Κικίλιας: Πάνω από 75%-80% η πληρότητα των δημοφιλών χειμερινών προορισμών – Διαφορετική εικόνα δίνουν οι ξενοδόχοι
«Η χρονιά που ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες ξεπέρασε τις αρχικές προσδοκίες τόσο της κυβέρνησης όσο και της αγοράς. Ο στόχος του 50% του 2019 υπερκεράστηκε και από τα προβλεπόμενα έσοδα των 5-6 δισεκατομμυρίων ευρώ θα ξεπεράσουμε φέτος τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ, ανλέφερε σε συνέντευξή του στο “Πρωτο Θέμα”, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας.
Νωρίτερα πάντως στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος και άλλοι ξενοδόχοι, παρουσιάζουν μια τελείως διαφορετική εικόνα με πολύ χαμηλά ποσοστά κρατήσεων για την εποχή.
Η συνέντευξη Κικίλια
Όπως αναφέρει ο κ. Κικίλιας, «το θετικό αυτό προηγούμενο αποτελεί τη βάση για το 2022, χρονιά που σύμφωνα με τα πρώτα δείγματα που έχουμε από τις επαφές, συνεργασίες και πρωτοβουλίες μας, μπορεί να αποτελέσει το νέο σημείο αναφοράς για τον ελληνικό τουρισμό».
Ο υπουργός Τουρισμού αναγνωρίζει ότι το πλεόνασμα που δημιουργήθηκε δεν διαμοιράστηκε οριζόντια σε όλους τους τύπους των τουριστικών επιχειρήσεων. «Είναι γεγονός ότι τα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας, τα ξενοδοχεία πόλεων που στηρίζουν ένα μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς τους στον συνεδριακό τουρισμό, τα εξειδικευμένα σε οργανωμένες εκδρομές τουριστικά γραφεία και οι εταιρείες διοργάνωσης εκδηλώσεων επλήγησαν σε μεγαλύτερο βαθμό από τις επιπτώσεις της πανδημίας συγκριτικά με τα εποχικά ξενοδοχεία σε δημοφιλείς προορισμούς. Αυτό προσπαθούμε να θεραπεύσουμε μέσω μιας σειράς στοχευμένων ενεργειών», αναφέροντας ως παράδειγμα την εξειδικευμένη καμπάνια για το city break που ετοιμάζεται.
Ο κ. Κικίλιας επισημαίνει επίσης την απόφαση του Υπουργείου Τουρισμού να ενισχύσει και να «φωτίσει» προορισμούς οι οποίοι είναι λιγότερο αναγνωρίσιμοι στις αγορές του εξωτερικού, με γνώμονα τον στρατηγικό στόχο για τουρισμό 12 μήνες τον χρόνο.
«Για πρώτη φορά στην χώρα μας προχωράμε στη δημιουργία διακριτής καμπάνιας για τον χειμερινό τουρισμό, ώστε να καταστεί σαφές ότι στον τομέα του τουρισμού η Ελλάδα αναπτύσσει πλέον μια δυναμική στο σύνολο των Περιφερειών της. Η Καβάλα, το Δέλτα του Νέστου, το Δάσος της Δαδιάς, η Λίμνη Κερκίνη οι ορειβατικές διαδρομές της Ροδόπης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Βασιλίτσα, η Καστοριά, το Νυμφαίο, στη Δυτική Μακεδονία, ο Άγιος Αθανάσιος, το Καϊμακτσαλάν, στη Κεντρική Μακεδονία, το Πήλιο, τα Μετέωρα, η Ελάτη, το Περτούλι, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Τρίκαλα στην Θεσσαλία, το Καρπενήσι, η Αράχοβα οι Δελφοί, η Παύλιανη, η Αιδηψός στην Στερεά Ελλάδα, η ορεινή Αρκαδία, τα Τρίκαλα Κορινθίας το Ναύπλιο στη Πελοπόννησο, τα Καλάβρυτα η ορεινή Ναυπακτία στη Δυτική Ελλάδα, το Ζαγόρι, το Μέτσοβο, τα Τζουμέρκα, η Κόνιτσα και τα Μαστοροχώρια στην Ήπειρο, όλες αυτές οι περιοχές απαράμιλλης ομορφιάς μπορούν να αποτελέσουν το νέο αφήγημα της χώρας και για το χειμερινό τουρισμό από τις αγορές του εξωτερικού. Αυτό χωρίς να παραβλέπουμε και την σημασία του εσωτερικού τουρισμού, ο οποίος στους δημοφιλείς για τους Έλληνες χειμερινούς προορισμούς δίνει πληρότητες άνω του 75%-80% για την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου», τονίζει χαρακτηριστικά ο Υπουργός Τουρισμού.
