Πανελλαδικές: “Το 46% έγραψε κάτω από την βάση στην Φυσική”
«Το 46% των υποψηφίων κάτω από την βάση στην Φυσική στις πανελλαδικές μας θλίβει».
Αυτό σημειώνει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σε επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, με αφορμή τις επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλήνιες εξετάσεις 2021.
Η ΕΕΦ σημειώνει μεταξύ άλλων ότι μία από τις αιτίες είναι η ελλιπής κατανόηση των εννοιών της Φυσικής, κάτι που επιβάλλει την επαναφορά της τρίτης ώρας στη διδασκαλία της Φυσικής στην Α’ Λυκείου και την ανάθεση του μαθήματος σε Φυσικούς.
Η ΑΑΔΕ μπλόκαρε λογαριασμούς σε πασίγνωστο τραγουδιστή
Αναλυτικά η επιστολή της ΕΕΦ:
Αξιότιμη Υπουργέ Παιδείας, κα Νίκη Κεραμέως,
Οι μαθητές και οι μαθήτριες στην Ελλάδα, είτε πρόκειται για αξιολόγηση PISA, είτε για διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς Φυσικής, είτε για Πανελλαδικές Εξετάσεις, δεν επιτυγχάνουν θετικά αποτελέσματα στη Φυσική. Πού οφείλεται αυτό;
Μία από τις αιτίες είναι ότι προσπαθούμε βιαστικά να εισάγουμε πληθώρα εννοιών, χωρίς να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για εις βάθος κατανόηση και αφομοίωση. Η Α΄ Λυκείου, η οποία είναι η τάξη βάσης, με τις δύο ώρες διδασκαλίας δεν προσφέρει στον εκπαιδευτικό την δυνατότητα να διδάξει την ύλη με τον πρέποντα ρυθμό και στον μαθητή την άνεση να εμπεδώσει τις έννοιες και να την κατανοήσει τη λογική της κορωνίδας των επιστημών.
Η προσθήκη μιας επιπλέον ώρας, όπως ίσχυε επί δεκαετίες έως πρόσφατα, θα βοηθήσει τα μέγιστα. Ο εκπαιδευτικός θα μπορέσει να εφαρμόσει τις οδηγίες διδασκαλίας του ΙΕΠ και να ολοκληρώσει την ύλη, συμπεριλαμβανόμενων των επιβεβλημένων επαναλήψεων στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Με το δίωρο που ισχύει σήμερα, κυριαρχεί το άγχος να προλάβει έστω και υποτυπωδώς να αναφερθεί στο πιο χρήσιμο κεφάλαιο για την Γ’ Λυκείου, την ενότητα Έργο-Ενέργεια.
Μία άλλη αιτία είναι η ανάθεση του μαθήματος της Φυσικής σε εκπαιδευτικούς που ελάχιστη σχέση έχουν με το αντικείμενο. Όπως έλεγε ο μεγάλος νομπελίστας Φυσικός R. Feynman, «Εάν θεωρείτε την Επιστήμη βαρετή, τότε τη διδαχθήκατε από λάθος δασκάλους!». Όμως, δεν ευθύνονται πάντοτε οι δάσκαλοι, αν καλούνται να διδάξουν ένα απαιτητικό αντικείμενο, όπως η Φυσική, για το οποίο δεν έχουν εκπαιδευτεί!
Είμαστε πεπεισμένοι ότι για την επίλυση του προβλήματος της ελλιπούς κατανόησης των εννοιών της Φυσικής είναι επιβεβλημένη η επαναφορά της τρίτης ώρας στη διδασκαλία της Φυσικής στην Α’ Λυκείου και η ανάθεση του μαθήματος σε Φυσικούς, εν αρχή. Βεβαίως, ο εκσυγχρονισμός του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και η εισαγωγή νέων και πιο θελκτικών εγχειριδίων αποτελούν αναγκαία συνέχεια.
Το να βλέπουμε ποσοστό 46% κάτω από την βάση στη Φυσική εμάς μας θλίβει. Ας ξεκινήσουμε σήμερα την επίλυση του προβλήματος από μια ενέργεια που μπορεί να γίνει άμεσα και χωρίς κόστος.