Με τροπολογία αναστέλλεται η εφαρμογής του διπλού Μηχανογραφικού στις πανελλαδικές εξετάσεις
Καλά νέα για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αφού αναστέλλεται το διπλό Μηχανογραφικό με τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας στη Βουλή. Ήταν εξ’ αρχής μια κακή ιδέα που αποδείχθηκε και αχρείαστη μετά την εφαρμογή της ΕΒΕ (Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής) σημειώνει ο μαθηματικός και αρθρογράφος, Στράτος Στρατηγάκης σε άρθρο του που δημοσιεύεται στην ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ.
Το 81,86% των επιτυχόντων πέρασε σε μία από τις πρώτες 6 επιλογές του, δείχνουν τα δημοσιευμένα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας. Το ίδιο το Υπουργείο αναφέρει ότι το 93% των επιτυχόντων πέτυχε σε μία από τις 10 πρώτες επιλογές του, συνεπώς απλά δεν χρειάζεται να εφαρμοστεί και να αυξήσει την πολυπλοκότητα του συστήματος χωρίς κανένα όφελος.
Τι ήταν το διπλό μηχανογραφικό και γιατί ήταν κακή ιδέα
Πώς θα λειτουργούσε το διπλό Μηχανογραφικό; Οι υποψήφιοι θα συμπλήρωναν το πρώτο Μηχανογραφικό δηλώνοντας τις σχολές του Πεδίου τους, έχοντας δικαίωμα να δηλώσουν το πολύ το 10% των τμημάτων του Πεδίου τους, δηλαδή το πολύ 15 τμήματα. Στις αρχές Αυγούστου θα εκδίδονταν τα αποτελέσματα. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάστηκε να μετατεθούν οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις σχολές ενστόλων για την άνοιξη, αντί για τον Ιούλιο. Όσοι περνούσαν σε κάποιο τμήμα καλώς. Όσοι δεν πετύχαιναν πουθενά θα είχαν το δικαίωμα να συμπληρώσουν ένα δεύτερο Μηχανογραφικό, στο οποίο θα είχαν τη δυνατότητα να δηλώσουν όσες σχολές ήθελαν, αλλά μόνο τις σχολές στις οποίες έμειναν κενές θέσεις από την πρώτη επιλογή.
Ας δούμε γιατί ήταν εξ’ αρχής κακή ιδέα. Πρόκειται για μία διαδικασία που ακολουθείται στις αγγλοσαξονικές κυρίως χώρες. Οι υποψήφιοι δηλώνουν λίγες σχολές και μετά την επιλογή όσες θέσεις περισσέψουν διατίθενται ξανά. Λογικό αφού με τα υψηλότατα δίδακτρα που έχουν οι σπουδές σ’ αυτές τις χώρες κάθε κενή θέση σημαίνει μείωση εσόδων για το Πανεπιστήμιο. Το ζητούμενο, λοιπόν, για τα Πανεπιστήμια είναι καμία κενή θέση. Ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή, από την Ελλάδα, όπου τα Πανεπιστήμια προσπαθούν μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) να μειώσουν τον αριθμό των εισακτέων διότι δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν τόσους πολλούς φοιτητές.
Οι οικογένειες στις αγγλοσαξονικές χώρες δεν έχουν τη διακαή επιθυμία να σπουδάσουν τα παιδιά τους, όπως έχουν οι ελληνικές οικογένειες. Εκεί υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας, με αξιοπρεπή χρήματα, για μη πτυχιούχους. Εδώ οι απόφοιτοι Λυκείου έχουν τη μεγαλύτερη ανεργία από όλους τους ανέργους. Γι’ αυτό οι οικογένειες προτρέπουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν, ώστε να έχουν περισσότερες ευκαιρίες εργασίας.
Η τρίτη διαφορά με τις αγγλοσαξονικές χώρες είναι ότι εκεί όποιος θέλει να σπουδάσει θα βρει σίγουρα θέση σε κάποιο Πανεπιστήμιο. Αντίθετα εδώ υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις που κρατούν έναν στους τρεις υποψηφίους εκτός Πανεπιστημίου.