Τέλος, ο κ. Κικίλιας αναφέρεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου που οδεύει για ψήφιση στη Βουλή, με το οποίο δίνεται η δυνατότητα σε Δήμους και Περιφέρειες να δημιουργούν το δικό τους Φορέα Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού, με στόχο, μέσα από την συνεργασία τους με επαγγελματίες του χώρου, να προωθείται μια περιοχή ολιστικά, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα συνεργιών με συνεργατικούς σχηματισμούς επιχειρήσεων (cluster, tour operators, αεροπορικές εταιρείες) και συνδιαφήμισης κατά τα πρότυπα του ΕΟΤ, απελευθερώνοντας πόρους για την καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων προώθησης ενός προορισμού.
Έμφαση δίνεται και στη δυνατότητα των οργανισμών αυτών να σχεδιάζουν και να εκτελούν προγράμματα σχετικά με τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος του προορισμού, καθώς και την παροχή κινήτρων για την προώθηση και διαχείριση τοπικών σημάτων ποιότητας, ενώ τους παρέχεται επιπλέον η δυνατότητα να συστήσουν παρατηρητήρια βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με στόχο να διαφυλαχθεί ο φυσικός και πολιτιστικός πλούτος της χώρας μας.
«Με αυτό τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί δικαιότερη κατανομή του οφέλους του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος συνεχίζει να συνεισφέρει ανάπτυξη, ακόμη και μέσα στην πανδημία», καταλήγει ο κ. Κικίλιας.
Ξενοδόχοι: Χαμηλά οι κρατήσεις
Εν αναμονή των εορτών για να καλύψουν ένα σημαντικό μέρος των λειτουργικών τους εξόδων και με αρκετή αγωνία για τις last minute (τις τελευταίας στιγμής) κρατήσεις είναι οι ξενοδόχοι των χειμερινών, κυρίως ορεινών περιοχών που δοκιμάστηκαν σκληρά από την πανδημία. Παρά το γεγονός ότι διανύουμε ήδη τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη, το κλίμα αβεβαιότητας “ κρατάει” τη μέση πληρότητα πανελλαδικά σε ποσοστά που αγγίζουν μόλις το 50 με 60%, με εξαίρεση ορισμένους προορισμούς, όπως ο νομός Ιωαννίνων, η ορεινή Αρκαδία, η ορεινή Μαγνησία και η Αράχωβα που έχουν μεγαλύτερη ζήτηση σύμφωνα με τις κρατήσεις, όπως ανέφερε μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος.
Στις παραμέτρους που δημιουργούν αισιοδοξία, όπως εξηγεί ο κ.Τάσιος, είναι αφενός το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει lockdown και αφετέρου, ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων που λαμβάνουν βασικές πρωτεύουσες της Ευρώπης, ο κόσμος που θα επιλέξει να μην ταξιδέψει τελικά στο εξωτερικό, θα στραφεί στους εγχώριους προορισμούς και αυτό θα φανεί πιθανώς μετά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκέμβρη.
