Το πλήγμα της πανδημίας για τον συνεδριακό τουρισμό
Μπορεί σε άλλους τομείς της τουριστικής βιομηχανίας να ακούγονται αισιόδοξα μηνύματα και προβλέψεις αλλά στον κλάδο των συνεδρίων τα νέα δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά. H δύσκολη εποχή για τον τουρισμό και ειδικότερα για τη συνεδριακή αγορά, φαίνεται, ακόμη και για τους πιο αισιόδοξους, να μην τελειώνει σύντομα. Όπως εξηγεί η διευθύντρια του Thessaloniki Convention Bureau Ελένη Σωτηρίου, η σταδιακή επανάκαμψη, που για τη βιομηχανία των συναντήσεων θα πάρει περισσότερο χρόνο από ότι για άλλα τουριστικά προϊόντα, τοποθετείται μετά το 2022.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των προορισμών θα είναι σκληρός στην προσπάθειά τους να αντισταθμίσουν τις απώλειες. Εξαιρετικά σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι ο «παραδοσιακός» τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της συνεδριακής αγοράς, όπως ίσχυε τόσο για τους επαγγελματίες διοργανωτές και τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις, όσο και για τα Convention Bureaux που δρουν παγκοσμίως ως DMOs των προορισμών για την αγορά αυτή, υφίσταται ισχυρούς κλυδωνισμούς.
«Καθώς συνέδρια με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων δεν πραγματοποιήθηκαν το 2020, και το πρώτο εξάμηνο του 2021, πουθενά στον κόσμο, η αγορά έπρεπε να αντιδράσει. Τα αντανακλαστικά ήταν πολύ γρήγορα και με αξιοθαύμαστο πράγματι τρόπο, αλλά και σκληρή δουλειά από τους επαγγελματίες του κλάδου, νέα προϊόντα εμφανίστηκαν, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας, και μετέφεραν τη διεξαγωγή των συναντήσεων στον ψηφιακό κόσμο», αναφέρει η κ.Σωτηρίου.
Όσο για το ποιοι θα είναι εκείνοι που θα τα καταφέρουν, επειδή πρόκειται όπως φαίνεται για δρόμο αντοχής, η κ. Σωτηρίου, εκτιμά ότι δεν θα είναι αναγκαστικά οι μεγάλοι προορισμοί, αλλά όσοι θα προσαρμοστούν στο μετασχηματισμό της συνεδριακής αγοράς.
Ωστόσο, επισημαίνει ότι τα νέα αυτά εναλλακτικά προϊόντα, γιατί έτσι θα πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε, δηλαδή τα υβριδικά και τα virtual συνέδρια, έχουν οπωσδήποτε τα δικά τους πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, έχουν όμως ένα κύριο χαρακτηριστικό που τα διαφοροποιεί από τα γνωστά σε όλους μέχρι τώρα events: έχουν ανύπαρκτη, στην περίπτωση των virtual, ή περιορισμένη, στην περίπτωση των υβριδικών, σχέση, με τον τόπο που τα φιλοξενεί.
Ποια είναι επομένως η μεγάλη πρόκληση για τους προορισμούς; «Να επανέλθει η Βιομηχανία των Συναντήσεων δυναμικά, με τη διοργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων με φυσική παρουσία, ώστε να μη χαθεί ένα πολύ σημαντικό μερίδιο της συνολικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων του τουρισμού που προέρχεται από τη συνεδριακή αγορά».
Η προσαρμογή όμως, αυτή δεν είναι εύκολη, σημειώνει η κ.Σωτηρίου, διότι όπως όλοι γνωρίζουμε τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας μεταβάλλονται με βάση την εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων. Και για να είναι οι ρυθμίσεις χρήσιμες και αποτελεσματικές είναι απολύτως απαραίτητο να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συνεδριακών διοργανώσεων.