Το “Λευκό Βέλος” κόλλησε στις ράγες… ένα χρόνο
Μπορεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλής να υπόσχεται «τρένα υδρογόνου σε δύο χρόνια», ωστόσο το «Λευκό Βέλος» που ήταν, υποτίθεται, πανέτοιμο και θα έκανε το πρώτο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη στις 25 Μαρτίου 2021 για τα 200 χρόνια της Επανάστασης, αναβάλλεται τώρα για τον Μάρτιο του 2022. Τουλάχιστον να πιάσουμε την επέτειο των 201 χρόνων, σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών.
Μετά την εμφανή αδυναμία των Ιταλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές και να εγκαταστήσουν συσκευή αμμοδιασποράς που ενισχύει την αποτελεσματικότητα του φρεναρίσματος, η δρομολόγηση του τρένου πήρε μία ακόμη αναβολή ανοίγοντας νέες συζητήσεις, καθώς βρίσκεται σε εκκρεμότητα και η ανανέωση της σύμβασης μέσω της οποίας θα συνεχίσουν να αμείβονται για να διαχειρίζονται τα ελληνικά τρένα του άλλοτε ΟΣΕ.
Ζεφύρι: Πάνω από 170 πυροβολισμοί σε κηδεία Ρομά
Η νέα αναβολή για το «Λευκό Βέλος» που θα έκανε το Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά ανακοινώθηκε επισήμως χθες από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), δηλαδή τον φορέα που είναι αρμόδιος να πιστοποιήσει το τρένο προκειμένου να ξεκινήσει την εκτέλεση δρομολογίων σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας. Στην ανακοίνωση της ΡΑΣ περιγράφεται συνοπτικά η πορεία της (μη) πιστοποίησης του τρένου που εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο προβάλλεται από την κυβέρνηση ως «προσωποποίηση» του εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, την ώρα που όσοι τους χρησιμοποιούν βιώνουν τη συνεχή υποβάθμισή τους.
Υπενθυμίζεται ότι δημοσιεύματα εμφάνιζαν το πρώτο «Λευκό Βέλος», δηλαδή την αμαξοστοιχία τύπου ETR-470 που χρησιμοποιούσαν οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι (η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι θυγατρική τους) στη δεκαετία του ‘90, να βρίσκεται στην Ελλάδα από την αρχή του 2021 και να κάνει δοκιμές ώστε να «πετάξει» μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης στις 25/3/2021. Οι πανηγυρισμοί σταμάτησαν στις αρχές Μαρτίου και εμφανίστηκαν άλλα δημοσιεύματα που μιλούσαν για αναβολή ενός μήνα. Απέδιδαν μάλιστα την καθυστέρηση (πού αλλού;) στην πανδημία του κορονοϊού.
Στη συνέχεια αποκαλύπτεται, όμως, ότι όλο αυτό το διάστημα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε καν καταθέσει αίτηση πιστοποίησης στη ΡΑΣ. Η αίτηση κατατέθηκε στις 30 Απριλίου και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις και διαδικασία αξιολόγησης. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρεί δεδομένο πως θα καταφέρει να ξεπεράσει τον σκόπελο επιτυγχάνοντας, με τη βοήθεια της κυβέρνησης, εξαίρεση και αλλαγή του κανόνα που απαιτεί συσκευή αμμοδιασποράς σε συρμούς τέτοιου τύπου.
Οι προθεσμίες τρέχουν, δίνεται πρώτη παράταση ώς τις 27/9/21, αλλά στο μεταξύ συμφωνείται αναστολή της αξιολόγησης στις 13/9. Οι κακές γλώσσες λένε ότι αυτό έγινε για να γλιτώσουν οι Ιταλοί το κόστος μιας νέας αίτησης που φτάνει στα 5.000 ευρώ (η εταιρεία επιχορηγείται από το ελληνικό Δημόσιο με 50 εκατομμύρια ετησίως).
Ετσι, ορίστηκε νέα προθεσμία στις 6 Νοεμβρίου 2021, αλλά, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΡΑΣ, «στο χρονικό διάστημα το οποίο μεσολάβησε υποβλήθηκαν συμπληρωματικά έγγραφα επί των προβληματικών σημείων, με εξαίρεση ωστόσο το ζήτημα που αφορά την εγκατάσταση του προαναφερθέντος συστήματος αμμοδιασποράς, για το οποίο η ΡΑΣ εγείρει δικαιολογημένη αμφιβολία βάσει των ισχυουσών διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας».
Ορθή αξιολόγηση
Ετσι, κατατέθηκε νέο αίτημα παράτασης για την εγκατάσταση της συσκευής αμμοδιασποράς με καταληκτική ημερομηνία την 31η Δεκεμβρίου 2021. «Ωστόσο, όπως αναφέρει η ΡΑΣ, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο απαιτούμενος χρόνος για την ορθή αξιολόγηση της πληρότητας, της συνοχής και της συνάφειας του νέου φακέλου της αίτησης, προτάθηκε από τη ΡΑΣ να χορηγηθεί παράταση ώς την 1η.3.2022» και το αίτημα έγινε δεκτό από την εταιρεία.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση διαχείρισης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με αμοιβή 50 εκατομμυρίων ετησίως λήγει την 1η Ιανουαρίου 2022, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να δώσει μακρόχρονη παράταση, αλλά το φιάσκο του «Λευκού Βέλους» εκτροχιάζει τον όλο σχεδιασμό.
Πηγή: Η Εφημερίδα των Συντακτών