Η Ήπειρος παραμένει σταθερά ένας δημοφιλής προορισμός, με το Ζαγόρι, την περιοχή που περιλαμβάνει 46 χωριά, να καταγράφει μέχρι και τον Νοέμβριο πληρότητες που ξεπέρασαν το 80% και με τις κρατήσεις να δείχνουν τα ίδια και παραπάνω ποσοστά (80%-90%) για την εορταστική περίοδο. Τα αντίστοιχα ποσοστά στο Μέτσοβο και τα Τζουμέρκα κυμαίνονται μεταξύ 60% με 70% μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Μετσόβου, Στέργιο Κασσάρο. «Σε αυτήν την περίοδο που διανύουμε εκείνες που είναι πιο ανθεκτικές είναι οι οικογενειακές επιχειρήσεις και αυτό είναι -αν θέλετε- ένα προτέρημα που έχει το Μετσόβο», αναφέρει ο κ.Κασσάρος. «Σημειώστε ότι το Μέτσοβο διαθέτει 15 ξενοδοχεία με 700 κλίνες και 300 διαμερίσματα, δηλαδή συνολικά περίπου 1.000 κλίνες», προσθέτει.
Η Φλώρινα -ένας από τέσσερις προορισμούς που περιλαμβάνεται στα πρώτα σποτ της χειμερινής καμπάνιας που αναμένεται να τρέξει ο ΕΟΤ- μαζί με την Καστοριά και το Νυμφαίο αποτελούν σταθερά επιλογή των επισκεπτών όλα τα χρόνια. Για φέτος, που η κατάσταση είναι ρευστή, οι επαγγελματίες ενώ αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την κατάσταση, βλέπουν πως αν δεν υπάρξει έξαρση της πανδημίας, θα μπορούν να μιλούν και για 100% πληρότητα τις ημέρες των εορτών, όπως επισημαίνει ο Ιορδάνης Μιχαηλίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Δ.Μακεδονίας. «Πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε, ότι αυτήν τη στιγμή στην περιοχή που μας αφορά, λειτουργούν περίπου τα μισά ξενοδοχεία και αυτό συνέβη λόγω της πανδημίας», εξηγεί ο κ.Μιχαηλίδης, «άρα όταν μιλάμε για 100% πληρότητα δεν μπορούμε να την συγκρίνουμε με αυτήν του 2019 αφού αναφερόμαστε σε έναν αριθμό ξενοδοχείων μειωμένο σχεδόν κατά το ήμισυ σε σχέση με τότε», διευκρινίζει.
Έντονο είναι το ενδιαφέρον για την Μαγνησία και κυρίως για την πόλη του Βόλου και το Πήλιο, όπως αναφέρει η αντιδήμαρχος Βόλου Γεωργία Μποντού-Τοκαλή, καθώς η φωταγώγηση της πόλης έχει δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα εορταστικό κλίμα. «Ωστόσο αυτήν τη στιγμή οι κρατήσεις αγγίζουν το 50% και οι περισσότεροι περιμένουν λόγω πανδημίας να πλησιάσει ο καιρός των εορτών για να κλείσουν. Ο κόσμος έχει ανάγκη να ταξιδέψει και αυτό φαίνεται από τα τηλεφωνήματα και τις ερωτήσεις που κάνουν στους ξενοδόχους. Είναι νωρίς ακόμη, δεν μπορούμε να συγκρίνουμε με την προ-πανδημίας εποχή, που ειδικά από το 2014 και μετά, λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων όλη η περιοχή, ακόμη και οι παραθαλάσσιες άγγιζαν το 100% σε πληρότητες», σημειώνει η αντιδήμαρχος. «Οι ξενοδόχοι μας πάντως είναι έτοιμοι, το πάρκο του Πινόκιο φαντασμαγορικό και αν δεν αλλάξουν τα υγειονομικά δεδομένα ο κόσμος θα έρθει. Περιμένουμε όμως μόνο Έλληνες ενώ τις προηγούμενες χρονιές είχαμε πολλούς επισκέπτες και από το εξωτερικό. Άλλωστε δεν είναι λίγοι οι Ευρωπαίοι που έχουν εξοχικές κατοικίες στο Πήλιο.
