αποκαλύπτουν πως είτε δεν υπήρχε σχέδιο, είτε αυτό δεν εφαρμόστηκε σωστά.
Ειδικότερα, όσον αφορά στην Αττική Οδό, περίπου 500 πολίτες παραμένουν από χθες εγκλωβισμένοι και καταβάλλονται πυρετώδεις προσπάθειες να απεγκλωβιστούν μέχρι το μεσημέρι. Συνολικά 1.800 οχήματα απεγκλωβίστηκαν στη διάρκεια της νύχτας και 1.200 παραμένουν στην Αττική Οδό (τα περισσότερα εκ των οποίων είναι εγκαταλελειμένα). «Η διαχείριση της Αττικής Οδού με ευθύνη της εταιρείας κατέρρευσε από την πρώτη στιγμή. Δεν είναι μέρα σήμερα να μιλήσουμε για τις ευθύνες. Οι ευθύνες όμως θα αποδοθούν» σχολίασε ο Γιάννης Οικονόμου.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος προσπάθησε να εστιάσει το πρόβλημα σε όσα συνέβησαν και συμβαίνουν στην Αττική Οδό και υποτίμησε τα τεράστια προβλήματα σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο που δεν είναι στην ευθύνη της εταιρείας.
Σε ερώτηση για το εάν θα έχουμε αγωγές είπε: «Ό,τι πρέπει να γίνει για να αποδοθούν ευθύνες, να επιβληθούν κυρώσεις και να αποζημιωθεί ο κόσμος, θα γίνει».
Μιλώντας ευρύτερα για τα προβλήματα που παρέλυσαν την Αττική, σημείωσε: «Όταν υπάρχουν αυτής της τάξης τα προβλήματα, αποδεικνύεται ότι ο σχεδιασμός δεν λειτούργησε. Θα δοθούν εξηγήσεις γιατί δεν λειτούργησε και έμειναν άνθρωποι χωρίς ρεύμα ή εγκλωβισμένοι στο αυτοκίνητό τους. Αυτό που προέχει τώρα είναι να αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση και να λυθούν τα προβλήματα».
Έντονη είναι η κριτική και για τον περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη, στον οποίο καταλογίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, το Μέγαρο Μαξίμου ευθύνες για όσα συνέβησαν στην Αθήνα. Ο ίδιος μεταθέτει τις ευθύνες στη Νέα Οδό και στους δημάρχους για τον μη καθαρισμό των δρόμων.
Χαρακτηριστικό είναι το πρωτοσέλιδο άρθρο της “Καθημερινής” που αναφέρεται στις ευθύνες του κ. Πατούλη. Ακόμα και τα “Νέα” κάνουν λόγο για αποτυχία του επιτελικού κράτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες ακόμα και κορυφαίοι υπουργοί αναφέρονται κατ’ ιδίαν στις ευθύνες του υπουργού Πολιτικής Προστασίας Χρήστου Στυλιανίδη που περιορίστηκε μόνο σε ανακοινώσεις αφού το πρόβλημα είχε λάθει χαοτικές διαστάσεις.