ITA όπως Alitalia αλλά χωρίς τα χρέη
Η νέα ιταλική αεροπορική εταιρεία Italia Trasporto Aereo SpA έλαβε έγκριση για κρατική χρηματοδότηση και δεν θα χρειαστεί να αναλάβει τα χρέη της προκατόχου της Alitalia, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Παρασκευή.
Ενώ ο αντιμονοπωλιακός βραχίονας της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε πως είναι παράνομες οι αξίας 900 εκατ. ευρώ ιταλικές επιδοτήσεις στην Alitalia, ενέκρινε από την άλλη την εισφορά κεφαλαίου της Ιταλίας, ύψους 1,35 δισ., στον διάδοχό της, ITA, λέγοντας ότι η νέα αεροπορική εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να αποπληρώσει την παράνομη βοήθεια στην Alitalia.
«Η Ιταλία απέδειξε ότι υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ της Alitalia και της νέας αεροπορικής εταιρείας ITA και ότι η επένδυσή της στην ITA είναι σύμφωνη με τους όρους που θα είχε αποδεχθεί ένας ιδιώτης επενδυτής», δήλωσε η επικεφαλής για την αντιμονοπωλιακή επικεφαλής της ΕΕ Μαργκρέτ Βεστάγκερ.
«Μόλις απογειωθεί η ITA, εναπόκειται στην Ιταλία και τη διοίκηση της ITA να χρησιμοποιήσουν αυτήν την ευκαιρία μια για πάντα. Και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε από πλευράς μας για να εξασφαλίσουμε το θεμιτό ανταγωνισμό στον ευρωπαϊκό τομέα της αεροπορίας», συνέχισε.
Η ITA, σχεδιάζει να ξεκινήσει τις πτήσεις της στις 15 Οκτωβρίου, μετά από μήνες συνομιλιών με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τους όρους της βοήθειας που είχε χορηγηθεί προηγουμένως στην Alitalia.
Οι αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν ξοδέψει μήνες στη διαμάχη με τη Ρώμη και τους αξιωματούχους των αεροπορικών εταιρειών για το σήμα, τα δρομολόγια, το προσωπικό και τον εξοπλισμό της νέας αεροπορικής εταιρείας.
Η Βεστάγκερ είχε πει στο παρελθόν ότι ο νέος αερομεταφορέας πρέπει να είναι αρκετά αποδοτικός για να είναι οικονομικά αυτάρκης και ότι πρέπει να πληρώσει δίκαιες τιμές αγοράς για τα περιουσιακά στοιχεία της Alitalia, συμπεριλαμβανομένης της εταιρικής ταυτότητας και των χρωμάτων του σήματός της.
Η εθνική αεροπορική εταιρεία της Ιταλίας κατέρρευσε το 2017 καθώς για χρόνια αποτύγχανε να αποφέρει κέρδη εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair.
Η Ryanair έχει εκφραστεί επικριτικά για τα πακέτα διάσωσης των αερομεταφορέων λέγοντας πως διασώζονται οι αγαπημένες εταιρείες των κυβερνήσεων την ώρα που άλλες αγωνίζονται να επιβιώσουν από τις δυσκολίες που έχει επιφέρει η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού.
Οι κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις απαγορεύουν στις κυβερνήσεις να χορηγούν δάνεια με ευνοϊκούς όρους που μια εταιρεία δεν θα έπαιρνε στην αγορά.