«Δεν είναι εύκολο να ξεφύγουμε από το μοντέλο ήλιος-θάλασσα, να αναδείξουμε και το ορεινό τμήμα της Ελλάδας αλλά βλέπουμε σε βάθος τριετίας ξεκινώντας από σήμερα», αναφέρει η Σοφία Φλέγκα πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ευρυτανίας, καθώς τα πρώτα σποτ της χειμερινής καμπάνιας του ΕΟΤ εκτός από το Ζαγόρι και τη Φλώρινα γυρίζονται στο Καρπενήσι και τη Δημητσάνα.
«Στο Καρπενήσι υπάρχουν 1500 κλίνες ξενοδοχείων και άλλες τόσες στα ενοικιαζόμενα. Αυτήν τη στιγμή οι κρατήσεις αγγίζουν μόλις το 20% ενώ το 2019 από τις αρχές Δεκέμβρη οι πληρότητες κυμαίνονταν στο 60% και τις γιορτές φτάναμε στο 100%», σημειώνει.
Μετά από τα πολύ αισιόδοξα μηνύματα της 28ης Οκτωβρίου και των Σαββατοκύριακων που ακολούθησαν, στην ορεινή Αρκαδία υπήρχε μια τάση, που μέχρι πριν από δύο εβδομάδες έδειχνε ότι τα Χριστούγεννα θα έχουν πολύ υψηλές πληρότητες με προκρατήσεις που ξεπερνούσαν το 85%. Ακολούθησε ένα κύμα ακυρώσεων, που ευτυχώς, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής Πελοποννήσου και καθηγητής στο πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στο τμήμα Διοίκησης Τουρισμού, Κώστας Μαρινάκος, φάνηκε να αντικαθίσταται με νεότερο ενδιαφέρον. «Συνεπώς και αν δεν αλλάξει κάτι, τα Χριστούγεννα βλέπουμε να ξεπερνάμε μέχρι στιγμής το 80% σε πληρότητες και φυσικά θα έχουμε πολλές κρατήσεις της τελευταίας στιγμής», υπογραμμίζει.
Στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς είναι το τρίπτυχο Βυτίνα-Δημητσάνα-Στεμνίτσα, όπως επισημαίνει και από την πλευρά της ορεινής Κορινθίας, τα Τρίκαλα Κορινθίας. «Είναι πολύ σημαντικό να δουλέψουν τα ξενοδοχεία την περίοδο των εορτών, διότι τα έσοδα θα καλύψουν μεγάλο μέρος των λειτουργικών τους εξόδων. Το πλεονέκτημα της περιοχής μας είναι ότι βρισκόμαστε κοντά στο μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας και μπορεί κάποιος να έρθει με το αυτοκίνητό του και με ασφάλεια», προσθέτει ο κ. Μαρινάκος.
Στην Πελοπόννησο, από τις συνολικά 1.000 ξενοδοχειακές μονάδες που διαθέτει, το ποσοστό που αφορά τους ορεινούς όγκους είναι της τάξεως του 30-35%. «Η πανδημία, σημειώνει ο κ.Μαρινάκος, αποτέλεσε ένα μεγάλο σχολείο και έκανε ακόμη πιο έντονη την τάση για μεμονωμένους ταξιδιώτες, πιο φυσιολατρικές δραστηριότητες και ταξίδια πιο φιλικά στο περιβάλλον. Για το λόγο αυτό πρέπει να είναι προετοιμασμένη και η τουριστική επιχειρηματικότητα, να επιδείξει γρήγορα αντανακλαστικά και να επενδύσει στην καινοτομία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό».
Πηγές: Πρώτο Θέμα, ΑΜΠΕ