Μια κακή αντιγραφή συστήματος
Οι τρεις αυτές σημαντικές διαφορές μας με τις αγγλοσαξονικές χώρες καθιστούν την αντιγραφή της ιδέας του διπλού μηχανογραφικού, που εφαρμόζεται εκεί με επιτυχία, να είναι εντελώς άχρηστη στη χώρα μας. Και όχι μόνο δεν έχει καμία χρησιμότητα αλλά θα δημιουργούσε και διλήμματα στους υποψηφίους που δεν έχουν νόημα: Να δηλώσω χαμηλόβαθμες σχολές και να σιγουρέψω την εισαγωγή μου με το πρώτο μηχανογραφικό ή να κυνηγήσω το όνειρό μου κινδυνεύοντας να μην πετύχω σε καμία σχολή με το πρώτο Μηχανογραφικό και να πάω στο δεύτερο με τις θέσεις που περίσσεψαν; Διλήμματα που θα οδηγούσαν έναν αριθμό υποψηφίων σε λανθασμένες επιλογές. Όσοι πετύχαιναν σε σχολή από το πρώτο Μηχανογραφικό θα έπιαναν τα σπίτια στις επαρχιακές πόλεις στις αρχές Αυγούστου, με αποτέλεσμα οι επιτυχόντες του δεύτερου Μηχανογραφικού να μη βρίσκουν σπίτια. Αυτές και πολλές άλλες πιθανές άγνωστες παρενέργειες, που φοβήθηκε και το Υπουργείο Παιδείας, μετά τις περσινές παρενέργειες της ΕΒΕ, έκαναν το διπλό Μηχανογραφικό μία εξ’ αρχής κακή ιδέα.
Δεν έχουμε μάθει ακόμη να μην αντιγράφουμε συστήματα που ευδοκιμούν σε άλλες χώρες αλλά δεν ταιριάζουν στη δική μας. Ας ελπίσουμε ότι η αναστολή λειτουργίας του διπλού Μηχανογραφικού για φέτος θα είναι οριστική και όχι προσωρινή.
Από τη μη εφαρμογή του διπλού Μηχανογραφικού θα υπάρξει πολύ μεγάλο κέρδος. Αν οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις σχολές ενστόλων διεξαχθούν την άνοιξη, όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, τότε οι βάσεις θα ανακοινωθούν στα τέλη Ιουλίου ή στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου. Αυτό θα μειώσει την αναμονή και την αγωνία των υποψηφίων σχεδόν κατά ένα μήνα, πράγμα πολύ σημαντικό για τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους. Είναι κάτι που θα μπορούσε να εφαρμοστεί από το 2011, όταν καθιερώθηκε το ηλεκτρονικό Μηχανογραφικό, αλλά κανείς Υπουργός δεν το έκανε, δείχνοντας αδιαφορία για την αγωνία και την προσμονή των υποψηφίων.
Με τα αποτελέσματα γνωστά από τις αρχές Αυγούστου, θα μπορούν οι γονείς στη διάρκεια των διακοπών του Αυγούστου να ψάξουν για σπίτι στην πόλη της επιτυχίας του παιδιού τους με την άνεσή τους και όχι όπως μέχρι τώρα, που έτρεχαν πανικόβλητοι στις αρχές Σεπτέμβρη να βρουν σπίτι, να το εξοπλίσουν και να κάνουν τη μετακόμιση.
Βλέπουμε, δηλαδή, ότι η μη εφαρμογή του διπλού Μηχανογραφικού μόνο καλά έχει να φέρει για τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους, αρκεί βέβαια οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τα ένστολα να γίνουν την άνοιξη, και να μην επανέλθουμε στο προηγούμενο καθεστώς να διενεργούνται τον Ιούλιο και να καθυστερεί η έκδοση των αποτελεσμάτων χωρίς κανένα σοβαρό λόγο.